Peräkärryn kuomu, tee-se-itse?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä voi mennä vikaan :grin:

Se menee varmasti vikaan, että filmiä on käytännössä mahdoton maalata. Jos tuon viaksi laskee. Tarrahan siinä kyllä pysyy, ja maalikin yhden kisan ajan. Myös levyjen saumat ovat pienoinen ongelma vesieristysmielesä.

Toinen vika on katto. Siihen kannattaa laittaa kaatoa ja riittävästi tukipalkkeja. Yleensä poikkeuksetta levykatto painuu kuopalle ja se sitten jossain vaiheessa generoi vesiongelmia. Tämän ongelman voi kiertää panostamalla suunnitteluun.

Kolmas vika on muoto. Teräväkulmainen kuutio on oikeasti hyvin v-mäinen aerodynaamisessa mielessä. Jos auton poikkileikkauksen koko on samaa suuruusluokkaa tai isompi kuin kärryn, tuo ei haittaa (paitsi kärryn perässä hiukan). Jos taas matalalla henkilöautolla vetää isoa kuutiota, kulutus pomppaa kunnolla. Ei silti aivan tekemätön paikka.

Neljäs vika on takaovi. Etuseinänhän saa kiinteäksi, jolloin se ei paljon sivusuunnassa heilu. Jos takana on kärryn kokoinen ovi, koppi on hutera sivusuunnassa ja haluaa koko ajan muuttua salmiakin muotoiseksi vinoneliöksi. Taakse tarvitaan siis kunnon kehä tai kulmavahvikkeet, jotka estävät tuon. Silloin ovikin pysyy kauemmin ehjänä, kun ei ajon aikana vääntyile.

Varmasti paljon muitakin vikoja on, mutta jätetään ne käyttäjän löydettäväksi kuin pääsiäismunat.

Kilpiinhän tuon saa helposti. Kun koppi on valmis, konttorilla puntaroivat hökötyksen ja laittavat rekisteriotteeseen uudet painot, sekä merkinnän kuomurakenteesta.

Kulutus nousee joo, mutta kilsoista riippuu paljonko se haittaa. Katto on levyrakenteisessa ongelma, olisi parempi jos se olisi jonkinlainen kaarirakenne.
Takaseinän kokoinen takaovi ei ole tukevuuden kannalta ongelma, jos se menee suljettaessa kehyksen sisään (eikä sitä vasten), toimii se ajettaessa jäykistävänä rakenteena. Saranat alareunaan ja riittävän tukeva niin se toimii ajoramppina.

Kulutus nousee joo, mutta kilsoista riippuu paljonko se haittaa. Katto on levyrakenteisessa ongelma, olisi parempi jos se olisi jonkinlainen kaarirakenne.
Takaseinän kokoinen takaovi ei ole tukevuuden kannalta ongelma, jos se menee suljettaessa kehyksen sisään (eikä sitä vasten), toimii se ajettaessa jäykistävänä rakenteena. Saranat alareunaan ja riittävän tukeva niin se toimii ajoramppina.

Tuota samaa aattelin. jompaan kumpaan suuntaan kaareva katto ja takaovi lukitaan osaksi rakennetta

Seinistä saisi painoa pois samoin tekemällä rimoista reuna- ja ristikkovahvikkeet, liimalla kiiinni, ehkä ruuvilla varmistaa ja mahollisisimman ohutta vaneria, niin paino pysyy kurissa.

Kattoon tekisin yläreunaltaan kaarevaksi höylätyt poikki tai pitkittäis tuet, ja ehkä 1-2 tukea ristiin, jollon katosta tulis jäykkä ja vesi valuis pois.

Maalaaminen tavalliselle vanerille toimii kyllä, ei se ikuinen varmaan ole mutta riittävän pitkäikäinen ettei tartte jatkuvasti uusia. Tuollanen rakenne ei kuitenkaan oo kokoaikaa märkä, kuhan huolehtii että vesi ei varastoidu peltireunan ja vanerin väliin.

Sitten tietty jos jostain löytää semmosta asuntovaunen seinämateriaalia- Alu-pinta, uretaani välissä ja ohut vaneri sisäpinnassa, tai alu. - Tokihan näppärä tekee tuollasta vanerista ja uretaanista ite.

EDIT: Tai vaihtoestoisesti tekemällä uhuille vanereille sisäpinnan tai välikerroksen esim uretaani/finfoam tms kaistaleista. Reunoihin toki puuta että saa kiinnikkeet.

Hyviä mietittäviä pointteja, en ajatellut katon suoruuden olevan ongelma, koska kärry ei ole koskaan suorassa, ainakaan kovin kauaa.

Hyviä mietittäviä pointteja, en ajatellut katon suoruuden olevan ongelma, koska kärry ei ole koskaan suorassa, ainakaan kovin kauaa.

Vaikkei tänä talvena uskoisi, niin siellä katolla on jonain vuonna joku aamu puoli metriä lunta. Siihen heittää päälle kunnon vesisateen, niin alkavat kilotkin olla kohdallaan. Täysin tasainen katto joustaa hieman ja tekee kuopan, se alkaa kerätä enemmän painoa ja joskus 3-5 vuoden päästä gravitaatio vie voiton.

Näinhän se juu on, varsinkin tuo 6 millin vaneri on aika lerppua kuitenkin. Lievän kaarevuudenkaan teko ei liene mikään erityisen hankala toteuttaa (yhteen suuntaan), ja jäykistää rakennettakin aika lailla.

Miula on Thulen kuomukärry ja kuomuna on se oma muovikuuppa.
talveksi laitan hiukan muokatun kuormalavan pystyyn kärrin sisälle tukemaan kuomua, koska vaikka siinä kuomussa ne pokkaukset on, niin ei se kummoista jääkerrosta tarvitse, kun kuomun katto alkaa lähennellä maata.

Itsetehty kuomu kärriin.
Vetomies kertoikin jo suoran filmivanerin hyvistä ominaisuuksista, liityen kosteuteen.
Jos noin isoa projektiä lähtee itse väsäämään, niin
Se pitää suunnitella hyvin, että se on toimiva ja täyttää tarkoituksen.
Se pitää tehdä hyvin, että se on tukeva.
se pitää tehdä hyvin, että sitä ilkee kavereille näyttää.

Joten se pitää tehdä hyvin ja se vaatii hyvän suunnittelun, materiaalit, toteutuksen ja tekijän.

En minä lähtisi tekemään itse kärriin kuomua, koska se tulisi aika kalliiksi, siitä tulisi aika painava ja ennen kaikkea uskon ja luulen, että muutaman vuoden kuluttua se kuomu olisi aika hurjan näköinen ja ekat korjaukset esillä.

:D Ei nyt henkeä kuitenkaan pidätellä että tämä projekti toteutuu, mutta kunhan olen mietiskelly... :jpstyle:

:D Ei nyt henkeä kuitenkaan pidätellä että tämä projekti toteutuu, mutta kunhan olen mietiskelly... :jpstyle:

Kannattaa tehdä. Minä olen joskus tehnyt, osa on mennyt pahasti vituiksi, osa on toiminut. Siitähän saa kuitenkin takaisin normaalin kärryn, kun sitten joskus vaivihkaa potkaiset lahot vanerit mäkeen yön hämärässä.

Myy oma muulisi ja hanki vaikka käytetty 1400 kipillä ja korkealla kuomulla.
Siihen mahtuu juuri sopivasti kyykky ja sopiva määrä rompetta. Myydessä hyvä jälleenmyyntihinta.

Tein joskus 6-7 vuotta sitten tuollaisen junnujen harrastusta varten. Maatilavaneri 6,5mm, se jossa on toinen pinta keltainen, osoittautui paremmaksi kuin tavallinen filmivaneri. Se teki kopista sisältä valoisamman verrattuna normaaliin tummaan pintaan. Lopputuloksesta tuli varsin kestävä ja painava viritys. Rakennusaika oli tietysti 2-3 kertaa se mitä oli ensin ajatellut, mutta niin se aina menee. En valitettavasti enää muista kauanko meni.

Itse säilytin tuota katoksessa suojassa, joten se pysyi hyvässä kunnossa. Jos kärry makaa säiden armoilla, niin en suosittelisi tekemään itse. Tai jos joka vuosi huolellisesti tarkistaa ruuvit, yms kriittiset liitokset niin sitten voi harkita. Muussa tapauksessa mieluummin kärry kuomulla tai kaupallinen koppikärry.

Tuota minäkin pohdin että kosteus on haaste kun puu materiaalina elää ruuveineen ehkä kuitenkin jonkun verran kun ulkona on kosteutta. Uppokantaruuveilla vesi varmasti päätyy ruuvin kannan allle jne.

Pitääkö tuollainen itsetehty kuomu muuten hyväksyttää jossain konttorilla? Tuollaista kärryähän ei katsasteta.

Tuota minäkin pohdin että kosteus on haaste kun puu materiaalina elää ruuveineen ehkä kuitenkin jonkun verran kun ulkona on kosteutta. Uppokantaruuveilla vesi varmasti päätyy ruuvin kannan allle jne.

Pitääkö tuollainen itsetehty kuomu muuten hyväksyttää jossain konttorilla? Tuollaista kärryähän ei katsasteta.

Varo vaan, ettei mätäne käsiin. :bye:

Back