• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Peräkärryssä kuljetukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eegas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

eegas

New member
Peräkärryssä kuljetukset



Tuollaisella meinaan hakea oman pyöräni 400km:n matkan, taitaa olla turvallisempaa vielä tähän aikaan vuodesta.:)
 


Tuollaisella meinaan hakea oman pyöräni 400km:n matkan, taitaa olla turvallisempaa vielä tähän aikaan vuodesta.:)

Ittellä kans vastaava bilteman malli. ihan pätevä laitos. Jos edes joskus siirtää mopoa autolla/kärryllä niin mun mielestä must.
Ja sitten vaan tietty liinoilla kiinni. Kyllä pysyy :thumbup:
 
Re: Peräkärryssä kuljetukset

Erittäin hyvä ja kätevä kuljetusmuoto [emoji106]
 
Löytyy myös omasta peräkärristä.
Toki DIY-versio ja läpipultattuna, että kestää kunnolla paikoillaan.
Nopea irroittaa ja kiinnittää.

Pyörän kuljetus on todella helppoa ja turvallista tuommoisen kanssa.
Pari liinaa kaveriksi niin se on siinä:thumbup:
 
Toki DIY-versio ja läpipultattuna, että kestää kunnolla paikoillaan.
Nopea irroittaa ja kiinnittää.

Uuteen kärryyn en vielä poraillut reikiä, vanhoja ikilevystä valmistettuja pöydänkansia oli varastossa, niistä tein tuon kappaleen, senverran jämpti, että ei pääse liikkumaan.
 
Uuteen kärryyn en vielä poraillut reikiä, vanhoja ikilevystä valmistettuja pöydänkansia oli varastossa, niistä tein tuon kappaleen, senverran jämpti, että ei pääse liikkumaan.

Ei pari 8mm reikää haittaa.
Miula on kärryn pohjassa (alapuolella) leveä lattarauta tiukasti kiinni pultattuna, johon on hitsattu mutterit läpipulteille.
Sitten kun teline ei ole paikoillaan, niin kierrän niihin reikiin pultit, niin säilyy kärrin pohjassa olevat mutterien kierteet kunnossa.
 
Itellä on motonetin eturengasteline ja se ei ole missään kiinni. Laitan yhdet liinat ala t-palan ja keulaputkien välistä etuviistoon ja yksi leveämpi liina takaswingin läpi taakse alaviistoon. Jouduin lisäämään kärryn etu- ja takapäähän yhdet sidontalenkit lisää, jotta kärryyn saa kaksi mopoa edellämainitulla sidontatavalla kiinni.Omalla kohdalla toiminut täydellisesti.
Kärryn etulaitaa vasten en uskalla mitään laittaa, koska se ei todennäköisesti tule kestämään kovin pitkään. Etukulmien pystytolpat on niin kapeat, että niitä vasten en uskalla rakentaa mitään pönkärakennelmaa.
 
Motonetin mallia ei missään myymälässä eikä nettimyynnissäkään, tuollaista kanssa ensiksi ajattelin. mutta en jaksanut 3 viikkoa odotella tilauksesta. Etulaidan heppoisuuden takia minäkin tuon telineen asentelin tuolla tavalla, pitää olla jarrutuksen kestävä rakenne, kun koskaan ei tiedä mitä tiellä tapahtuu. Jos pelkillä liinoilla kiinni, pitääkin varmaan olla lisäkiinnikkeitä, ei ole mukavaa keräillä katteenpalasia hakureissun jälkeen.:paikallatuulee:
http://keskustelu2.motonet.fi/viewtopic.php?f=59&t=14646&sid=077f87bc13db5ab01884e55c7b5a5233
Edit: linkki motonetin foorumille
 
Viimeksi muokattu:
Ei niitä katteenpalasia tarvi välttämättä juurikaan haeskella jos mopo tulee takaikkunasta sisään… :(
 
Hyvin pysyi ilmankin telinettä..Stongasta molemmin puolin liinoilla veto etulaitaa vasten ja taka jalkatapeista veto taakse..ei liiku mihinkään..:crash:
 
Hyvin pysyi ilmankin telinettä..Stongasta molemmin puolin liinoilla veto etulaitaa vasten ja taka jalkatapeista veto taakse..ei liiku mihinkään..:crash:

Pitää paikkaansa, mutta...

Pyöriä tulee kuskattua aika paljon, joten sen takia teline.
Pyörä on helppo lastata, kun tyrkkää telineeseen, niin liinat on sen jälkeen helppo laittaa. Ei tarvitse vaivata kuningatarta.
Jotenkin tuntuu turvallisemmalta kun enskaa kuskaa mökille ja hiekkatietä on viimeiset 25km, että se varmasti kestää siellä kärrissä.
 
Minä toin syksyllä yli 300 km tavallisella kärryllä pelkillä liinoilla kiinnitettynä, kuten Teemu 79. Liinat kiristetään vaan tarpeeksi että jouset laskevat riittävästi alas niin ei pahemmin jousta pyörä kärryn kyydissä. Kärryssähän on jo jouset. Ei pääse liinat löystymään. Tarkastaa vaan lähdön jälkeen ensimmäisen 10 km jälkeen että kaikki on ok. Omassa kuljetuksessani oli kaikki kunnossa lähdön jälkeen kun oikein laitettu. Katsoo vaan ettei liinat osu katteisiin välttääkseen mahdolliset hankaumajäljet.

Liinathan vedetään eteenpäin ja taaksepäin, käytännössä nurkkia kohti. Silloin estää liikkeen etulaitaan ja kiihdytyksessä taakse päin. Liinojahan ei kiinnitetä suoraan sivuille, niinkuin näkee joskus veneiden kuljetuksessa jolloin se on se ja sama äkkijarrutuksessa.
 
Motonetin mallia ei missään myymälässä eikä nettimyynnissäkään, tuollaista kanssa ensiksi ajattelin. mutta en jaksanut 3 viikkoa odotella tilauksesta. Etulaidan heppoisuuden takia minäkin tuon telineen asentelin tuolla tavalla, pitää olla jarrutuksen kestävä rakenne, kun koskaan ei tiedä mitä tiellä tapahtuu. Jos pelkillä liinoilla kiinni, pitääkin varmaan olla lisäkiinnikkeitä, ei ole mukavaa keräillä katteenpalasia hakureissun jälkeen.:paikallatuulee:
http://keskustelu2.motonet.fi/viewtopic.php?f=59&t=14646&sid=077f87bc13db5ab01884e55c7b5a5233
Edit: linkki motonetin foorumille

Omani ostin Motovilleltä Espoosta, merkkiä en muista, sellainen musta jossa on kumiset jalat. Vastaava idea kuitenkin noissa kaikissa on. Toisethan vetää noi vaan kahdella liinalla kiinni tuon pukin luota, mutta itse olen sen verran innostunut sidontaan, että vähintään kolmella, mielummin neljällä liinalla vedän kiinni. (Kaksi alakolmiosta etuviistoon ja yksi tai kaksi takaswingista taaksepäin). Periaatteena olen yrittänyt pitää sitä, että yksi liina saa katketa, eikä pyörä saa silti kaatua kärryssä. Se vitutuksen määrä on muuten aika käsinkosketeltava kun onnistuu kaatamaan pyöränsä Kemorantiellä noin 300m ennen varikkoa ja jää ajot ajamatta sen takia. Itse en tuota ole kokenut, mutta vierestä olen tätä kärsimysnäytelmää seurannut.

Toinen mikä on suhteellisen huvittavaa on se, että porukka kuljettaa yli kymppitonnin pyörää kärryssään, laittaa tonneja ties mihin hipohipoblingbling juttuihin ja sitoo pyöränsä kärryyn niillä halvimmilla bilteman rättiliinoilla jotka ovat jo kuluneet rispaantuneiksi vuosien käytön jälkeen. :D
 
Todella hyvät liinat löytyy Konekeskolta.

http://www.konekesko.com/Global/Veneilytarvikkeet/2013-Veneilyvarusteet-veneilytarvikkeet.pdf
Sivulta 10.

Tuotekoodi PK800017. Hinta 66,00 euroa setti, jossa 4 kappaletta 2500 kilon (muistaakseni) liinaa.
Erityisesti veneille: kiristin on
suoraliitoksella koukussa eikä vahingoita
veneen kylkeä. 4 kpl liinoja (2 x 1,7 m ja 2
x 3 m) ja 4 kpl kiristimiä koukulla.

Näissä on silmukka toisessa päässä ja tuo suoraliitos on se juttu. Silmukanhan saa mihin tahansa kiinni kun vetää sen liinan läpi siitä. Ei tule koukuista naarmuja pyörään. Koukkupää jää vaan traileriin.
 
Yhden lipan olen nähnyt kun Motoparkissa stonga murtui käteen pääsuoran päässä. Syy oli mitä ilmeisimmin se että oli ollut raivopäisesti liinoilla kiinni kärryssä. Jonkun verran hirvittää, kun täällä puhutaan kahden ja puolen tonnin räikkäliinoista.

Mopo kun on täysin kyljellään, vain n 100 kiloa voimaa riittää nostamaan sen sarvista pystyyn. Puolen kilon voima riittää pitämään mopon pystyssä sen seisoessa paikoillaan. Toki kärryssä kärryn jousitus ja liike luo voimia, mutta ei sitten niin takuuvarmasti kohdistu pariasataa kiloa liinaan missään ajotilanteessa.

Eli järki päähän millaisella voimalla noita mopoja kiinni vedetään. Varsinkin jos liinoja on useita.
 
Oma tyylini on laittaa remmit kulkemaan alakolmioiden päältä eikä koskaan stongasta. Hyvin on pysynyt mopot pystyssä.
 
Hyvin pysyi ilmankin telinettä..Stongasta molemmin puolin liinoilla veto etulaitaa vasten ja taka jalkatapeista veto taakse..ei liiku mihinkään..:crash:

Ja isommassa kärryssä sitten samalla tavalla sitoen mopo about kärryn akselin päälle. Liinat pitää kyllä mopon paikoillaan vaikkei eturengas olisi mitään vasten. Tosin tuki renkaan edessä/sivuilla helpottaa sitomisessa karvan verran.
 
Yhden lipan olen nähnyt kun Motoparkissa stonga murtui käteen pääsuoran päässä. Syy oli mitä ilmeisimmin se että oli ollut raivopäisesti liinoilla kiinni kärryssä. Jonkun verran hirvittää, kun täällä puhutaan kahden ja puolen tonnin räikkäliinoista.

Mopo kun on täysin kyljellään, vain n 100 kiloa voimaa riittää nostamaan sen sarvista pystyyn. Puolen kilon voima riittää pitämään mopon pystyssä sen seisoessa paikoillaan. Toki kärryssä kärryn jousitus ja liike luo voimia, mutta ei sitten niin takuuvarmasti kohdistu pariasataa kiloa liinaan missään ajotilanteessa.

Eli järki päähän millaisella voimalla noita mopoja kiinni vedetään. Varsinkin jos liinoja on useita.

Tuosta syystä vedän itse mopon kiinni näillä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/461135/Sidontanauha-pikalukolla--25mm30m

Vetolujuutta on riittävästi ripustaa vaikka koko mopo yhden liinan varaan ja on pirun nopea sitoa kun vain nykäsee kireälle samalla kun painaa jousitusta alas. Takapään sitten vedän räikkäliinalla siinä tapauksessa jos ei saa painettua juositusta vasten vaan joutuu sitomaan esim takahaarukasta. Ja keula tietty mieluummin alakolmiosta kuin stongasta kiinni jos käytössä on alumiinikliparit.
 
Back
Ylös