Perän korottaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nato26
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

nato26

New member
Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista
smile_org.gif
Niin ja vuosimalli on 1999.
 
Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
 
Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
 
Mitä sinne takapyörän ja rapakaaren väliin on tarkoitus saada mahtuman? Eikös siellä jo nyt ole turhaa tyhjää ja rumentavaa tilaa vaikka kuinka?
 
4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
 
Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
Muistatko kuinka pitkät ne vakio luut oli? Kun musta tuntuu että tuota minun kawaa saattaa olla madallettu.
 
Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
Joo kyllä toi näyttäis olevan ruuveilla kiinni,mut haluisin että pyörän hallittavuus tulisi paremmaksi ja eikös se akseliväliä lyhentämällä onnistuisi?
 
Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
Riippuu kuules niin pyörästä toi ominaisuuksien muutos... Mitä äärimmäisempi pyörä jo vakiona, sen varovaisempi noitten muutosten kanssa saa olla.

Kun taas vaikkapa jossain FZS 1000:ssa (josta itelläni kokemusta), pieni 1-2cm perän nosto tekee VAIN hyvää ja siinä sivussa jäykistää muuten niin letkua takajousitusta sopivasti vaikkapa 2 päällä ajoon. Mutta itse en lähtisi mitään 4 senttiä kerralla nostelemaan millään vehkeellä... vähän kerrallaan mielummin!
 
Tlee vahvasti mieleen nuoruusvuosien Pappatuna kun piti perää nostaa 4mm lattaraudasta tehdyillä 10cm pitkillä "jatkoilla" (ei niitä koiranluiksi silloin kutsuttu) ja ajo-ominaisuudet paranivat entisestään - kyllä kului polvipaloja;-)
 
Joo pyörästähän se riippuu. Minä olen useammastakin pyörästä säätänyt tuota ohjausgeometriaa radikaalimmaksi keulaa laskemalla ja/tai perää nostamalla. Mutta vähän kerrassaan ja varmaan kannattaa olla varovainen sen suhteen ettei tee pyörästään mitään tankslapper-hirviötä koviin vauhteihin...
withstupid.gif
 
Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
Muistatko kuinka pitkät ne vakio luut oli? Kun musta tuntuu että tuota minun kawaa saattaa olla madallettu.
-04 Z750 Kawan vakio "koiranluut" on päästä päähän mitattuna 21,4cm. Reikäväli keskeltä keskelle on 18,3cm
 
4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
Ihan hyvin taittuu näillä normi ajonopeuksilla mutkiin, ei tuota ongelmia. Mulla ei ole niin herkkä perse, että huomaisin jotain pikku muutoksia vaikka takarenkaan profiilissa, ja hetken ajeltua kaikkeen tottuu. Toki 4cm on paljon, mutta mulle kyseessä oli lähinnä ulkonäköseikat.
 
4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
Ihan hyvin taittuu näillä normi ajonopeuksilla mutkiin, ei tuota ongelmia. Mulla ei ole niin herkkä perse, että huomaisin jotain pikku muutoksia vaikka takarenkaan profiilissa, ja hetken ajeltua kaikkeen tottuu. Toki 4cm on paljon, mutta mulle kyseessä oli lähinnä ulkonäköseikat.
Joo sitä "paremminhan se taittuu mitä enempi perää nostaa".

Kunhan mainitsin, kun kaikille ei välttämättä ole selvää miten keulakulman jyrkentäminen vaikuttaa ohjaukseen tai miksi sen radikaali muuttaminen voi olla vaarallista.


" Etujätön vaikutus ohjaukseen

Sopivaksi etujätöksi mitataan yleensä 5 - 10 senttiä, oikea arvo riippuu mm. etu- ja takarenkaan profiilista, tai kartiokkuudesta, sekä joustovaroista. Pieni etujättö tekee pyörästä ketterän. Liian pieni tai negatiivinen etujättö (etujättö on negatiivinen jos kuvan 1 piste B olisi pisteen Ae takana) on kuitenkin erittäin epästabiili ja potentiaalisesti hengenvaarallinen suuremmilla nopeuksilla koska eturengas pyrkii kaatumaan pyörän alle. Liian suuri etujättö tekee pyörästä vauhdissa ylivakaan maantiejunan ja hitaissa nopeuksissa raskaan hallita. Säädettävillä T-kappaleilla etujätön voi säätää mieleisekseen. "

http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
 
Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista
smile_org.gif
Niin ja vuosimalli on 1999.
Huutonet

Osui tuommoinen silmään. Meniskö kuussatkuun noi samat koiranluut? Ei ainakaan talous kaadu vaikka kokeilee...

Option two; itse tein korottavat koiranluut itse, hain rautakaupasta kuuden millin vahvuista lattarautaa, sahasin oikeaan mittaan, porautin oikeanmittaiset reiät metallipajalla päihin (itseltä ei löydy pylväsporakonetta) ja muotoilin viilalla ja rälläkällä muodot sellaisiksi että sopii paikoilleen. Oikeat mitat sain tekemällä vanerista testikappaleet ja hakemalla sitä kautta optimaalisen korotuksen. Kustannus oli noin 10e lattaraudasta ja parikymppiä vaivanpalkkaa naapurin metallipajalle.

Perä nousi ja ainakin omassa mopossa mutka-ajo muuttui miellyttävämmäksi.
 
Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista
smile_org.gif
Niin ja vuosimalli on 1999.
Huutonet

Osui tuommoinen silmään. Meniskö kuussatkuun noi samat koiranluut? Ei ainakaan talous kaadu vaikka kokeilee...

Option two; itse tein korottavat koiranluut itse, hain rautakaupasta kuuden millin vahvuista lattarautaa, sahasin oikeaan mittaan, porautin oikeanmittaiset reiät metallipajalla päihin (itseltä ei löydy pylväsporakonetta) ja muotoilin viilalla ja rälläkällä muodot sellaisiksi että sopii paikoilleen. Oikeat mitat sain tekemällä vanerista testikappaleet ja hakemalla sitä kautta optimaalisen korotuksen. Kustannus oli noin 10e lattaraudasta ja parikymppiä vaivanpalkkaa naapurin metallipajalle.

Perä nousi ja ainakin omassa mopossa mutka-ajo muuttui miellyttävämmäksi.
On ollu tarkotuksena tehdä itse ne koiranluut kun oon konepajalla töissä. Mut nyt kun kattelin noitten valmiiden hintoja niin en tiedä jaksaako nähdä vaivaa
thumbs-up.gif
Veikkaisin että noi käy myös kusiaiseen. Kiitos tosi paljon linkistä
buttrock.gif
 
Koiranluut tuli sitten ostettua huuto.net:stä. Laitoin ne myös paikoilleen ja lopputulos miellyttää todella paljon
062802jumpie_prv.gif
Mopo on paljon parempi ajettava ja ulkonäkökin koheni huomattavasti. Suosittelen kaikille
biggrin.gif
 
Niin no eihän se tietysti aivan kaikille sovi
withstupid.gif
Mut eiköhän jokainen nyt tajua mihin pyörään se sopii ja mihin ei.
 
Back
Ylös