• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perässä hiihtäjä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bikervepsu

New member
Mitä te teette kun tulee prätkän taakse sellainen auto joka on perässäpitäjä? Annatteko takaa tulijalle joitakin merkki singnaaleja vai teettekö jotakin muuta kaasutatte eteen päin?

Mulle tapahtuu usein näin. Ajan ihan tieliikenne nopeuksien mukaisesti. Mutta kuitenkin se kotilo joka on mun takana niin tulee melkein mun persauksiin kiinni. Edessä on auto ja ajan ihan samaa vauhtia kuin kotilo. Mutta en minä sentään ihan persauksissa kiinni aja, että se häiritsee toista.

Hermostuttaa tuollainen ajotapa. Katson tiestä sopivan kohdan ja ohitan seuraavan auton niin se jää sen auton harmiksi taakse ja eikä lähde sitä ohittamaan. Tai jos edessä ei ole ketään niin kaasutan reippaasti eteen päin ja se kotilo jää sinne nuolemaan näppejä.

Sytytän jarruvalon, jäävät yleensä äkkiä taakse. Tajuamattaan tulevat usein kiinni, on niitä kiusanhenkiäkin, silloin vaan kaasu kiinni ja sivuun
062802moto_prv.gif

Jaahas...taidanpa jättää kirjoittamatta, mutta sen kerron että EN vedä tien sivuun ja päästä ohitte

Ihme homma kun mun perässä ei autot tule kovin lähelle?? En edes aja liika kovaa mut kaipa ducatin äänet pelottaa
biggrin.gif

Pitäisi kai palata siihen horoon kakstahtipiikkiin. Oikea sekoitussuhde jossain 10% pahemmalla puolella kun aamupimeässä sokkona kaatelee, takana sininen sumu joka saapuessaan perässäroikkujan tuulilasille kannustaa ripeästi jättämään turvavälin. Bonuksena haju!

Tai jos asentaisi jo panssarivaunuista tutun järjestelmän jolla (Scottoilerista? En tiedä kun on kankipyörä. Jostain säiliöstä kuitenkin.) lirauttelisi öljyä pakosarjaan. Suojavaikutustahan sillä haetaan niissä psv:ssakin.

Tosielämässä olen saattanut joskus hyödyntää tyypillisen maltillisen matkanopeuteni jättämän kiihdytysvaran ja poistua paikalta. Paitsi jos takanatulijalla on meneillään virkatehtävä.

Nousen jalkatapeille seisomaan ja taputtelen takapuolta kotiloon päin
033102ass_1_prv.gif
täh?
Helppo suoritus: noustaan jalkatapeille seisomaan, työnnetään takapuolta taaksepäin, ojennetaan vasen käsi takapuolen päälle, taputetaan takapuolta. Tämä onnistuu, jos ajoasento ei ole: persereikä-edellä tai klyyvari-etulokasuojassa... Ei pitäis tarkoitus jäädä epäselväksi. Jos kaveri rupeaa näyttelemään keskisormea tai ei usko: pysähdytään, otetaan puhelu hätäkeskukseen ja ilmoitetaan rekkarin kera vaaraa aiheuttavasta ajotavasta. Comprende??

Jarruttelen huomattavasti, ja kun väliä edellä ajavaan tulee, niin hujautan takaisin "paikalleni". Jos takana tuleva autoilija tajuaa jäädä sinne tarpeeksi taakse, kiitän heilauttamalla kättäni.
Joskus pitää lisäksi pyöritellä päätä.

Yleensä lopulta aina toimii, vahingossa kai jotkut tontut ajattelemattomat tulevat liian lähelle.... Taikka uteliaisuuttaan.
wink.gif

Näytän ensin jarruvaloja pari kertaa väläyttämällä, että nyt alkaa väli olla liian tiukka. Jos ei auta avaan visiirin ja mulkasen taakse päin vihaisesti ja heilautan kättä merkiksi että hus, pois siitä perseestä roikkumasta. (yleensä ymmärtävät tuossa kohtaa). Viimesenä keinona himmaan nopeutta rauhallisesti tilanteesta riippuen n. 20-30km/h, jonka jälkeen reipas kiihdytys. Kaikkein typerimmätkin ovat viimeistään parin kerran jälkeen ymmärtäneet mistä on kyse.

Jos on muuta liikennettä, siirry rakoon oikealle kaistalle (jos ajat ohituskaistalla) venaa että peesaaja tekee liikkeet, ajaa ohi tai.. yleensä siirtyy jonoon mukaan, siirry taas vasemmalle kaistalle.

Noin 80% ajasta kihnuttaja jää jonoon.

Kumma juttu.

Itse olen näyttänyt kädellä että mene ohi vaan. Joskus joku jopa menee ohi, yleensä jättävät n.200 metriä turvaväliä.

Sainpa juuri sunnuntaina seurata erästä tälläistä "perseennuolijaa". Auton merkki alkoi B-kirjaimella, eikä se ollut Bugatti, Bentley eikä Bedford. Se alkoi tuntua todella vaaralliselta kun ehdin ohittelemaan sellaisissa raoissa joissa hän ei, niin aina päästyään tuli entistä kovempaa siihen kilven reunaan kiinni. Siinä mentiin 115 todella olemattomalla turvavälillä. Repäisin kaiffariin kunnon kaulan, mutta parinkymmenen kilsan päästä se puuskutti taas persiissä.

Olin lähdössä taas ohittamaan, mutta ennenkuin laitoin vilkun päälle niin tempasinkin ihan tien oikeaan reunaan merkiksi, että mee sä vaan. Ja mitä tekeekään tämä henkilö (josta intiaanit sanoisivat: mies joka soutaa yhdellä airolla), koukkaa ihan samalla etäisyydellä myös oikealle! No tietenkin jos on ottanut kohteeksi mun rekisterikilven jota seurata. Havahtui kuitenkin ja painoi ohi, sitten minä perässä. Osa varmaan arvaakin, auton vauhti putosi tasan sataan heti kun päässyt "vihollisista" ohi. Parin pitkien räpsäytyksen jälkeen päästiin silti normi marssivauhtiin. Kunnes seuraava letka saavutettiin. 80 jota myös jono tasaisesti ja tarkasti ajoi sekä katkeamaton keltainen viiva. Mutta tuolla B-kuskilla katkesi päässä jotain. 10 kilsaa jonossa ajettuaan (edellä olevaa erittäin tarkasti seuraten) hän vain päätti lähteä ohitukseen!? No pakostihan vastaan tuleva ja samansuuntainenkin liikenne väisti. Minä vedin parkkiin levähdyspaikalle heti. Jotenkin aavistelin, että kenen syliin sitä paskaa tulee, jos jotain sattuu.

Minä tykkään "kiusata" kiireisiä perseennuolijoita hiljentämällä vauhtia reippaasti... About 45@60 vähän matkaa, niin kyllä tyhmempikin tajuaa tai sitten menkööt ohi.

Itse olen näyttänyt kädellä että mene ohi vaan. Joskus joku jopa menee ohi, yleensä jättävät n.200 metriä turvaväliä.
Näin toimin minäkin jos ei mihinkään itsellä kiire ole. Yleensä ne menevät tai tosiaan ymmärtävät ettei siellä kilvessä tarvitse kiinni roikkua.
smile_org.gif

Enkä kyllä ainakaan ala siirtymään kaistan sivuun kuten jokuset tekevät ja sitten ollaan siellä pientareella kun kippo ohittaa siinä vastaantulevan kohdalla. Keskellä ajan, menee ohi jos menee, mutta ihan kunnolla sitten.

Sainpa juuri sunnuntaina seurata erästä tälläistä "perseennuolijaa". Auton merkki alkoi B-kirjaimella, eikä se ollut Bugatti, Bentley eikä Bedford. Se alkoi tuntua todella vaaralliselta kun ehdin ohittelemaan sellaisissa raoissa joissa hän ei, niin aina päästyään tuli entistä kovempaa siihen kilven reunaan kiinni. Siinä mentiin 115 todella olemattomalla turvavälillä. Repäisin kaiffariin kunnon kaulan, mutta parinkymmenen kilsan päästä se puuskutti taas persiissä.
Näitä on alkanut olemaan jotenkin enemmän ja enemmän. Perheenisiä farkku-Avensiksillaan pennut kyydissä, jamppoja katumaastureillaan ja Bemuillaan, teinejä Opeleillaan, kaikenkarvaisia urpoja jotka selvästi ärsyyntyy prätkistä ja lähtee jotenkin haastamaan, varsinkin motareilla. Eikä aina viitsi lähteä painamaan, monasti tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan. Vaikka sitten näyttää että kyllä se vanhakin prätkä (varsinkin tonninen) jätättää sen uudenkarhean Bemun/audin/katumaasturin kun seisomaan niin ei, kohta roikutaan taas persiissä. Ja yritetään ohikin. Kai se käy suomalaista luonnolle jos vehkeitä ei saakaan hintajärjestykseen tielle tai jotain.

Back