PerformanceBox - suorituskyvyn mittauslaite

Tylyttäjä

New member
Joensuun kentällä pyörässäni oli kiinni Racelogicin PerformanceBox. Jarim ystävällisesti lähetti minulle datat ajostaan pyörälläni. Homma vakuutti minut niin selkeästi, että oli pakko hommata myös itse ko. aparaatti
tounge.gif
Hommasin samalla myös ulkoisen antennin, jotta "kuuluvuus" GPS satelliitteihin varmistetaan. Tätä suosittelen, antenni näyttää parantavan häiriötöntä vastaanottoa selkeästi.

Laite on 10Hz GPS:ään perustuva laite, jolle luvataan esim. varttimaililla 0.1s ja 0.1km/h tarkkuus. Itse uskoin tähän, kun pääsin laitetta itse kokeilemaan, ja huomasin, että siinä on riittävä näytteenottotaajuus ja resoluutio ihan käytännössäkin, että väitettyihin arvoihin on mahdollista päästä. Tässä vielä testi tarkkuudesta, jonka voin itsekin vahvistaa täysin realistiseksi:
http://www.performancebox.co.uk/download/GTECHvPB_Test.pdf

Laite maksaa ilman lisävarusteita 569e.

Racelogicia edustaa Suomessa SIM Racing Oy:
http://www.driftbox.fi/

Tähän topikkiin laitan sitten perään tekemiäni testejä..
 
Tuossa edellisen viestin testissä mainittu referenssilaite (VBox) on siis myös Racelogicin tuote. Tässä hiukan siitä.. Se on 100Hz GPS-moottoriin perustuva ammattikäyttöön tehty laite, jota nykyään käyttää suuri osa auto- ja prätkälehdistä sekä auto- ja rengastehtaista testilaitteistonaan, näin esimerkkinä.

VBox on todettu niin tarkaksi useammankin tahon toimesta, että sitä voidaan pitää referessinä.

Kannattaa katsoa tämä linkki:
http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Accuracy

Ja tämä video:
http://www.racelogic.co.uk/_downlo....deo.wmv

PerformanceBox ei ole noin tarkka, mutta 10cm tarkkuutta lupaavat sillekin.

Car and Driver -lehden testi Racelogicin vehkeistä:
sanoi:
To ensure that the data from the DriftBox were accurate, we checked them against our $9999 Racelogic VBOX equipment that we regularly use when testing cars. Long ago we confirmed the VBOX's accuracy before we trusted it as the measure of our performance tests. The DriftBox is built with the same technology. Over several weeks of testing new cars, we attached the DriftBox adjacent to the VBOX. Without exception, the DriftBox read dead-on with the VBOX. However, since the DriftBox lacks a brake switch — used to measure braking performance — and the VBOX software is more suited to our uses, we'll continue to rely on the VBOX.
http://www.caranddriver.com/reviews....h_stuff

Car and Driver kertoo testilaitteistostaan:
sanoi:
The backbone of our testing program, and also our newest piece of equipment, is the Racelogic VBOX data logger, measuring equipment that can fit in a briefcase. After a lengthy trial period, the head office ponied up for three of the $10,000 systems.
http://www.caranddriver.com/reviews....feature


Siinä oli sitten myös ulkopuolisen tahon toimesta jälleen kerran varmistettu VBoxin tarkkuus.
 
Sitten testejä... Olen siis kirjoitellut näitä toiselle forumille, mutta laitetaan nyt tännekin, jotta muutkin pääsevät tuloksia katselemaan.

Testi 1. (näytteenottotaajuus ja resoluutio, parvekkeella mitattu  
tounge.gif
):




Testien mukaan, jos vain "kuuluvuus" on hyvä, se on niin tarkka kuin väittävät. Myös niissä kiihtyvyyksissä, mitä nyt ajoneuvoilla voidaan saada aikaan. Nollasta yhteen geehen nyt ei kuitenkaan alle muutaman kymmenyksen päästä näillä meidän ajoneuvoilla..

Tässä 21.8.2008 tehtyä dataa. Kävin parvekkeella heiluttelemassa antennia  
biggrin.gif
 

PB_tarkkuustesti_1.jpg


Tuossa otin siis antennin käteen ja heilutin sitä noin metrin vasemmalta oikealla muutaman kerran. Nätisti seuraa käppyrä tuota. Nopeudet ja kiihtyvyydetkin näyttävät olevan ihan hyvin aluella. Elikäs tuo mainostettu 10cm resoluutio tuntuu pitävän paikkansa. Toden totta, kun antenni on kädessä, niin nopeusnäyttö kyllä havaitsee sen alle 10cm säteellä tehdyn liikkeen, jopa alle.


Tässä toinen testi:

PB_tarkkuustesti_2.jpg


Tässä tein n. puolen metrin liikkeen vasemmalta oikealla ja heti takaisin. Eli ensin tein hitaasti, tauko, sitten seuraava hiukan nopeammin, tauko, ja viimeinen vielä vähän reippaammin.

Käyrässä näkyy todellakin se miten antennia liikutin, jopa paremmin kuin ajattelin etukäteen. Näyttää hyvin ottavan myös todella nopeasti nousevan kiihtyvyyden joka lähtee nollasta ja menee yli yhden g:n, kädellä heiluttelemalla sai sen helposti aikaan.

Helvetin hyvä tulos, kuitenkin olin tuossa talon seinän sisään upotetulla parvekkeella, joten talo blokkaa signaalia varmasti jonkin verran..
 
Testi 2. (kiihdytys 0-100km/h):



No tuolla parveketestillä oli vain tarkoitus osoittaa se, että laitteen resoluutio ja nopeus ovat riittäviä siihen, että saadaan tarkasti mitattua myös suorituskykyä.

21.8.2008 aparaatti oli taas auton kyydissä, ja käsitys vahvistui entisestään, että ulkoinen antenni auton katolla on pop.

Tuossa kotilolla ajettua dataa:

M3%200-100kmh%205.8s.jpg


Täysin alkuperäinen virittämätön M3 E36 vm. -93. Wanhushan alittaa jo tehtaan arvot ihan mukavasti, ja vieläpä tasamaalla (korkeuskäyrä mukana)  
smile_org.gif
Nyt meni 0-100km/h 5.8s, ja vielä on varaa puristaa ehkä 2-3 kymppiä..  

Tosin ei yllätä, koska testeissäkin on aikoinaan ajettu samoja aikoja.
 
Testi 3.1. (varttimaili):


Tässäpä nyt sitten vertailudataa varttimaililta, 24.8.2008 Kiikalassa ajettu.

Boxi oli Dodge Charger vm. -70 kyydissä, 528 isolohko, ihan puhdas katuauto. Painoa kuskin kanssa 2000kg. Kone on hyvin miedosti viritetty, mieto laahaava nokka yms. Toimivuus katuajossa on ollut pääpainona. Vääntöä siinä on vajaa 1000Nm@3300rpm ja tehoa n. 550hp@4800rpm kampuralla. Tehoahan tuosta saisi todella helposti lisää vaihtamalla esim. rajumman rullanokan jne., mutta se ei ole ollut tavoitteena.

Mulla oli PBoxissa 1ft roll out päällä, ja radalla oli käytössä about se 1ft roll out matka, kävin tarkastamassa. Ulkoinen antenni oli Chargerin katolla kiinni.



Veto 1:  
PBox   402m: 12.3s   / 186.6km/h        
Kennot 402m: 12.311s / 185.76km/h      
PBox   201m:  8.1s   / 150.7km/h
Kennot 201m:  8.052s

Ero 402m: PBox -0.011s / +0.84km/h
Ero 201m: PBox +0.048s


Veto 2:  
PBox   402m: 12.2s   / 188.0km/h        
Kennot 402m: 12.140s / 187.30km/h      
PBox   201m:  7.9s   / 151.5km/h
Kennot 201m:  7.908s

Ero 402m: PBox +0.060s / +0.70km/h
Ero 201m: PBox -0.008s


Veto 3:  
PBox   402m: 12.2s   / 187.8km/h        
Kennot 402m: 12.129s / 187.21km/h      
PBox   201m:  7.9s   / 151.7km/h
Kennot 201m:  7.897s

Ero 402m: PBox -0.071s / +0.59km/h
Ero 201m: PBox +0.003s


Veto 4:  
PBox   402m: 12.1s   / 189.3km/h        
Kennot 402m: 12.094s / 188.58km/h      
PBox   201m:  7.9s   / 152.4km/h
Kennot 201m:  7.896s

Ero 402m: PBox +0.006s / +0.72km/h
Ero 201m: PBox +0.004s



Ajassa maksimiheitto oli 0.071s @ 402m, ja 0.048s @ 201m. Tästäkin saisin PBoxista vielä sadasosat esiin, jolla nuo erot luultavasti vielä pienenisivät. Vaan ero on tuossa jo pienempi kuin valmistaja lupaa, eli 0.1s tarkkuus.

Keskiheitto oli 0.037s @ 402m ja 0.016s @ 201m. Helposti toleransseissa.

Loppareissa suurin heitto oli 0.84km/h, ja keskiheitto 0.71km/h. Kaikki nopeudet ovat about 0.1km/h päässä tuosta keskiheitosta. Eli luultavasti kennot näyttivät n. 0.7km/h liian vähän tänään.

Kaiken kaikkiaan aparaatti vakuutti minut! Näyttää toimivan kuten pitääkin!

Charger meni muuten 4.3s 0-100km/h
smile_org.gif
Sitä ei kennoilla edes nähnyt..


Tuossa parhaan vedon käppyrä, ajan suhteen:

Charger%20paras%20veto%20-%2012.1s@189kmh.jpg


Alun heittely kiihtyvyydessä tuli siitä kun löysät sliksit "pompottaa". Huomioitavaa käyrässä on se, että tuohon n. 2 sekuntiin saakka näkyy korkeuskäyrässä kevyttä nousua, n. 10-20cm. Tämä johtuu varmasti siitä, että Chargerin katon etureuna, johon antenni oli kiinnitetty, nousee tietty hieman siinä ihan alussa, koska perä painuu ja keula nousee  :P



Käppyrä matkan suhteen:

Charger%20paras%20veto%202%20-%2012.1s@189kmh.jpg


Tuosta näkee senkin, että Kiikalan rata on melko tasainen, laskee n. 1m koko 402m matkalla.



On se vaan hauska laite tuo PBox, antaa melko paljon enemmän tietoa kuin pelkkä tulosliuska
smile_org.gif
 
Testi 3.2. (varttimaili, 60ft aika):



sanoi:
60 ft vertailu??

Oli hiukka työläs tehdä, kun jouduin käppyröistä kattelemaan. En nimittäin muistanut laittaa boxia tallentamaan tuota 60ft aikaa erikseen, joten jouduin sen käsin käppyrästä kaivamaan. Siitäkin voi tulla muutamien satkujen heittoja. Mutta hehtaarilla pysytään.

Huom! Tähän sitten vaikuttaa myöskin se, että onko roll out ollut stripillä täsmälleen 1ft vai ei! Katsoin silmämääräisesti, näytti olevan n. 30cm.


Veto 1:
PBox 60ft:  2.14s / 55.77km/h
Kennot 60ft: 2.051s

Ero 60ft: PBox +0.089s


Veto 2:
PBox 60ft:  2.06s / 57.42km/h
Kennot 60ft: 1.952s

Ero 60ft: PBox +0.108s


Veto 3:
PBox 60ft:  2.03s / 57.68km/h
Kennot 60ft: 1.938s

Ero 60ft: PBox +0.092s


Veto 4:
PBox 60ft:  2.08s / 57.90km/h
Kennot 60ft: 1.984s

Ero 60ft: PBox +0.096s


60ft aika oli kennoilla mitattuna keskimäärin 0.096s lyhyempi kuin PBoxilla. Tuo ero on niin tasainen, että luulen 60ft kennojen olleen hiukan liian lähellä, koska ero on joka vedolla hyvin lähelle sama, hajontaa erittäin vähän.

Toinen vaihtoehto on se, että olen jotenkin kämmännyt, kun yritin aikaa katsoa käppyrästä. Tein sen näin:
1. Poistin 1ft vedon alusta (1ft roll out matka, jota käytetään varttimaililla yleisesti).
2. Katsoin siitä 60ft eteenpäin, ja siitä nopeuden. Sitten muutin käppyrän aika-asteikolle, ja katsoin mikä on aika ko. nopeudella.

Tiedä sitten, miten se 60ft aika pitäisi katsoa käppyrästä, että meniköhän tuo oikein?

Uskomatonta, että tuo PBox pitää myös noin lyhyellä matkalla, paikaltaan lähdettynä, noin hyvin paikkansa!
 
Ja loppuun vielä tietoa niille, joiden kiinnostus ko. laitteeseen heräsi:

sanoi:
sanoi:
Eiköhän tässä nyt ollut skeptisimmille melko hyvät todisteet, että Racelogicin ilmoittamat tarkkuudet pitää hienosti paikkansa. Tarkkuus on jo tässä "entry level" 10Hz laiteessa (PerformanceBox) todella hyvä, harrastuskäyttöön ja suorituskyvyn mittaamiseen enemmän kuin riittävä. Uskaltaa siis sanoa, että se minkä Boxi näyttää (Boxin oma näyttö näyttää ajan 0.1s tarkkuudella), pitää myös paikkansa.

Oikea VBox (100Hz versio) on sitten vielä tarkempi ja huomattavasti kalliimpi laite, jos PBoxin tarkkuus ei riitä. Mulle riittää  8)


Saako udella että mitä tollanen kampe mahtaa maksaa??

Se on 569e:
http://www.driftbox.fi/#/vertailutaulukko/4519495458

Sitten kandee hommata vielä ulkoinen antenni, joka maksaa muutaman kympin. Lisäksi tarvitset SD muistikortin, itse ostin 1GB kortin kympillä.. Se taisi olla niin, että tunnin loggausdata vie 1MB, eli siihen loggaa 1000h dataa. Samoin hommasin akun ja verkkolaturin siihen, että sen saa prätkäänkin mukaan ilman, että tarvii ottaa prätkän akusta virtaa. Paketissa tuli mukana tupakansytyttimeen tuleva virtalähde, jota käytän autossa. Vehkeessä ei ole siis sisäistä akkua.

Elikä kandee miettiä, ottaako sittenkin DriftBoxin suoraan, siinä kun on enemmän kilkettä mukana jo vakiona, ja lisäksi se luisukulmamittaus. Muutoin laite on identtinen PBoxin kanssa, sama GPS-moottori ja tarkkuus. Näin on itseasiassa ihan VBox Miniin saakka. Vasta siinä oikeassa VBoxissa siirrytään sitten järeämpään GPS-moottoriin, jolloin sitten tarkkuus paranee ja hinta pompsahtaa  
smile_org.gif
 
Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
 
Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
Moi!

Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota vbox nimeä enkä oikeaa perf.boxia).

jr
 
Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
Moi!

Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota nimeä enkä oikea perf.boxia).

jr
Joo, kyllä nämä omat testit nyt vahvistavat, että laite pääsee Racelogicin lupaamaan tarkkuuteen!

Hienoa, että nyt on tarjolla normi harrastajankin ulottuvilla oleva tarpeeksi tarkka mittalaite
smile_org.gif
Rata-ajoonkin mahtava laite, voi laittaa haluamansa määrän väliaikapisteita ja katsoa ajolinjat suoraan kartalta, kierros kierrokselta. Samoin jos tuo on reissussa mukana, jälkikäteen on kiva kattella ajoreitti Google Earthista..

Ennustan kyllä näille laitteille melko kovaa menekkiä!
 
Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
Moi!

Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota nimeä enkä oikea perf.boxia).

jr
Joo, kyllä nämä omat testit nyt vahvistavat, että laite pääsee Racelogicin lupaamaan tarkkuuteen!

Hienoa, että nyt on tarjolla normi harrastajankin ulottuvilla oleva tarpeeksi tarkka mittalaite  
smile_org.gif
Rata-ajoonkin mahtava laite, voi laittaa haluamansa määrän väliaikapisteita ja katsoa ajolinjat suoraan kartalta, kierros kierrokselta. Samoin jos tuo on reissussa mukana, jälkikäteen on kiva kattella ajoreitti Google Earthista..

Ennustan kyllä näille laitteille melko kovaa menekkiä!
Olisi voinut tulla "mielenkiintoinen" käppyrä jos tuo laite olisi ollut kiinni ysissä mun äksitentissä, olisi myös voinut selittyä mitä tapahtui? Vaan eipä ollut just silloin matkassa kun ihan tourinki reissulla oltiin.
 
Tervehdys

En yleensä näitä asioita kommentoi foorumeissa kinastelun välttämiseksi, mutta kun tässä topicissa ei näköjään ollut epäselvää laitteen toimivuudesta niin vastaan tuohon Jounin loppukommenttiin.

Top Gear lehden toimittaja Richard Hammond ajoi reilu vuosi sitten rakettiautolla kunnon mällin. Tässäkin testissä joka ajettiin muistaakseni Nevadan aavikolla auto oli varustettu Racelogic laitteella.

Hammondhan kaatoi ko. menopelin eturenkaan puhjettua ja tästä mittaustuloksesta on olemassa ns. puolijulkinen karsittu versio, jossa kaadon syy näkyy selkeesti grafiikassa
tounge.gif


Terveisin

Racelogic maahantuonti
SIM Racing Oy
Jan Lindberg
 
Tuommoisesta on jo oikea halpisversio olemassa.

Eli i-phoneen on tehty softa joka hyödyntää sisäisiä kiihdytysantureita ja gepsiä.

Kuulemma yllättävän tarkka toiminnaltaan.

Ei siitä ihan kaikkia samoja tietoja irtoa kuin perfpoksista , mutta taviskäyttöön varmaan ihan kiva.

Mulla vaan ei oo i-phonea.

Toisaalta mulla olis noksun N95...
Millonkahan joku tekis vastaavan softan nokialaiseen..

062802moto_prv.gif
 
Tuommoisesta on jo oikea halpisversio olemassa.

Eli i-phoneen on tehty softa joka hyödyntää sisäisiä kiihdytysantureita ja gepsiä.

Kuulemma yllättävän tarkka toiminnaltaan.

Ei siitä ihan kaikkia samoja tietoja irtoa kuin perfpoksista , mutta taviskäyttöön varmaan ihan kiva.

Mulla vaan ei oo i-phonea.

Toisaalta mulla olis noksun N95...
Millonkahan joku tekis vastaavan softan nokialaiseen..

062802moto_prv.gif
Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.

Mutta "sinnepäin" meneviä arvoja niillä toki saa, mutta ei niitä mitenkään voi verrata Racelogicin varta vasten suorituskyvyn mittaamiseen tehtyihin laitteisiin.

Mun mielestä mittalaitteissa nimenomaan se tarkkuus on tärkein, muut ominaisuudet tulee sitten extrana päälle.
 
sanoi:
Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.

Jos jollain on paukkuja testata Performance Box vastaan Racechrono, niin tulokset kiinnostaisivat varmaan monia.

Vaikkei RaceChronoa olekaan tehty varsinaisesti suorituskyvyn mittaukseen, niin sekin ominaisuus siitä löytyy. Mitä ratafoorumia olen selannut, niin tuo softa on aika monella ahkerassa käytössä ja sitä myöten tuloksista kiinnostuneita olisi varmaan ihan mukavasti.
 
sanoi:
Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.

Jos jollain on paukkuja testata Performance Box vastaan Racechrono, niin tulokset kiinnostaisivat varmaan monia.

Vaikkei RaceChronoa olekaan tehty varsinaisesti suorituskyvyn mittaukseen, niin sekin ominaisuus siitä löytyy. Mitä ratafoorumia olen selannut, niin tuo softa on aika monella ahkerassa käytössä ja sitä myöten tuloksista kiinnostuneita olisi varmaan ihan mukavasti.
Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.

Kiihdytyskäytössä Chronolla ei tee 1Hz GPS:llä mitään, 5Hz GPS:lläkin tarkkuus on selkeästi huonompi kuin 10Hz kalibroidulla GPS:llä, joka löytyy esim. PerformanceBoxista.

Samoin datan tarkastelu jälkikäteen, esim ajolinjat, kiihtyvyydet yms, ei voida tietenkään puhua edes samana päivänä. PBoxin datasta löytyy esim. ajolinjat suoraan visuaalisesti kartalla tarkasti, ja kiihtyvyydet joka suuntaan yms.. Eli ajoa voidaan oikeasti analysoida, ja katsoa missä olisi varaa parantaa.

Laitehan on maailmalla nimenomaan ratajätkien suosiossa, eikä ihme.
 
Kunhan mä voitan täyspotin lotossa ( tai edes 6+vara ) niin hommaan tommosen PerformanceBoxin.

Siihen asti olis tosiaan jokin halvempi ja vähemmän tarkka vekotinkin kiva. ( tosin N95 ei ollu halpa..
tounge.gif
)

Eli jään odottamaan lottovoittoa tai luurisoftaa , kumpi nyt ensin tulee...

Tärkeintä kuitenkin on
062802moto_prv.gif
 
Tuolla toisella palstalla oli linkitetty i-phone testi tuubissa.

Eli täällä olis moinen.

Tiedä sitten onko toi vaan joku "juttu" vai oikee testi.

Kukin arvioikoon itte.

062802moto_prv.gif



edit : näyttäs olevan jonkinasteinen leffatraileri samalla...
 
Back
Ylös