• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perse puutuu

Alkoi asia sen verran kiinnostaa, koska itselläkin samaa perseeen puutumista aika lailla. Varsinkin jos on ajannut pidemmän setin esim. noin 200 km ilman stoppia, niin sen jälkeen persus ei meinaa kestää edes 60 km
ajoa.
Eli onko kellään oikeeta kokemusta esim. tosta geelisatula merkistä minkä Suzuki-Ukko laittoi.
Jos vaikka sellaisen talven aikana, perseensä alle saisi hankittua/tilattua jostakin.
Ja viel ,miten satulan sopivuus merkkikohtaisesti yleensä passaa? :orgmp:

Itellä FJR Jos jollain pyörän FJR :än vaihto ajankohtaisena, missä geelisatula, vois ajatella myös käytettyä
ostoa.:)

Eli onko kellään oikeeta kokemusta esim. tosta geelisatula merkistä minkä Suzuki-Ukko laittoi.
Jos vaikka sellaisen talven aikana, perseensä alle saisi hankittua/tilattua jostakin.

Itellä FJR Jos jollain pyörän FJR :än vaihto ajankohtaisena, missä geelisatula, vois ajatella myös käytettyä

Mä oon miettiny oman mopon madaltamista mutta suzu-ukon linkin kautta löytyikin sitten madallettu penkki. Varsinaista perseen puutumista ei mulla oo. Mä tilasin pari päivää sitten Top Selleriestä uuden geelisatulan mun mopoon. Satulan kustomointi ja tilaus oli suhteellisen helppo homma. Mielenkiintoista nähdä kuinka se madallettu geelisatula sitten toimii elikä puutuuko se perse kun vyllejä on huomattavasti vähemmän kuin alkuperäisessä satulassa.

Mä oon miettiny oman mopon madaltamista mutta suzu-ukon linkin kautta löytyikin sitten madallettu penkki. Varsinaista perseen puutumista ei mulla oo. Mä tilasin pari päivää sitten Top Selleriestä uuden geelisatulan mun mopoon. Satulan kustomointi ja tilaus oli suhteellisen helppo homma. Mielenkiintoista nähdä kuinka se madallettu geelisatula sitten toimii elikä puutuuko se perse kun vyllejä on huomattavasti vähemmän kuin alkuperäisessä satulassa.
Meidän Rvalla oli R1200R:ssä matala jakkara reilun pari tonnia, mutta ahteri alkoi huutamaan hoosianna jo satasen kohdalla, joten laitettiin Wlberseillä 30mm matalmpaa alustaa ja normijakkara tilalle, nyt toimii! Tosin tuo matala penkki oli Bemarin oma, ei siis mikään geeliversio. Toivottavast sun geelijakkara toimii paremmin, laitahan raporttia kun olet päässyt testailemaan.

-jp-

Miten matalampi alusta vaikuttaa perseen puutumiseen? Eihän se muuta ajoasentoa mihinkään

Meniskö jotekin näin?

Matala penkki että jalat yltää kunnolla maahan-> perse puutuu kun polvi ja lonkkakulma on väärä.

30mm matalampi alusta ja normi penkki, jalat yltää maaha -> polvi ja lonkkakulma parempi eikä perse puudu.

Meidän Rvalla oli R1200R:ssä matala jakkara reilun pari tonnia, mutta ahteri alkoi huutamaan hoosianna jo satasen kohdalla, joten laitettiin Wlberseillä 30mm matalmpaa alustaa ja normijakkara tilalle, nyt toimii! Tosin tuo matala penkki oli Bemarin oma, ei siis mikään geeliversio. Toivottavast sun geelijakkara toimii paremmin, laitahan raporttia kun olet päässyt testailemaan.

-jp-

Joo, raportoin keväämmällä miten tuo geelijakkara toimii. Mietin myös alustan madallusta koiranluiden avulla (etupäätäkin pitäisi varmasti madaltaa) mutta joku tällä palstalla on todennu että se vaikuttaa mopon käyttäytymiseen. No, katotaan puutuuko se perse sitten. Jos puutuu niin pitää laittaa alkuperäinen satula takaisin (tilasin geelisatulan sillä jakkaraosalla) ja madalluttaa alusta.

Alkoi asia sen verran kiinnostaa, koska itselläkin samaa perseeen puutumista aika lailla. Varsinkin jos on ajannut pidemmän setin esim. noin 200 km ilman stoppia, niin sen jälkeen persus ei meinaa kestää edes 60 km
ajoa.

Hankin edelliseen pyörääni (12RT Bemari) tuolta Top Sellerieltä geelisatulan. Maksoin n. 70 heidän rungostaan. En siis lähettänyt sinne mitään. Satulan runko oli toimiva mutta siitä puuttui muutama kumiosa, jotka joudun ottamaan orggissatulasta. Hintaa tuolle satulakokonaisuudelle tuli vajaa 300.
Istuin oli orggista parempi mutta yksi juttu siinä kiusasi. Nimittäin heidän rakenteessaan kuskille jää normimitoituksessa turhan lyhyt istumatila (vertaa kuvaa ns deluxe-mallista heidän sivuillaan). Siitä puuttui pitkittäissiirtymisvara. Pidemmällä matkalla ja etenkin kuumalla kelillä tuli etumukseen tukala olo. Olisi pitänyt tilata heti ns. pidempi versio. Modasin satulaa sitten itse pidemmäksi/väljemmäsi kuskille. Satulan ulkonäkö tosin siitä hiukan kärsi.
Nykyiseen pyörään, -13 FJR, hankin tehtaan geelisatulan. Menettelee mutta en juurikaan lähde kehumaan.

Joo, raportoin keväämmällä miten tuo geelijakkara toimii. Mietin myös alustan madallusta koiranluiden avulla (etupäätäkin pitäisi varmasti madaltaa) mutta joku tällä palstalla on todennu että se vaikuttaa mopon käyttäytymiseen. No, katotaan puutuuko se perse sitten. Jos puutuu niin pitää laittaa alkuperäinen satula takaisin (tilasin geelisatulan sillä jakkaraosalla) ja madalluttaa alusta.
Varmaan alustan madaltaminen vaikuttaa mopon ajo-ominaisuuksiin, mutta ainakin -30mm muutos BMW ESA -> Wilbers WESA on niin pieni että sillä ei ole mitään merkitystä kesi-ikäisen ihmisen normaalissa - ainakin lähes laillisessa:p - ajelussa, vetomiesten kyynärpää asfaltissa kurvailussa ehkä. Rvan raportin mukaan eroa ei huomaa.
Ja Kohletaja on ihan oikeassa tuossa madlatamisen vaikutuksessa perseen puutumiseen, just niin se menee. Lisäksi ainakin Bemarin matala satula on todella ohuella pehmusteella ja sellaisilla "terävillä" kanteilla, jotka painaa ikävästi tonne sisäreiden yläosaan/nivusiin.

-jp-

Tapeilta ajoa tulee myös harrastettua, enskalla se on jotenkin luontevaa ajaa välillä tapeilta. Joskus käynyt mielessä että miten virkavalta ja laki suhtautuu tapeilta ajoon, löytyykö jotain lakipykälää joka kieltää tämän, vai tulkitaanko se "stunttailuksi"? Joskus ollut Poliisit läsnä kun on tapeilta ajettu muuallakin kun syrjäteillä mutta vielä ei ole arpa osunut kohdalleen.

Oma kokemus peban kolotuksesta on, että goreteksin ja ajofarkun jälkeen kaksinkertaisella nahalla olevassa nahkapuvussa ei hanuri kärsinyt paljon mitään. Olen miettinyt, että vaimentaisiko toi kaksinkertainen nahka jotenkin tärinää tai jotain.

Kaikenlaista on tullut kokeiltua kun noita rautaperseitä on ajanut. Laitatin paikallisella verhoomolla geelit mutta vaikutus ei ollut ihan semmoinen kuin olis toivonut. Ebaystä tilasin sitten normaalipenkin ja sillä on sitten menty. Olen kokeillut myös noita pyöräilyhousuja mutta en itselle ole havainnut kovin suurta hyötyä niistä.
Airhawkia katselin mutta sitten sattui JYSKissä silmiin semmoinen ilmatäytteinen istuintyyny ja siitä on ollut apua. Ilman määrää säätämällä sen sai aika hyvin pelittämään.....ei liikaa vaan just silleen että perseen painekohdat jää "kellumaan" Hintaa sillä ei ollut kuin muutama euro. Siinä ei ole miään remmejä joten jos haluaa tapeilta ajaa niin sitten joutuu virittelemään jollain.

Näin sydäntalvella olisi tietysti mahdollisuus toi FJR:än satula modauttaa uusiksi.
Soittelin pariinkin paikkaan, onko kellään AjloMako verhoomosta kokemusta?
Tuntui ainakin oikein asialliselta kaverilta puhelun perusteella. Antoi tietoa hyvin vakio satulan modauksesta.
Sitä ei sit kylläkään tietysti osaa sanoa, et onko todellista hyötyöä, kun penkin uudelleen "geelittää/pehmustaa".
Jotenkin vanhalla FJR:llä ( 08 ) mentiin pidempiä etappeja, mitä tällä ( 13 ) mallilla. Tiedä sitten miten samanlaisia satulat ovat sisäkaluiltaan. Vaiko onko se niin ettei vanhuus tule yksin, vaan kaikki muutkin jutut
iän myötä. Jospa koittais tota uudelleen modausta, eipä siinä korkealta putoa. On toi alkuperäinen satula sen
verran epämiellyttävä. Olis kiva kuulla, jos löytyisi muiden kokemuksia, satulan ammattikaverilla laittaneista ja heidän mielipiteitään asiasta. Kevättä odotellen.:orgmp:

Tuo oman XX Hondan "liukumäki" lähti tänään Ranskaan TopSellerielle. Muutoksena tuon uudelleen muotoilu ja geelipehmuste. Lämppärin ruksasin kun ei hirveitä lisää maksanut.
Itsellä ei pahimpana ongelmana ollut puutuminen vaan satulan muoto/materiaali tekivät siitä liukumäen ja jatkuvasti oli munat kiinni tankissa.
Saapa nähdä meneekö huonommaksi vai paremmaksi...

Itsellä käytössä vanhat konstit, "late lammas satulassa", eli lampaantalja penkin päällä, paljon parempi kuin gessun penkki ilman taljaa.

Voisin kuvitella jos häntäluun paikkeilta alkaa puutumaan jotta olis ryhtiliikkeen aika :)

Back