Pesu, puhdistus, vahaus ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stigu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

stigu

New member
Pyöränä S2R 1000, punainen valkoisilla vanteilla. Talven aikana ajattelin putsailla mopoa hieman perusteellisemmin ulkopuolelta.

Yleensä on tullut pestyä runsaasti kesän mittaan ja muutaman kerran punaisella värivahalla vahaus, joten pinnat ovat suhteellisen "uuden näköisiä" lukuun ottamatta moottoria ja vanteita. Moottorista ei tuo pinttynyt lika irtoa vaikka miten raakaa liuotinta siinä uittaisi, onko foorumilaisilla vinkkiä millä tuollaisen ilmajäähymosan saisi puhtaaksi?

Toinen asia on valkoiset vanteet, lakkapintaan on pinttynyt selkeästi likaa ja jarrupölyä vaikka niitä ahkerasti pesee pois. Vinkit myös näiden puhdistukseen otetaan vastaan. Olisiko jotain hankaavaa ainetta mitä myllytyksissä käytetään hyvä käyttää käsipelillä?

Itse olen saanut Valet Pron Bilberry -vanteenpuhdistusaineella vähän pahemmatkin liat pois. Laimennus sen mukaan, kuinka kovassa lika on kiinni.

Tuolla Bilberryllä pesun jälkeen kannattaa hinkata vanteet läpi claybarilla, paras väline juurikin tuollaisen jarrupöly/vanha ketjurasva -yhdistelmän puhdistukseen, mitä ei muulla irti saa. Claybarin kaveriksi sitten aina liukkaria, esim. normaali autoshampoo-vesi -liuos on toimiva ratkaisu.

Tuo claybar tuntuis kyllä sopivalta noihin vanteisiin, kun sisältää hiovia hiukkasia. Pintalika on lähtenyt aina vahvalla wurthin pinelinellä. Täytyneekin testata...

Uskoakseni pyörässäsi on lakatut maalipinnat, joten värivahoja en suosittele siihen.

Samaa mieltä edellisen kanssa. Nuo kaikenmaailman värivahat kannattaisi suosiolla unohtaa...näin joskus ammattimies kertoi.
Itse en ainakaan moisia käytä pyörään enkä autoon....

Würthin pro-cleania tjs. rättiin ja sillä vanteet puhtaaks (jos vesipesu pinelinellä ei oo mahdollista), viimeistely vaikka glymin punaisella vahalla ja thats it. Moottorin oon putsaillu vastaavalla tavalla mutta ilman vahaa (Rautapytyt ja alukannet + kiillotettua alumiinia). Kangasrätti ja jotai putsisprayta. Toki harkiten tuota myrkkyä kantsii käytellä, jotkut huokoset alumiiniosat saattaa ottaa hiukan itseensä noistaki wyrtin cleanereista. Peltiosat ja runko tulee putsailtua pesun jälkeen ihan vaan glymin punasella. Mikäli jotain naarmuja tai kulumia lakassa niin sitten rankempi menettely myllytyskoneella ja hioma-aineella jne..

Autoglymin punaisella vahaus sitten päälle Auto glymin kultanen. Kultasen voi jättää pinnalle vaikka yön yli sitten pyyhkii pois. Tulee erittäin kiiltävä ja kestävä vahapinta.

Perusta on varmaankin se, että värivaha ei maalin väriin vaikuta jos lakka pinnassa.
Suurella todennäköisyydellä mopojen maalipinnat on lakattuja.

Autoglymin punaisella vahaus sitten päälle Auto glymin kultanen. Kultasen voi jättää pinnalle vaikka yön yli sitten pyyhkii pois. Tulee erittäin kiiltävä ja kestävä vahapinta.

On kylläkin aika yleisesti tiedossa että Autoglymin punakulta ei ole kestävää nähnytkään. Hyvin se kyllä kiiltää ja itse sitä käytin kunnes tajusin että on olemassa oikeitakin vahoja, jotka suojaavat paria viikkoa pidempään eivätkä maksa omaisuuksia (purkki kestää isältä pojalle...). Siksi en varsinaisesti haluaisi tuota kenellekään suositella, vaan mieluummin esim. Collinite 476. Esim. pesukinnas.com foorumilta käy ilmi että monet asiaan enemmän perehtyneet suosivat Colliniteä ja muita kovavahoja näiden markettinestevahojen sijaan.

Glymi on aina tuntunut jotenkin yliarvostetulta, tuo Collinite476 vaikuttaa googlauksen perusteella todellakin kunnon tavaralta. Nyt on claybar ja 476 ostoslistalla, vielä kun moottorin putsaukseen saisi kunnon tärpättiä...

Onko kukaan testannut lipeällä, esim 'kodinputkimiehellä' putsausta :D

Suosittelen tutustumaan tuohon yllämainittuun pesukinnas.com foorumiin, sieltä saa niin älyttömästi tietoa ja niksejä pesuhommiin että ei tarvitse tapella minkään värivahojen ja muiden hölynpölyjen kanssa :thumbsup:

Back