• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pikinauhat keväällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GoKari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GoKari

New member
Ajellessani autolla talvella usein 3-moottritietä olen huomannut kuinka kaistojen välissä oleva pikinauha heilauttaa pirssiä. Kuinkahan se toimii 2-pyöräisellä varsinkin kun viimekesän jupakan jälkeen tehty karhennus on nastarenkailla varmaan kulutettu pois. Kannattaa varoa !!!!!

Smotohan teki viime kesänä tutkintapyynnön poliisille niistä vaarallisista paikkauksista. Piti messuilla kysyä miten sen kanssa kävi mutta sitten en päässy paikalle. Nettisivuiltakaan ei pikaisella hakemisella löytynyt tietoa.
Onko kellään tietoa johtiko se tutkintapyyntö mihinkään vai sytytelläänkö keväällä taas kynttilöitä..
confused_orig.gif

Ajellessani autolla talvella usein 3-moottritietä olen huomannut kuinka kaistojen välissä oleva pikinauha heilauttaa pirssiä. Kuinkahan se toimii 2-pyöräisellä varsinkin kun viimekesän jupakan jälkeen tehty karhennus on nastarenkailla varmaan kulutettu pois. Kannattaa varoa !!!!!
Ainakin 1 motoristi kuollut noiden takia!
mad.gif

Sanokaas aloittelevalle motoristille, miten pyörä reagoi niihin kaksikaistaisen tien tärykoloihin kaistojen välissä? Ainakin täällä pohjoisessa noita käytetään herätyskarhennuksina. Tien laidoissa sileämpi karhennus ja keskellä kunnon perunapelto.

Autolla kun sellaisesta jyräyttää ohituksessa yli, niin tulee aika tuntuva heilautus ja täräytyskin on sellainen, että vänkäri herää sikeämmästäkin unesta. Ei niiden välistäkään taida osua.

Erityisesti märkinä pikipaikat on tosi v**ttumaisia. Itse konttasin muutama vuosi sitten Kankaanniemi-Pieksänmäki välillä oikein huolella. Juuri loppunut ukoskuuro ja edellä madellut rouvashenkilö loivat ohitustarpeen ja juuri kun olin aloittanut ohituksen, etufillari lipsahti alta ja meikäläinen n. 90 km/h:n vauhdista kyjelleen. Minä liu´uin muutaman kymenen metriä mahallani ja fillari parikymmentä metriä enemmän. Onneksi oli varusteet kunnossa enkä törmännyt mihinkään, saa olla tässä kirjoittelemassa kokemuksia. Tiemestari silloin oli sitä mieltä, että mopo tulee hallita joka tilanteessa, eikä tielaitos oo vastuussa asiasta. Ittekkin oli kuulemma ajanut moottoripyörää. Sittemmin on tainnut suhtautuminen muuttua. Vois meinaan mestareillakin olla temput vähissä, jos jäänliukkaalta tienpinnalta etufillari häippäsee alta pois. Meinaan kun oon  nähny et ammatikseenkin ajavilla fillari kaatuu, kun etupyörä lähtee alta.  
mad.gif

Kyllä ne kannattaa huomioida, erityisesti sateella tai sen jälkeen!

Kuivalla ja viileällä säällä motukalle niistä ei ole mitään haittaa mutta vesisateella ja kovalla helteellä(piki pehmenee) ne saattavat olla todella liukkaita.Maltti on valttia etenkin sadekelillä ajellessa.
sport05.gif

Motukalla nuo urat ja patit eivät juurikaan haittaa.Pyörä menee minne kuski määrää,yleensä.

Sanokaas aloittelevalle motoristille, miten pyörä reagoi niihin kaksikaistaisen tien tärykoloihin kaistojen välissä? Ainakin täällä pohjoisessa noita käytetään herätyskarhennuksina. Tien laidoissa sileämpi karhennus ja keskellä kunnon perunapelto.

Autolla kun sellaisesta jyräyttää ohituksessa yli, niin tulee aika tuntuva heilautus ja täräytyskin on sellainen, että vänkäri herää sikeämmästäkin unesta. Ei niiden välistäkään taida osua.
Ei ne motukalla mitään haittaa eikä niiden olemassa oloa edes huomaa jos ei oikein ala tunnustelemaan.

Back