• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pikku a:sta isoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wille-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wille-

New member
Elikkäs tässä tuskailen joudunko nyt syytämään valtiolle eurojani..

A1 on siis suoritettu 16vuotiaana ja pikku-a on nyt ollut siis n. 5vuotta... eli ison A:nkin siihen korttiin saisi mutta onkos tuolla tienpäällä minkälainen käytäntö poliiseilla?

Sakkoa perään ja kortti narulle, vai omaavatko minkäänlaista laskutaitoa noiden aikaisempien korttien suhteen?
biggrin.gif

Edit: Oon siis ajellut nätisti kun ei ole vielä virkavalta läpyskää mopon selässä kysellyt
tounge.gif

Mulle sano autokoulus joskus et sakkoo voi antaa jos on v*ttumainen poliisi mut kortin ei pitäs lähtee.

nixweiss.gif

En kyl mitää vastuuta ota...

Moi!

Minun käsitys asiasta on sellanen, että sulla on ajo-oikeus isoon A:han kun täytät 20v tai tarkemmin kaksi vuotta siihen päivämäärään lisää joka lukee väliluokan A:n kohdalla. Ei sitä siinä kortissa tarvitse lukea. Mutta jos haluat sen kirjaimen siihen korttiin niin saahan sen poliisilaitoksella vierailemalla, mutta pitää varautua maksamaan muutama euro.

Kysyin samaa kun ajoin autokortin 18-vuotiaana. Autokortin  myötä piti laittaa uusi ajokorttihakemus vetämään, että sai sen B:n siihen. Samalla tuli tietenkin välimällin A, kun ikää oli sitä varten. Kysyin sitten että pitääkö kahden vuoden päästä tulla uusimaan kortti, jotta saan sen ison A:n siihen, ja maksamaan se melko suolainen hinta siitä. Sanoivat poliisiasemalla, että "Ei ole pakollista. Voit tietenkin hakea jos haluat sen siinä näkyvän".

Kyllä ne osaavat katsoa sen kortin oikein vaikka ei olekaan siinä sitä merkintää. Lisäksi eiköhän se korttisi ole ajantasalla poliisien omissa tietokannoissa. Lisäksi onhan ihmisillä eri laitteiden ajo-oikeuksia ilman, että kortissa on merkintää. Esim. mopon ajo-oikeus (ok, vähän huono esimerkki mutta kuitenkin
tounge.gif
)

Onko kenellekkään tullut sanomista tämän "puutteellisen merkinnän" vuoksi?

Moi!

Minun käsitys asiasta on sellanen, että sulla on ajo-oikeus isoon A:han kun täytät 20v tai tarkemmin kaksi vuotta siihen päivämäärään lisää joka lukee väliluokan A:n kohdalla. Ei sitä siinä kortissa tarvitse lukea. Mutta jos haluat sen kirjaimen siihen korttiin niin saahan sen poliisilaitoksella vierailemalla, mutta pitää varautua maksamaan muutama euro.
Juurikin näin. Nykyään tosin kun on tua tokavaihe käytävä autokoulua ja se ensimmäinen b-kortti ei ole kuin sen 2v voimassa jolloinka joutuu joka tapauksessa hakemaan uuden kortin. Täytyy vaan maltaa niiden tokanvaiheen papereiden viemistä poliisilaitokselle niin kauan että ikää on 20v jolloinka saa uuteen ajokorttiin sen ison A:n. Kannattaa vielä mainita poliisilaitoksella että laita siihen sitten myös se iso A.

Itsellä oli tosin pientä sählinkiä kun ajokortin sain jo 7päivä kun täytin 5 päivä jolloinka nyt vein sitten 5päivä kun täytin 20v paperit laitokselle ja lupasivat että parin viikon päästä saan hakea uuden kortin. Ja eiköhän se sitten ens viikolla poliisit pyydä ajokorttia ja rekisteri otetta rekisteriote oli mukana mutta korttia ei ja kun pojat sitten menivät katsomaan koneelta niin sielä ei näkynyt sitä että olin vienyt tokanvaiheen paperit laitokselle vaan että olin ajokiellossa. tästäkös pojat sitten riemastuivat ja sain 20min selostaa mondeon takapenkillä miksi ei korttia ole
biggrin.gif

Anteeksi sekavaa tekstiä. keskiverto poliiseille sai tosiaan muutamaan kertaan selostaa saman tarinan ennen kuin ymmärsivät jotenka ei ole häpee jos ei ihan ekalla saa selkoa
biggrin.gif

Back