Luin enemmän kommentteja tuolta
FOC-U:sta ja ongelmaan ei vaikuttanut olevan yhtä ainoaa oikeaa korjauskonstia. Tuollainen ongelma fasuissa tosiaan on, että kiristin saattaa jäädä tietyssä vaiheessa tilaan, jossa ei vielä napsahda seuraavaan pykälään ja ketju ääntää kylmänä. Syytä miksi ketju ääntää vain kylmänä, niin ei löytynyt. Periaatteessa ketjuhan lämmetessään pitenee lämpölaajenemisen takia, jolloin olettaisi että ketjun ääntely esiintyisi ennemmin lämpimänä, mutta ei...
Tulipa tuossa eilen illalla käytettyä uteliaisuuttaan ketjunkiristäjää irti.
Ihan vaan muillekkin tiedoksi, että kys. kiristäjä toimii pelkästään mekaanisen jousen avustamana. Kiristimen irroituksessa pitää käyttää kaasareita sen verran irti, että niitä voi nostaa ylöspäin kiristäjän edestä, ei siis kokonaan irti. Kaasarit irti klemmareistaan sekä putsarista että "imusarjasta". Ilmanputsaria siirretään muutaman sentin taaksepäin, jolloin kaasaripaketti pääsee siirtymään ylöspäin. Sen jälkeen kiristäjän mahtuu irroitamaan.
Käytin kiristäjän irti. Kiristin tuntui toimivan sujuvasti, ei mitään jumimisia. Kiristin oli noin puolessa välissä säätövaraansa. Laitoin kiristimen takaisin, mutta kys. operaatio ei auttanut mitenkään. Ketju on vieläkin aavistuksen löysällä ainakin kylmänä. Joillakin FOC-U:n foorumilaisista oli kys. irroitus-kiinnitys-operaatio auttanut ongelmaan, mutta ei minulla. Suositelluin "korjaustoimenpide" ongelmaan on, että antaa raksuttaa, kunnes naksahtaa seuraavaan pykälään.
Jotkut on vaihtanut uusia kiristäjiä, mutta mielestäni oma kiristäjäni ei ainakaan ollut rikki.
Ajattelin vielä sen verran räpeltää, että käytän kiristäjän jousta irti ja koitan käsin painaa kiristäjän seuraavaan pykälään. Mekaaniset äänet (niiden aiheuttajat) ei koskaan tee ainaakan hyvää moottorille.
sanokoot ducatistit mitä hyvänsä
Pistän tässä vielä kommenttia, miten meni ja auttoiko ongelmaan.
Marza: Ei toi mopo ihan pipi ole. Käyntilämpöisenä kehrää kuin kissa ja toimii loistavasti.... eli ei siellä todennäköisesti mitään isoa ole.
kane80: Itsellä ei kytkimen painaminen muuta sanottavasti käyntiääntä eli paikat on siellä vielä aika jetit. Vanhemmuuteen sinne tuppaa tulemaan välyksiä ja on aika normaalia jonkinlaiset kolinat kytkin ylhäällä.
Bensan haju ei ainakaan omaan nokkaan häiritsevästi haise.
Keula on itselläni hiljainen ei kuulu kolinaa jarrusta eikä iskareista, jollaista ongelmaa ainakin uudemmissa fasuissa kuulosti olevan... Onhan tässä kyllä paremmat etujarrutkin kuin uudessa mallissa.