Pikkufasun kylmäkäynti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja R@gdoll
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

R@gdoll

New member
Omassa mopossa häiritsee pieni "supsutus" kylmällä koneella. Vähänkään vedättäessä/antaa kaasua, niin kuuluu terävä ääni yhdestä pytystä. Sitten kun kun kone lämpeää, niin käy kuin singeri  
tounge.gif
.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan? Ääni ei ole mikään mekaaninen esim. venttiilin ääni vaan niinkuin kannentiiviste tms. päästäisi painetta läpi, pakosarjan tiiviste vuotaisi tai yksi pytty sytyttäisi liian aikaisin.... mitään noista vioista en ole vielä todennut (sytytystä en ole tarkistanut)

Kellään hajua??? Ja tosiaan lämpimänä käy ihan normaalisti, mutta 10 minuutin seisotuksenkin jälkeen kuuluu vedättäessä ei normaali ääni.  
nixweiss.gif
 
Itsellä oli joskus samanlainen ääniongelma, pelkäsin jo venttiilivauriota, mutta vika olikin melko yksinkertainen. Yhdestä pakoputken lähdöstä oli tippunut mutteri matkalle eli tiiviste vuoti sen verran että kuului lähes naputtava ääni joka vaimeni lämmetessä. Joten tarkistappa pakosarjan lähtöjen kireys.
 
Juu, tuo vikamahdollisuus on ollut tiedossa. Entisessä reilu litraisessa ärrä-suskassa oli samantyylinen vika ja syy oli palaneet pakosarjantiivisteet.

Tuosta fasupalasta olen tarkistanut pakosarjan kireyden ja kaikki pultit on ok. Seuraavana vianetsintävaiheena on uusien pakosarjantiivisteiden vaihto, jos ei muuta keksi... Pitää nyt vielä ajella ja kuulostella, pahenneko se tuosta vai jopa häviäisi.  
nixweiss.gif
 
Nostetaas ylös, kun ongelma on vielä olemassa ja pahentunut...

Vaihdoin uudet pakosarjan tiivisteet ja niillä ei ollut havaittavaa vaikutusta eli helpoin vika on poissuljettu.

Kävin viikon reissun ajelemassa norjassa 3500 km ja vika paheni. Nyt se naputtaa aamulla ensimmäisessä kylmäkäynnistyksessä aika rumasti. Jos en tietäisi, että venttiilit säädetään paloilla, niin epäilisin hydraulisia venttiilinvälyksen säätäjiä... mutta ei.

Voiko 15 tonnissa mennä jakopään ketjunkiristäjä? Koska se tulee toisena aiheuttajana mieleen. Ja tosiaan kone käy kuin singeri kun lämpeää. Vaihdoin juuri ennen reissua uudet, jäykemmät 15w50 öljyt koneeseen, joten saattaisi kylmäviskositeetillakin olla osansa?

Olenko oikein ymmärtänyt, että esim ukkoskissan ketjun kiristäjä on hieman alitehoinen ja sitä voi manuaalisesti kiristää? Antakaapa neuvoja kys. operatioon, niin voisi testailla sitä seuraavana.
 
Onko kellään aiheesta tietoa?

By the way... toimiiko tuo kiristäjä ollenkaan öljynpaineella vai vain mekaanisella jousella??? Ainakin vanhassa sebarissa kiristin toimi öljynpaineella, mutta kuvien perusteella tuohon jammun kiristäjään ei vaikuta öljynpaine?

Fasusta pitää ilmeisesti käyttää kaasarit irti, että pääsee roplaan kiristäjää... vai onko joillain toisensuuntaisia kokemuksia?
 
Eräässä toisessa keskusteluryhmässä joku totesi, että Fasun nokkaketju alkoi pitämään älämölöä jossain parin kympin korvilla ja rallatteli iloisesti jonkun tonnin, kunnes kiristäjä hoiti hommansa.

Mulla tuli kolmekymppiä nyt täyteen, ja tossa 20000-25000 välillä kone piti melkoista meteliä (muiden mielestä) kylmänä. Tyhjäkäynti kylmänä ei mielestäni koskaan ole ollut oikein kaunista, mutta se vissiin on jammujen tyylistä...

Mutta mää en ole mikään tekniikan ihmelapsi, tämä on vain kyliltä kuultua ja omia havaintoja. Fasuissa yleensä on ollut hirviän vähän vikoja....

Toivottavasti moposi ei ole pipi ihan tosissaan.
 
Mulla on nyt ajettu n. 22 tuusaa ja on ruvennu kylmänä kuuluu koneen vasemmalta puolelta terävää naputusta, joka häviää kun lämpenee, mikä lie ?
Lisäksi kun kylmänä käy muutenkin hiukan matalilla kierroksilla, niin melkoista napsuntaa ja poksuntaa, joka tuntuu myös munaskuissa, tulee kytkin osastolta. Häviää kun vetää kytkimen pohjaan.
Lisäksi kun paikallaan kökkii pyörän päällä niin tuntuu että käy rikkaalla, pakokaasut haiseepi bentsiinille, mitens teillä ?
Entäpä keula, kuuluko ylimääräisiä kilinöitä esim. mukulakivillä ajaessa ?
 
Luin enemmän kommentteja tuolta FOC-U:sta ja ongelmaan ei vaikuttanut olevan yhtä ainoaa oikeaa korjauskonstia. Tuollainen ongelma fasuissa tosiaan on, että kiristin saattaa jäädä tietyssä vaiheessa tilaan, jossa ei vielä napsahda seuraavaan pykälään ja ketju ääntää kylmänä. Syytä miksi ketju ääntää vain kylmänä, niin ei löytynyt. Periaatteessa ketjuhan lämmetessään pitenee lämpölaajenemisen takia, jolloin olettaisi että ketjun ääntely esiintyisi ennemmin lämpimänä, mutta ei...  
omg.gif


Tulipa tuossa eilen illalla käytettyä uteliaisuuttaan ketjunkiristäjää irti.

Ihan vaan muillekkin tiedoksi, että kys. kiristäjä toimii pelkästään mekaanisen jousen avustamana. Kiristimen irroituksessa pitää käyttää kaasareita sen verran irti, että niitä voi nostaa ylöspäin kiristäjän edestä, ei siis kokonaan irti. Kaasarit irti klemmareistaan sekä putsarista että "imusarjasta". Ilmanputsaria siirretään muutaman sentin taaksepäin, jolloin kaasaripaketti pääsee siirtymään ylöspäin. Sen jälkeen kiristäjän mahtuu irroitamaan.

Käytin kiristäjän irti. Kiristin tuntui toimivan sujuvasti, ei mitään jumimisia. Kiristin oli noin puolessa välissä säätövaraansa. Laitoin kiristimen takaisin, mutta kys. operaatio ei auttanut mitenkään. Ketju on vieläkin aavistuksen löysällä ainakin kylmänä. Joillakin FOC-U:n foorumilaisista oli kys. irroitus-kiinnitys-operaatio auttanut ongelmaan, mutta ei minulla. Suositelluin "korjaustoimenpide" ongelmaan on, että antaa raksuttaa, kunnes naksahtaa seuraavaan pykälään.  
tounge.gif
Jotkut on vaihtanut uusia kiristäjiä, mutta mielestäni oma kiristäjäni ei ainakaan ollut rikki.

Ajattelin vielä sen verran räpeltää, että käytän kiristäjän jousta irti ja koitan käsin painaa kiristäjän seuraavaan pykälään. Mekaaniset äänet (niiden aiheuttajat) ei koskaan tee ainaakan hyvää moottorille.  
confused_orig.gif
sanokoot ducatistit mitä hyvänsä
biggrin.gif


Pistän tässä vielä kommenttia, miten meni ja auttoiko ongelmaan.

Marza: Ei toi mopo ihan pipi ole. Käyntilämpöisenä kehrää kuin kissa ja toimii loistavasti.... eli ei siellä todennäköisesti mitään isoa ole.

kane80: Itsellä ei kytkimen painaminen muuta sanottavasti käyntiääntä eli paikat on siellä vielä aika jetit. Vanhemmuuteen sinne tuppaa tulemaan välyksiä ja on aika normaalia jonkinlaiset kolinat kytkin ylhäällä.

Bensan haju ei ainakaan omaan nokkaan häiritsevästi haise.

Keula on itselläni hiljainen ei kuulu kolinaa jarrusta eikä iskareista, jollaista ongelmaa ainakin uudemmissa fasuissa kuulosti olevan... Onhan tässä kyllä paremmat etujarrutkin kuin uudessa mallissa.  
cool.gif
 
No nih, piti viettää osa perjantai-illasta tallissa, että saa mielenrauhan.

Eli irroitin nokkaketjunkiristäjän jousen ja painoin manuaalisesti kiristäjän seuraavaan pykälään. Hommaan meni about tunti, kun toisen kerran teki.

Nyt ei enää raksuta kylmänä. Ei tuokaan konsti kyllä ideaali ole, koska nyt ketju voi periaatteessa olla liian tiukalla. Noh, pitää kuulostella mitä se sanoo pidemmän päälle. Joka tapauksessa ärsyttävä ääni hävisi kylmäkäynniltä.  
062802jumpie_prv.gif
Ei tarvi hävetä sivullisten kuullen käynnistää mopoa kylmänä.
 
Joka tapauksessa ärsyttävä ääni hävisi kylmäkäynniltä.
062802jumpie_prv.gif
Ei tarvi hävetä sivullisten kuullen käynnistää mopoa kylmänä.
Onneksi löysit "vian"...
smile_org.gif


Sallan kontiossa kun löin pyöräni käyntiin sunnuntaiaamuna, naapurileiristä pyrähti parvi äijiä ihmettelemään rumaa käyntiääntä ja tuomitsi fasun moottoriremonttiin...kuittasin vaan, notta ihan normaalia, ei tää mikään ompelukone oo (niistä ei kellään ollut yamahaa...)...mulla se ääni on täksi kesäksi hävinnyt, taisi vaimentua jo viime loppukesästä. Pyörä vaan paranoo kilsa kilsan jälkeen...

Hyvejä kilometrejä
cool.gif
 
Nostellaanpas vanhaa ketjua, koska viat täsmäävät..

Elikkäs pyöränä on FZS-600, vuosimallia -02, kilsoja on karvan vajaa 25000, öljyt on vaihdettu keväällä 20000 - huollossa ja öljyä on koneessa riittävästi.

Kylmänä tosiaan kuuluu tyhjäkäynnillä semmoista sirinää, mikä osoittaisi tuonne nokkaketjun suuntaan ja lämpimänä ei sitten kyseistä ääntä enään kuulukkaan.

Soitin äsken huoltoon, mutta huollon Rami sanoi, että voihan se olla se kiristäjä, tai sitten ketju. Ei muistanut osien hintoja, eikä osannut sanoa, notta meneekö hommassa toista tuntia, vaiko eikö, joten Ramista ei toisinsanoen ollut tälläkertaa juuri mitään hyötyä..
biggrin.gif


Itse tekemään siiskö?

Olettakaamme siis, että diagnoosi olisi oikea, joten mietin vain, että kaivanko ensalkuun sen vanhan kiristäjän irti ja koitan näitä ketjussa mainittuja jousen kiristysohjeita, vai painelenko suoraan kauppaan hakemaan uuden osan, jonka sitten vaihdan?

Vai kiikutanko pyörän suoraan korjaamolle ja sanon, että hoitakaa homma?

Koska Rami korjaamolla ei tosiaan osannut mitään puhelimitse sanoa, niin onko teillä hajuakaan, että olisiko tuommoinen duuni teetettynä semmoinen vähän päältä satasen homma, vai useamman satasen homma?

Tämmöistä kyseleepi Matti.
 
Soitappas Matti js-technics:in Jarille.

Vaikutti ihan pätevältä sälliltä ja uskoisin että siltä löytyisi aikaa hommalle suht nopeastikkin  
wink.gif



En kyllä jaksa uskoa että tarvii ruveta koko ketjua vaihtamaan, vaan etköhän selvinne kiristäjän "herättelyllä" tai uudella sellaisella..
 
Minäpäs pistän pirautellen..
Dodi. Nyt olikin luurin päässä tietävämpi kaveri, kuin eilinen Rami, joten kiitos vielä kerran Inkulle!

Sanoi, notta sen kiristäjän päästä pultti auki ja sisältä löytyy ruuvi, jota voi kääntää semmoisen 1/8 osakierroksen verran kireämmälle ja kuulostella käyntiä sitten sen jälkeen.

Elikkäs kokeilen hommaa ja toivottavasti ratkeaa näin.
smile_org.gif
 
Back
Ylös