Pikkuteiden kunto 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Havis

New member
Mitä oon autolla ajellut noita mutkateita, niin kun tiet kuivuu ja lumi sulaa, alkaa näyttää aika karmeelta. Pinta rikki ja kauheita reikiä siellä täällä.

Ens kesänä varmaan pahin tilanne vuosiin 2-pyöräilyn kannalta.
Pitääköhön kaikkien vaihtaa Bemarin Gessuihin tai Kotarin adventure malleihin, kun muilla ei varmaan uskalla ajaa ku muutamilla teillä.
 
Mitä oon autolla ajellut noita mutkateita, niin kun tiet kuivuu ja lumi sulaa, alkaa näyttää aika karmeelta. Pinta rikki ja kauheita reikiä siellä täällä.

Ens kesänä varmaan pahin tilanne vuosiin 2-pyöräilyn kannalta.
Pitääköhön kaikkien vaihtaa Bemarin Gessuihin tai Kotarin adventure malleihin, kun muilla ei varmaan uskalla ajaa ku muutamilla teillä.

Eikös se jo Halonen puhunut asvalttiteiden ennallistamisesta? Pinnoite pois niin siihen ei tule reikiä.

Sitä vaan ihmettelen että miten ne soratiet ennallistetaan...
 
Mitä oon autolla ajellut noita mutkateita, niin kun tiet kuivuu ja lumi sulaa, alkaa näyttää aika karmeelta. Pinta rikki ja kauheita reikiä siellä täällä.

Ens kesänä varmaan pahin tilanne vuosiin 2-pyöräilyn kannalta.
Pitääköhön kaikkien vaihtaa Bemarin Gessuihin tai Kotarin adventure malleihin, kun muilla ei varmaan uskalla ajaa ku muutamilla teillä.

Ajoin äsken Läyliäinen-Karkkila-Pilpla-Loppi liikkeellä olin autolla. Ei tosiaan olleet häävissä kunnossa, heittoja jonkin verran enemmän kuin syksyllä.
 
Ajelin äsken kolminumeroista tietä ja huonolta näytti.
Onneksi tänä vuonna ei tule tälle alueelle metriäkään uutta asfalttia.
 
Valitettavasti kaikki rahat työnnetään Ukrainaan, joten no can do täällä Suomessa teillekään...
 
Ely-keskusten avustus yksityisteiden peruskorjaukseen on tänä vuonna 70 %, sillat 80 % kuluista. Nyt tiekunnat järjestäytymään ja hankkeet vireille! Vastaavia prosentteja tuskin ihan heti nähdään.
 
Off-topiccina tien määritelmä meille, jotka tahtomattamme harhaudumme virallisilta väyliltä sivuun (tämä siis Ympäristöministeriöstä saamani määritelmä):

Tiet pääsääntöisesti edellyttävät konkreettisia tien rakentamistoimenpiteitä, toisin kun samassa maastossa ajamisesta muodostuneet ajopolut.

Eli jos ajoväylää on raivattu kantoja poistamalla - tai muuten liikennöintikuntoa parantamalla - niin kyseessä on tie. Ja tiellä saa ajaa. Ja jos uralla on tehty maansiirtoa liikennöinnin helpottamiseksi, niin siinä tapauksessa ei ole mitään tulkinnanvaraa.
 
Mutta eihän tässä ole Seikkailupyäräilijöille eikä muillakkaan pärrillä ohjastaville ropleemaa, koska nythän KAIKISTA ,niin lyhyemmistä, kuin saati pidemmistäkin ajomatkoista tulee joka kerta SUURI SEIKKAILU !
:thumbup:
 
Kyllä näin on. En ihmettele yhtään, että pitkillä jousituksilla varustetut pyörät tekee kauppansa.
 
Off-topiccina tien määritelmä meille, jotka tahtomattamme harhaudumme virallisilta väyliltä sivuun (tämä siis Ympäristöministeriöstä saamani määritelmä):

Tiet pääsääntöisesti edellyttävät konkreettisia tien rakentamistoimenpiteitä, toisin kun samassa maastossa ajamisesta muodostuneet ajopolut.

Eli jos ajoväylää on raivattu kantoja poistamalla - tai muuten liikennöintikuntoa parantamalla - niin kyseessä on tie. Ja tiellä saa ajaa. Ja jos uralla on tehty maansiirtoa liikennöinnin helpottamiseksi, niin siinä tapauksessa ei ole mitään tulkinnanvaraa.

Laitappa Mikey linkkiä tuohon ympäristöministeriön määritelmään...

Edelleenkään yksityisille tilus, piha tai metsäteille ei ole asiaa moottoriajoneuvolla ilman maanomistajan lupaa vaikka ne olis asfaltoituja.
Mutta toisaalta esim metsähallitus sallii liikennöinnin maillaan (=valtion maita) noilla metsäteillään ja silloin tuo määritelmä tiestä pätee kokolailla noin.
Linkki:
https://www.eraluvat.fi/maastoliikenne/maastoa-vai-tieta.html
Tuo sitten tosiaan pätee vain ja ainoastaan metsähallituksen hallinnoimilla valtion mailla, ei yksityisillä.

Ja sitten yksityistielain mukaisilla yksityistiellä kyllä saa tilapäisesti ajaa ellei sitä ole liikennemerkein kielletty. Näilläkin tiellä jatkuva käyttö johtaa maksuvelvollisuuteen (no teoriassa ja periaattessa mutta kuitenkin :)).

Suomessa ongelma on se että tavallinen käyttäjä ei mistään erota noita tilusteitä yksityisteistä. Toki miltei kaikilla yksityisteillä on nimi siellä tolpanpäässä mutta kun se ei ole pakollista niin kaikissa ei ole. Ja myöskään tilustien alkua ei tarvitse mitenkään merkitä.
Myös kartassa noi isommat tilustiet on ihan samalla mustalla jatkuvalla viivalla kuin "oikeat" yksityis- ja yleiset tiet.
 
Edelleenkään yksityisille tilus, piha tai metsäteille ei ole asiaa moottoriajoneuvolla ilman maanomistajan lupaa vaikka ne olis asfaltoituja.

Paitsi mikali niille on saatu kunnallista/valtion tieavustustusta viimeisen 10 vuodenaikana jostain syysta.

Onko joku saanut sakkoja tulkinnanvaraisella statuksella olevien teiden "luvattomasta" satunnaisesta kaytosta?
 
Yksityistielle eksyminen ei yleensä juurikaan pahennusta herätä, kunhan ei huutoputken ja rupulikumin kanssa jyrsi syviä spooreja. Vakioänkän ja assupainotteisten kumien kanssa riski on pienempi. Voi tietysti olla kohteita joissa ajelijoita on enemmän ja ärsytyskynnys alempana.
 
Laitappa Mikey linkkiä tuohon ympäristöministeriön määritelmään...

Edelleenkään yksityisille tilus, piha tai metsäteille ei ole asiaa moottoriajoneuvolla ilman maanomistajan lupaa vaikka ne olis asfaltoituja.
Mutta toisaalta esim metsähallitus sallii liikennöinnin maillaan (=valtion maita) noilla metsäteillään ja silloin tuo määritelmä tiestä pätee kokolailla noin.
Linkki:
https://www.eraluvat.fi/maastoliikenne/maastoa-vai-tieta.html
Tuo sitten tosiaan pätee vain ja ainoastaan metsähallituksen hallinnoimilla valtion mailla, ei yksityisillä.

Ja sitten yksityistielain mukaisilla yksityistiellä kyllä saa tilapäisesti ajaa ellei sitä ole liikennemerkein kielletty. Näilläkin tiellä jatkuva käyttö johtaa maksuvelvollisuuteen (no teoriassa ja periaattessa mutta kuitenkin :)).

Suomessa ongelma on se että tavallinen käyttäjä ei mistään erota noita tilusteitä yksityisteistä. Toki miltei kaikilla yksityisteillä on nimi siellä tolpanpäässä mutta kun se ei ole pakollista niin kaikissa ei ole. Ja myöskään tilustien alkua ei tarvitse mitenkään merkitä.
Myös kartassa noi isommat tilustiet on ihan samalla mustalla jatkuvalla viivalla kuin "oikeat" yksityis- ja yleiset tiet.

Olen saanut kysymykseeni vastauksen s-postilla.

Satunnainen tienkäyttö on sallittua, ja maanomistaja voi sen kieltää puomilla tai liikennemerkillä.
 
Yksityistielle eksyminen ei yleensä juurikaan pahennusta herätä, kunhan ei huutoputken ja rupulikumin kanssa jyrsi syviä spooreja.

Kirkkonummi lie kunta, jossa poikkeus vahvistaa säännön. Ei kannata mennä prätkällä teille, jotka liikennemerkeillä merkitty yksityisiksi. Kiukkuista huutoa voi tulla.

Espoossa on jotenkin koomisella tasolla pohjoisosien pikkuteiden kunto. Esim. Takkulan- ja Röylän pätkät on sellaisia, jotka olisivat vaatineet peruskunnostuksen jo 10v sitten. Kait tuolla on joku asvalttipinnan kestotesti menossa tai riittävän arvovaltaisia henkilöitä ei asu noiden teiden varrella.
 
Paitsi mikali niille on saatu kunnallista/valtion tieavustustusta viimeisen 10 vuodenaikana jostain syysta.

Onko joku saanut sakkoja tulkinnanvaraisella statuksella olevien teiden "luvattomasta" satunnaisesta kaytosta?

Niin siis tuota avustusta nimenomaan haetaan ja saadaan vain ja ainoastaan yksityistielain mukaisille yksityisteille. Noille piha ja tilusteille ei saa mitään ja yhden omistajan alueella kulkeville metsäteille sai aikanaan Kemeratukea mutta se ei velvoita avaamaan tietä yleiselle liikenteelle.

Se juttu on edelleen siinä onko se tie yksityistielain mukainen tie jolla on jonkilainen perustettu tiekunta tms vai yhden tilan alueella kulkeva täysin yksityinen tilustie.
 
Satunnainen tienkäyttö on sallittua, ja maanomistaja voi sen kieltää puomilla tai liikennemerkillä.

Jotta mahdollinen liikennemerki on juridisesti sitova, niin se pitaa olla hyvaksytty ja rekisteroity kunnassa.

Rekisteroimattoman liikennemerkin juridinen merkitys 0%.
 
Niin siis tuota avustusta nimenomaan haetaan ja saadaan vain ja ainoastaan yksityistielain mukaisille yksityisteille. Noille piha ja tilusteille ei saa mitään ja yhden omistajan alueella kulkeville metsäteille sai aikanaan Kemeratukea mutta se ei velvoita avaamaan tietä yleiselle liikenteelle.

Se juttu on edelleen siinä onko se tie yksityistielain mukainen tie jolla on jonkilainen perustettu tiekunta tms vai yhden tilan alueella kulkeva täysin yksityinen tilustie.

Kirjoitinkin "jostain syysta" eli tosiasiallisesti tie voi olla avustusta saava yksityistie yksityisten omistamilla alueilla, mutta kilpikaupasta ostettu kyltti, joka kieltaa ajamisen paitsi osakkailta.

Paaltapain ei kaytannossa voi asiaa erottaa ja Suomi on taynna laittomia itsetilattuja kieltomerkkeja.
Vaittaisin, etta yleisen epaselvyyden takia satunnaisesta kaytosta ei sakkoa saa.

Toistuvassa kaytossa se on yksityistiella mahdollista.
 
Yksityinen tie on maanomistajan/-ien oma tie ja se on eri asia kuin yksityistie jossa on tiekunta. Yksityistiellä liikennöintiä ei saa kieltää, jos tiekunta on saanut julkista rahaa kunnossapitoon. Liikennettä voi tarvittaessa rajoittaa esim. kelirikkoaikana painorajoituksella tai puomillakin jos tie ei moottoriajoneuvoja kestä. Julkista tukea kunnossapitoon myönnetään vain yksityisteille, joissa on järjestäytynyt tiekunta.

Yksityisellä tiellä liikkumiseen moottoriajoneuvolla pitäisi periaatteessa olla tienomistajan lupa. Käytäntö tuntuu olevan, että ajetaan jos ei ole kieltomerkkiä tai puomia. Suurin osa yksityisten teiden omistajista ei tuosta mieltään pahoita, kunhan tietä ei vahingoiteta, mutta tien omistajalla on oikeus kieltää liikenne ja laittaa puomi.

Maastossa moottoriajoneuvolla liikkuminen vaatii aina maanimistajan luvan. Maastoa on YM:n ja Metsähallituksen ohjeiden mukaan myös maastoon ajamalla syntynyt ura, jota ei ole rakennettu tieksi. Kielletty siis on kuivalla hiekkakankaalla mutkitteleva rakentamaton ura, vaikka se voisi olla aivan hyvin henkilöautolla ajettavissa kunnoltaan. Kun taasen turvemaalle rakennettu pengertie olisi sallittu, vaikka sitä ei pääsisi kuin mönkijällä. Metsästyslain puolelta tuosta tulkinnasta (mikä on tie ja mikä ei) löytyy KKOn päätöksiä juuri noin. (aseen kuljettaminen moottoriajoneuvolla maastossa on kielletty, ampuminen tieltä kielletty)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös