Pimeässä kurapyörällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MadMax

New member
Eli minkäslaisia tuikku-viritelmiä kuskit on mopoihinsa asennellut? Ite kyllästyin 35W orggis-valon tunnelmaan ja nyt on tankoihin ja kypärään LED-tekniikkaa vähintäänkin riittävästi. Niin no, asennus on vielä tekemättä mutt fiilistely alkoi jo viikko sitten kun lanput saapui  
biggrin.gif

Kypärään tollaset 2 x 900 lumenin tuikut (10w/kpl)

sku_50947_1.jpg

Tankoihin tollaset 2 x 750 lumenin tuikut (10w/kpl)

sku_44176_1.jpg

Riippuu varmaan pyörästä/käytettävissä olevasta sähkötehosta, mutta itellä on riittävästä sähköä niin pitkiin tulee 2x3000 lumen ja lyhkäsiin 3000 lumen eli xenonit.

Kypärässä Milan 70mm umpio H1 kiinanxenonilla:
Linksu

Pyörässä MR16 Hid Xenon 20 ast keilalla:
Linksu

Valotehoa yht noin 6000 lumen, näkee vaikkei olis luntakaan.

Ainakaan mettäenskassa ei pyörään kannata laittaa kovin kapeakeilaista pitkälle näyttävää valoa koska se kumminkin ajossa näyttäis vuoroinperään taivaalle tai sitteen ihan eteen. Eli pyörään laajakeilainen lamppu lähialuetta valaisemaan ja kypärävalolla hoidetaan sitten pitemmälle näkeminen. Kypärävalon keila seuraa röykyissäkin hyvin katsetta eli siihen kandee panostaa eniten.

No joo, mulla kun onpelukoneessa ei kovinkaan kummoinen tuotto oo niin pakko tyytyä xenonia vähemmän kuluttaviin valaisimiin. Kun vielä kahvalänppärit vie oman osuutensa, täytyy tehdä konpromisseja  
sad_orig.gif

Noita kypärään asennettavia valoja pähkäilin sekä pyörän virralla että akulla toimiviksi. Päädyin lopulta akku-versioon koska ajotaidot on sitä luokkaa ett hetkenä minä hyvänsä saattaa mies ja pyörä olla 20m päässä toisistaan jolloin em etäisyyttä lyhyempi väljohto olisi poikki ja valot ilman virtaa. Nyt molemmat kypärävalaisimet toimii omalla akulla jotka sijoittuu juomareppuun tai vyölaukkuun, kunpi nyt mukana onkaan...

Kypärässä ei toistaiseksi kiilu kuin kuskin silmät, mutta mopossa 35w + 50w xenonit.
Josko sitä tuollaiset ledit laittaisi kypärään...
lookaround_orig.gif

Lyhyt ja pitkä tuolla 35w versiolla ja "laajakulma" 50w systeemillä.

ktm_light_2.JPG

Dikipokkarin kykyjen äärirajoilla, mutta ladolle matkaa +200m ja pidemmällekkin näkyi.

ktm_valot_35-50.jpg

...ei kovinkaan kummoinen tuotto oo niin pakko tyytyä xenonia vähemmän kuluttaviin valaisimiin. Kun vielä kahvalänppärit vie oman osuutensa, täytyy tehdä konpromisseja  
sad_orig.gif

Huom: "2 x 900 lumenin tuikut (10w/kpl)" viittaa siihen, että ne ovat LED valoja ja eivät siksi vie paljoakaan virtaa akusta/laturista.
(johonkin tuollasiin luulen että se tulee menemään, katsokaas vaikka uusia tehokkaita taskulamppuja)

Huom: "2 x 900 lumenin tuikut (10w/kpl)" viittaa siihen, että ne ovat LED valoja ja eivät siksi vie paljoakaan virtaa akusta/laturista.
(johonkin tuollasiin luulen että se tulee menemään, katsokaas vaikka uusia tehokkaita taskulamppuja)
No niin no... Taisin sen LED-jutun jo tuossa ekassa viestissä mainitakin
No niin no... Taisin sen LED-jutun jo tuossa ekassa viestissäni mainitakin
wink.gif

No pienet ja kevyet voi laittaa ihan lippaan ja isommille väännetään alumiinilatikasta telinettä.
Teline yleensä kiiinnittyy lipan ruuvien alle joko sivuille tai keskelle tai kaikkiin kolmeen pisteeseen.
Itse ne telineet on perinteisesti väännetty,valmista ei taida löytyä kun sveduilta:
Oljebaren
Ja noi näyttää kyllä melko vempulalta...

No pienet ja kevyet voi laittaa ihan lippaan ja isommille väännetään alumiinilatikasta telinettä.
Teline yleensä kiiinnittyy lipan ruuvien alle joko sivuille tai keskelle tai kaikkiin kolmeen pisteeseen.
Itse ne telineet on perinteisesti väännetty,valmista ei taida löytyä kun sveduilta:
Oljebaren
Ja noi näyttää kyllä melko vempulalta...
Oorrait.
Mietin vaan ettei itse kypärään viitsi ainakaan mitään ruuvikiinnityksiä porailemaan. Lippaan nyt voi vaikka poratakin reiät jos ei muualle sovi...

Itsellä mopossa Kotarin vanhempaan H4-maskiin laitettu xenoni ja kypärässä Milan umpiossa 35W xenon. Noilla pärjännyt hyvin ja akku kestää n 80 min. Juomarepussa ballastit jne ja vara-akku aina mukana. Pyörän virtapuoli muokattu tuottamaan tasasähköä jotta xenoni palaa.
Kypärävalon kiinnityksessä en kyllä suosisi lippaa koska se on yleensä se mikä menee ensin rikki kun hieman osuu johonkin. Itsellä on erillinen rauta lipan sivu- ja päällikiinnikkeeseen ruuvattuna.
19746_248261073815_689053815_3113852_4776858_n.jpg

GSA:n nautarautoihin laitoin perinteiset halogeenit. Maksoi 35€/kpl eli ei haittaa kun ojanpohjalle rikkoutuvat.
14568_1.jpg

Millästavoin noi tuikut kiinnitetään kypärään ja onko olemassa mitään "telinettä"?

Joo, itellä suunnitelmissa integroida valot kiinteästi lippaan siten ett hankin toisen lipan Airohiini eli pimeällä ajokaudella lipanvaihto ja homma blendes  
wink.gif
Kiinteä asennus senkin vuoksi koska jos valaisin tai LED hajoaa, niitä ei voi vaihtaa vaan koko kompleksi menee kuitenkin uusittavaksi
sad_orig.gif

Valojen kulma on sitten äkkiseltään katsottuna oudon ylävinkkeliin eli katso mallia vaikka garsen kypärän kuvasta niin menee suuntaus kerrasta edes sinnepäin.

Millästavoin noi tuikut kiinnitetään kypärään ja onko olemassa mitään "telinettä"?

Joo, itellä suunnitelmissa integroida valot kiinteästi lippaan siten ett hankin toisen lipan Airohiini eli pimeällä ajokaudella lipanvaihto ja homma blendes  
wink.gif
Kiinteä asennus senkin vuoksi koska jos valaisin tai LED hajoaa, niitä ei voi vaihtaa vaan koko kompleksi menee kuitenkin uusittavaksi  
sad_orig.gif
Moro M-Max!

Noi Airrohin lipat ei sitten kestä röntyillä pakkasella. Keveydellä kun on hintansa. Lipat on sitten ko. kypärään ihan mukavan hintaisia muisttaakseni suomessa n. 75€ ja briteissä 50€.

Parit olen tuhonnut pakkaskelillä sinkoillessa.

Valokypäränä mulla on muun merkkinen suunnilleen samanpainoinen Japanialaisvalmisteinen kypärä, jossa lippa on huomattavasti kestävämpi.

Moro M-Max!

Noi Airrohin lipat ei sitten kestä röntyillä pakkasella. Keveydellä kun on hintansa. Lipat on sitten ko. kypärään ihan mukavan hintaisia muisttaakseni suomessa n. 75€ ja briteissä 50€.

Parit olen tuhonnut pakkaskelillä sinkoillessa.

Valokypäränä mulla on muun merkkinen suunnilleen samanpainoinen Japanialaisvalmisteinen kypärä, jossa lippa on huomattavasti kestävämpi.
Pikku rahoja tollaset, se piirtää kellä on liitua!
biggrin.gif

No joo... Mutt toinen vaihtoehtohan on se ett ottaa koko lipan v*ttuun ja tekee sen kiinnikkeisiin sopivan telineen valoille. Pimeässähän lippaa ei käsittääkseni tarvita. Tietty ulkonäkö voi olla ihan mitä vaan mutt eipä nuo muidenkaan valoviritelmät mitään silmiä hiveleviä oo
talktohand.gif

Mulla on kotarissa hella h3 lisävalo muutettuna xenonille. Kypärässä milan umpio xenonilla. Sähkön tuotosta vastaa trailtechin virtapää ja tasasuuntaus.

Ei kylläkään kuulu kypärävaloihin, mutta mikäli enduron tämän vuoden huhuilussa yhtään on perää pitää pyörässä olla kisoissa E-hyväksytyt valot. Takapakkia siis itselle. Xenon "puolipitkät" takaisin halogeeni pitkät/´lyhyet yhdístelmään. Siis ainakin kisoissa...

... Onneksi kaasikaasussa on sen verran potkua laturissa, että niilläkin jotain näkee...

xenonit sitten pimeetreeneissä

No joo siis siirtymille pitää olla kutakuinkin lainmukaiset (lähi)valot, pätkällä saa olla sitten mitä vaan.
Eli enää ei siis saa siirtymällä ajella kypärävaloilla...

Back