• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli Diablo Corsa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Earthend

New member
Löysin mielenkiintoisen testin: Linkki

Referoituna: Pirelli suosittaa paineiksi radalle 2.2 eteen ja 2.45 taakse. Kaveri oli tuhonnut takarenkaan hetkessä kun oli ajanut perinteisillä ratapaineilla (n.2bar).. oli koittanut korkeampia paineita ja kierrosajat putos heti, ja rengas kesti julmetusti. Väittävät että on yhtäläinen pito kisakumiin mutta kestää paljon pidempään. Etunen on sen verran korkea, että se nostaa etupäätä n. 5mm.. sen verran voisi etupäätä laskea, jos tuntuu ohjaus muuttuvan renkaan merkin vaihdon jälkeen.

Tuo kumi on rakenteellisesti sellainen että se tarvii korkeamman paineen.. täytyy kokeilla itekin käytännössä..

Niimpä.  
idea3.gif
 Auttaiskohan tuo em. juttu jo pääsemään siitä ikivanhasta "legendasta", että radalla pitää rengaspaineet olla siinä 1,9 - 2,1 bar, riippumatta pyörästä, rengas merkistä/mallista, ja radan lämpötilasta.  
confused_orig.gif
  Kun kerra "isot pojatkin" kuulema varman huhun mukaan laittoivat kisapyörän slikseihin pari bar:ia painetta vuonna yks ja kaks, niin sehän sitten toimii kuin junan vessa.  No, ainakin kumit sulavat alta aikayksikön katu-uskottavaan kuntoon, ja rengaskauppiaat hierovat taas karvaisia kämmeniään yhteen.  
wink.gif

Erinomaista tietoa aiheesta
bowdown.gif

Lisään tämän shopin rengastopikkiin välittömästi.

Kiitos!

Spagu

Meikäläisellä oli edesmenneessä fzr1000:ssa nuo kyseiset renkaat, ja apparalle kun menin ajamaan niin tottelin ensikertalaisena muiden vinkkejä, laskin paineet kahteen paariin... Tuloksena se että rengas piti kuin liimattu, mutta myös suli aika tehokkaasti alle...
sad_orig.gif

Tossa testissäkin kokeneet rataketut eivät ensin uskoneet noita korkeampia paineita ennenkuin kokeilivat
tounge.gif

Samaa olen aina ihmetellyt, mistä ne 2.1/2.0 paineet tulevat, kun paineet kuitenkin vaihtelevat renkaan, mopon, kuskin, kelin mukaan.. Harvat kuskit kuitenkaan ovat pitäneet kirjaa paineiden vaikutuksista, ja mikä millekin yhdistelmälle olis aina optimaali.. aika lonkalta taitaa mennä.. kisahemmot erikseen.

Hyvää tietoa. Kiitos siitä.

Mutta jatkokysymys. Mitenkäs tavallsiten Diablojen paineet?

Meikäläisellä oli edesmenneessä fzr1000:ssa nuo kyseiset renkaat, ja apparalle kun menin ajamaan niin tottelin ensikertalaisena muiden vinkkejä, laskin paineet kahteen paariin... Tuloksena se että rengas piti kuin liimattu, mutta myös suli aika tehokkaasti alle...  
sad_orig.gif
Mulla oli apparalla diablo corsassa edessä 1,95 (zx-6r). Paine meni vahingossa liian alas, 2,1:tä tavoteltiin. No aattelin että kyllä se siitä lutviutuu, pitää vaan ajaa kovempaa että rengas lämpenee. Alkukierrokset, ehkä 2 ekaa, rengas tuntu vähän löysältä --> lierosi aavistuksen, mutta lämmettyään kunnolla oli pito todella hyvä. Kuluminen oli erittäin vähäistä, pitkä kuuma päivä ei näkynyt renkaan kulutuspinnassa mitenkään. Edelleen oli kuin pakasta vedetty, toki ruvella reunasta reunaan mutta pintaa saman verran jäljellä kuin aloitettaessa. Eli mitään sulamisilmiöitä en todellakaan ole havainnut, vaikka aina radalla oon paineet pitäny lukemassa 2.2 tai alle. Päinvastoin, jopa pyörimissuuntanuolen poistaminen kulutuspinnasta vaati useamman ratapäivän. Corsa ehti olla alla noin 8000 km, josta reilu 1000 rataa, ja kuluminen oli todella maltillista.

Diablo Corsassa on kyllä ihmeen hyvin pitoa, mutta en oikein jaksa uskoa että on kuitenkaan ihan samaa luokkaa kuin supercorsan, esim sc2:n pito. Siis kuivalla asfaltilla.
sanoi:
Mutta jatkokysymys. Mitenkäs tavallsiten Diablojen paineet?
Takana mulla oli tavallinen Diablo, ja siihen päti ihan sama kuin ylläkuvattuun Corsaan. Eli ei mitään sulamisia millään paineilla. Takana olen pitänyt 2.0 - 2.3 paineita säästä riippuen, ja kuluminen ollut vähäistä.
En tällä yritä kumota tehtaan suosituksia, niistä en tiedä kun en ole noin isoilla (2,45 takana) paineilla radalla ollut. Kai niissä on perää oltava koska ovat tehtään suosituksia, varmaan kannattaa kokeilla. Sitä vaan yritän ilmaista, että ei ole rengas sulanut alle millään tavalla vaikka paineet ovatkin olleet "väärät".

Oon pitäny radalla karvalakki-Diabloissa 2.1-2.3 ja pito on ollut hyvä (eli pyörä edelleen ajossa
tounge.gif
) ja sulaminen hämmästyttävän hillittyä vähäistä. Takarengas on sulanut oikeastaan huomaamattoman vähän.

Tuosta Diablo Corsasta ei ole kokemusta mutta noin Dragon Super Corsat ollu käytössä tän kesän ja ei muuta kuin positiivista palautetta. Kadulla paineet 2.7 / 3.00 ja tuntuu pitävän ja kestävän kadulla. Radalla paineet 2.2 / 2.00 eikä ole lipsunut kuin kerran (omaa hölmöyttä). Renkaat kestää rata-ajoa harrastelija käytössä hyvin eikä pito tosiaan lopu. Edessä käytössä SC1 ja takana ns. katuseoksen Super Corsa.

Oon pitäny radalla karvalakki-Diabloissa 2.1-2.3 ja pito on ollut hyvä (eli pyörä edelleen ajossa
tounge.gif
) ja sulaminen hämmästyttävän hillittyä vähäistä. Takarengas on sulanut oikeastaan huomaamattoman vähän.
Tänään tuli lisää kokemuksia Alastarolla: Laitoin tämän ketjun lukeneena ihan vaan mielenkiinnosta eteen 2.2 ja taakse 2.3. Pito oli moitteeton ja kumi ei kulunut/sulanut juuri yhtään. Joutuu varmaan valokuvilla todisteleen kavereille että onhan sitä radallakin joskus käyty koska kumi ei siltä näytä.

Edit: Ja keli oli ku Namibiassa...

Back