Pirelli-topic

Hmm jokin ei ihan täsmää, koska silloin lämppäreillä paineet pitäisi nousta 80:ssa asteessa 1.1 bar:ia eli 2.35 bar:iin, vai kuinka? Näin ei kuitenkaan käy.

Onko tuo kaava lineaarinen vai hidastuuko nousu paineen kasvaessa? Viimeksi fysiikan kirjoja tullut selattua 90-luvun lopussa pääsykokeisiin…

Edit: itse itselleni vastaten; jos tilavuus on vakio on kaava p1/T1 = p2/T2, ja tuohon kun sijoittaa tunnetut arvot lämpötila 1.45 bar:in paineessa 68C. Jos oikein laskin. Samalla kaavalla laskien pitäisi alku paineet olla noin 1.5 bar (25 asteen lämpötilassa, että päätyisi 80:ssa asteessa 1.8 bar:iin eli suositellun rangen puoliväliin. Toki tämä vain akateemista lätinää, kun mitään lämpötiloja ei ole tarkkaan mitattu. Varsinkaan ilman lämpötilaa renkaan sisällä, joka siis se oleellinen tässä.

En tiedä mistä tuo 0.2bar / 10 astetta tuli mutta se ei taida pitää paikkaansa?
 
Viimeksi muokattu:
Jos renkaan paine on 1.94 bar @ 20 C, nin silloin renkaan paine nousee 0.1 bar per 10 astetta.
Jos renkaan paine on 1.25 bar @ 20 C, nin silloin renkaan paine nousee 0.077 bar per 10 astetta.

Noin ylipäätään peukalosääntönä on käytetty tuota 0.1bar/10C.
 
Tervehdys Pirellillä ajavat. Uusi takarengas olisi haussa vanhaan -87 gigseriin, joka on muutettu 17 tuumaiseksi, alusta ja keula on modernisoitu R1:stä.

Nyt takana on ollut 190/50 Michelinin road5 joka on ilman vannetta 188 mm leveä ja 5,5 tuuman vanteella aika tarkkaan saman levyinen. Haluaisin taakse 180/60 kokoisen renkaan ja minulla on nyt edessä Pirellin Rosso Corsa ja taakse vois laittaa saman. Radalla tulee köröteltyä jonkun verran

Olisko kenelläkään tuota 180/60 Rosso Corsaa tai Supercorsaa tallissa ja vois käydä mittaamassa sen leveyden? Toi 188-190mm on aika maksimi, yhtään leveämpi ei enää oikein mahdu ketjun vuoksi - nyt väliä on se puoli senttiä.
 
Tervehdys Pirellillä ajavat. Uusi takarengas olisi haussa vanhaan -87 gigseriin, joka on muutettu 17 tuumaiseksi, alusta ja keula on modernisoitu R1:stä.

Nyt takana on ollut 190/50 Michelinin road5 joka on ilman vannetta 188 mm leveä ja 5,5 tuuman vanteella aika tarkkaan saman levyinen. Haluaisin taakse 180/60 kokoisen renkaan ja minulla on nyt edessä Pirellin Rosso Corsa ja taakse vois laittaa saman. Radalla tulee köröteltyä jonkun verran

Olisko kenelläkään tuota 180/60 Rosso Corsaa tai Supercorsaa tallissa ja vois käydä mittaamassa sen leveyden? Toi 188-190mm on aika maksimi, yhtään leveämpi ei enää oikein mahdu ketjun vuoksi - nyt väliä on se puoli senttiä.

Jonkin verran vanhaa taulukkoa tuli vastaan. Aika iso pallohan rengas on:

https://www.motorsport-dietrich.de/media/pdf/7f/38/15/2019_07_23_pirelli_luftdruck_flyer.pdf
 
^Ok, kiitos tästä En ole tuohon törmännyt, tuo 190 mm mennee vielä, ketjunkin vois tietysti vielä vaihtaa kun nyt on 530n paikoillaan, mut ei viitsis kun se on ihan uus. Renkaan korkeus tuossa ei ole ongelma, kun vakiona on 18 tuumainen rengas ja swingissä on hyvin tilaa..kyllä noita varmaan on jollain asennettunakin, kun vaan sattuu lukeman palstaa…
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös