LL1
New member
Hmm jokin ei ihan täsmää, koska silloin lämppäreillä paineet pitäisi nousta 80:ssa asteessa 1.1 bar:ia eli 2.35 bar:iin, vai kuinka? Näin ei kuitenkaan käy.
Onko tuo kaava lineaarinen vai hidastuuko nousu paineen kasvaessa? Viimeksi fysiikan kirjoja tullut selattua 90-luvun lopussa pääsykokeisiin…
Edit: itse itselleni vastaten; jos tilavuus on vakio on kaava p1/T1 = p2/T2, ja tuohon kun sijoittaa tunnetut arvot lämpötila 1.45 bar:in paineessa 68C. Jos oikein laskin. Samalla kaavalla laskien pitäisi alku paineet olla noin 1.5 bar (25 asteen lämpötilassa, että päätyisi 80:ssa asteessa 1.8 bar:iin eli suositellun rangen puoliväliin. Toki tämä vain akateemista lätinää, kun mitään lämpötiloja ei ole tarkkaan mitattu. Varsinkaan ilman lämpötilaa renkaan sisällä, joka siis se oleellinen tässä.
En tiedä mistä tuo 0.2bar / 10 astetta tuli mutta se ei taida pitää paikkaansa?
Onko tuo kaava lineaarinen vai hidastuuko nousu paineen kasvaessa? Viimeksi fysiikan kirjoja tullut selattua 90-luvun lopussa pääsykokeisiin…
Edit: itse itselleni vastaten; jos tilavuus on vakio on kaava p1/T1 = p2/T2, ja tuohon kun sijoittaa tunnetut arvot lämpötila 1.45 bar:in paineessa 68C. Jos oikein laskin. Samalla kaavalla laskien pitäisi alku paineet olla noin 1.5 bar (25 asteen lämpötilassa, että päätyisi 80:ssa asteessa 1.8 bar:iin eli suositellun rangen puoliväliin. Toki tämä vain akateemista lätinää, kun mitään lämpötiloja ei ole tarkkaan mitattu. Varsinkaan ilman lämpötilaa renkaan sisällä, joka siis se oleellinen tässä.
En tiedä mistä tuo 0.2bar / 10 astetta tuli mutta se ei taida pitää paikkaansa?
Viimeksi muokattu: