pisin huoltoväli?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hondapena
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hondapena

New member
Honda CBF1000 kaipaa huoltoon 6tkm välein. Pääseekö jollain pitemmälle? 6tkm ainakin on lyhyt pätkä, saa parit huollot kesään tehdä  
lookaround_orig.gif
 
FJR väli 10tkm, 16km ajettuna tälle kesälle, joten 2 huoltoo ainakin tarvitaan
 
Häh, vieläkö oikeasti johonkin japsiin on noin lyhyet huoltovälit?  
crazy.gif
 Luulin, että nykyisin jo 10-12tkm alkaa olla normaali väli kaikilla uusilla pyörillä.
Toisaalta, nuo pienet välithän on lähinnä ongelma vain jos ei itse huolla pyörää.
 
Honda CBF1000 kaipaa huoltoon 6tkm välein. Pääseekö jollain pitemmälle? 6tkm ainakin on lyhyt pätkä, saa parit huollot kesään tehdä  
lookaround_orig.gif
No sullahan on hyvää
wink.gif

Oma ennätys 3 huoltoa 7 viikos
biggrin.gif

Huoltoväli 5000 ja joskus joutuu huoltaa jo 4000 jos on menossa viikonloppureissulle tai vastaavaan
wink.gif


Ajokausi vuoden ympäri,noi huollot menee silmät kiinni jo
cool.gif
 
Itseä hämmästyttää vielä enemmän esim. uuden Transalpin venttiilien tarkastus-/säätöväli, 12 tkm...  
omg.gif
Semmonen maamoottori vielä. Hätäsimmillä saa venat tarkistaa kahdesti kesässä.

Jammussa on 10 tkm huoltoväli ja 40 tkm vv-tarkastusväli.
062802moto_prv.gif
 
750cc Honda Shadowissa on huoltoväli tuo 12tkm, mutta myös siinä joka huoltoon kuuluu venttiilien säätö tai ainakin tarkistus. Suzukeissa on käsittääkseni tuo 6tkm yhä. Ainakin M1800R:ssä oli (06).
 
En tiedä muuttavatko valmistajat huoltovälejä kun esim. öljyt parantuvat koko ajan. Juttelin paikallisen Hondahuollon kanssa kun SP2:sta huollatin ja sanoivat, että Honda ei enää vaadi esim. 18tkm kohdalla öljynvaihtoa (oletuksella, että 12tkm ja 24tkm on huollot). Sellainen fiilis jäi, että nuo 6tkm "pikkuhuollot" (6tkm, 18tkm, 32tkm...) jää pois ja tällöin olisi huoltoväli 12tkm.
nixweiss.gif


Omaani teetätin 18tkm huollon kun aikaraja tälle tuli vastaan ennen kilsoja ja sanoivat, että öljynvaihto ei kuuluisi tähän enää. Kaksi muutakin Hondahuoltoa sanoi saman, että öljynvaihto on valinnainen, jos asiakas haluaa.

Sama juttu oli autossakin, valmistaja suositteli autolle vuonna kivi ja miekka öljynvaihtoa 10tkm välein mutta nyt on 15tkm/1 vuosi välein.
 
Sama juttu oli autossakin, valmistaja suositteli autolle vuonna kivi ja miekka öljynvaihtoa 10tkm välein mutta nyt on 15tkm/1 vuosi välein.
Tuo "nyt" taitaa olla sekin jo historiaa, sillä monet autovalmistajat ovat jo siirtyneet 30tkm/2v huoltoväleihin - viimeistään siinä vaiheessa kun sukkanauhat ovat vaihtuneet uusien moottorien myötä takaisin kettinkeihin. Tosin esim. Renaultilla on aina ollut erikseen ns. normaali käyttö (esim. Keski-Eurooppa) 30tkm/2v ja vaikeat olosuhteet (kuten Suomi) 15tkm/1v. Se miten tuon nyt kukakin tulkitsee, kuinka "vaikeat" olosuhteet täällä ilmaston lämpenemisen vuoksi varsinkaan Etelä-Suomessa sitten on...
wink.gif
 
K1200RS-00 huoltoväli 10tkm (joka toinen isompi).
Ärsyttää tämäkin, kesken ajokauden joutuu taas viemään. Ajattelin, että josko tänä kesänä 90tkm sippaisi vain öljyt itse vaihtamalla, ja toteuttaisi reilut 20tkm välin ja veisi vasta talvella huoltoon.

tuollainen maamoottori, kuin tuossa Bemussa on, ei ehkä tarvitse kovin kummoisia huoltoja ajokauden aikana öljyn vaihtojen lisäksi?
 
Tuossa Kawa Z750S :ssä on huoltoväli 12 000. Tai no, jarrut ja vanne pitää tarkistaa 6000 välein, ja ketjut rasvata ja niiden kireys tarkistaa 1000 km välein.

Jotain on statuksella vuosittain/12 000 kumpi ensin täyttyy.
 
Sama juttu oli autossakin, valmistaja suositteli autolle vuonna kivi ja miekka öljynvaihtoa 10tkm välein mutta nyt on 15tkm/1 vuosi välein.
Tuo "nyt" taitaa olla sekin jo historiaa, sillä monet autovalmistajat ovat jo siirtyneet 30tkm/2v huoltoväleihin
Niin ja autoissahan paljonkin nykyään mennään huoltoon sen mukaan miten auton tietokone kehottaa eli jos ajaa pääasiassa pitkää matkaa maantietä (vähän käynnistyksiä, vähän kylmänä käyttöä) niin kilometreissä voi päästä hyvinkin pitkiin huoltoväleihin. Työkaverin Bemarissa (520 dA eli vieläpä diesel joissa ennenmuinoin oli lyhyemmät huoltovälit kuin bensavehkeissä) tuli eka huolto vasta 32 tkm kohdalla eikä tuo edes varmaan minkäänlainen ennätys ole.

En ole perehtynyt asiaan, miten on, onko missään prätkissä jo tuollaisia huollontarpeen ilmaisimia vai viedäänkö kaikki huoltoon matkamittarin perusteella?
 
Sama juttu oli autossakin, valmistaja suositteli autolle vuonna kivi ja miekka öljynvaihtoa 10tkm välein mutta nyt on 15tkm/1 vuosi välein.
Tuo "nyt" taitaa olla sekin jo historiaa, sillä monet autovalmistajat ovat jo siirtyneet 30tkm/2v huoltoväleihin
Niin ja autoissahan paljonkin nykyään mennään huoltoon sen mukaan miten auton tietokone kehottaa eli jos ajaa pääasiassa pitkää matkaa maantietä (vähän käynnistyksiä, vähän kylmänä käyttöä) niin kilometreissä voi päästä hyvinkin pitkiin huoltoväleihin. Työkaverin Bemarissa (520 dA eli vieläpä diesel joissa ennenmuinoin oli lyhyemmät huoltovälit kuin bensavehkeissä) tuli eka huolto vasta 32 tkm kohdalla eikä tuo edes varmaan minkäänlainen ennätys ole.

En ole perehtynyt asiaan, miten on, onko missään prätkissä jo tuollaisia huollontarpeen ilmaisimia vai viedäänkö kaikki huoltoon matkamittarin perusteella?
Oikeissa autoissa on, esim. koreanihmeisiin vaihdetaan kaikki osat puolenvuoden välein, jotta takuu säilyy
biggrin.gif
Ja artisti maksaa...
 
Yksi mikä vaikuttaa pidentyneisiin öljynvaihtoväleihin, ainakin autoissa, on vähärikkiset/rikittömät polttoaineet, öljyyn ei kerry happoja enää kuten ennen. Samasta syystä on aika turhaa enää vaihtaa mopon talvisäilytykseen uusia öljyjä jos vaihtoväli ei ole vielä lähelläkään.
 
Takuu säilyy kun saa leiman huollosta. FJR ja K1200RS ovat näemmä luotettavimmat pelit, kun valmistaja lupaa 10tkm ajoa ilman huoltoa.
tuon takuun säilymisestä, se on aivan sama vaikka ite huollat.
mikäli vikaa ilmenee ja huoltoa epäillään tulee maahantuojan pystyä todistamaan että tuo vika olisi tullut puutteellisesta/virheellisestä huollosta.

Eli jos tiedät homman asaavasi (et vain luule) huolla itse ja säästä, takuu säilyy normaalisti.

Korjatkaa mikäli olen väärässä :P

Edit: niin juu ja aiheeseen, uudessä rykkösessäkin on 10000km huoltoväli täällä suomessa, mutta jenkkilässä 4000mailia. ite olen käytännössä toteuttanut tuota jenkki mallia (noin 7000km huolto väliä)
 
no kyl tos -97 giggerissä on kans huoltoväli 6000tkm, sillon pitää tarkastaa tulpat ja vaihtaa öljyt, suodatin sit 12tkm välein, itte oon kyl vaihtanu aina samalla öljyjen kaa, samoin ne tulpat, niilläki vaihtoväli 12tkm, mut seon jokaisen oma asia paljo niillä ajaa ja minkälaista ajoo..
wink.gif
 
Huollot/osat on aina tullut vaihdettua itse silloin kun tarvii. 1000-10000km väleillä, riippuen käytöstä. Silmällä erottaa onko esim. ilmansuodatin vaihtokunnossa.

Uudessa suht kaallissa autossa tein samaa ja vaikkei huoltokirjasta löytynyt leimoja, niin vaihtaessa sain saman hyvityksen huoltokirjalliseen verrattuna.
 
Back
Ylös