pisin huoltoväli?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hondapena
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Amerikan tuotteissa huoltoväli 8000km.
Joku vois sanoo että: Melko pitkä
biggrin.gif
 
Jos 6tkm välein turhauttaa viedä liikeeseen, helppo keino on vaihtaa pelkät öljyt itse joka toinen kerta ja joka toinen kerta liikkeeseen "täyteen huoltoon".

Ainakin Suzukeissa yleensä ei tarvi öljynsuodatinta vaihtaa kuin 12tkm välein, öljyt on sitten 6tkm välein. Ja yleensä 6tkm aikana ei (oikeasti) ole tarvetta juuri muuta tehdäkään kuin vaihtaa öljyt, tahtoo olla noi 6tkm huollot vähän liioiteltuja minusta.
Vaihtoon menee amatööriltä 5-15 minuuttia. Vanhat öljyt pitää tosin ajoittain käydä viemässä kierrätyskeskukseen tms.

Ite en ainakaan yli valmistajan suositusta ajaisi samoilla öljyillä, mutta esim. jarrunesteiden ja jäähdytinnesteiden kanssa en niin tarkkaa kuria pidä. Tai jarruletkujen vaihtoväleillä yms säädöllä.
Öljyn- tai suodattimen vaihtotarpeen voi viimeistään huomata äänistä tai esim. siitä, että öljyvalon sammumisessa kestää epätavallisen pitkään käynnistyksen jälkeen. Tämä ilmeni ainakin auton kanssa, tais olla öljy aika kuraa tai suodatin jo hieman tukossa, kun ei öljynpaineet tulleet alle 2 sekunnissa kuten yleensä. Tämä oli siis ihan normaalin vaihtovälin loppupuolella, eli olleet öljyt edes yliajalla! Sanoisin, ettei haittaisi yhtään vaikka 12tkm öljynvaihtovälin sijaan tekisi sen jo 6tkm välein.

Harva moottoreita itse rassaava tai asioista tietävä esim. 30tkm vaihtovälin omaavan auton omistaja vaihtaa öljyjään noin harvoin. Alkaa muuten olemaan öljy aika kuraa tuossa vaiheessa.

Vaihtovälien harventaminen on tasapainottelua kustannusten, ajankäytön, ajoneuvon hyödyllisen käyttöiän/kilometrimäärän ja toimintavarmuuden välillä. Öljyissä ja suodattimissa en säästäisi tippaakaan (pois lukien moottoripyörän kuva purkissa), koska se vaikuttaa suoraan moottorin käyttöikään/kilometreihin.
Mutta esim. jarruletkujen vaihdolla 4v välein ei taida saada muuta kuin ajovarmuutta (ja ehkä jarrutuntumaa?), koska ennemmin tai myöhemmin ne lahoavat. Toisaalta niiden vaihtaminen 4v välein voi olla täysin turhaa kustannusta, jos ne normaalikäytössä kestävät 12-16 vuotta.
 
kyllä ne öljyt rupeaa olemaan aika valmiit 6 tonnissa. kuulee jo moottorin äänestä.
 
Ittellä tapana Hiljan (VFR Vtec) kanssa niin, että syksyllä säilöön mennessä vaihdetaan öljyt ja suodin.
Sitten keväällä ajetaan jonkin verran ja juhannuksena öljyt ja suodin uudestaan.

Tämä meno on jatkunut ja hyvin menee.
Hiljan kun sain, niin iso 24 t huolto oli juuri tehty. Nyt tehtiin taas tuo iso 48 t ja katto nyt, miten kertyy kilsoja ajokauden loppuun.
Voihan niitä tullakin, sikäli kun kelejä riittää.

Tässä öljy/suodatin -jutussa en tingi. Minun MP-budjettini ei kaadu usein tehtävään öljyhuoltoon. Kokonaiskustannuksissa tuo öljyjen/suodattimien osuus on marginaalinen, joten mielenrauhani ja Hiljan hyvinvvointi mielessä sama meno jatkuu. Pedantiksi ovat jotkut maininneet, muttei haittaa.
Itte en tee muuta kuin täytän tankkia, tsekkaan ilmanpaineita  ja käännän kahvaa. Kun kelejä riittää. Ja vaikkei riitäisikään..
wink.gif


-jami
 
Ducatin uudemman Multistradan huoltoväli on 24 tkm, öljyillä 12 tkm. Aprilia Dorsodurossa ja ilmeisesti myös sen sisarmallissa Shiverissä on huoltoväli 20 tkm öljyineen.
 
Tää ei oikein kuulu tähän foorumiin, mutta ajattelemisen aihetta... Kylmäkuljetus puoliperävaunuissa kylmäkonetta pyörittävän Diesel moottorin öljynvaihtoväli on 3000 tuntia!! Jollain maltillisella 50km/h keskinopeudella siitä tulee 150 000 km...!!

Pistää ajattelemaan...
 
Tää ei oikein kuulu tähän foorumiin, mutta ajattelemisen aihetta... Kylmäkuljetus puoliperävaunuissa kylmäkonetta pyörittävän Diesel moottorin öljynvaihtoväli on 3000 tuntia!! Jollain maltillisella 50km/h keskinopeudella siitä tulee 150 000 km...!!

Pistää ajattelemaan...
Paljonkos tommoiselle tulee kuormituksenvaihteluita kiihdytysten ja moottorijarrutusten muodossa? Ei tasan yhtään, eli jurnuttaa vakiokierrosnopeudella. Ei todellakaan mikään vertailulaite.

Jos mopoonsa nyt vaihtaisi vaikka kaksi kertaa huoltovälin aikana öljyt ja suodattimen, niin eihän se kokonaiskustannuksissa ole juuri mikään kulu. Ja se on tuo öljyn ja suodattimen vaihtelu melko edullista "koneremppaa" vielä.
 
Tää ei oikein kuulu tähän foorumiin, mutta ajattelemisen aihetta... Kylmäkuljetus puoliperävaunuissa kylmäkonetta pyörittävän Diesel moottorin öljynvaihtoväli on 3000 tuntia!! Jollain maltillisella 50km/h keskinopeudella siitä tulee 150 000 km...!!

Pistää ajattelemaan...
Paljonkos tommoiselle tulee kuormituksenvaihteluita kiihdytysten ja moottorijarrutusten muodossa? Ei tasan yhtään, eli jurnuttaa vakiokierrosnopeudella. Ei todellakaan mikään vertailulaite.

Jos mopoonsa nyt vaihtaisi vaikka kaksi kertaa huoltovälin aikana öljyt ja suodattimen, niin eihän se kokonaiskustannuksissa ole juuri mikään kulu. Ja se on tuo öljyn ja suodattimen vaihtelu melko edullista "koneremppaa" vielä.
Olet periaatteessa oikeassa, eikä tää kuulu mitenkään tähän foorumiin.
Noi koneet kieltämättä käy vakio kierroksilla, mutta niitä vakiokierroksia on kaksi, tyhjäkäynti ja täyskaasu. Mitenkään kone ei piittaa lämpötiloista jos toive lämpötila ei ole vallitseva, laittaa kone heti käynistytyään täydet kierrokset vaikka olisi -35 astetta sen kummemmin lämmittelemättä.
 
Suzukeilla tahti ollut semmoinen "talvella iso huolto liikkeessä seisonnan aikana" (ml. venttiilivälyksien ihmettelyt ja tarvittaessa kulutusosien (rattaat&ketjut, laakerit, letkut, jarruosat tms.) vaihdot). Sitten kesällä kertaalleen öljynvaihto. Satunnaisesti vähän fiiliksen mukaan myös suodatin.. ajoa kesässä yleensä tulee se 11-15t.

+ Renkaita tietysti vaihdellaan noiden ulkopuolellakin silloin kun pitää..
 
Back
Ylös