Pitääkö sadetta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuNiilo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PikkuNiilo

New member
Tervehys!

Tällaisena vasta-alkajana on aika sekaisin  
nixweiss.gif
noiden ajovarusteiden termien kanssa. Kaikenlaista erityyppistä- ja nimistä vedenpitävää materiaalia ja kalvoa on mainokset ja esitteet täynnä, mutta mihin noista on oikeasti luottamista?
Gore-Tex nyt on jotenkin tuttu (ja ilmeisen hyvin toimiva?) mutta kaikenlaista Aqua Control, Porelle, Protex, Zolto Tex ja vaikka mitä muuta kun on tarjolla niin johan noissa menee sekaisin viksumpikin.  
lookaround_orig.gif

Mitenkäs on, onko noissa eroja ja kuinka toimii? Olis kiva hommata heti kerralla kunnon ajoasu niin ei tarttis heti seuraavana kesänä lähteä uudestaan kaupoille.

Mun käsityksen mukaan goretex on Rukan rekisteröimä tavaramerkki jota ei muut valmistajat saa käyttää. Eli kaikki "texit" on eri valmistajien nimityksiä suunnilleen samanlaisesta vedenpitävästä kankaasta.

korjatkaa jos olen väärässä... nyt ajelemaan
062802jumpie_prv.gif

Mun käsityksen mukaan goretex on Rukan rekisteröimä tavaramerkki jota ei muut valmistajat saa käyttää.  Eli kaikki "texit" on eri valmistajien nimityksiä suunnilleen samanlaisesta vedenpitävästä kankaasta.

korjatkaa jos olen väärässä...  nyt ajelemaan  
062802jumpie_prv.gif
GoreTex on DuPontin tavaramerkki ja sitä saavat käyttää vaatefirmat kohtuukovaa lisenssiä vastaan (--> vaatteiden korkeampi hinta kilpailijoihin verrattuna). Nämä muut "tixtexit" sitten taas kilpailevia konsepteja, joista useimmat toki tekevät minkä lupaavat, mutta taitaa vieläkin Gore olla muutaman askeleen muita edellä.

Itselläni hyntteissä DryGate-kalvo ja hyvin on pelittänyt; kyllä käytön helppoudessa peitotaan perinteinen nahkapuku + sadeasu aika selkeästi (eihän sitä sadeasua "nahka-aikaan" edes pikkusateen takia viitsinyt erikseen laukusta etsiä / pukea ja niinpä sitten loppumatkat mentiin kosteannihkeissä tunnelmissa...).

Itellä on Sinisalon porelle-puku ja eilen ajelin tuollaisen vajaan tunnin täydessä kaatosateessa, eikä kyllä pisaraakaan tullut läpi. Suosittelen.
Goretexissahan on yleensä suurin ero kilpaileviin se, että mikään muu kalvo tai kangas, ei ole päässyt samalle tasolle hengittävyyden kanssa. Mutta eipä tuo Haglöfssin gore-vaellustakkikaan nyt mikään ihmeellisen hengittävä ole, joten jätän välittämättä suuremmin noista.

Sen verran voin sanoa, että jos jokin vaatemerkki saa käyttää gore-tex-kalvoa vaatteessaan, niin sen pitää olla jotenkin laadukas. Tuota gore-texin mainetta pidetään aika tarkasti yllä, eikä huonolaatuinen vaatemalli saa käyttää sitä.

Kylla se GoreTex taitaa olla talla hetkella paras yhdistelma vedenpitavyytta ja hengittavyytta. Muutkin kilpailevat patentit kylla toimivat, mutta eivat vaan aivan yhta hyvin.

Kannattaa katsoa myos mita ainetta asun varsinainen paalikangas on silla sen merkitys on kaytannossa jopa suurempi kuin Gore tms. kalvon. Jos paallimainen osa on halpaa materiaalia niin se ei suojaa (kaaduttaessa) eika myoskaan hengita vaikka alla olisi millainen Gore -viritys.

Osassa uusista kankaista on GoreTex laminoitu osaksi suojaavaa paalikangasta ja sita ei edes huomaa. (kuten Rukan Armacor)

Vanha sanonta etta hyvaa ei saa halvalla on valitettavan totta myos ajoasujen kohdalla.  
sad_orig.gif

Itselläni on rukan puku jossa joku RVP-kalvo. Ajelin rankassa kaatosateessa viikonloppuna ja tauolla havaitsin että istun lätäkössä(!). Genitaalit kastuivat, muuten ok. Tsekkaa linkki RVP:stä: täältä

Kannattaa katsella hyvinpidettyjä käytettyjä asuja, itse sain siistin Rukan asun+saappaat hintaan 200,- eli puoli-ilmaiseksi.

kannattaa ostaa vain sellasia kamoja missä se gore kalvo on päälikankaassa.kaikki muut on ihan
033102ass_1_prv.gif

mutta halvallahan niitä ei saa.
vesi tosin on niin ovelaa että kyllä se tiensä sit jostain löytää jos ei puvusta tuu läpitte.kypärästä kaulaan ja sitä reittiä sitten.

Back