• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pitkät kuskit ohoi!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pikkupeka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen varsin pitkäjalkainen tapaus ja joka ikinen vuosi huomaan MP-messuilla kuolatessani saman asian. Nipponin ihmeet on kyykkyluokassa suunniteltu persjalkaisille yksilöille. Kun sitten hyppää eurooppalaisen/ameriikkalaisen vehkeen puikkoihin, niin johan alkaa tilaa jaloille löytymään (joskin ameriikan ihmeistä ei kannattane puhua kuin Buelleista). Ducatissa, Apriliassa, BMW:ssä ja trumpassa on malliin katsomatta myös isommalle kaverille passaava jalkatila.

Toki jos supersportti (joita siis ei kyllä eurooppalaisita oikein löydy, kuin noista italiaanoista) ei ole välttämätön, niin sitten alkaa löytymään SV:tä, GSX-F:ää jne. SV:ssä olisi vielä passelisti tuo hekumoitu twinikin.

edit: niin pituutta oli 192cm mutta jalat ovat tämänpituiseksikin vielä melko pitkät

Moro,

Mulla tuota pituutta on siunaantunut 190cm ja oma zzr-1100 on kohtalaisen sopiva vekotin. Ongelmana on lähinnä ilmavirrat, mutta niitä saa säädettyä kyllä erilaisilla katevisiireillä. Luultavasti useimpiin pyöriin saa jos jonkinmoista kilkettä millä tuon voi korjata.

Ikävä puoli on tiukka polvikulma, joka johtuu siitä kun joutuu taittamaan pitkät koivet lyhyelle matkalle, eli asento on pitkällä kuskilla kyykympi kuin lyhyellä. Tuo ei kuitenkaan ole oikeastaan ongelma, 200-300 km pystyy ajelemaan ihan ongelmitta yhdellä istumalla.

Muista malleista voisin sanoa että ainakin uusi ZZR-1400 tuntui ahtaammalta kuin oma pärrä, jotenkin matalammalta. ZX-12R taas oli hieman tilavamman tuntuinen ja muutenkin asento hyvä.

Messuilla tuli koeistuttua muitankin pyöriä, parhaana niistä jäi mieleen BMW K1200 R. Kylmätyypityksellä tuntui istuvan kuin hansikas. Perhana, jos rahaa olisi niin saattaisipa vaihtua saksalaiseen pyörä...no pitäisi sillä ehkä ajaakin ensin. Kuitenkin tuon perusteella voisi luulla että K1200 S - mallikin olisi sopiva, sitä ei kuitenkaan ruuhkassa tullut testailtua sen kummemmin.

Ja sanottakoon nyt sitten vielä että viime kesän koeajoista parhaiten pituuden puolesta istui jammun MT-01. Ajoasento on hyvä, vääntöä mahtavasti...mutta siihen se jääkin (näin rivinelkkuun tottuneella).

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Itellä pituutta se 190. Tuolla messuilla tuli otettua jo monia kylmiä tyyppejä. Parhaiten mieleen jäi zx-12r, oli mukavasti tilaa ja silmääkin miellytti. Aika tehokkaan tuntuinen peli, ehkä jo liikaakin
omg.gif
.

Busa oli ahtaampi, mutta emälle ehkä mukavampi penkki? Mukavampi huoltaa ite?

SV 1000 kohtuullinen ja twini.

1000 fazer oli hieno, mut kallis ja uusi.. Ei kiitos.

On se vaikeeta
smile_org.gif
!

Olen 199 cm ja VFR 800FI on minulle hyvä ilman muutoksia.

Suurin ongelma mulla on että polvet ottaa monessa mopossa katteisiin tai ei sovi syvennyksiin. Esim 1100 XX:ään en mahdu.
ZX 12R:ään mahdun paremmin. Suzukeissa on monesti aika tiukka polvikulma. Moto-Guzziin ottaa polvet pyttyihin.

Ennen mulla on ollut isoja nakupyöriä, niihin mahtuu tietysti.

Yllättäen monessa Ducatin mallissa mulla on aikahyvä ajoasento.

Se miltä näytän mopoillessa, ei minua paljon kiinnosta. En sillä perusteella pyörää valitse.

Busa oli ahtaampi, mutta emälle ehkä mukavampi penkki? Mukavampi huoltaa ite?
Itse olen myös 190cm ja muistaakseni busalla mittaristo jää pleksin alle piiloon lähes kokonaan, paremmin sopii 175cm kavereille.

Isolla nakulla ajelen enkä noilla muovihärpättimillä.  
wink.gif
Busa tosiaan ihan ok pyörä, mutta pidemmille käy 12R paremmin. Busassa polvikulma tiukka ja mittaristo häipyy näkymättömiin pleksin taakse. 12R:llä matkustus käy ihan hyvin kaksistaankin, ainakin muija on tykännyt olla kyydissä hieman "liikaakin"
biggrin.gif
Ajettavuus pysyy myös hyvänä kaksi päällä, mutta ei ole kokemusta mikäli kyyditettävä isompi kokoinen.
XX ei istunu minun hanskaan, mikä yllätti kyllä minutkin, varsinkin kun on puhtaasti matkapyörä... mutta niinkuin sanottua niin olipa merkki mikä hyvänsä niin suosittelen sitä koeajoa ennen ostopäätöstä.

XL_Biker.jpg

miltä näyttää onko pyörä sopiva kuskille vai päin vastoin, eipä
silti ajoasento on varmasi TUKEVA ;) .

Superduke. Olis twini, ei ole enduro eikä customi. Jos ei nyt tarvinnut kyykky olla välttämättä.
2005-KTM-990-SuperDuke-small.jpg

196 cm ja kikotin on Yamaha Thunderace, mikä on kohtuullinen pitkälle jätkälle. Selkä kun tottui niin kyllä tuolla laskettelee...

Eipä noita mukavia pyöriä hujopille oikein ole...

Mittaa 190 cm, Honda VFR on ollut hyvä, parempi kuin XX. Ehkä paras jalkatila on löytynyt Triumph ST1050:stä, isot matkalavetit pois lukien.

191cm oon pitkä. Nykyinen vehje on VTR 1000 F. Meikäläinen mahtuu siihen ainakin hyvin. Se on vielä twini (on muuten myynnissä  
wink.gif
).

Oikeastaan yhtään pyörää ei ole tullut vastaan, mihin en olisi mahtunut. Tosin kokeilematta on kaikki Ducatit. Lähes kaikkia japseja (kyykkyjä ja sporttisia matkapyöriä) taas olen kokeillut.

Pituus noin 193cm, pyörinä ollu -99 ysiärrä, -00 tusinaärrä ja ktm 660 smc.
Kaikkiin noihin mahtu oikeen hienosti, 12R:ään ehkä hieman paremmin kun ysiin. Kotariin tietty oikeen mainiosti.

196cm ja 600CBR -99...
Mahtuu hyvin ajaa vaikka voipi olla että melko mopolta näyttää alla, mutta ketäs se nyt kiinnostaisi
033102ass_1_prv.gif

Thundercatissa on mielestäni paras/tilavin ajoasento testaamistani vähänkään sporttisista mopoista. Pituutta 188 cm. Tunturikissaa jäi vähän ikävä, vaikkei CBR huono oo..
confused_orig.gif

Pitkillä polvikulma muodostuu liian tiukaksi. Z750:ssä on aika hyvät tilat sekä lähestulkoon kaikissa matkaenduroissa. V-Stromissa hieman liian matala penkki mutta noihin matkaenduroihin saa tarvikkeena eri valmistajilta korkeampia istuimia helposti eikä pyörä näytä korkeammalla penkillä niin pöllöltä kuin jos korottaisi jonkun kyykyn penkkiä. Jalkatappien lasku taas ei ole ratkaisu koska vähentää oleellisesti kallistusvaroja. Jos matkaenskan luonne/ulkonäkö ei miellytä niin joku jo mainitsi superduket ja superendurot. Ei huonoja vaihtoehtoja.
Yleensä japsipyörissä tuppaa olemaan luvattoman ahtaat jalkatilat ja monessa pyörässä ottaakin polvi kiinni moottoriin. Tosin motoguzzin brevassakin ottaa polvi suoraan pytyn kanteen. Ei kiva varsinkin kun oikealla puolella ei tee samaa.

Useimpiin kustomeihin pitäis virittää hillittömät siirtosarjat jotta pyörä tuntuis rennolle.

Ihmeen vähän noissa testeissä otetaan huomioon kuskin kokoa. Aina vertaillaan mikä on paras ja varsinkin Biken testeissä kuskit valitsevat oman suosikkinsa omien mieltymystensä perusteella mutta näyttävät kaikki olevan melkomoisia kääpiöitä. Kuskin koko kuitenkin vaikuttaa ajotuntemukseen aika helkutisti. Esim. pleksin korkeus voi aiheuttaa suuremmalle kuskille kypärän seuduille pahaa pyörteilyä joka estää ajonautinnon pitemmän päälle ilman korjaavia toimia. Samoin jos polvia ei saa tukevasti pyörän kupeisiin vaan esim. moottorin vuoksi polven ja pyörän väliin jää kolo johon tuuli pyörteilee ja jonka vuoksi polvea joutuu aktiivisesti pitämään paikallaan ei pitemmän päälle tunnu kovin kivalta. Jonkin verran pystyy lisävarustein ajoasentoa säätämään mutta silti jossain menee raja eikä kaikista pyöristä saa pitkälle kuskille sopivia millään säädöin.

Itse olen 192cm/81kg tällä hetkellä ja mopona CBR 600F -89..  
bawling.gif

Onhan sillä kiva kulkea ja päristellä, mutta kyllä se helvetti sentään on niin pieni mopo.  
sad_orig.gif

Minkäs teet kun kukkaro ei anna myöten pyörän vaihtamiseen..  
nixweiss.gif

Mitä olen päällä istunut niin 12X tuntui ehkä jopa liian isolta, XX CBR ja Thunderace tuntuivat hyvältä.
10x ja 9x tuntuivat vielä pienehköiltä, R1'stä ei ole päässyt edes koe istumaan.

Back