Pitkät päällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TommiTL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ratkaisin asian asentamalla kaatumarautoihin, alas, LED-valot.

Mä olen laittanut just tällä tavalla kahteen pyörään. Hajavalon estämiseksi tein ohuesta solumuovikaistastalleesta ja teipistä pienet lieriöt estämään hajasäteilyn. Mulla vain 3w:n ledit, mutta hyvin näkyy valokolmio edestä päin.

Perjantaina vastaan tuli sellainen pyörä, jossa hyvin kirkkaat - liekö sumuvalot - laitettu kaatumarautoihin. Erottui todella hyvin ja suuntaus oli tehty siten, että ei kuitenkaan häikäissyt.

Tänä kesänä olen nähnyt jonkun verran pyöriä, joissa ei ole minkäänlaiset valot päällä. Eivät kyllä kunnolla erotukaan. Sitten taas moottoritiellä ajeli perässä mopedi, jolla vain normivalo - aika huonosti näkyy, vaikka ei kovin kaukana perässä ajellutkaan. Omissa pyörissä normiajovalo on toisessa aivan onneton ja toisessa kiikun kaakun. Kummallakin ilman lisäledejä ajellessa kaupungissa autot ajelivat usein sivukaduilta eteen, mutta kun sain ledit asennettua, ei vastaavia tilanteita enää ole ollut.

Kurapyöräfoorumin puolella on pitkät tarinat valoista. Minulle jäi sellainen käsitys, että moottoripyörässä ei laillisesti saa olla oikein minkäänlaisia lisävaloja?

Sumuvalo (x2) ainakin saa olla, koska niitä myydään e-hyväksyttyinä valmistajan lisävarusteina moneen pyörään. Tai siis ainakin olisi kovin outoa, jos ne olisivat laittomat.

Vihjaatteko, että Betani valoissa olisi jotain laitonta?

Meinaan ei tule auto risteyksestä päälle, kun ei kuski näe ajaa. Turvallisuus ensin!

DC272776-B583-42CA-8965-FB96B036A43B.jpg

Sumuvalo (x2) ainakin saa olla, koska niitä myydään e-hyväksyttyinä valmistajan lisävarusteina moneen pyörään. Tai siis ainakin olisi kovin outoa, jos ne olisivat laittomat.

Näin varmaankin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että sumuvalojen asennukselle lienee oma säännöstönsä moottoripyörissäkin, jonka tarkoitus on estää muiden tienkäyttäjien häikäiseminen. Äkkiseltään veikkaisin, että niiden asennuskorkeus ja etäisyys toisistaan on rajoitettu.

Miu funtsasin talvienskalla ajaessa, että jos poliisi alkaa narisemaan todella laittomista nastarenkaista, niin antakoot sakon, mutta ne on siellä alla sitä varten, että mie pysyn pystyssä ja hengissä.

Sama asenne olisi valojen suhteen, siis jos se sumari olisi 3cm liian reunassa/keskellä/ylhäällä/alhaalla.

Kurapyöräfoorumin puolella on pitkät tarinat valoista. Minulle jäi sellainen käsitys, että moottoripyörässä ei laillisesti saa olla oikein minkäänlaisia lisävaloja?

Mulla ei kyllä ole oikein mitään käryä (autojen eikä moottoripyörien) valosäännöistä, mutta mikä lasketaan lisävaloiksi?

Monessa cruiserissa on tällaiset valot:
iu

Ja toki noita myydään lisävarusteena myös sellaisiin malleihin joissa noita ei vakiona ole.

onkos tossa pää lyhdyssä kahdet poltimot, sivuilla lisäpitkät , ameerikan malliin vilkut jotka palaa koko ajan paitsi vilkuttaessa

onkos tossa pää lyhdyssä kahdet poltimot, sivuilla lisäpitkät , ameerikan malliin vilkut jotka palaa koko ajan paitsi vilkuttaessa

Päälyhdyssä on sekä lyhyet ja pitkät, sivulla olevat valot ovat "auxliary light", eli toimivat erillisestä napista päälle laitettuna lyhyinä valoina. Nuo voidaan myös koodata sammumaan kun pitkät sytytetään, mikäli lainsäädäntö kyseisessä provinssissa/osavaltiossa/maassa niin vaatii.

Eli kai nuo ovat tavalliset lisävalot?

Luulisi että lisä(lyhyet)valot pyörissä olisivat varsin hyvä turvallisuusvaruste, ja edistäisivät näkyvyyttä päivälläkin.

Päälyhdyssä on sekä lyhyet ja pitkät, sivulla olevat valot ovat "auxliary light", eli toimivat erillisestä napista päälle laitettuna lyhyinä valoina. Nuo voidaan myös koodata sammumaan kun pitkät sytytetään, mikäli lainsäädäntö kyseisessä provinssissa/osavaltiossa/maassa niin vaatii.

Eli kai nuo ovat tavalliset lisävalot?

Luulisi että lisä(lyhyet)valot pyörissä olisivat varsin hyvä turvallisuusvaruste, ja edistäisivät näkyvyyttä päivälläkin.

Omassa Trumpassa on vastaavat valot tyyppihyväksytty sumuvaloiksi. Lainsäädännön muututtua uusissa pyörissä ymmärtääkseni menevät sallittuina lisävaloina, mutta ennen lainmuutosta tyyppihyväksytyissä pyörissä niitä saisi lain mukaan käyttää vain sumuvaloina. Itse valoissa on tuskin mitään eroa, ehkä sumuvaloissa on vähemmän tehoa.

mites tollanen E hyväksytty auton metrin levee ledi lisäpitkä, onkos hyväksytty pärrässä niitä jos keulaan 4 kpl kostais perkeleen rekkamie... eikun henkilöille

Back