• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Pitkät" valot.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tami
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.

Tami

New member
Vieläkö täällä liikkuu porukkaa jotka oikeasti luulevat, että pitkät päällä näkyy paremmin? Mun mielestä aika sairasta hommaa. Itse useamman vuoden pyöräilleenä ja kohta 20 vuotta autoilleena en jaksa kuin ihmetellä sellaista ajatusta. Sen ymmärrän, että vanhoissa pyörissä, missä ei ole ollut halogeeneja, on varmaan ollut syytä käyttää pitkiä, mutta nykyvaloilla, jotka on jo kohtuu tehokkaita, ei tee muuta kuin hallaa itselleen. Autoilija, sen enempää kuin toinen pyöräilijäkään ei pysty arvioimaan kaverin vauhtia eikä etäisyyttä, eikä sitä onko se tien laidassa eli mopo vai isompi pyörä. Lisäksi se, että se vilkku vain ei näy sieltä pitkän takaa vaikka kuin olisi H21W-hehku siinä minivilkussa. Järki käteen. Kiitos ja kumarrus.
062802moto_prv.gif

A-korttia ajellessa opettaja muistutti, että pitkien käyttö on kiellettyä muulloin kuin pimeällä. Monet kuitenkin siitä huolimatta niitä käyttää, kun ajattelevat, että se auttaa pyörän havaitsemisessa. Itseäni niin autolla kuin pyörälläkin ajellessa vastaantulijan tai takana ajavan pitkät valot vaan häikäisee. Mun mielestä tärkeintä näkymisen parantamista liikenteessä olisi
- pitää huoli siitä, että käyttäytyy pyörällä liikenteessä ennalta-arvattavasti
- vilkuttaa reilusti ennen jarrutusta kun meinaa kääntyä tai vaihtaa kaistaa
- seurata muuta liikennettä aktiivisesti niin edessä kuin takanakin
- pitää reilut turvavälit
- joustaa liikenteessä ja luopua joskus omista oikeuksistaan kulkemisen helpottamiseksi ja vaaratilanteiden välttämiseksi.

Kyllä mä olen sitä mieltä että pitkät näy paremmin kun pikkasen enemmän häikäisee.
Se nytt on ihan yhtä ja samaa jos kotilokuski ei saa arvioitua nopeuden kunhan näkee että jotain on tulossa,ja jos joku näkee et jotain on tulossa eikä siit välitä sen enemmän kun ei saa vauhdista selvää vaa tulevat eteen niin missä on vika??
Pitkissä??

Olen varmaan oikein helvetein sairas tyyppi kun vaihdoin xenonit lyhkäsiin ja pitkiin ja kytkin vielä niin et kun heittää pitkät päälle niin lyhkänen palaa samalla (eri umpiot).
Toki niin en kyllä käytä pitkiä ku silloin vaan kun tarvin.
Vilkuista ei mielipidettä,vakiot toimivat hyvin tai ei mutta niitä en vaihda.

2 eri autokuolun opettajia (eri paikkakunnist) kenen kanssa olen tästä jutanut niin molemmat sanoi et käytä surutta pitkät niin näyt paremmin vaikka se laitonta onkin.

Sairaita ollaan koko sakki,mutt onneks löytyy sentään yhen viisan ihmisen know how niin voi jokainen sen mukaan tehä tai ei
wink.gif

Vielä.

Taatusti pitkät näkyy paremmin kuin lyhyet.  Jos näin ei ole niin valoissasi on jotain vikaa.  Käytän pitkiä aina pimeällä, valaisemattomalla tieosuudella.

Perjantaina Tampereella justiin joku punertava kustomi pitkillä risteyksessä. En nähnyt vilkkuja juuri lainkaan.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back