Pleksin tuunausta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jupor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jupor

New member
Aprilian orginaali pleksi tekee pyörteet kypärän seutuville, joten piti alkaa väkertämään lisäohjainta ajoviimalle.

Eterasta vaan hakemaan jämäpaloja ja sitten vääntämään.
Uuni vaan kuumaksi ja pleksi sinne. Alle tein puusta tukipalat haluttuun muotoon.
Yläosan taiton koitin tehdä sitten kuumailmapuhaltimen kanssa,  mutta sepä ei ollutkaan ihan niin helppoa, kuin tuo kaarevuuden teko.

Ei tuosta nyt ihan priima tullut, mutta välttää toistaiseksi.

pleksi2.jpg


pleksi3.jpg


Korkeutta pleksille tuli 79 cm.
Ilma kulkee myös pleksien välistä, jossa on n. 3 cm rako.
 
Ensikokemukset osoitti sen paremmaksi kuin pelkkä orginaali.
Saako noista nyt koskaan niin kauniita?  
nixweiss.gif

Enkä minä niillä nakkikioskipisteillä mitään tee. Eihän niillä saa edes leipää kaupasta.
 
Toimivaa tuulisuojaa ei ole eikä tule.Suuri aiheuttaa aina jonkinlaisia
takapyörteitä ja matala vaan ei suojaa tarpeeksi.
Minä olen ratkaisut pulman lyhentämällä alkuperäisiä niin paljon,että
kypärä lepää puhtaassa viimassa.Vartaloon saa tuulla ihan rauhassa.
Mikäli tyynessä haluaa kulkea auto on oiva keksintö.
 
Vaikka et tyylipisteitä haluakaan niin silti annan sinulle pisteitä 9+. Aikalailla tyyliin sopiva.
 
Vaikka et tyylipisteitä haluakaan niin silti annan sinulle pisteitä 9+. Aikalailla tyyliin sopiva.
bowdown.gif
tattista vaan.

Toinen vaihtoehto olisi Givin tuulisuoja ~110 €, joka on 84 cm korkea.
Sen kanssa joutuisin varmaan tähystämään jo pleksin läpi. Tästä omasta näen juuri yli.

Matkustajan kanssa en ole vielä ehtinyt tuota testaamaan, jotta saisin sieltä tuntemuksia. Siis, miten vaikuttaa matkustajan olemiseen.
 
Siis tää pleksikeskustelu taitaa olla ikiaihe maxisteille. Ite otin Burgmaniin korkean givin pleksin, ilman sitä turbulenssimelu kaamee (oon kertonut tästä aikasemminkin täällä). Helposti tuli postissa, helppo asentaa ja iisi käyttää. Visiiri ylhäällä yli 100km/vauhissakin, oman mopon äänet kuuluu kivasti.

Ainoo harmi vaan sateella, pisarat jää tosi harmillisesti plexiin + että täytyy pitää puhtaana. Mä onneks olen niin pitkä, että tarvittaessa nään just plexin ylikin.
 
Nykyään nakuna ajelen, mutta kun oli pleksi kiinni voi huoletta ajella 140 km ilman että kypärän visiiri olisi kiinni... Meni ihan avopotallakin.


Pleksin etureuna (yläreuna) leuan tasalla ja käsivarren mitan päässä (hartiat suorana). Noin niinku näppituntumalla etäisyys.

Pleksin yläreunassa pieni "nokka" joka heittää ajoviiman kypärän yli. Alkoi toimimaan jo 60 km nopeudessa. Yhtään kärpäsen raatoa ei tule silmille.
buttrock.gif


Siinä onkin sitte säätämistä että on oikeassa kulmassa... Mulla oli etuputkien kanssa samalla linjalla. Ihan perus givin pleksi.
 
Kokemuksia jakoon, ketä kiinnostaneekin. Jos ei kiinnosta ohita.  
033102bebe_1_prv.gif

Tein lähes samalla sabluunalla vielä toisenkin pleksin. Näen juuri ja juuri sopivasti pleksin yli.

Lisäsin vain pienen spoilerin yläreunaan. Nyt viskaa viiman yli kypärän ja voi välillä päästellä jopa potta auki 80 km/h. (Avattava kypärä)

Tänään tehtiin emännän kanssa about 150 km iltalenkin  
062802moto_prv.gif

ja kyllä tuntui hyvältä. 100 km/h menee vielä melko kivuttomasti.

Pienellä kyyristymisellä / pään asennnon vaihdolla saan melkein hiljaiseksi. Suorana istuessa hallittua ääntä. Tulpilla täysin hallittavissa. Ei ravista kypärää ja paikat pysyy hampaissa.
Emäntä ei kaivannut edes korvatulppia kun niitä ehdottelin.
 
Itsekin tilasin viime syssynä Givin korkeamman pleksin. Toimiihan tuo jos ei välitä aivan hirveästä alipaineesta joka puskee selkään sekä sateella vedestä umpeen muurautuvasta näkökentästä. Alan jo pikkuhiljaa kypsymään ajatukseen alkuperäisen plexin tuunaamisesta.

Vai pitäisikö odotella jos Giviltä tulee meikäläisenkin pyörään sopiva Airflow -> KLIKS
Harmi kun tuotakin on vain muutamaan Maxiin tarjolla
mad.gif
 
. Alan jo pikkuhiljaa kypsymään ajatukseen alkuperäisen plexin tuunaamisesta.

Ja tänään lisää kilometrejä.
Olen itse melko tyytyväinen tuohon ratkaisuuni. Hintaakin kertyi vain noin 5 - 10 euroa. Eikä tule kovaa alipainetta.
Vielä kun saisi siitä edestä reiät nätisti auki ja myös kiinni jotenkin (etuvalojen alta). Aukihan ne saa kun vaan avaa.

Vielä kun tekisin tuohon lisäohjaimeen pystyurat, niin sasi kaupungissa säätää pikkuisen alemmas.  
idea3.gif

Näkee paremmin kaikki töyssyt ja kuopat.
Ehkä kokeilen siihen toiseen jyrsiä urat... *jatkan tuumailemista*
 
sanoi:
sateella vedestä umpeen muurautuvasta näkökentästä.

Täähän se on täyspleksin hankaluus. Ei siihen fairitkaan tehoo. Ite en ole kokenut alipainetta takana - vai onko se ylipaine, kun se toimii ku selkänoja? - mitenkään hankalana. Ehkä se on pyöräkohtainen juttu.
 
Näissä pleksiasioissa taitaa parhaiten päteä ns. "empiiriset kokeet". Koska oman Burgerini (AN 400, -99) pleksi on naarmuinen ja kun muutenkin olen vähän "ammettani" laitellut, niin tempaisin 10 cm yläreunasta pois. Ajattelin, että ihan kokeilun vuoksi, kun uusia täytyy jossain vaiheessa kuitenkin. Aiemmin meno oli lähes "tuuletonta" ja nytkin yli 100:sen vauhdeissa meno on minusta ihan ok. "Veto" kyllä lisääntyi, mutta minusta on erittäin ok, varsinkin kun huomioi ulkonäön. Aina pitää ottaa huomioon, mikä on referenssi johon verrataan ja minulla edellinen pyörä oli Jammun XJ 600 Diversion.
 
Näissä pleksiasioissa taitaa parhaiten päteä ns. "empiiriset kokeet".

Näin se menee.
Henk. koht olen tykännyt tuosta ratkaisustani. Itseasiassa pleksejä taitaa olla jo kolme eri versiota ja kaikissa pieniä eroavaisuuksia.
Kaikki myös toimivat hieman eri tavoin.
Se ei poista kaikkea kohinaa tai pyörteilyä vaan tekee niistä hyvinkin siedettäviä, estämättä kuitenkaan näkyvyyttä.
Näen maantienopeuksissa hyvin pleksin yli.
Tosin pikkutiellä (metsätie) tänään taas huomasin, että osa kuopista jää huomaamtta, koska lähietäisyyden näkyvyyttä se haittaa hieman.
 
Piaggio Xevo 400:n korkea pleksi tuntuu olevan vähän liian iso, tekee kovassa vauhdissa aikamoiset pyörteet taakse.

Mutta kävipä sillä tavoin tuuri, että pleksi oli tehtaalta tullessaan jo rikki, joten saan tilalle uuden - meinaan käyttää tuon pyörässä nyt kiinni olevan kokeiluihin, eli ehkä sahaan sitä kapeammaksi (on nimittäin ylös asti tosi leveä) ja ehkä alaosaan voisi tehdä vielä ilma-aukonkin, josta tuo pleksin taakse tuleva alipaine täyttyisi.
 
Minä vaihdoin keväällä myös uuden pleksin Burgmaniin, tilasin sen suoraan jenkeistä (Clearview Shields; http://www.clearviewshields.com/shop/product.php?id=52). Pleksissä on säädettävä tuuletusluukku ja pieni heijastuksia poistava värisävytys.

Pleksi on toiminut aivan loistavasti,Burgmanin Executive mallissahan on myös sähköllä toimiva korkeuden säätö pleksille.

Nyt voi ajella avopotallakin ilman että tuulee kypäräaukkoon, lisäksi enää ei tuule sormillekaan kun pleksissä on ohjaimet myös suojaamaan käsiä. Sateella ajettaessa hanskat eivät enää ole kastuneet!
Säädettävä tuuletusaukko toimii hienosti myös kaupunkiajossa vilvoittamalla, lisäksi sillä voi ohjata ilmavirtaa siten, että se puhaltaa pleksin sisäpintaan puhaltamalla kosteutta pois syksymmällä ajellessa. Ilmeisesti tuuletusaukon puhallus/ilmavirtaus auttaa myös ilmavirtoihin pleksin yläreunassa, sillä nyt ei ole sellaista kohinaa kypärässä kuin alkuperäisen pleksin kanssa.

Pleksin korkeutta säätämällä ajonopeuden ja sään mukaan saan tuulenäänet ja kohinat todella hiljaisiksi, enkä ole enää käyttänyt pitkilläkään matkoilla kypärän alla korvatulppia.

Suosittelen kunnon pleksin hankkimista, sillä se antaa paljon enemmän ajomukavuutta.
 
alaosaan voisi tehdä vielä ilma-aukonkin, josta tuo pleksin taakse tuleva alipaine täyttyisi.
Kannattaa ehkä lähteä tästä liikkeelle, mutta kuka mitenkin.

Omassa jo hmm. neljännessä versiossa on myös tuo "ilmatunneli" noiden pleksien välissä ja on ehdoton minusta. Toimii.
Jyrsin siihen vielä urat jotta pystyn säätämään korkeutta.
Akryylista ja hintaa palalle tuli alle 10 €.
Polykarbonaatin muotoilu oli huomattavasti vaikeampaa kuin tämän akryylin.
Työstämistä en kokenut vaikeaksi. Koepallalla vain testaamaan kuviosahan terää, poraamista, sekä jyrsimistä.
Tein vielä muotin, jonka päällä pleksi sai uunissa lämmetä 150 asteeseen (uunimittari, mallia tarkempi),
siitä sitten vielä vähän käsin muotoilua ja valmista tuli.
062802jumpie_prv.gif
 
alaosaan voisi tehdä vielä ilma-aukonkin, josta tuo pleksin taakse tuleva alipaine täyttyisi.
Kannattaa ehkä lähteä tästä liikkeelle, mutta kuka mitenkin.
Sitä olen miettinytkin, että jos tekisi sen ilma-aukon ensin. Kun sen tekee pleksin alaosaan, niin siitä menevä ilmavirta ohjautunee mittaristomuhkuran ansiosta ylöspäin, mikä voisi vähentää pleksin taakse tulevaa alipainetta. Olisiko vinkkejä, minkä kokoinen tuosta aukosta kannattaisi tehdä? Pleksin mitat ovat L 54 cm K 80 cm (noin suunnilleen).
 
Katsotko ajossa pleksin läpi?
Tulimme juuri emännän kanssa hieman vajaa 3000 km kestävältä Suomikierrokselta.
Pleksi hoiti hommansa 8 arvoisesti.
Maanantain 12.7 (sivu)tuuli oli kyllä erittäin epäystävällinen
mad.gif
viskoen skootteria melko reilusti.
Irroitettavan yläosan ansiosta sen pesu oli helppoa ja tarpeen ötökäiden osumien jälkeen.
Lievät turbulenssit pyörteilivät edelleen kypärän seutuvilla.
Pitäisi päästä vähän lähemmäksi pleksiä, nyt jää pikkuisen liian iso väli.
 
Back
Ylös