• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Poliisit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkj58
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jkj58

New member
Itsellä ainakin pari asiallista kokemusta viime kesältä.

Päästelin "vähän" ylinopeutta 80:n alueella ja tuli moottoripyöräpoliisi vastaan, hiki pinnassa välittömästi...mutta...vilautti valoja ja näytti kädellä, että vähän rauhallisemmin.
Toinen tapaus oli, kun könäsin jarrutuksessa, poliisit sattuivat toisena tapahtumapaikalle. Siinä pönttö sekasin kattelin hölmönä prätkää, nostivat sen pystyyn ja siinä sitten yhdessä harmiteltiin tapahtunutta ja mietittiin syytä moiseen könyämiseen (kysyivät tietenkin ambulanssin tarvetta). Yhdessä kerättiin vielä prätkän katteenpalasia tienpenkalta.Olivat vilpittömän huolestuneita, kun kuulivat, että ei ollu kaskoa ja sitten pohdisteltiinkin yhdessä, mistä saisi käytettyjä osia korjausta varten. Hakivat promillemittarin autosta ja valittelivat, että sua ...tuttaa varmaan armottomasti, mutta sorry, heidän on pakko puhalluttaa. Sitten niille tulikin häly päälle, kysyivät pärjäänkö nyt varmasti (oli jo auttajia) ja jos jotain tulee kirjaavat tapahtuman ja heidät tavoittaa laitokselta. Ajoin itse prätkän talliin tapahtumapaikalta.

Muillakin voi olla asiallisia kokemuksia, vai onko? Jollain voi olla ihan humoristisiakin kokemuksia?

Joskus nuorena miehenä kotokunnassa ajeltiin mopolla kakspäällä, kunnes tuli paikallinen poliisi saabeineen paikalle ja pysäytti. Kehoitti vain olemaan ajamatta kakspäällä sanoi että oikeat poliisit voi nähdä ja kirjoittaa sakon.  
tounge.gif

Olin liikenteessä autolla, mutta kuitenkin... Ajoin satasen rajoitusalueella reilut 110-115km/h tutkaan ja tietysti pysäyttivät, puhalluttivat ja sanoivat, että kevennä vähän kaasupoljinta.
eek.gif
Huomioin jo tuon mittarivirheen, mikä autossani on ja ylinopeutta olisi ollut sakkojen verran.
033102bebe_1_prv.gif

Ajettin 5 päällä pitkin Museokatua ja kas kuinka lie sattunutki, että
polliisit hiipivät autollansa takaa. Nuorempi sheriffi, kuskina ollut,
kaappasi paperit mukaansa ja autosta ulos, kun taasen vanhempi
sanoi, että "Pojat, pojat, jos vaikka kaadutte ja joku jää vielä
vastaantulevan tai takaatulevan alle. Tiedättehän te ettei
ajoradalla tuommoinen ole sallittua." Vanhempi komisarjus oli
todellinen herrasmies. Ei mitään huutoja ja rähinöitä tai sakkoja.
Toden totta ... temppuilut .. siis tuon kaltaiset lopetettiin ihan
suosiolla.
Loppujen lopuksi kyllä arvelen, että tuon kaltainen käytös oli
paljonkin tehokkkaampaa kuin sakottaminen. Ja jäi vielä reilun
meiningin fiilis. Ikäänkuin PR työtä.
tounge.gif

PS. 5 päällä pystyy vielä mopoilemaan, mutta kuudennelle ei
oikein enää löydy paikkaa ja pystyssä pysyminenkin on
vähän kiikun kaakun.

Nuoruudessa oli joitakin asiattomia kokemuksia poliisista kun kevarilla ajalelin, mutta siitä on jo kauan - poliisisukupolvi on vaihtunut ainakin kerran...joten se joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmäänn

Poliiseja on tullut tututuiksi harrastusten kautta ja onpa jokunen entinen koulukaverikin päätynyt poliisiksi. Näistä kokemuksista voin kertoa, että suurin osa poliiseista on aivan tavallisia erittäin raskaan työn duunareita.
bowdown.gif

Vain pieni osa on ns. elämäntapapoliiseja - eivät pysty jättämään poliisin rooliaan työpaikalle vapaallakaan ollessaan. Sääli, koska siinä tavallaan erkaantuu elävästä elämästä ja perspektiivi yhteiskuntaan hämärtyy. Mutta näitä tapauksiahan löytyy kaikista ammattiryhmistä, eikä poliisikaan ole poikkeus, joskin poliisin valta tekee ilmiöstä keskivertoa vaikuttavamman yhteiskunnalle.
sad_orig.gif

Tv. tek

Ei se mun mielestä tee millään tavalla poliisista asiatonta tai kusipäistä, jos hän syystä kirjottaa sakon. Tietosestihan me
noita ylinopeus, keulimis sun muita riskejä otetaan.

Prätkällä liikkuessa mut on pysäytetty vain pari kertaa. Ekalla kerralla tuli sakot (100:n alueella nopeutta 125), ihan asiallinen kyttä, katsoi tulotkin varmuuden vuoksi alakanttiin siitä mitä kerroin (sitä aikaa kun liksaa ei vielä tarkastettu). Ylinopeus oli ihan oma valinta, mitäpä siitä virkavaltaa parjaamaan...

Toisella kertaa pysäytettiin vanhalla Lahdentiellä. Ei ylinopeutta ja kaikki muutenkin ok, eli ei sen suurempaa napinaa. Taisi eturenkaasta jotain mutista...

Eli ***tumaiset poliisit olen onnistunut kiertämään kaukaa...
062802jumpie_prv.gif

Kerran sakot ylinopeudesta, poliisit katsoivat tulot alakanttiin vielä siitä mitä itse ilmoittelin, katsoivat vielä lieventäväksi asiaksi hiljaisen liikenteen (lue ei liikennettä) ja kaikenkukkuraksi nopeutta laskivat hieman alaspäin mitä saivat lukemaksi. Päiväsakoille se meni kaikesta huolimatta, mutta tämä omatoimisuus poliisin toimesta jätti hyvän mielen vaikka muuten ketutti. Ylinopeus oli oma tietoinen valinta siihen tilanteeseen eli aiheesta sen sain, en sitä kiellä enkä valita, töitään tekivät.

Kyllä minulla on pääsääntöisesti vain hyviä kokemuksia poliiseista. Sakkoja eivät ole kirjoittaneet, suulllisia huomautuksia on tullut kaksi.

Siis sehän on nyt päivänselvää jos sakkoja tulisi, että ne omat negatiiviset tuntemukset olisi helposti siirrettävissä poliisiin. Aivan sama kuin pikkusena joku aikuinen yllätti pahanteosta, niin kyllähän se yllättäjä oli paska tyyppi ja kyttääjä.

Kun erään tutun poika aikoi valita poliisin uran, niin isänsä oli hältä kysellyt , että ootko nyt ihan varma uravalinnastasi. Nimittäin aina kun sut kutsutaan paikalla, niin jokin on päin  
033102ass_1_prv.gif
. Oletko nyt ihan varma, että viitsit katsella tätä elämän nurjaa puolta ja sen seurauksia sen 35 vuotta? Ei mennyt poika poliisikouluun.

marza

Minua on kaksi kertaa sakotettu ja muutamia kertoja ratsiassa pysäytetty. Kaikilla kerroilla on ollut erittäin asialliset poliisi ja olen itsekin käyttäytynyt asiallisesti heitä kohtaan. Jo mainitut asiat "poliisi tekee työtään" ja "oma valinta, jos ajelee ylinopeutta yms." pitävät täysin paikkansa. Poliisin työ on varmasti stressaavaa, joten kyllä heille sopisi hattua nostaa.

Terve!!!
Kyllähän meidän on kaikkien se tajuttava, että poliisi tekee vain työtään.
thumbs-up.gif
 Poliisien koulutus ja ammattitaito on kehittynyt valtavasti ja parempaan suuntaan. Olen matti siitä, että ns. kusipääpoliisit alkavat olla suurelta osin urbaanitarinoita.
bowdown.gif

Jos poliisin pysäyttämäksi joutuu ja saa huomautuksia tai jopa sakkoja, kyllä silloin tämän maan asetuksia ja lakeja on sitten vähän tai enemmänkin rikottu.Kuten täällä on kerrottu, joustavuutta on löytynyt ja sormien läpi on katsottu pienempiä juttuja, mikä onkin ihan oikein.
lookaround_orig.gif
Jos taas mennään liian liberaaleiksi, aina löytyy vapauden väärinkäyttäjiä, jotka sitten pilaavat hyvät hommat.
blush.gif
Meillä on tietoa ja kokemuksiakin siitä miten aivan lähi valtioissakin poliisit käyttäytyvät. kyllä meidän staili on parempi. Ehdottomasti.
kynttila.gif

Lukuisia kertoja USA:ssa käyneenä tiedän, että siellä poliisia myös pelätään aika tavalla. Tietenkin maan ongelmat ovat suurempia ja moninaisempia.
033102bebe_1_prv.gif

hyvä suomen poliisi
bowdown.gif

kotka

En ole vielä koskaan tavannut epäasiallisia poliiseja virantoimituksessa. Olen ollut heille mukava, niin ovat olleet minulle mukavia takaisin. Välillä on tullut sakkoja, välillä ei.

Viime kesällä kävin kylällä vilvoittelemassa  
062802moto_prv.gif

Varustus t-paita ja shortsit
Tuli mp-polliisi vastaan ja pyörsi perään pysäyttäen pysäkille
Ajokortti ja rekisteriote,sanoi hän  
mad.gif

Ei ole nyt mukana ,mutta voin hakea tuosta tien toiselta puolelta jossa asun,sanoin minä  
biggrin.gif

Joo ei tartte,mutta seuraavalla kerralla katokkin,että on mukana,sanoi polliisi ja  
062802moto_prv.gif
pois  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Enpä ole itse mopolla poliisien kanssa joutunut juttuun kuin kerran ja sekin meni vallan mukavasti. Mökiltä olin tulossa mukavaa 80-rajoituksen mutkatietä, kaunis kesäilta ja siinä sitten fiilistelin ajamalla hieman omaa tyyliäni sporttisemmin, pienellä vaihteella kierroksia käytellen, mittari taisi heilua jossain 100-120km/h vaiheilla. Yhden mutkan jälkeen sitten aukesi pitkä suora ja mielessä kävi vaan "voi per..!" kun siellä keskellä suoranpätkää seisoi sinipukuinen herrasmies tikkari kädessä. Olin juuri vielä kiihdyttänyt oikein ja ääni oli varmasti kantautunut poliisien korviin asti...no, siinä sitten rullailin Mondeon taakse parkkiin mielessäni kiroillen ja miettien missähän se tutka oli piilossa, avasin kypärän ja poliisimies tokaisi vaan hymy naamallaan "Iltaa, puhalletaanpas tähän näin maanantai-illan kunniaksi." Hönkäsin nollat mittariin, moikkasin ja jatkoin matkaa. Meinasipa olla hieman helpottunut olo pois kaasutellessa :-D

En voi moittia poliiseja sen enempää kuin muitakaan. Kaikki sakkoni olen asiasta saanut vaikka joka kerta on hatuttanut kuin pientä oravaa
crazy.gif
Varsinkin viimeisin, jonka kirjoitteli omien sanojensa mukaan "oikeista töistä poliisiksi kouluttautunut entinen metallimies"
biggrin.gif

Oikeastaan arvostan poliisin ammattikunnan edustajia keskimääräistä enemmän. Johtunee siitä, etten osaa erityisemmin arvostaa retkuja, sivareita tai vellihousuja
nixweiss.gif
(tuo oli sitten siistitty versio
biggrin.gif
)

Edit: MagnaMan taas puhui paremman puolikkaa suulla...

Back