• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Polttimoiden tehoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epimetheus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Epimetheus

New member
Ostin uudet polttimot heräteostoksena fiksusti sen kummemmin tarkistamatta teholukemia vanhoista ja huomasin niiden olevan 55W ja nämä uudet ovat 100W. Onko ylikuumenemisriskiä tai muuta vaaraa, jos nuo laittaa kiinni?

*.m

Paitsi että ne on laittomat.
On vaarassa sekä virtapuoli,että umpiot.
Lämpenee umpiot niin paljon,että heijastimet on kesän jälkeen entiset.
On meinaan kokemusta autosta.

Tuntematta fillarisi sähköjärjestelyjä (joissain on kunnon releet, toisissa ei), on vaikea sanoa...

Kyllä suosittelen käyttämään ihan normaaleja polttimoita. Kuten tulikin todettua on ylikuumenemisvaara todellinen.

Oon myös jostain kuullu ettei valoteho juurikaan parane 100w:lla ellei myöskin vaihda kaikkia lamppuun meneviä johtoja paksummiks...Oon ite joskus aatellu tehdä tuon ja vaihtaa polttimoksi 55/100w:sen. Mutta eipä tuota pitkää valoa juurikaan pyörällä tuu käytettyä.

Ajele vaan 250+ km/h niin umpio jäähtyy helteiselläkin kelillä
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
(Älä ota tosisnansa)

todennäköisesti umpio tummenee ja se onkin sit halpa keikka. :P

jos parempaa valotehoa haet niin toteuta releen kautta mopon valojen sähköt, söhmin faqista löytyy faktaa..

Laitoin 100/80W H4:n ja hyvin pelittää. Huomattavasti paremmin näkee ja näkyy. Tietysti käytän sitä vain mökkitiellä. Ihan hyvin saisivat olla mopossa laillisia, koska on vain yksi lamppu autojen kahta vastaan (yleensä). Näkyisi muillekin paremmin päivälläkin, joten olisi turvallisempaa.

Akusta releen kautta matkaa ei minulla tule metriäkään, joten ei siinä pahemmin jännitteet tipu. Valo on ihan selkeästi kirkas, joten kyllä sillä jännitettä piisaa. Virtaa 100W/12V:n lamppu vie noin 8A. Esimerkiksi asuntojen sähköasennuksissa 10A:n sulakkeilla johtona on 1,5mm2:n johdot, joissa on tietenkin pelivaraa turvallisuuden takia. En katsonut sen paremmin lampunjohtoja, mutta eiköhän ne sen kestä. Sulakkeen tarkoitus on suojata johtoa liialta virralta, eikä ainakaan vielä ole palanut. Mitään palaneen lampun ilmaisimia ei ole. Tavallisten muovijohtojen eristeet kyllä haurastuvat, jos lämpenevät liikaa. Umpio on metallia ja aika iso, joten ajoviima varmaan hyvin senkin jäähdyttää.

wink.gif
niin mitäs ne lakipylälissään sanovatkaan noista ajovalojen yhteenlasketusta referenssiluvusta
confused_orig.gif
???
062802moto_prv.gif

Mulla autossa lampun kantaan tulevat pistokkeet sulivat tunnistamattomaksi möykyksi 100W Hnelosilla ja oli muuten tiukassa irrotella
sad_orig.gif
. Tästä jo vuosia mutta sen jälkeen en työkonepolttimoihin ole koskenut...

Back