• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Polvella lahaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

turboJR

New member
Tän ois voinu liittää tuohon kehittyä topicciinkin mut en halua sekoittaa sitä tällä jutulla. Eli miten tärkeä tuo laahaaminen yleensä on nopeempien ja kokeneiden mielestä? Itse harjoittellut tuon ihan alusta asti vaikka vauhti ei tällä hetkellä sitä vielä kaipaiskaan, mutta ei kai tuosta tyylistä haittaakaan ole? Aattelin vaan itekseni et saattas olla tuokin hyvä liittää heti harjoitteluun yhdessä painonsiirron kanssa, kun se voi olla vaikeampi oppia jälkikäteen, jos tottuu ajamaan ilman tuota
nixweiss.gif

Sillä polvella vähän koitellaan että missäs se radan pinta oikein menikään. Ei polvipalojen kuluttaminen mikään itsetarkoitus ole

Tän ois voinu liittää tuohon kehittyä topicciinkin mut en halua sekoittaa sitä tällä jutulla. Eli miten tärkeä tuo laahaaminen yleensä on nopeempien ja kokeneiden mielestä? Itse harjoittellut tuon ihan alusta asti vaikka vauhti ei tällä hetkellä sitä vielä kaipaiskaan, mutta ei kai tuosta tyylistä haittaakaan ole? Aattelin vaan itekseni et saattas olla tuokin hyvä liittää heti harjoitteluun yhdessä painonsiirron kanssa, kun se voi olla vaikeampi oppia jälkikäteen, jos tottuu ajamaan ilman tuota
nixweiss.gif
Mun mielestä se helpottaa ajamista aika paljon. Muutenkin se on hyvä indikaattori, kun tulee mutkaan sisään niin huoletta voi vetää siihen asti kallelleen, kunnes polvi ottaa maahan.. Jotenkin sellainen tukevampi fiilis ajaa polvi maassa. Saahan sillä tehostettua painonsiirtoakin.

En kyl tiedä yhtään vähänkään nopeampaa kuskia, joka ei laahaisi polvea ainakin jossain kohtaa rataa. Kyllähän se melkeen ottaa automaattisesti kun vauhti pikkasenkin alkaa olemaan kohdallaan.

Nykypyörillä ja renkailla polvenlaahaminen on kokenut inflaation. Jopa ekaa kautta ajavat onnistuvat siinä pienen reenin jälkeen.

Toisaalta joiltain se ei onnistu koskaan, vaikka kuinka ajavat. Toki se on tietyntyyppisillä pyörillä/renkailla paljon vaikeampi saavuttaakin.

Anteeks. Tarpeeton vittuilu. Pakko oli
biggrin.gif

Eikös sen polven ole tarkoitus juuri "feelerinä" toimia. Eli tunnustella sitä jäljellä olevaa maavaraa ja tarpeen vaatiessa saa sitten vaikka hädän tullen polvella tönäistyä pyörän takaisin pystyyn...

Niin eihän sen polven jatkuva laahaaminen ole itseisarvo vaan se että siihen palaan saa edes jäljet
tounge.gif
No tyylejä on monia. Toiset laahaavat lähes koko kaarteen ajan (jos polvi ylettää kenttään) ja toiset vain kevyesti kokeilevat missä kulmassa se mopo oikein kulkee... Yksi vaihtoehto on koittaa työntää se polvi sinne eteen sivukatteen viereen jolloin samalla saadaan painoa siirettyä eturenkaalle, tosin tässä vaihtoehdossa jää sitten tuo kallistuksen arvio hieman heikommalle

Nykypyörillä ja renkailla polvenlaahaminen on kokenut inflaation. Jopa ekaa kautta ajavat onnistuvat siinä pienen reenin jälkeen.

Toisaalta joiltain se ei onnistu koskaan, vaikka kuinka ajavat. Toki se on tietyntyyppisillä pyörillä/renkailla paljon vaikeampi saavuttaakin.
Tätä tullu itekkin funtsittua kerran jos toisen. Huomannu tuossa Ahvenistolla mitä vähän tullu pyörittyä meikäläisen vauhdeilla ainaskin oman fiiliksen mukaan polvi on vielä pysyny varsin kaukana radan pinnasta. Vastaavasti seuratessa jotain selkeesti uudemmalla jokseenkin mun vauhtia menevää kuskia tuntuu edellä menijän polvi tapaavan ainakin miltei radan pintaa useassakin paikassa. Vauhdista ei voi vielä kuitenkaan puhua mitään kun hitaassa on vielä toistaseen ajettu eikä tätä hommaa ole vielä vauhdin suhteen ees sen kummemmin aateltu. Missään nimessä en ole tätä niin aatellu että polven rataan saaminen olis edes mikään tavoite tai itsetarkoitus, tuntuu vaan että kuten jo mainittiin kallistuskulman arviointia se helpottanee, ja siksi aiheena kiinnostaa.

Kyllähän se melkeen ottaa automaattisesti kun vauhti pikkasenkin alkaa olemaan kohdallaan.
Näin se menee, tosin aluksi voi vähän liiotella sitä polven työntämistä pihalle, eli yrittää saada sitä sinne tantereeseen. Ei sitten niin pahasti säikähdä kun se osuu maahan silloin kun alkaa sitä vauhtia saamaan ja ei ole siihen raapaisuun valmistautunut.

Joo noihin ekaan kommentteihin vois sanoo, ettei nyt ole kyse siitä et polvipalat pitäis saada naarmuille, joita voi sitten vaikka mutterilla esitellä
confused_orig.gif
Itse todennut juuri tuon mitä tylyttäjäkin sanoi, et huolettomampi kallistaa nopeesti ekaks tuohon kohtaan jossa polvi osuu maahan ja säädellä siitä sitten kulmaa puoleen jos toiseenkin. Lähinnä hain tällä kyssärillä sitä että miten tärkeä tuo asia etenki kovissa nopeuksissa on.TS. onko esim kilpakuskeja jotka eivät missään vaiheessa ota polvikosketusta vaan ajavat jalat tiukasti tankkia vasten? Itsellä raahaa niin polvi kun monotkin maahan mut se johtuu siitä, kun tapit aika alhaalla ja kaluston uusimisen jälkeen ei varmasti hetkessä osukkaan enää..Varmasti kokeneiden kuskien mielestä kysymykset tällasilta vasta alkajilta tuntuvat tyhmältä joskus, mut itekkin yritän vain oppia ja kerätä tietoa eri asioista, joita voi sitten käytännössä kokeilla. Tavoite olis alusta alkaen opetella oikein kun jonkun asian omaksuttua sitä on jo vaikea muuttaa..

Olen nähnyt kuinka Ahvenisto kierretään about 1:30 aikaan ilman että polvi osuu kertaakaan rataan. Välttämätöntä se ei siis ainakaan ole, mutta saattaapi helpottaa ajamista. En tiedä kun en itse ole vielä polvea maahan saanut vaikka roikun kuin apina oksalla, ainakin omasta mielestäni
biggrin.gif

Riippuu tosiaan aika paljon moposta kuinka helposti polvi tapaa maata. Tai oikeastaan perseen ja jalkatapin paikoista. Noissa ei niin sporttisissa, missä tapit on melko edessä on polven maahan saaminen jopa melko vaikeeta. Vanhalla mopolla tutulla radalla yrittämällä yrittäen just sain palan hipaseen. "Uudella" mopolla ja uudella radalla ei montaa kiekkaa tarvinnu vetää niin saatiin ensikosketus aikaseks.

Eiköhän sillä laahaamisella joku virka ole, kun Mika Kalliollakin meni kisa pipariksi polvipalan irtoamisen takia. Tai sitten se ei vaan osaa ajaa laahaamatta
tounge.gif

Eiköhän sillä laahaamisella joku virka ole, kun Mika Kalliollakin meni kisa pipariksi polvipalan irtoamisen takia. Tai sitten se ei vaan osaa ajaa laahaamatta
tounge.gif
Tuota ajoin itsekkin vähän takaa, kun joillekkin huippukuskeillekkin tuo polvikosketus tuntuu olevan tärkeä
smile_org.gif
Mutta miks tuollaisen huippukuskin kisa menee pieleen puuttuvan palan vuoksi?? Eikös heidän jo muutenki pitäs tietää mihin kulmaan kallistetaan..

Tuosta polvien laahauksessa, niin miten pidätte jalkoja kun laahaatte? Ja roikutteko silleen liikuttamal vähän niinku lantioota tankin ympäri vai siirryttekö ns. suoraviivaisesti sivulle?

Tää vois olla normaalia, mut kiinostaisi vähän et miten muut pitävät, ku itse joudun siirtämään polven melkeen kiinni tankkiin, et sais maavaraa. Ite pidän jalkoja päkijät jalkatapilla ja siirrän persettä suoraan sivulle, enkä "liu" tankin ympäri.

tounge.gif
Tuota ajoin itsekkin vähän takaa, kun joillekkin huippukuskeillekkin tuo polvikosketus tuntuu olevan tärkeä
smile_org.gif
Mutta miks tuollaisen huippukuskin kisa menee pieleen puuttuvan palan vuoksi?? Eikös heidän jo muutenki pitäs tietää mihin kulmaan kallistetaan..
Luulisin että kisa pieleen lähinnä sen takia kun nahkapintainen polvi ei ole kovin liukas ja se tarraa asvalttiin osuessaan. Olen ihan itse Ahvenistolla pudottanut polvipalan ja ajanut ilman. Se oli hyvin outoa. Siinä vielä kun useamman kierroksen noilla Kallion vauhdeilla vetää niin alkaa myös se nahka kulumaan puhki.

Tiivistettynä; kun joutuu varomaan tai ainakin vähentämään polvikosketusta asvalttiin niin keskittyminen ja ajorutiini menee sekaisin. Uskoisin, että myös hyvillä kuskeilla asia menee kutakuinkin noin.

Tuosta polvien laahauksessa, niin miten pidätte jalkoja kun laahaatte? Ja roikutteko silleen liikuttamal vähän niinku lantioota tankin ympäri vai siirryttekö ns. suoraviivaisesti sivulle?

Tää vois olla normaalia, mut kiinostaisi vähän et miten muut pitävät, ku itse joudun siirtämään polven melkeen kiinni tankkiin, et sais maavaraa. Ite pidän jalkoja päkijät jalkatapilla ja siirrän persettä suoraan sivulle, enkä "liu" tankin ympäri.
No mä ainakin siiryn suoraan sivulle niin et vajaa puoli persettä enää penkillä
biggrin.gif
En tiä onko tuo mitenkään oikee oppinen toimenpide, mut eiköhän monikin roiku omalla tavallansa ja varmasti tuo asento on vähäsen yksilökohtainenkin
nixweiss.gif

tounge.gif
smile_org.gif
Luulisin että kisa pieleen lähinnä sen takia kun nahkapintainen polvi ei ole kovin liukas ja se tarraa asvalttiin osuessaan. Olen ihan itse Ahvenistolla pudottanut polvipalan ja ajanut ilman. Se oli hyvin outoa. Siinä vielä kun useamman kierroksen noilla Kallion vauhdeilla vetää niin alkaa myös se nahka kulumaan puhki.

Tiivistettynä; kun joutuu varomaan tai ainakin vähentämään polvikosketusta asvalttiin niin keskittyminen ja ajorutiini menee sekaisin. Uskoisin, että myös hyvillä kuskeilla asia menee kutakuinkin noin.
Niin mutta miksi ammattimiesten se polvi pitää saada maahan, vaikka varmasti kulmat tulleet tutuksi?
cool.gif

tounge.gif
smile_org.gif

Niin mutta miksi ammattimiesten se polvi pitää saada maahan, vaikka varmasti kulmat tulleet tutuksi?  
cool.gif
Mulla oli tossa vähän aikaa sitten numeroa pienemmät housut, nii ei saanu oikee polvee tarjottuu. Sitten ku vaihoin oikeeseen kokoon nii sain polvea kokoajan maahan. Huomasin, et ku saan polvea maahan nii on jotenkin semmonen luotettavampi olo, et nyt ei oo liikaa kallistusta.

Back