Polvella lahaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän sillä laahaamisella joku virka ole, kun Mika Kalliollakin meni kisa pipariksi polvipalan irtoamisen takia. Tai sitten se ei vaan osaa ajaa laahaamatta
tounge.gif
Tuota ajoin itsekkin vähän takaa, kun joillekkin huippukuskeillekkin tuo polvikosketus tuntuu olevan tärkeä
smile_org.gif
Mutta miks tuollaisen huippukuskin kisa menee pieleen puuttuvan palan vuoksi?? Eikös heidän jo muutenki pitäs tietää mihin kulmaan kallistetaan..
Luulisin että kisa pieleen lähinnä sen takia kun nahkapintainen polvi ei ole kovin liukas ja se tarraa asvalttiin osuessaan. Olen ihan itse Ahvenistolla pudottanut polvipalan ja ajanut ilman. Se oli hyvin outoa. Siinä vielä kun useamman kierroksen noilla Kallion vauhdeilla vetää niin alkaa myös se nahka kulumaan puhki.

Tiivistettynä; kun joutuu varomaan tai ainakin vähentämään polvikosketusta asvalttiin niin keskittyminen ja ajorutiini menee sekaisin. Uskoisin, että myös hyvillä kuskeilla asia menee kutakuinkin noin.
Niin mutta miksi ammattimiesten se polvi pitää saada maahan, vaikka varmasti kulmat tulleet tutuksi?
cool.gif
Jos niillä on vaan liian isot housut?

Eiköhän sillä laahaamisella joku virka ole, kun Mika Kalliollakin meni kisa pipariksi polvipalan irtoamisen takia. Tai sitten se ei vaan osaa ajaa laahaamatta
tounge.gif
Tuota ajoin itsekkin vähän takaa, kun joillekkin huippukuskeillekkin tuo polvikosketus tuntuu olevan tärkeä
smile_org.gif
Mutta miks tuollaisen huippukuskin kisa menee pieleen puuttuvan palan vuoksi?? Eikös heidän jo muutenki pitäs tietää mihin kulmaan kallistetaan..
Luulisin että kisa pieleen lähinnä sen takia kun nahkapintainen polvi ei ole kovin liukas ja se tarraa asvalttiin osuessaan. Olen ihan itse Ahvenistolla pudottanut polvipalan ja ajanut ilman. Se oli hyvin outoa. Siinä vielä kun useamman kierroksen noilla Kallion vauhdeilla vetää niin alkaa myös se nahka kulumaan puhki.

Tiivistettynä; kun joutuu varomaan tai ainakin vähentämään polvikosketusta asvalttiin niin keskittyminen ja ajorutiini menee sekaisin. Uskoisin, että myös hyvillä kuskeilla asia menee kutakuinkin noin.
Niin mutta miksi ammattimiesten se polvi pitää saada maahan, vaikka varmasti kulmat tulleet tutuksi?
cool.gif
Mulla oli tossa vähän aikaa sitten numeroa pienemmät housut, nii ei saanu oikee polvee tarjottuu. Sitten ku vaihoin oikeeseen kokoon nii sain polvea kokoajan maahan. Huomasin, et ku saan polvea maahan nii on jotenkin semmonen luotettavampi olo, et nyt ei oo liikaa kallistusta.
Näin se menee itselläkin eli turvallisen tuntusta ainakin siihen pisteeseen kallistaa ja nostamalla polvea sitten voi varovasti kokeilla lisää.

tounge.gif
smile_org.gif

cool.gif
En ole missään nimessä ammattimies, mutta ainakin mun mielestä on kiva kun voi koko ajan tuntea sen että missä se tontti viipottaa. Ja olenpa kerran polvella potkaisten avustanut pyörän takaisin pystyyn kun etupää meinasi karata alta. En tiä oisko tuo ammattimiehilläkin yksi syy..
lookaround_orig.gif

tounge.gif
smile_org.gif

cool.gif
onko Turbojuniori miettinyt sitä vaihtoehtoa, että nuo ammattilaiset eivät yritä saada sitä polvea maahan vaan se osuu väkisinkin.

Vai näyttääkö olevan tuossa hirveästi tilaa nostaa jalkaa?

Mutta toisaalta nuo housut näyttää kyllä vähän löysältä... hmm

Olen nähnyt kuinka Ahvenisto kierretään about 1:30 aikaan ilman että polvi osuu kertaakaan rataan. Välttämätöntä se ei siis ainakaan ole, mutta saattaapi helpottaa ajamista. En tiedä kun en itse ole vielä polvea maahan saanut vaikka roikun kuin apina oksalla, ainakin omasta mielestäni
biggrin.gif
Joo eilenkin joku supermoto heppu ajeli ~1.31 aikoja eikä ollut polvi lähelläkään maata.
wink.gif

Olen nähnyt kuinka Ahvenisto kierretään about 1:30 aikaan ilman että polvi osuu kertaakaan rataan. Välttämätöntä se ei siis ainakaan ole, mutta saattaapi helpottaa ajamista. En tiedä kun en itse ole vielä polvea maahan saanut vaikka roikun kuin apina oksalla, ainakin omasta mielestäni
biggrin.gif
Joo eilenkin joku supermoto heppu ajeli ~1.31 aikoja eikä ollut polvi lähelläkään maata.
wink.gif
Nimenomaan...supermotolla vedettäessä tyyli tuntuu olevan täysin toinen ja on toki fillaritkin eri. Vauhti vaan tuntuu olevan suhteellisen lähellä ainakin hitaammilla radoilla. Itsekin vaan mietin (suuren 4 kerran ratakerran kokemuksen omaavana), että onko se polven tarjoaminen itsetarkoitus vai riippuvainen kenties pyörästä/fiiliksestä. Itsellä suhteellisen korkea ja pysty pyörä, joten polvea saanee tarjoilla aikas huolella ennen kuin harrastelijavauhdeilla ollaan tontissa. Vaan jälleen kerran, mitäpä minä tästä tiedän...
lookaround_orig.gif
Toisaalta, jos Dukea vedetään s***tanan lujaa polvi maassa niin eiköhän Tuonoakin. Kateellisena täällä vaan huutelen
tounge.gif

Tuosta polvien laahauksessa, niin miten pidätte jalkoja kun laahaatte? Ja roikutteko silleen liikuttamal vähän niinku lantioota tankin ympäri vai siirryttekö ns. suoraviivaisesti sivulle?

Tää vois olla normaalia, mut kiinostaisi vähän et miten muut pitävät, ku itse joudun siirtämään polven melkeen kiinni tankkiin, et sais maavaraa. Ite pidän jalkoja päkijät jalkatapilla ja siirrän persettä suoraan sivulle, enkä "liu" tankin ympäri.
Tota muiden roikkumista kannattaa tutkia noista valokuvista joita on eri SM-kisoista otettu.
Sieltä löytyy jos jonkinlaista tyyliä ja "pakettia"

Se mikä tyyli on paras sinulle, on vaikea sanoa.
Siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten ajotyylisi.
Haluatko pitoa eturenkaalla, vai takarenkaalle.
Oletko hirmu jarruttaja, vai availija jne. jne.

Jos roikut ihan edessä, on eturenkaan pito hyvä, mutta avauksessa takarenkaalla ei ole niin hyvä pito.
Jos taas roikut taaempana, eturenkaan pito ei ole paras mahdollinen, mutta takarengas pitää avauksessa.
Pelimiehet liikkuvat ja siirtävät painopistettä kesken mutkan.

Olen nähnyt kuinka Ahvenisto kierretään about 1:30 aikaan ilman että polvi osuu kertaakaan rataan. Välttämätöntä se ei siis ainakaan ole, mutta saattaapi helpottaa ajamista.
Samaten Kemorassa pystyy ajelemaan 1:20-aikoja ilman polven osumista rataan. Opetellessa ensin rata-ajoa tixtex-puvulla oppii suorastaan välttelemään jalan roikottamista
confused_orig.gif
Kun polven pitää tiukasti katetta vasten ja silti ottaa maahan tietää että pyörä on kohtuullisen kallellaan. Tosin eräs kuski valitteli ajellessaan 1:30-aikoja ettei pysty kovempaa ajamaan kun polvi jo ottaa joka mutkassa maahan. Ilmeisen pitkäjalkainen kaveri
tounge.gif

Eli kukin tyylillään
sport05.gif

itse laitan polvea maahan et tiedän kallistuskulman paremmin.sitten kun on polvi,jalkatappi ja kengänkärki asfaltissa,tiedän ettei ole enää paljon varaa enempään.

Tuosta polvien laahauksessa, niin miten pidätte jalkoja kun laahaatte? Ja roikutteko silleen liikuttamal vähän niinku lantioota tankin ympäri vai siirryttekö ns. suoraviivaisesti sivulle?

Tää vois olla normaalia, mut kiinostaisi vähän et miten muut pitävät, ku itse joudun siirtämään polven melkeen kiinni tankkiin, et sais maavaraa. Ite pidän jalkoja päkijät jalkatapilla ja siirrän persettä suoraan sivulle, enkä "liu" tankin ympäri.
Tota muiden roikkumista kannattaa tutkia noista valokuvista joita on eri SM-kisoista otettu.

Jos roikut ihan edessä, on eturenkaan pito hyvä, mutta avauksessa takarenkaalla ei ole niin hyvä pito.
Jos taas roikut taaempana, eturenkaan pito ei ole paras mahdollinen, mutta takarengas pitää avauksessa.
Oon itseasias jotain vuoden tuijottanut MotoGP ja noita kuvia, mutta kuvista katsottaessa pystyy vain hahmottelemaan omaa ajoasentoa, mutta se ei välttämättä ole aina se oikea. Sen takia koitan aina saada joitakin kuvamatskua omasta ajosta, josta sitten näkee et miltä näyttää. Mut kyl se aina jonkin verran on epävarmaa, kun ei kuvista nyt voi suoraan hahmottaa sitä asentoo. Olen ehkä tässä asiassa hieman kinesteettinen, visuaalisen sijaan.

itse laitan polvea maahan et tiedän kallistuskulman paremmin.sitten kun on polvi,jalkatappi ja kengänkärki asfaltissa,tiedän ettei ole enää paljon varaa enempään.
Banditissä on kengän kärki, jalkatappi ( vaihdepoljin tai toisella puolella rarrupoljin ) kiinni radassa mutta ei polvi
wink.gif

Edellisessä Honda VF750F oli kengän kärki, jalkatappi ( vaihdepoljin tai toisella puolella rarrupoljin ) sivu seisontatuki ja keski seisontatuki ja pakoputki kiinni radassa mutta ei polvi
confused_orig.gif

Ennen kuin lippasin ja pyörä paiskautui rengasvalliin
omg.gif

Ei se polvi osunut rataan vaikka jalkatapit oli kulununeet jo puoleenväliin
confused_orig.gif
Missä vika ?

Reiska_SB
biggrin.gif

Oon itseasias jotain vuoden tuijottanut MotoGP ja noita kuvia, mutta kuvista katsottaessa pystyy vain hahmottelemaan omaa ajoasentoa, mutta se ei välttämättä ole aina se oikea. Sen takia koitan aina saada joitakin kuvamatskua omasta ajosta, josta sitten näkee et miltä näyttää. Mut kyl se aina jonkin verran on epävarmaa, kun ei kuvista nyt voi suoraan hahmottaa sitä asentoo. Olen ehkä tässä asiassa hieman kinesteettinen, visuaalisen sijaan.
Eiköhän se asento ala siitä löytymään, kun tuntee olonsa mukavaks ja pystyy rentona ajamaan. Sittenhän voi tuota painoa hienosäädellä tilanteen mukaan, niin kuin joku tuossa jo mainitsi. Itse ainakin löysin sellasen itselle sopivan ajoasennon roikkuessa ja luulisin et siitä hyvä kehitellä lisää..

Eiköhän se asento ala siitä löytymään, kun tuntee olonsa mukavaks ja pystyy rentona ajamaan. Sittenhän voi tuota painoa hienosäädellä tilanteen mukaan, niin kuin joku tuossa jo mainitsi. Itse ainakin löysin sellasen itselle sopivan ajoasennon roikkuessa ja luulisin et siitä hyvä kehitellä lisää..
Joo kyllähän se ajoasento on ihan mukava, mut aina miettii et mikä näistä ois se paras sillee kierrosaikojen suhteen, tai et pystyy vetää mutkat mahd. isolla nopeudella. Toinen on sit se, että jos etunen lipsuu nii miten saan sen helposti potkastuu ylös, sekä mahdollisimman oikeaoppisesti
biggrin.gif
Mut tärkeintähän tässä on, että näyttää hyvältä!!
biggrin.gif
Pyrin siihen että näytän joltain MotoGP kuskilta
biggrin.gif
Koitan olla kovin optimistinen tässä asiassa
biggrin.gif

Banditissä on kengän kärki, jalkatappi ( vaihdepoljin tai toisella puolella rarrupoljin ) kiinni radassa mutta ei polvi  
wink.gif

Edellisessä Honda VF750F oli kengän kärki, jalkatappi ( vaihdepoljin tai toisella puolella rarrupoljin ) sivu seisontatuki ja keski seisontatuki ja pakoputki kiinni radassa mutta ei polvi  
confused_orig.gif

Ennen kuin lippasin ja pyörä paiskautui rengasvalliin  
omg.gif

Ei se polvi osunut rataan vaikka jalkatapit oli kulununeet jo puoleenväliin  
confused_orig.gif
Missä vika ?

Reiska_SB
biggrin.gif
Ajoasennossa. Tai ei se välttämättä mikään vika ole, että polvi ei osu maahan, ei se mikään itsetarkoitus ole.
Noi sun pyörät on samantyyppisiä kuin minullakin, eli kallistusvarat on varsin rajalliset. Jos istuu keskellä satulaa ja vetää jalkatappi massa, niin polvi on vielä kaukana asfaltista.
Nopeutta mutkaan saa lisää, kun siirtää oman kehon painon mahd. alas, siis se pe**e pois satulalta (painopiste alempana --> samalla mp:n kallistuskulmalla on silloin mutkanopeus suurempi).
Siinä samalla kun se kroppa on siellä pyörän sivulla niin se polvikin alkaa ylettää maahan.

polvi maassa ajaminen on vaan hienoa. ei sen väliä mitä vauhtia ajaa, mutta jos ajaa polvi maassa, niin se on hienoa

minäkin olen yrittänyt saada polvipalat asfalttiin ja onnistunutkin muutaman kerran. tosin siinä vaiheessa on äijä  mennyt eri suuntaan, kun mopo   
nixweiss.gif
!!

Back