Polvi maassa kanttaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei se auta muu kuin saada vaan tuo hanuri roikkumaan enempi ja mopo pystympään..  
nixweiss.gif
Muista pää/yläkroppakin...hanuri tulee siinä sitten mukana
wink.gif
Tuohon oon nyt enempi koittanut keskittyäkin. On meinaan paljon helpompaa saada perse yli laidan ku päätä sivummalle.
Opettelua vaan, niin kyllä se tästä vielä hyväksi muuttuu..  
smile_org.gif


Edittiä: ..ja on se polvikin siellä jo kävässyt, että ei homma ihan hakusessa oo, tai no jos unohetaan et sillonkin oli jalkatappi samaan aikaan radan pinnassa..  
tounge.gif
Mulla on tilanne vähän toinen kun "kamat" raapii Fasussa melko helposti maahan... Ennen ajelin goreilla radallakin ja silloin kului tapit, kengät ja putki. Tänä vuonna vaihdoin nahkaan ja pienen yrittämisen jälkeen polvet osuu maahan niin ettei pyörä raavi maata. Perse meni helposti sivulle mutta oli aika epävakaa olo, sain neuvon että nojaa kurvin puoleista olkapäätä kohti rataa... Ainakin itellä meni helpommin olkapään nojaaminen kuin pään työntäminen kohti peiliä. Samasta asiastahan on tietty kyse mutta jotenkin vaan sain tolla metodilla homman toimimaan, nyt kun sais vielä jostain vauhtia reilusti lisää  
tounge.gif
 
Itellä kans raapii kikserissä jalkatapit maahan kemoran tiukoissa mutkissa. Pitäisiköhän siis ite yrittää roikkua enämmän että pyörä pysyis suorempana? Meinaan vaan että taitaa olla renkaan kallistusvarat siinävaiheessa aika lopuillaan ja pelottaa pitusti et kohta mennään nurin
crazy.gif
Täällä sama homma. Pyörän kallistusvarat on aikalailla loppu. Meinasin jo että ottaisin ne rajottimet tapeista pois, mutta sitten totesin että seuraavaks ottaakin jo putki osumaa ja suurella todennäkösyydellä ollaan muutoinkin nurin. Ei se auta muu kuin saada vaan tuo hanuri roikkumaan enempi ja mopo pystympään..
nixweiss.gif
Älkää nyt hyvät ihmiset sanoko että uusista kyykyistä loppuu kanttivarat... Itellä matkalehmästä ne on loppu, mutta että uudesta kyykystä... Painonsiirtoa ja alustaa oikeammalle säätöalueelle niin alkaa olemaan kohdallaan. Ajaminen on paljon hauskempaa kun ei istuta siinä mopon päällä tönkkönä. Rentous ajamiseen ja mutkat kuin sukeltaisi pää edellä sisään...
 
Polvien sijasta kengänkärjet ottavat useammin kontaktia radan pintaan.
Itellä ihan sama et kengän kärjet rupee kulumaan ihan liikkaa. rupee kohta varpaat paistamaan kengistä.

tulee ajettu hieman varpaat sisäkaarteeseen päin. jotenkin tuntuu luontevammalta pitää jalkoja niin kuin, että ne olisi suorassa.

tiedä sit miten muut pitävät?

hieman olen harkinnut tappien siirtosarjaa. Mahtasko olla apua?
Varpaankärjet jalkatapeille, niin ei ota kaistaa vaihdettaessa.
 
Entä perinteisellä nakupyörällä ajettaessa? Ohjaustanko on melko korkealla, joten yläkäsi jää outoon asentoon eikä kyynärpäätä saa nojattua tankkiin. Samoin satulan leveys tekee "roikkumisen" vaikeaksi, jalka ei tahdo ylettää enää jalkatapille. Muutenkin tuo leveys aiheuttaa lomkassa/nivusissa helposti kramppausta, kun ajoasento on jotenkin luonnoton...  Täytyy siis tyytyä hiekkapaperi/rälläkkä -systeemiin tai pysyä poissa radalta/nakkikioskin jonosta  
biggrin.gif
Kyllä speed triplellä menee polvet maahan eikä se käsien tukemattomuus oikeastaan mitään haittaa, en sitä edes huomannut. hyvähän niistä leveistä tangoista on pitää kiinni.

tärkeintä on vaan roikkua kunnolla.

Jos uudehko gixxeri raapii hard partseja, niin kannattaa himmata siihen, tai opetella roikkumaan, koska rengas rupeaa olemaan liian kantillaan.

Reilussa roikkumisessa on se etu, että koska paino ei kohdistu suoraan jousituksen päälle, niin kaarrevoimat eivät paina jousitusta kasaan g voimilla. tällöin kallistusvaraakin on enemmän kuin keskellä istuttaessa. Lisäksi jousitus pystyy vielä toimimaan tien epätasaisuuksien mukana paremmin. helppohan se on ymmärtää, että jos jousitus on kasassa ja pyörä lisäksi 60asteen kallistuksessa, niin tiensuuntainen töyssy ei tule enää jousitukselle, vaan rikkoo pidon. Jos taas kuski roikkuu reilusti, pyörä kallistaa 45 astetta, niin jousitus pystyy vielä jotain nielemään.
 
Reilussa roikkumisessa on se etu, että koska paino ei kohdistu suoraan jousituksen päälle, niin kaarrevoimat eivät paina jousitusta kasaan g voimilla. tällöin kallistusvaraakin on enemmän kuin keskellä istuttaessa. Lisäksi jousitus pystyy vielä toimimaan tien epätasaisuuksien mukana paremmin. helppohan se on ymmärtää, että jos jousitus on kasassa ja pyörä lisäksi 60asteen kallistuksessa, niin tiensuuntainen töyssy ei tule enää jousitukselle, vaan rikkoo pidon. Jos taas kuski roikkuu reilusti, pyörä kallistaa 45 astetta, niin jousitus pystyy vielä jotain nielemään.
Juu, mutta jos keulaa ei saa riittävästi kasaan mutkassa, niin pyörä puskee ja voi jopa viedä keulan alta. Roikkuminen on hyvä asia, mutta se ei saa haitata keulan toimintaa/pyörän geometriaa.
 
Itellä kans raapii kikserissä jalkatapit maahan kemoran tiukoissa mutkissa. Pitäisiköhän siis ite yrittää roikkua enämmän että pyörä pysyis suorempana? Meinaan vaan että taitaa olla renkaan kallistusvarat siinävaiheessa aika lopuillaan ja pelottaa pitusti et kohta mennään nurin
crazy.gif
Täällä sama homma. Pyörän kallistusvarat on aikalailla loppu. Meinasin jo että ottaisin ne rajottimet tapeista pois, mutta sitten totesin että seuraavaks ottaakin jo putki osumaa ja suurella todennäkösyydellä ollaan muutoinkin nurin. Ei se auta muu kuin saada vaan tuo hanuri roikkumaan enempi ja mopo pystympään..
nixweiss.gif

Ei se R6R vielä siitä mihinkään kaadu vaikka se putki vähän maata raapiikin. Se putki on muuten ihmeen ulkona siinä laitteessa vakiona, sitä on toisin helppo vähän vetää sisempään ihan vaan taivuttamalla sitä taka kiinnikettä.

Mutta jalkatapeista kannataa ottaa pois ne tapit, voi mennä poikki koko jalkatappi kun vetäsee johonkin kanttariin sen rajottimen.
 
Reilussa roikkumisessa on se etu, että koska paino ei kohdistu suoraan jousituksen päälle, niin kaarrevoimat eivät paina jousitusta kasaan g voimilla. tällöin kallistusvaraakin on enemmän kuin keskellä istuttaessa. Lisäksi jousitus pystyy vielä toimimaan tien epätasaisuuksien mukana paremmin. helppohan se on ymmärtää, että jos jousitus on kasassa ja pyörä lisäksi 60asteen kallistuksessa, niin tiensuuntainen töyssy ei tule enää jousitukselle, vaan rikkoo pidon. Jos taas kuski roikkuu reilusti, pyörä kallistaa 45 astetta, niin jousitus pystyy vielä jotain nielemään.
Juu, mutta jos keulaa ei saa riittävästi kasaan mutkassa, niin pyörä puskee ja voi jopa viedä keulan alta. Roikkuminen on hyvä asia, mutta se ei saa haitata keulan toimintaa/pyörän geometriaa.
Niin liika roikkuminen voipi haitata jousituksen toimintaa jos säätö ei ole tehty sille ajotyylille. Kuitenkin ajatellen nykyrenkaat on tuo kallistusvara luokkaa 55 astetta joka riittää ajamaan romut maahan suoraselkäisellä tyylillä varsinkin jos keula ja perä ui liian syvällä... Oikeistaan tilannetta pahentaa se että perä pääsee uimaan liian syvällä ja silloin ne tapit ja putken romut ovat kentässä. Joskus näkee miten mopoa yritetään säätää alustastaan kohdalle siten että kaksi jantteria ajaa sillä ja sitten koitetaan saada hienosäädettyä paikkoja kohdalleen... Kuitenkin vaikka painossa ei olisi eroa on ajotyyylissä eroa... Toinen saattaa roikkua enempi ja ehkä tehdä avaukset erikohdissa, kuten myös ajaa tiukemmalla linjalla kaarteeseen sisälle ja tulla pehmeämmällä linjalla ulos ja jos siihen vielä lisätään täysin eri perseen paikka satulassa niin vaikuttaa jo tolkuttomasti... Tietty tämä koskee vain sellaisia jotka osaavat jo jotain sanoa alustan käyttäytymisestä....
 
Tuossa keskustelussa ois sellaset "ennen ja jälkeen" kuvat ihan tavallisesta kuolevaisesta ratakuskista. Ne saattais kans vähän havainnollistaa roikkumista ja ennen kaikkea sen vaikutusta. Tai sitten ei, mut ihan siistit kuvat.
 
Itellä kans raapii kikserissä jalkatapit maahan kemoran tiukoissa mutkissa. Pitäisiköhän siis ite yrittää roikkua enämmän että pyörä pysyis suorempana? Meinaan vaan että taitaa olla renkaan kallistusvarat siinävaiheessa aika lopuillaan ja pelottaa pitusti et kohta mennään nurin  
crazy.gif
Täällä sama homma. Pyörän kallistusvarat on aikalailla loppu. Meinasin jo että ottaisin ne rajottimet tapeista pois, mutta sitten totesin että seuraavaks ottaakin jo putki osumaa ja suurella todennäkösyydellä ollaan muutoinkin nurin. Ei se auta muu kuin saada vaan tuo hanuri roikkumaan enempi ja mopo pystympään..  
nixweiss.gif
Ainoa mikä auttaa ko. ongelmiin on ostaa jalkatappisarja ja tarvikeputki.
 
No ei nyt R6R:n tai Gixun kallistusvarat ihan heti pitäis loppua kesken. Lisää roikkumista vaan
 
No ei nyt R6R:n tai Gixun kallistusvarat ihan heti pitäis loppua kesken. Lisää roikkumista vaan
Joo, luulis jollain R6R:llä tossa vaiheessa kierrosaikojen olevan aika huimia. Esim. Z750:ssä ei maavaraa ollut kovin kummoisesti ja silläkin rikkoo Motoparkissa 1.40 rajan... tiedä sitten kuin sairaan kovaa joku osaava kuski menis tuollakin laitteella.
 
Tuossa keskustelussa ois sellaset "ennen ja jälkeen" kuvat ihan tavallisesta kuolevaisesta ratakuskista. Ne saattais kans vähän havainnollistaa roikkumista ja ennen kaikkea sen vaikutusta. Tai sitten ei, mut ihan siistit kuvat.
Täs kans yks "ennen" kuva, tekee oikeesti "pahaa" kattoo... http://www.ip.fi/~scuuba....01.html
...mut toivottavasti ko kuski muuttaa asennon oikeaksi ennen kuin tulee niitä "jälkeen" kuvia. Ett sanokaa terveisii jos joku tuntee ton ko kuskin.
jos tarkoitat takana tulevaa punaista laitetta niin sen kuljettaja alkoi nyt kemorassa oppimaan roikkumaan oltuaan kyljellään karusellin mutkassa..

ja kyseessä ei siis ole allekirjoittanut..
 
Tuossa keskustelussa ois sellaset "ennen ja jälkeen" kuvat ihan tavallisesta kuolevaisesta ratakuskista. Ne saattais kans vähän havainnollistaa roikkumista ja ennen kaikkea sen vaikutusta. Tai sitten ei, mut ihan siistit kuvat.
Täs kans yks "ennen" kuva, tekee oikeesti "pahaa" kattoo... http://www.ip.fi/~scuuba....01.html
...mut toivottavasti ko kuski muuttaa asennon oikeaksi ennen kuin tulee niitä "jälkeen" kuvia. Ett sanokaa terveisii jos joku tuntee ton ko kuskin.
jos tarkoitat takana tulevaa punaista laitetta niin sen kuljettaja alkoi nyt kemorassa oppimaan roikkumaan oltuaan kyljellään karusellin mutkassa..

ja kyseessä ei siis ole allekirjoittanut..
Niin se siperia opettaa...
wink.gif
Ihmeellistä kun muutaman kerran sattunut jotta jollakin kuljettajalla ottaa romut kenttään (vaikka omasta mielestään koittaa roikkua) ja silti sama kuljettaja pyörii jaloissa mutkissa, vaikka 2 päällä siellä perässä kanttailee... Pahimmista teki mieli mennä ulkokautta ohi... No suurin osa heistäkin on oppineet ajamaan paremmin ilman kaatumisia... Suurin kiitos varmaan ystävälleni joka on jaksanut heitä valistaa asiassa aina Kemoran päivillä.
 
Pitääpä huomenna yrittää pikkasen hakea eri ajoasentoa ja koittaa roikkua enämmän ettei jalkatapit raapisi kemoran karusellinmutkia naarmuille..
062802jumpie_prv.gif
 
Pitääpä huomenna yrittää pikkasen hakea eri ajoasentoa ja koittaa roikkua enämmän ettei jalkatapit raapisi kemoran karusellinmutkia naarmuille..
062802jumpie_prv.gif
Pyydä joku liivillinen kyttäämään selustasta. Menee homma 10x nopeemmin kaaliin ku joku muu kertoo mitä sulla on vikaa, kuin ett yrität vaan ite itsekses funtsii.
Toi on kyllä tosi homma..Mut nyt täytyy lähtä pariksi päivää ajeleen radalle...
sport05.gif
 
Sunnuntaina kävin ekaa kertaa alastarolla ajamassa ja korjasin ajoasentoa siirtämällä yläkroppaa entistäkin enemmän eteen ja alas. Nyt siis pää suurinpirtein peilin kohdalla. Polvet raapivat myös silloin tällöin tonttiin ja kallistusvaraa renkaita katsellen on vielä reilusti. Uskoisin että ajoasento on aika hyvä koska muutosten puolesta ajostakin tuli rennompaa ja pyörä kääntyy paremmin myös nopeissa mutkissa. Nyt pitäisi vaan saada vauhtia ja etenki kaarrenopeutta lisättyä reilusti
confused_orig.gif
 
Kyllä se auttoi kun painoi yläkroppaa alemmas. Heti alkoi kierrosajatkin paranemaan..
062802jumpie_prv.gif
 
Jos tuntuu siltä, ettei omalla kalliilla uuden karhealla sporttipyörällä henno hakea mutkiin lisää vauhtia ajoasentoa säätämällä kun pelkää pyöränsä puolesta, voin suositella kokeilemaan vanhemmalla ja halvemmalla vehkeellä.

Vanhalla/halvalla pyörällä tuli ainakin itsellä haettua rajoja vapautuneemmin kuin olisi hennonut uudella. Lisäksi kun radalla ajelee tällaisella museoon jo joutavalla lahnalla, jota ei todellakaan ole edes alunperin rata-ajoon suunniteltu, tulee polvella maata tapailtua ja painoa siirrettyä jo ihan itsesuojeluvaiston ohjaaman..

8143010478534600403orig.jpg


Se on muuten aika veikeä tuollainen radalla ajettavaksi, mutta kyllä silläkin vauhdimakuun on päässyt  
smile_org.gif


Jousitus löysä, mutta vastaaavasti niin on runkokin.
Ellei  siirrä riittävästi eteen sekä roiku tarpeeksi mutkassa, on vauhtia laskettava sunnuntaisen kyläreissuajelun tasolle.
 
Back
Ylös