• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Power Commanderilla lisää potkua..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JP-800

MotOrg ry
Koskaahan ei tehoa ole tarpeeksi ja olenkin kuullut että Suzukin TL 1000 R:ään olisi mahdollista saada teholastu, joka huhu kyllä taisi osoittautua vääräksi alkuperäisen lastun ollessa sinetöity...

Power Commander on kuulemma kapistus millä lisää tehoja voitaisiin saada.. mitenköhän tämä toimii? Paljonko on mahdollinen tehonlisäys? Kuinka helppo asentaa? Mitä haittaa? Mitä maksaa?? Mistä saa? jne...

Tälläisiä tietoja tarvittaisiin...

http://www.powercommander.com/303-111.shtml
 
Virittämisestä kun puhutaan niin pistetäämpä tämäkin tänne alle..

"Suzuki changed the timing on gears 1 through 5 so there was not quite so much power going to the back wheel (after the 97 TLS became known as a wheely monster), and thus this retarded timing can cause stumbles in any gear 1 through 5, although it is most noticeable in 2nd gear. To eliminate this problem, follow the instructions below. This will fool the bike into thinking it is always in 6th gear and will eliminate the 2nd gear stumbles."

"What the manufacturer has done is to make a SEPARATE IGNITION MAP FOR EACH GEAR.
This has been done for either safety and/or emissions reasons. However, it limits the power and smoothness of your bike in the first 1/2 turn of the throttle in gears 1 through 4.
They were clever in the design of this timing retarder. It still allows full timing at full throttle. As you shift up through the gears, the amount of throttle needed to access the advance curve decreases, until you make it into 5th gear and then it's gone. You have nice, smooth operation. Wouldn't you like your bike to respond just as smoothly in the lower gears?"

Below is my description of the resistor mod, and it may fill in a little more of the details than what is posted on the net...

The mod is relatively simple. Right behind the top part of right side fairing is the coolant overflow bottle. Near the bottle you will see the wires running from the gear box through a white connector and then up to the front of the bike where the ECU is. The wires you are concerned about are the wires running from the white connector to the ECU at the front of the bike (the other side of the white connector has wires running towards the back of the bike to the gear box). The three wires running to the ECU are blue, pink, and black with white strip. Ignore the blue wire. Cut the pink wire. Now that the pink wire is in two pieces, ignore the small piece hanging off the connector (just put some electrical tape over it). Take the remaining pink wire that is running towards the front of the bike and connect one end of the 15k resistor. Connect the other end of the 15k resistor to the black and white wire WITHOUT CUTTING THE BLACK/WHITE wire. "T" the resistor into the black/white wire (you don't want to cut this wire because it is the ground, and if you do you will no longer have a Neutral indicator on your dash). Tape everything up good, and you are good to go"

Kyseinen virityspaketti on tilattavissa...
http://www.ivansperformanceproducts.com/tre.htm
 
Mistä voin tilata esim. Saksasta tuon Power Commanderin?? Löytyykö niistä eri versioita vai ovatko kaikki samoja?

Uskomatonta että Tellussa rajoitettu ensimmäiset viisi vaihdetta... eihän se ole huono puoli jos tahtoo nostaa keulan pystyyn
biggrin.gif
 
Tellu R:ään sopii alkuperäinen PowerCommander I, sekä huomattavasti kehittyneempi PowerCommander II. Ensimmäisellä versiolla pystyy säätämään ainoastaan ruiskutettavan polttoaineen määrää, eikä tämä malli ole ollut enään markkinoilla PowerCommander II:n esittelyn jälkeen.
Markkinoilla on myös PCIII ja PCIIIr eri ruiskujärjestelmiä käyttäviin pyöriin.

Saksan PowerCommander kauppiaat löytyy osoitteesta http://www.powercommander.de
 
Kannattaa harkita tarkkaan, ennenkuin tommosen PC:n hankkii. PC1 ja PC2 perustuu boxille annettavan tiedon muuttamiseen, eli antureille annetaan väärää tietoa. PC3 taas perustuu boxilta lähtevän tiedon muuttamiseen, eli tieto tulee aina vähän myöhässä. Esim GSX-R1000:ssa kisapyörissä Englanissa kokeiltiin tota PC3:sta eikä se toiminut hyvin ja otettiin pois. Myös esim. Erkka Korpiahon kisapyörissä on ihan vakio boxit.
Kaikissa ruisku Suzukeissa pystyy säätämään niiden vakioboxia. Säätö tehdään manuaalisesti esim. penkityksen yhteydessä. Säätää voi ala-keski-ja yläalueilla. Tämä on yleensä täysin riittävää tavalliseen katukäyttöön. Noissa ensimmäisissä ruiskupyörissä on ehkä kuitenkin vähän alkukantaisemmat boxit, joten ehkä toi PC vois olla jotenkin perusteltua. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kysäistä vaikka Siukolalta, onko siitä mitään hyötyä ennen kuin menee
semmoisen hankkimaan. Hänen sanojaan lainaten: " Pelkkää rahanhukkaa."
Tämä sitten koski vain Suzukia, muissa tota säädettävää vakioboxia ei ole.
 
Unohtu vielä laittaa, että PC säätelee ruiskutussuuttimen aukioloaikaa eli varsinaisesti se ei tehoihin vaikuta vaan ehkä vois sanoo, että vaikuttaa pyörän toimintaan. Tosin voihan sillä muutama hepo irrota jos säädöt on ollut aikasemmin pielessä.
 
PC:n ominaisuus mikä kiinnostaa JP:tä, on varmaankin tuo sytytyksen säätö. PCII:lla pitäisi pystyä ohittamaan tehdasboxin sytytys-mäppit jotka rajoittavat tehoa 1-5 vaihteilla.
Tietenkin saman modin pystyy (luultavasti) tekemään, kun käy ostamassa tarvittavat osat Bebekistä, ottaa kolvin käteen ja toimii pari viestiä aiemmin olleiden ohjeiden mukaan.
 
Muistaakseni vain PC3:lla pystyy säätämään sytytksen
ajoitusta. Tosin yleensä alkuperäisissä boxeissa kartat on niin
tarkkoja, ettei välttämättä niiden muutaminen ole järkevää. Toi JP:n ongelma muistaakseni poistuu katkaisemalla yks johto
boxilta, en nyt muista minkä värinen. Sama juttu myös on muistaakseni banditeissa ja saattoipa olla jopa Busassakin.
En nyt ole mikään PC:n vastustaja, mutta tosi usein siitä saatava hyöty on olematon ja kuitenkin kyseinen laitos maksaa aika paljon.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Joulu. 10 2002,14:39)</td></tr><tr><td id="QUOTE">En nyt ole mikään PC:n vastustaja, mutta tosi usein siitä saatava hyöty on olematon ja kuitenkin kyseinen laitos maksaa aika paljon.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Totta on, ettei kaikissa pyörissä PC:stä ole välttämättä hirmuisesti hyötyä. Esim. tonnisessa gixxerissä on alkuperäinen boxi niin kehittynyt ja osaa säätää arvot automaattisesti, ettei PC:tä tarvita katu ajoon. Endurance GSX-R1000:ssakin PC:tä käytetään, koska pyörä saadaan säädettyä tarkemmin eri ratojen sää- ja korkeusolosuhteiden mukaan.

PC:n hyöty tuntuu kuitenkin olevan melko pyörä kohtaista.
 
Joo olen samaa mieltä kanssasi, mutta...
Jo tossa aikasemmin mainitsin, että Englanissa PC3 otettiin tonnisista kisapyöristä pois, koska se ei toiminut niin hyvin kuin alkuperäisboxi, koska PC3 käyttää boxilta lähtevää tieto ja näin ollen on aina vähän myöhässä. Varmaan on kuitenkin helpompi säätää ku saa käyrät näkyviin tietokoneelle, mutta sellaiset henkilöt, jotka noita säätelee työkseen, pystyy säätämään vakioboxinkin ihan muistista.
 
Ainakin zx12-mopossa PC helpotti putken vaihdon jälkeistä säätelyä ja sai pois tyhjäkäynnin rynkytyksen. Kawan boxi kun on sitä yksinkertaista maalaismallia.
Nippelivammaisen hommaahan se on ajaa pyörällä pikku lenkki ja takaisin talliin ja tieokoneen piuhoihin kiinni. Mutta kun joskus ei ole muutakaan tekemistä ja onneksi alkuperäiset käyrät ovat tallella.
Suosittelen vain sellaisille joilla on todella kiinnostusta vääntää käyriä tietokoneella tai rahaa säädättää kone tehopenkkipajalla.
062802moto_prv.gif
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Joulu. 10 2002,11:51)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Unohtu vielä laittaa, että PC säätelee ruiskutussuuttimen aukioloaikaa eli varsinaisesti se ei tehoihin vaikuta vaan ehkä vois sanoo, että vaikuttaa pyörän toimintaan. Tosin voihan sillä muutama hepo irrota jos säädöt on ollut aikasemmin pielessä.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
mopotyttö tietää asioista...ihailtavaa !!!

haluan kuitenkin korostaa, että ruiskutusajan pidentämisellä saadaan lisää tehoa moottorista, mutta kuitenkin vain siinä tapauksessa, että moottorin vapaasta "hengityksestä" on samalla huolehdittu eli sylinteriin saadaan idealinen polttoaineseos 14:1...
 
Jotta päästäisiin Fabio T mainitsemaan ideaaliseen seossuhteeseen=( stoikiometrinen 14,7:1 ) täytyy meidän tietää polttoaineen virtausmäärä (cm^3/min)joka on karkeasti koneenteho x 4,6.Mikäli pumpunteho on riittävä ,seuraavaksi täytyy tietää suuttimien kokonaisvirtaus joka on suuttimen staattinenvirtaus kerrottuna suuttimien lukumäärällä ja suuttimien käyttösuhteella .Jos suuttimet eivät virtaa riittävästi (annosmäärät jäävät kaivatulle teholle liiian pieneksi) jää järjestelmänpaineen korotus vielä vaihtoehdoksi(paineensäätimenrukkaus).Kun ohjaisyksiköltä säädetään suihkutuspulssia pidemmäksi täytyy huomioida ettei suuttimien käyttösuhde tule liian suureksi.Siukola ja kumppanit tietävät varmaan Tellun  polttoaineruiskutuksen tarkasti eli riittääkö peruskomponenteilla resursseja sellaisenaan.Lopputulokseen vaikuttaa tottakai myös pakoputkisto.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 14 2002,17:25)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Jotta päästäisiin Fabio T mainitsemaan ideaaliseen seossuhteeseen=( stoikiometrinen 14,7:1 ) täytyy meidän tietää polttoaineen virtausmäärä (cm^3/min)joka on karkeasti koneenteho x 4,6.Mikäli pumpunteho on riittävä ,seuraavaksi täytyy tietää suuttimien kokonaisvirtaus joka on suuttimen staattinenvirtaus kerrottuna suuttimien lukumäärällä ja suuttimien käyttösuhteella .Jos suuttimet eivät virtaa riittävästi (annosmäärät jäävät kaivatulle teholle liiian pieneksi) jää järjestelmänpaineen korotus vielä vaihtoehdoksi(paineensäätimenrukkaus).Kun ohjaisyksiköltä säädetään suihkutuspulssia pidemmäksi täytyy huomioida ettei suuttimien käyttösuhde tule liian suureksi.Siukola ja kumppanit tietävät varmaan Tellun  polttoaineruiskutuksen tarkasti eli riittääkö peruskomponenteilla resursseja sellaisenaan.Lopputulokseen vaikuttaa tottakai myös pakoputkisto.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Hyvää juttua!! Tämmöistä lisää aina kun tilanne sallii...
 
Tellu R:llä kisaa ajanut kaverini kertoi Tellun alkuperäisten osien olevan riittävät seuraavanlaiseen hoitoon:

Ensinnäkin DE-mallissa (Saksa & osa Pohj.Eur) on vakiona tasan 100hv koneessa, joka on rajoitettu ruiskun/moottorin ohjausyksikön toiminnalla. Ei siis rajoitinta viidellä ensimmäisellä vaihteella vaan myös kuudennella..

Reinikainen MR Power huolto Oy:stä tietää muutokset ja häneltä voi pyytää joko homman hoitoon tai ohjeita. Osa pyöristä on kuitenkin jo vakiona ilman rajoitusta, eli 135 hevosvoimaisia koneeltaan, jolloin seuraava astuu voimaan:

Sytytyksen ajoituksella tehty väännön rajoitus 1-5 vaihteilla. Se on myös mahdollista poistaa, kuten yllämainittu englanninkielinen ohje kertoo. Muutos on äärimmäisen helppo ja halpa. Ohjausyksikölle menevä pinkki johdin katkaistaan ja maadoitetaan 15 kilo-ohmin vastuksella.

Tehtaan jäljiltä käytössä on kaasukahvan ensimmäisen neljänneksen alueella muutettu sytytyksen ajoitus ja polttoainesuuttimien pulssisuhde. Kuudennella vaihteella se on poistettu, koska moottorin vääntöominaisuudet sopivat kuutosvaihteen vauhdeissa sellaisenaan hienostuneeseen tehon lisäykseen. Tuo ei kuitenkaan rajoita maksimitehoa mitenkään vaan tekee käytöksestä hienostuneemman pienillä vaihteilla. Erityisesti ykkösellä ja kakkosella -> lue: "ei keuli"

Tuo väännönrajoitus poistettuna pyörästä tulee käytökseltään aivan toisenlainen. JP:n tapauksessa luultavasti "sopiva.."

Saadaksesi siis varmuudella tehtaan kaikki vakiot 135 konehevosta käyttöön, on ohjausyksikön tehonrajoitinkaapeli siis irroitettava. (Edullisin ja isoin muutos suorituskykyyn, mikäli ko. rajoitus on pyörässä vielä..)

+Yoshimuran putkilla ja ilmansuodatinkotelon muuttamisella DP-suodattimeksi alkuperäisen ohjausyksikön säätöalue ja suutinten kapasiteetti riittää tehon kasvattamiseen 135 ->145 konehevoseen, jolloin takapyörältä löytyy 125hv. (n.1000-1400,-)

Koko putkiston vaihtoon alkuperäisen ohjausyksikön säätöalue ei riitä ja tällöin tarvitaan Power Commander 2 lisäämään suutinten aukioloaikaa (lisää gasoa-> lisää konetehoa). Muuten kone käy laihalla parantuneen kaasunvirtauksen ja näinollen imuilmamäärän kasvun vuoksi. (n. paljon enemmän euroja,-)

Että näillä eväillä. Olkaapa hyvä.

t. Spagetin viriohjepalvelu
 
bawling.gif
bawling.gif
Lopettakaa jo maassa olevan potkiminen
bawling.gif
bawling.gif


Siis minulla on 100 heppainen mopo ollut alla koko ajan.

Arvaatkaa kenellä on "uusi" pyörä alla keväällä. Reinikaisen puhelin soi heti huomenna ja "wheelie monster" haetaan pajalta heti keväällä!!
 
..päivitin hieman tuota speksiä, kun sain lisää tietoa aiheesta. Nyt on siis mahdollista, että sulla on jo 135hv, mutta käytössä tuo toinen rajoite.. kts. uudestaan ed.viestiäni..
 
katselin tossa hd sivuja, niin silmiin osui hoghaus:in sivuilla power commander... eli hoghaus myy,asentaa ja penkittää niitä, ilmeisesti kaikkiin mopottimiin...
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Joulu. 16 2002,18:44)</td></tr><tr><td id="QUOTE">
bawling.gif
 
bawling.gif
Lopettakaa jo maassa olevan potkiminen  
bawling.gif
 
bawling.gif


Siis minulla on 100 heppainen mopo ollut alla koko ajan.

Arvaatkaa kenellä on "uusi" pyörä alla keväällä. Reinikaisen puhelin soi heti huomenna ja "wheelie monster" haetaan pajalta heti keväällä!![/QUOTE]<span id='postcolor'>
Ainahan se on tiedetty että se sun mopo on alitehoinen. Tiesitkö muuten että S malli keulii paremmin?!

Pitäisköhän soitella kanssa Reinikaiselle...
033102bebe_1_prv.gif


TAHTOO MOPOILEMAAN!!!

shaun.gif
devil.gif
crazy.gif
 
Back
Ylös