Power Commanderilla lisää potkua..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (diversion @ Joulu. 19 2002,18:26)</td></tr><tr><td id="QUOTE"></span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Kyseinen virityspaketti on tilattavissa...
http://www.ivansperformanceproducts.com/tre.htm
[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Ja  täältä löytyy ohjeet sen tekemiseen ni ei tarvi tilailla.
Samaisen modin tulisi toimia muutamassa muussakin suzukissa.
Ja on tuolla muutakin juttua TL:stä.

Ja lisää tuosta tre:stä löytyy täältä.

Ja tässä kuva
TRE_circuit.gif
Tuossa on vielä pieni sauma, että tämä vääntöä pehmentävän säädön katkaisu alavaihteilla on tekemättä.. Koska kyseessä on tehtaan ratkaisu lisäämään käytön helppoutta, ei rajoittaa huipputehoa.

Tsekkaappa vielä onko tämä pyörässä tallella tämä pinkin johdon kytkentä... Vaikutus on melkoisen suuri ja lisäksi se putki+DP-filtteri lisää oman selkeän mausteensa soppaan
wink.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Joulu. 27 2002,09:36)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Vielä vähän jatkaen Rudille:
Vaikka opiskeletkin tekussa ei se sinusta tee tekniikan ammattilaista. Monessa mainitsemassasi jutussa olet vähän hakoteillä tai et ainakaan tiedä ihan tarkkaan, kuten rypälesuihkutuksesi. Muutenkin tuntuu, että tarkoituksesi oli ymmärtää väärin, koska suurimmassa osassa jutuista tarkoitin täysin samaa asiaa. Tämähän on tietenkin hyvin tavallista itseään täynnä oleville sovinisti sioille, joka ei edes itse omista pyörää. Olen täysin varma, että joku Siukola on tässä asiassa hieman luotettavampi lähde kuin sinä.

Digitaalitekniikkaa olen lukenut ihan tarpeeksi, sinun ei sitä tarvitse minulle suositella. Luulen, että juttuni meni perille ilman hienoja kaavoja ja sellainen, joka enemmän tietoa kaipaa, ottaa siitä varmaan selvää jotain muuta kautta.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Voi voi..

Pakko on minun nyt kommentoida hieman.. Selvästi Mopotyttö tiedät paljon asioista ihan käytännössäkin, mutta Rudi ei kyllä ollut missään asiassa tippaakaan hakoteillä. Taisit nyt vain hermostua turhasta.

Jokainen Rudin lause sisälsi kyllä vain pelkkää faktaa ja olisin oikeastaan itse halunnut tarkentaa juuri samat asiat, erityisesti tuon polttoaineen suihkutussuhteen vaikutuksen.

Rudi ei ollut itseään täynnä mutta provosoi tarpeettomasti...

Olisi hyvä pitäytyä puhtaassa tiedossa arvausten sijaan. Sen verran kallista tavaraa on palaneet männät ja venat huippupyörissä ja autoissa.

Itse olen asentanut ja säätänyt erilaisia suihkutusjärjestelmiä myös autoihin ja laitteiston iästä ja rakenteesta sekä viritysasteesta riippuen on nuo hommat syytä tehdä aina tapauskohtaisesti mielellään heti ensimmäisellä kerralla oikein.

Otetaan siis iisisti ja opiskellaan aina kun uutta tekniikkaa tulee, eli jatkuvasti.

t. SpagettiSpämmäri

Vaikka tämä aihe on jo aika kulunut, piti vielä vähän kommentoida.

Myönnän, että hermostuin turhaan, mutta koska tiedän tuon henkilön ja hänkin myös tiesi kenen tekstejä kommentoi. Siitä syystä meni herne nenään ja kirjoitukset lähti asiattomalle linjalle, pahoittelen.

Kirjoitukseni koski VAIN uusia Suzukeja ton PC:n osalta. Muihin malleihin kyseinen laite voi olla varsinkin tarpeellinen.

Tiedot oli kyllä alan ammattilaisilta peräisin, mutta en osaa ehkä selittää niitä niin hyvin. Itse en todellakaan ole mikään tekninen ihminen. Sain kuitenkin kirjoituksesta käsityksen, että ne oli tahallaan ymmärretty väärin.

Kirjoitukset mielestäni vähän eksyi alkuperäisestä aiheesta, saako PC.llä lisää tehoa, minun teknisen tietämyksen arvosteluun. Lisätehon saaminen jäi kuitenkin ainakin minulle vähän epäselväksi.

PC3:n poistettiin Englannissa Suzukin kisapyöristä, koska se ei toiminut niin hyvin kuin alkuperäisboxi ja tiedon tuleminen "myöhässä" vaikutti jotenki asiaan. Mitä se käytännössä tarkoittaa, en tiedä, eikä kyllä hirveesti kiinnostakkaan.

Suzukin pystyy säätämään penkissä, missä on saatavilla esim. lambda tai CO arvot. Tarkistettu.

PC maksaa paljon ja kirjoituksillani halusin kyseenalaistaa, onko se tarpeellinen Suzukissa. Kukaan ei ole vielä esittänyt faktaa paljon se on vaikuttanut tehoihin verrattuna alkuperäisboxiin Suzukissa. Jos saavutettu tehonlisäys on 2 hv niin en ainakaan minä maksaisi siitä niin paljon.
Kirjoituksissa puhuttiin pyöristä, joiden vakiotehon on jo reilusti yli 130 hv. Kuinka moni tarvitsee kaikkia niitä ja vielä paljon enemmän vain kadulla ajamiseen tolla hinnalla. Myönnän, että itsekkin pidän tehokkaista pyöristä ja prätkä jutuissa ei yleensä järki paljon päätä pakota, ainakaan minulla, ja joka pikku viritys on saatava myös omaan pyörään. Mutta olemattomasta mielestäni on turha maksaa.

Tänne on aina ollut kiva kirjoitella, koska sellaiset henkilöt, jotka tietävät asioista enemmän, on aina tarkentaneet muiden vastauksia asiallisesti. Eihän kukaan voi kaikkea tietää ja jossain asioissa voi olla hakoteillä. Toi Rudin asenne oli vaan minusta hieman tyly.

Noh, sen vielä kommentoin, tekniikasta tai yleensäkään mistään tietämättömänä ja juuri sen takia esim. tuota moneen kertaan mainittua Reinikaista uskon tässäkin asiassa, eli Suikkaseen sitä commanderia ei tarvita. Olen melkoisen määrän dynokäyriä nähnyt tonnisesta, ei hevon ##### hyötyä PC:stä.. Onhan se tietysti makeeta ottaa laptop mutterilla esiin ja alkaa säätämään sitä mopotinta siinä, ketä se sitten kiinnostaa..

Kysy BikeFox ,Kimmo Koskenniemi Oulu,mukava ja tietävä tekijämies.
040-5589520.

Oli oikein hauska kuulla, että asialinjalla pääosin pysytään täällä moottoripyora.orgissa. Kiitos Mopotytölle mukavasta ja ymmärtäväisestä vastauksesta. Gixxerrrin kommentti summasi asian hyvin:

Vaikuttaa tosiaan Tellun osalta juuri siltä, että asentamalla tuo avoimempi äänenvaimennin ja hyvin virtaava ilmanpuhdistin, saadaan vakio-ohjausyksiköllä tarvittavat säädöt tehtyä ilman Power Commanderia. Ja tehoakin saatiin kivasti lisää plus erinomaisen hyvä kaasuvaste. Tuo pinkin johdon katkaisu voisi tällöin jäädä tekemättäkin, jos ei ihan välttämättä halua.

Jos vapaastihengittävän tehot (140-150hv) ei riitä, niin turbon kanssa (210-230hv) se Power Commander sitten on tarpeen, mutta se onkin sitten jo kokonaan toinen juttu...

wink.gif

MITÄ MITÄ MITÄ?!?!?....tämä oli aivan uutta minulle...
Jokos jiipee on johdot katkonu???
Onkohan mulla pitää tarkistaa...Mr-powerissa on ainakin säädetty ja 116hv/109nm takapyörästä.
Lisä hooveet olis tervetulleita.
Ja sit JP-800 jos saat lisätietoa asiasta niin informoisitko?

Ensiksi pitäisi löytää nuo johdot mitä katkotaan. Huollon poijjaat täällä firmassa rakentaa mulle tuollaisen säädettävällä vastuksella toimivan laatikon.

Ilmoittelen jos löydän nuo johdot!

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Tammi. 10 2003,12:53)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kirjoitukseni koski VAIN uusia Suzukeja ton PC:n osalta. Muihin malleihin kyseinen laite voi olla varsinkin tarpeellinen.[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Myös Aprilioista (Futura ja Caponord) sekä Triumpheista löytyy ohjelmoitavia ruiskuja (Sagem), joiden karttoja voi muokata mm.
Tune Boy -softalla.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">PC3:n poistettiin Englannissa Suzukin kisapyöristä, koska se ei toiminut niin hyvin kuin alkuperäisboxi ja tiedon tuleminen "myöhässä" vaikutti jotenki asiaan. Mitä se käytännössä tarkoittaa, en tiedä, eikä kyllä hirveesti kiinnostakkaan.[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Lisäboksien ongelma on se, etteivät ne ota suuttimen hukka-aikaa(vakio) huomioon. Tästä tulee ongelmia kun orggisruisku muuttaa itse ajoituksiaan muuttuneen tilanteen mukaan (ilmanpaine, lämpötila jne.).

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Parempi laittaa 2.2 kohm vastus GPS:ltä ECU:lle menevään pinkin värisen johdon väliin, silloin 1, 2 ja 3 vaihteella ECU saa tiedon nelos vaihteesta ja muilla vaihteilla toimii normaalisti.

Johto "pitäis" olla tankin alla rungon vieressä oikealla, samassa nipussa sininen, musta ja pinkki johdot.

sininen johto=vapavalo
musta=maa
pinkki=vaihde asento tieto vastusten ja maan kautta

1. vaihde 560 ohm
2. vaihde 830 ohm
3. vaihde 1.5 Kohm
4. vaihde 2.7 Kohm
5. vaihde 6.8 Kohm
6. vaihde 15 Kohm

Eli pinkin värinen johto poikki ja vastus väliin.

Se 15 kohm vastus (kutos vaihde) tieto ei taida olla paras
mahdollinen sytytyksen kannalta 1, 2 ja 3 vaihteella.

Siihen vois kyllä laitta 2.7 kohm vastuksen pinkin ja mustan johdon väliin, silloin joka vaihteella ECU sais tiedon nelos vaihteissa, mutta niissä suzukeissa jossa ECU säätää vaihteen mukaan myös ruiskua sytytyksen ohella "ei hyvä juttu" kovissa nopeuksissa ja ram airin kanssa kuten esim. gsxr ja hayabusa.

JA KYLLÄ KEULIII.......

Tämmöinen on tarkoitus tänään valmistua ja sunnuntaina kun pyörää haetaan niin iskeä kiinni. Tulee kytkimellä, jotta jos ei tunnu hyvältä niin voipi ottaa pois päältä ja varsinkin silloin kun emäntä hyppää puikkoihin...
biggrin.gif

Putket, filsu ja toi niin eikököhän parannusta tälle kesälle ole tarpeeksi.

Olen tutkiskellut viime aikoina PC:N käyttöä monilla ulkomaisilla keskustelupalstoilla. Lähtökohtana on ollut lähinnä isojen kustomien hengityksen muutoksien edellyttämiä säätöjä;

PC on perusteltu sangen usein mikäli pyörään laittaa avarammat pakoputket, -ilmanoton, tai molemmat. Tämä ensinnäkin siksi että saadaan seossuhteet kohdalleen. Tehtaan ECU:n säätövarat eivät aina riitä virtausten muutosten suuruudesta johtuen. PC:llä siis saadaan kone käymään oikealla seossuhteella, ja siitähän kone tykkää.

Tehonlisäys näkemissäni käyrissä on ollut yleensä kohtalaisen pieni. Vahvin argumentti on siis ollut muualla kuin pelkästään tehossa.

Eri pyörillä ja after market tuotteilla luonnollisesti on eri tavat, joten mitään yleistotuutta on vaikea antaa, mutta esim Kawa VN 15 tulee toimeen ilman PowerCommanderia joillain putkilla ja joillain taasen ei.

Pitää myös muistaa ettei PC ole ainoa vaihtoehto (kallein se taitaa olla), vaan markkinoilla on muitakin merkkejä, kuten Cobra, Techlusion TFi yms...

Henkilökohtaisesti olen päätynyt hankkimaan PC:n uusien putkien seuraksi, ihan jo koneen kestävyyden vuoksi. PC:tä puoltaa helppo säädettävyys. Netistä saa valmiita dynotettuja karttoja, joten ei tarvitse aina osien vahdon yhteydessä dynottaa pyörää (säästää yhden jos toisenkin euron).

PC:n voi myös tilata esim Saksasta (~100€ halvempi) tai Pohjois-Amerikasta (~150€ halvempi), niin säästyy taas sitä rahaa.

Se miksi lähdin asiaa pohtimaan, johtuu omasta tyhmyydestä; avarsin pari kesää sitten putkia, ja oletin Kawan ECU:n osaavan säätää koneen kohdalleen. Toisin kävi; kone on pyörinyt jo kohtalaisen aikaa liian rikkaalla (onneksi ei kuitenkaan laihalla, joka on fataalisempaa koneelle). Eli erehdyksen kautta pikku hiljaa onnistumiseen. Aina ei siis kannata säästää......

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Maalis. 11 2003,11:24)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Tämmöinen on tarkoitus tänään valmistua ja sunnuntaina kun pyörää haetaan niin iskeä kiinni. Tulee kytkimellä, jotta jos ei tunnu hyvältä niin voipi ottaa pois päältä ja varsinkin silloin kun emäntä hyppää puikkoihin...
biggrin.gif

Putket, filsu ja toi niin eikököhän parannusta tälle kesälle ole tarpeeksi.[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Mä tilasin ton JSD/TRE;n täältä J* Products...
biggrin.gif

Vielä en ole päässyt asentamaan, koska mopo on yhä talvisäilössä...
bawling.gif

Nuo GPS;n liittimet on kuulemma aika hankalassa paikassa ainakin tossa gixxer 600;ssa.

Joo kattelin tossa vähän aikaa sitten...ei ollu mun telluunkaan tehty tota johtoviritystä..siispä ensi tilassa hommiin...
062802jumpie_prv.gif

Back