Powercommander V ja autotuner

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juice67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juice67

New member
Terve

Piti laittaa Kawasaki VN 1700:n vance&hinesin sliparit ja powercommander V,mutta en ole sitä sitten viitsinyt vielä tehdä,koska juttelin pyörän aiemman omistajan kanssa ja hänellä oli olllut ongelmia. Kawa oli nykinyt ja pätkinyt,jopa pelkillä slipareilla,vaikka lambda oli ohitettu.

Olisinkin kysellyt,että olisiko tuosta autotunerista apua: http://www.powercommander.com/powercommander/Products/AutoTune/powercommander_autotune.aspx

Kaikki tieto otetaan vastaan kiitollisena,koska pitäähän pyörään saada vähän möreämmät äänet :D
 
No onhan tuosta apua. Seos ainakin säätyy ajossa halutunlaiseksi ja luulisi toimivan tuollaisessa pyörässä erityisen hyvin sen vuoksi, että ei ole kierroskone, jossa säätö ei ehdi niin hyvin mukaan.

Joissakin pyörissä lambdan 'ohitusta' ei saa tehtyä nätisti. Jos irroittaa sen kokonaan, plugi irti (lambda voi jäädä paikoilleen), vikavalo voi syttyä. Tämän välttämiseksi käytetään lambda-eliminaattoreita, joista aiheutuu omat ongelmansa, kun moottorinohjaus tekee edelleen omia säätöjään luullen lambdan olevan paikallaan.

Mutta voihan tuon PCV:n säätää, eli teetättää siihen 'ruiskukartan' testipenkissä.
 
Mutta voihan tuon PCV:n säätää, eli teetättää siihen 'ruiskukartan' testipenkissä.

Kiitoksia vastauksesta. Tuota pyörää on koitettu rikumotoin huollossa säädellä useampaan kertaan,mutta ei ollut oikein onnistunut ja ei oo eka samanlainen. Muutamissa taas ei ole ollut vastaavia ongelmia. Tätä autotunea ne ei ollut testannut siihen.
 
Jaajaa, mutta jotta PCV:ssä olisi mahdollista säätää seoksia, sen pitää ensin tunnistaa olevansa kiinni Autotunessa (CAN-väylän kautta). Muuten ei käyttöliittymään avaudu asianomaisia valikoita. Liekö LC-1 kykenevä näyttelemään Autotunea?

Ja toiseksi täytyisi osata blokata Autotunen osalta juuri ne 'kartan' solut, joissa oma ECU tekee taikojaan, ettei riitoja synny.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet ECU:t osaa testata lambdan toimintaa muuttamalla tarkoituksella seosta karvan verran rikkaalta laihalle ja päinvastoin. Jos lambda ei reagoi muutokseen, toteaa ECU lambadan olevan rikki. Seurauksena sitten mitä tahansa nykivästä käynnistä moottorin vikavalon syttymiseen. Tietty tuo näppärästi tekee myös kaikki simppelit O2-eliminaattorit turhiksi.
 
Itse suosittelen PC V+autotunen käytöstä, sitä autotunea kannattaa vain käyttää pikkasen aikaa. Kannatta viedä suoraan säädettäväksi penkkiin. En kyllä enään luota siihen autotunee kunnolla, jos kartat hävii niin voi käyttää sitä sen aikaan että saa vietyyn säädettäväksi....
 
No ainakin itsellä se sääti ihan väärin ja kun kävin tuolla Samin autopajalla tutkimassa, niin se meni liian laihalle vaikka oli laittettu tarket vähän rikkaamman puolle, no siinä sitten se säädettiin(siis karkee säätö)oikein. Toimii paljon paremmin. No voihan se olla että siinä on ollut vikaakin, mutta tiedän nyt seuraavaksi että sillä voi ajaa vähän, suorinta teitä säätöön
 
Eli todnäk sääti 'väärin' jollakin tietyllä alueella. Tyypillisesti pienet kaasut pienillä kierroksilla. Valitettavasti monen pyörän ecu haluaa sitkeästi säätää tuota aluetta. Sinne voi vaan laittaa siedettävän korjauksen käsin ja jättää muun alueen säädettäväksi Autotunelle.
 
Eli todnäk sääti 'väärin' jollakin tietyllä alueella. Tyypillisesti pienet kaasut pienillä kierroksilla. Valitettavasti monen pyörän ecu haluaa sitkeästi säätää tuota aluetta. Sinne voi vaan laittaa siedettävän korjauksen käsin ja jättää muun alueen säädettäväksi Autotunelle.

Joo sen tiesin mutta kyllä se vähän oli korkeillakin huono...No se tietysti riippuu siitäkin mitä se säädätys maksaa
 
Itselläni on kans ollut autotune ja kyllähän se jonkinlaista karttaa leipoi, mutta sitten kun vein pyörän säädettäväksi niin kartasta tuli täysin erilainen - kuten myös pyörän toiminnasta.
Sehän tuossa autotunessa taitaa olla huonoa että se tekee karttaa - on sitten veto päällä, tasakaasua tai moottorijarrua.
Sitten kartta on jonkinlainen miksaus noista eri tilanteista ja lopputulos on luokkaa lottorivi :kääk:
 
Eli todnäk sääti 'väärin' jollakin tietyllä alueella. Tyypillisesti pienet kaasut pienillä kierroksilla. Valitettavasti monen pyörän ecu haluaa sitkeästi säätää tuota aluetta. Sinne voi vaan laittaa siedettävän korjauksen käsin ja jättää muun alueen säädettäväksi Autotunelle.

Johtuu siitä, että tuo on ainut alue, joka toimii ns. closed-loop-tilassa. Suomeksi siis lambada-anturin antamaa arvoa käytetään pienillä kaasun asennoilla ja pienillä kierroksilla seoksen säätöön. Tässä kohtaa sitten tulee tämä piggybag purkkien ja varsinkin autotunen hienous kuvaan mukaan. Autotune yrittää säätää seosta rikkaammalle samaan aikaan kun oma ECU pyrkii säätämään sitä laihemmalle. Käytännössä autotunen pitäisi olla pois käytöstä pienillä kierroksilla tai ECU:lle pitäisi syöttää väärää lambdan arvoa. Jälkimmäisen seurauksena uudet ECU:t tunnistavat lambdan olevan rikki.

Sitten seuraa toinen mielenkiintoinen ominaisuus tuosta autotunesta:
Isoilla kuormilla ja kierroksilla nykyiset ECU:t toimivat pääasiassa "kiinteällä" kartalla, joka perustuu joko imupuolen alipaineeseen ja kierroslukuun tai kaasunasentoon ja kierroslukuun. Hienosäätöä noihin saatetaan tehdä esim. ulkolämpötilan, imuilman lämpötilan, ilman paineen ja muutamien muiden tekijöiden avulla. Autotune yrittää myös säätää näitä "kiinteitä" karttoja lambdan lukeman perusteella. Perustavaa laatua oleva ongelma tuossa säätötavassa on se, että kiinteät kartat ovat käytössä kun moottorin toiminta on nopeasti muuttuvaa, jolloin myös lambdalle tuleva ja lambdan antama tieto muuttuu hyvin nopeasti. Lambda-anturi on sijoitettu aika kauas pakoputkeen (pahimmillaan katalysaattorin jälkeen), joten lambdan antama tieto on myöhässä verrattuna todelliseen moottorin toimintapisteeseen. Erilaisilla säätöalgoritmeilla tuota viivettä voidaan kyllä kompensoida jonkin verran, mutta kuinka lähelle totuutta tuolla päästään, on ihan tuurista kiinni.

Tilannetta voisi verrata siihen, että ajat autoa side silmillä ja reagoit ympäristöön kaverin antamien ohjeiden mukaan. Aika siitä kun kaveri näkee, että mummo hyppää tielle, siihen kun jarrutus alkaa on melkoisen pitkä. Sama homma toteutuu tuossa Autotunen toiminnassa. Parhaimmillaan mummo ei edes huomaa tilannetta, pahimmillaan homma päätyy arkkuun.
 
Teoriaa voi toki vääntää, mutta kyllä se Autotune aivan kelvollisestikin voi toimia. Pienet kaasut ja kierrokset voi olla ongelma mainituista syistä.

Isoilla kierroksilla Autotune tekee muutoksia aika varovasti ja vaatii aikaa. Puhun yhden kesän kokemuksella, ei teoriaa, vaikka sitäkin ymmärrän.
 
Teoriaa voi toki vääntää, mutta kyllä se Autotune aivan kelvollisestikin voi toimia. .

Autotune voi toimia ihan kelvollisestikin, kuten edellisessä viestissä jo mainitsin. Halusin vain tuoda esille mahdolliset ongelmakohdat joihin autotunen kanssa voi törmätä. Noiden ongelmien takia laitan nuo purkkiin menevät rahat ennemmin perinteiseen penkissä säätöön ja säädätän mieluummin pyörän omaa ECU:a kuin yritän käyttää jotain piggybag huijauspurkkia.
 
Itselläni on kans ollut autotune ja kyllähän se jonkinlaista karttaa leipoi, mutta sitten kun vein pyörän säädettäväksi niin kartasta tuli täysin erilainen - kuten myös pyörän toiminnasta.
Sehän tuossa autotunessa taitaa olla huonoa että se tekee karttaa - on sitten veto päällä, tasakaasua tai moottorijarrua.
Sitten kartta on jonkinlainen miksaus noista eri tilanteista ja lopputulos on luokkaa lottorivi :kääk:

Kyllä siitä miksaus tulee, varsinkin jos ei ole vaihdekohtaiset kartat käytössä. Moottorijarru on ongelma silloin kun kaasuasento ei ole nolla. Tätähän tapahtuu, mutta en ole havainnut varsinaisella vetoalueella ongelmia. Korjaukset penkissä tehtyyn karttaan ovat pieniä siellä.
 
Autotune voi toimia ihan kelvollisestikin, kuten edellisessä viestissä jo mainitsin. Halusin vain tuoda esille mahdolliset ongelmakohdat joihin autotunen kanssa voi törmätä. Noiden ongelmien takia laitan nuo purkkiin menevät rahat ennemmin perinteiseen penkissä säätöön ja säädätän mieluummin pyörän omaa ECU:a kuin yritän käyttää jotain piggybag huijauspurkkia.

Ilman muuta jos ko. vaihtoehto olisi tarjolla.
 
Minulla oli ZZR 1400 -08 samanlaista nykimistä, kun ostin sen. Nykiminen esiintyy alakierroksilla (lambda-ohjauksessa). Pyörässä oli ostettaessa paikallaan pc3, yoshin kokoränni ja lambda-eliminaattori (se kiinteää arvoa antava). Vein pyörän sitten säädettäväksi, ja aina pelaava ratkaisua oli, että vanha lambda-hitsattiin kiinni yoshin putkeen, ja annetaan lambdan ohjata alakierroksilla ja sitten ylempänä commanderi tulee matkaan.

Kokeilimme penkissä sekä elinaattoria että älykkäämpää controlleria. Kummankin kanssa seokset hyppivät ihan miten sattuu: laihasta ja hirveän rikkaalle. Ainoa selitys, minkä penkittäjä (TT-motorsport) keksi oli se, että ecu haluaa ohjata alakierroksia niin paljon, että se ei "suvaitse" edes controlleria väliin. Mutta tämäkin on kuulemma tapauskohtaista: joissakin tuo elinaattori on toiminut ja joissakin tuo controlleri.

No nyt kuitenkin pyörä pelaa ja ei enää nyi. Eli hatun nosto TT:lle.
 
Joo tuohon autotuneen sen verran, kyllä sillä varmaan saa ihan ok karttoja, mutta se tarvitsee hyvän pohjan ja erittäin piiiiiiiiitkän ajan...Jos nopeasti haluu ja vielä tarkemman, niin penkkiin säätöön. Itsellä tuo yksi sylinteri ja vakio ECU:ssa on erikseen kartat kun lambda ei ole käytössä, koska silloin se käyttää kilpailuun tarkoitettua karttaa silloin myös silloin täysitehoisena. Sitten jos käyttää vakio lambdaa pyörän omissa johdoissa, niin silloin se on rajoitettu 25kw...Tuolla PC V pystyy hieno säätää sitä kilpa karttaa, koska on erittäin rajalliset säädöt vakio ohjelmassa.
 
Minulla oli ZZR 1400 -08 samanlaista nykimistä, kun ostin sen. Nykiminen esiintyy alakierroksilla (lambda-ohjauksessa). Pyörässä oli ostettaessa paikallaan pc3, yoshin kokoränni ja lambda-eliminaattori (se kiinteää arvoa antava). Vein pyörän sitten säädettäväksi, ja aina pelaava ratkaisua oli, että vanha lambda-hitsattiin kiinni yoshin putkeen, ja annetaan lambdan ohjata alakierroksilla ja sitten ylempänä commanderi tulee matkaan.

Kokeilimme penkissä sekä elinaattoria että älykkäämpää controlleria. Kummankin kanssa seokset hyppivät ihan miten sattuu: laihasta ja hirveän rikkaalle. Ainoa selitys, minkä penkittäjä (TT-motorsport) keksi oli se, että ecu haluaa ohjata alakierroksia niin paljon, että se ei "suvaitse" edes controlleria väliin. Mutta tämäkin on kuulemma tapauskohtaista: joissakin tuo elinaattori on toiminut ja joissakin tuo controlleri.

No nyt kuitenkin pyörä pelaa ja ei enää nyi. Eli hatun nosto TT:lle.

Oliko tuo älykkäämpi sellainen "Optimizer" mikä tuli oman lambdan väliin?ja koititteko muuttaa sen arvoja?
Ihan vaan mielenkiinnosta kun kawasta ei ole omia kokemuksia...

ja alkuperäiseen kysymykseen...
Eikös toi dynojetin autotuner ole semmoinen,ettei se säädä automaattisesti ajossa? vaan tekee trimmi karttaa mikä
tarvii aina käyttäjän hyväksyä?
eli sitä ei voi käyttää silloin jos oma lambda säätää koko ajan...vaan silloin tarvii nimen omaan olla oman lambdan väliin tuleva "optimizer"?
 
Minulla oli ZZR 1400 -08 samanlaista nykimistä, kun ostin sen. Nykiminen esiintyy alakierroksilla (lambda-ohjauksessa). Pyörässä oli ostettaessa paikallaan pc3, yoshin kokoränni ja lambda-eliminaattori (se kiinteää arvoa antava). Vein pyörän sitten säädettäväksi, ja aina pelaava ratkaisua oli, että vanha lambda-hitsattiin kiinni yoshin putkeen, ja annetaan lambdan ohjata alakierroksilla ja sitten ylempänä commanderi tulee matkaan.

Kokeilimme penkissä sekä elinaattoria että älykkäämpää controlleria. Kummankin kanssa seokset hyppivät ihan miten sattuu: laihasta ja hirveän rikkaalle. Ainoa selitys, minkä penkittäjä (TT-motorsport) keksi oli se, että ecu haluaa ohjata alakierroksia niin paljon, että se ei "suvaitse" edes controlleria väliin. Mutta tämäkin on kuulemma tapauskohtaista: joissakin tuo elinaattori on toiminut ja joissakin tuo controlleri.

No nyt kuitenkin pyörä pelaa ja ei enää nyi. Eli hatun nosto TT:lle.

Kiitoksia kaikille vastanneille mielenkiinnosta asiaan. Tulin näistä kommenteista ja varsinkin tästä siihen tulokseen,että olisikohan nyt mun tapauksessa sitten järkevin vaihtoehto antaa olla noiden lamdojen paikoillaan ja powercommander säädättää penkissä. Mitenkäs muuten vapaavirtaussuodatin vaikuttaa tähän asiaan,vai onko sillä suurta merkitystä?
 
Back
Ylös