• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PP jalkatapit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K.Hiekko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

K.Hiekko

MotOrg ry
Tietääkö joku pystyykö tuota kuvan mukaista osaa kääntämään ylös/alas.
Eli onko korkeussäätöä varten tehty. Näyttäis että kiertyy 360 astetta ja voi sitten kiristellä haluamaan asentoon.

Olis tarvis säätää vaihdepoljinta mutta itse vaihdekepin säätämisellä on liian isot toleranssit.
 

Liitetiedostot

  • PP.JPG
    PP.JPG
    39,5 KB · Katselut: 81
Tietääkö joku pystyykö tuota kuvan mukaista osaa kääntämään ylös/alas.
Eli onko korkeussäätöä varten tehty. Näyttäis että kiertyy 360 astetta ja voi sitten kiristellä haluamaan asentoon.

Olis tarvis säätää vaihdepoljinta mutta itse vaihdekepin säätämisellä on liian isot toleranssit.

Ei pysty, tuo on taittuva tapin pää ja sopii vaan yhteen asentoon.

Mut jos sulla on tappisarja niin siinähän on portaaton säätö siinä välitangossa*). Ei muuta kuin lukkomutterit auki ja pyörittää sopivaan asentoon. Tolla välitangon pituuden säädöllä saa samalla varmistettua sen, että sekä moottorin, että tappisarjan päässä vivusto on mahdollisimman lähellä 90 asteen kulmassa niin toimii parhaiten.

*) Edit. Eli siis toi eka osa (harmaa) tuon ite vaihdepolkimen alla tuossa kuvassa on se välitanko, jossa toisessa päässä oikeekätinen ja toisessa vasenkätinen kierre pituuden säätöön.
 
Ei pysty, tuo on taittuva tapin pää ja sopii vaan yhteen asentoon.

Mut jos sulla on tappisarja niin siinähän on portaaton säätö siinä välitangossa*). Ei muuta kuin lukkomutterit auki ja pyörittää sopivaan asentoon. Tolla välitangon pituuden säädöllä saa samalla varmistettua sen, että sekä moottorin, että tappisarjan päässä vivusto on mahdollisimman lähellä 90 asteen kulmassa niin toimii parhaiten.

*) Edit. Eli siis toi eka osa (harmaa) tuon ite vaihdepolkimen alla tuossa kuvassa on se välitanko, jossa toisessa päässä oikeekätinen ja toisessa vasenkätinen kierre pituuden säätöön.

Jeps, niin ajattelinkin että tuossa voisi jouset olla sisällä.

Välitanko jonkinlainen viritys ja kierteet lähes tapissa, säädöt käytännössä käytetty ja tuo 90 asteen kulma on jotenkin toimiva. Jos siirtää tapin paikkaa alareiässä niin tuo 90 asteen kulma muuttuu liian pajon. Vaikea näin selittää mutta eiköhän tuo jotenkin ratkea. :thumbup:
 

Liitetiedostot

  • PP tappi.jpg
    PP tappi.jpg
    86,4 KB · Katselut: 64
Ja vielä pointtina, jos siirtää tapin tuohon punaisen nuolen paikalle niin vaihde ei mene päälle ollenkaan, vipu loppuu kesken tai enemmänkin liikerata. PP-tuningille rekkula tästä :D:)
 

Liitetiedostot

  • PP tappi2.JPG
    PP tappi2.JPG
    34,8 KB · Katselut: 48
Eikö tuolta väliltä löydy portaatonta pituudensäätöä?
(ja sitä kautta portaaton korkeudensäätö jalalla painettavalle tapille)

Vaihdevivun_säätö.jpg

Edit: Kun omaan pyörään ei ollut käytetyn jalkatappisarjan mukana kaikkia osia, ostin sopivan nivelvarren ja tavallista kierretankoa. Ei ollut sellaisia osia, että olisi toiseen päähän erikätinen kierre, jotta voisi säätää vanttiruuvin tapaan, mutta vähän vaikeammin säädettävän siitä sai niilläkin osilla.
 
Kierteet löytyy ja sitä kautta portaaton säätö on mutta kierteet tosi tiukassa ja säätökin käytetty melkeen loppuun.
Tappikin on mun mielrstä normaalista poikkeava. Liekö syynä Ifitecin shifter sensori joka vie pituussuunnassa aika paljon tilaa.
 
Välitanko jonkinlainen viritys ja kierteet lähes tapissa, säädöt käytännössä käytetty ja tuo 90 asteen kulma on jotenkin toimiva. Jos siirtää tapin paikkaa alareiässä niin tuo 90 asteen kulma muuttuu liian pajon. Vaikea näin selittää mutta eiköhän tuo jotenkin ratkea. :thumbup:

Onko se vaihdevipu nyt siis liian ylhäällä vai alhaalla? Nythän näyttää että koneen päässä vipu ei ole 90 asteen kulmassa vaan sallisi ehkä yhden hampaan verran kääntää pooreista vipua alaspäin.
 
Kierteet löytyy ja sitä kautta portaaton säätö on mutta kierteet tosi tiukassa ja säätökin käytetty melkeen loppuun.
Tappikin on mun mielrstä normaalista poikkeava. Liekö syynä Ifitecin shifter sensori joka vie pituussuunnassa aika paljon tilaa.
Jos välitanko on liian pitkä niin vetäsee siitä jonkun millin pois niin saa kummasti säätövaraa?

Edit. Tai sit tekee kompromissin vivuston kulman kans ja siirtää pykälän poorilla, että saa säädön riittää. Ei se oo niin justiinsa.
 
Onko se vaihdevipu nyt siis liian ylhäällä vai alhaalla? Nythän näyttää että koneen päässä vipu ei ole 90 asteen kulmassa vaan sallisi ehkä yhden hampaan verran kääntää pooreista vipua alaspäin.

:thumbup: Liian ylhäällä, jos siirtää yhdenkin hampaan 90 asteen suuntaan niin vaihdevipu siirtyy vielä ylemmäs.
 
Eikö tuolta väliltä löydy portaatonta pituudensäätöä?
(ja sitä kautta portaaton korkeudensäätö jalalla painettavalle tapille)

katso liitettä 25944

Edit: Kun omaan pyörään ei ollut käytetyn jalkatappisarjan mukana kaikkia osia, ostin sopivan nivelvarren ja tavallista kierretankoa. Ei ollut sellaisia osia, että olisi toiseen päähän erikätinen kierre, jotta voisi säätää vanttiruuvin tapaan, mutta vähän vaikeammin säädettävän siitä sai niilläkin osilla.

:thumbup: täytyy varmaan itsekin käydä ikh:ssa niin saa enemmän säätövaroja
 
Jeps, niin ajattelinkin että tuossa voisi jouset olla sisällä.

Välitanko jonkinlainen viritys ja kierteet lähes tapissa, säädöt käytännössä käytetty ja tuo 90 asteen kulma on jotenkin toimiva. Jos siirtää tapin paikkaa alareiässä niin tuo 90 asteen kulma muuttuu liian pajon. Vaikea näin selittää mutta eiköhän tuo jotenkin ratkea. :thumbup:

Tossa kuvassahan on yläpäässä lyhennysvaraa n. senttimetri? Putsaa ja herkistele ne kierteet, jos ne jumittaa, kyllä niiden pitäisi ihan herkästi liikkua.
 
Tossa kuvassahan on yläpäässä lyhennysvaraa n. senttimetri? Putsaa ja herkistele ne kierteet, jos ne jumittaa, kyllä niiden pitäisi ihan herkästi liikkua.

Onko kokemusta kuinka ronskisti tuota shifterin sensoria voi ottaa pihdeillä kiinni että saa kierrettyä tuota nivelprikkan kierteitä (vai mikä on virallinen nimi). Tuossa Iftecissä kierteet menee suoraan sinne sensoripalikan sisään.

Kuvassa shifter palikka
 

Liitetiedostot

  • Sieppaa.jpg
    Sieppaa.jpg
    99,9 KB · Katselut: 23
Onko kokemusta kuinka ronskisti tuota shifterin sensoria voi ottaa pihdeillä kiinni että saa kierrettyä tuota nivelprikkan kierteitä (vai mikä on virallinen nimi). Tuossa Iftecissä kierteet menee suoraan sinne sensoripalikan sisään.

Kuvassa shifter palikka

Elä pihdeillä ota kiinni, kun siinä anturin rungossa on ihan kiintoavaimelle tehty otepaikka. Voimaahan tuossa operaatiossa ei pitäs tarvita juuri yhtään. Ennen jatkovarren hakemista kannattaa tarkistaa, että kierre ei pääse pohjaamaan. Jos pääsee niin siitä osasta, jossa on ulkokierre, otat vaikka rautasahalla pätkän pois. Jos kierrereiässä sen sijaan riittää syvyyttä niin sit ota pätkä siitä välitangosta pois tuolta alapäästä.

Edit. En siis koskisi anturin päähän ollenkaan vaan tekisin lyhennyksen tuolta välitangon alapäästä.
 
Elä pihdeillä ota kiinni, kun siinä anturin rungossa on ihan kiintoavaimelle tehty otepaikka. Voimaahan tuossa operaatiossa ei pitäs tarvita juuri yhtään. Ennen jatkovarren hakemista kannattaa tarkistaa, että kierre ei pääse pohjaamaan. Jos pääsee niin siitä osasta, jossa on ulkokierre, otat vaikka rautasahalla pätkän pois. Jos kierrereiässä sen sijaan riittää syvyyttä niin sit ota pätkä siitä välitangosta pois tuolta alapäästä.

Edit. En siis koskisi anturin päähän ollenkaan vaan tekisin lyhennyksen tuolta välitangon alapäästä.

:thumbsup: Jep, tarkoitin tuota otepaikkaa, siinähän on pienet syvennykset että pysyy pihditkin paremmin paikallaan.
Kyllä tämä menee saha hommiksi vaikka yritin vältellä loppuun asti :)
 
Back
Ylös