Prätkällä Iron Maidenin perässä 2025

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toni B
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen kattelin ehtoolla Yle Areenasta uutisia, jossa kerrottiin Euroopan helleaallosta. Sen ytimessä ollaan ja Espanjaan menossa. Eilen 39 pyörän mittarin mukaan Liffressä majapaikassa jossain Rennesin liepeillä. Ajeltiin eilen Normandiassa, mutta passattiin D-Day museot ja muut tällä kertaa. Tarkoitus olisi tänään ajella La Rochelleen meren rannalle. Kyllä ennemmin ajelen tässä helteessä kuin kylmässä ja sateessa. Hyvin on vielä muistissa Norjan kelit. Täytyy vaan pitää breikkejä usein ja juoda paljon, silti saa olla tarkkana pään pehmenemisen kanssa.

Kiristin takajousitusta ja tein pienen testilenkin, mutta ei vaan lopu voplaaminen 120 km/h yli kun mennään. Testilenkillä ei tietenkään ollut edes painoa pyörän päällä. Jotain outoa on renkaan vaihdossa tapahtunut pari viikkoa sitten Suomessa, kun ennen sitä sai 140-150 matkavauhtia pitää melko huolettomasti.
 

Liitetiedostot

  • IMG_3425.jpg
    IMG_3425.jpg
    101 KB · Katselut: 53
^Nykyään tuntuu, että brändistä otetaan kyllä kaikki irti ja vähän vielä päälle. Kontrasti on melkoinen 80-luvun puoliväliin, jolloin mm. Live After Death videolla Bruce Dickinson sanoo yleisölle Los Angelesissa, että tässä bändissä on kyse musiikista eikä kaikenmaailman krääsän myymisestä. Mutta niin vain mieli muuttuu matkalla ja nykyään viinit, kaljat, kuulokkeet yms. on melkein jokaisella isommalla bändillä peruskauraa.

Viime viikonloppu vietettiin Madridissa ja aikast lämmintä piisasi, melkein 40. Tykkäsin kovasti pyöriä kaupungilla, joka oli siisti ja kaikenlaista mielenkiintoista alan kauppaa ja kuppilaa tuli kahlattua. Pakollinen HD liikkeessä käynti ja Irons Cafe Racers olivat siinä vastatusten ja molemmissa hyvä palvelu. Jälkimmäisessä oltiin heti tarjoamassa kahvia ja kaljaa kun astuttiin sisään. Chopper Monster oli myös mielenkiintoinen putiikki. Ja entäs lauantai ehtoo ja täpötäysi Atletico Madridin kotistadion?!?! Aivan käsittämätön tunnelma, kun kansa hoilasi kitaramelodiat mukana ja katsomot seisoivat koko keikan ajan. Ei ollut sellaista perinteistä Pohjoismaissa vaivaannuttavaa oloa, jos katsomossa joku vähän innostuu enempi heilumaan, vaan koko porukka pomppi sielläkin onnesta pinkeänä. Edessä kolumbialaiset fanit vetivät pilveä melko tymäkästi ja takanani tapeltiin niin oli aika rapsakka meininki.

IMG_3494-scaled.jpeg


IMG_3516-scaled.jpeg


IMG_3541-scaled.jpeg


Madridinin ja Lissabonin keikat olivat peräkkäisinä päivinä la - su ja välissä 640 km. Tätä pätkää olin etukäteen miettinyt, että miten mahtaa meidän käydä, kun lämpötila huitelee 38-41 välissä suurimman osan matkasta ja pitäisi vielä keikallekin ehtiä Lissabonissa. Mutta hyvin sujui, vähän liikennettä ja kivoja maisemia noin niin kuin motaripätkäksi. Pirusti sai juoda pausseilla ja suolaista syödä samalla. Elektrolyyttijuomasta on ollut myös hyötyä pidempinä päivinä. Lissabonissa keikka oli hallissa (MEO Areena) ja samantyylinen etelän tunnelma eli rentoa menoa suht kiihkeästi konserttiin osallistuen. Dickinson kertoi keikan jälkeen, että tulevat uudestaan samaan halliin vielä.

Molempien pyörät huolletaan täällä merkkiliikkeessä, kun ollaan 5 yötä ja vedetään vähän happea. Täytyy sanoa, että niin BMW:llä kuin HD:llakin on palvelu ollut todella hyvää. Maanantaina vaimo käveli liikkeeseen ja sanoi, kysyi 80 000 km huoltoa omaansa niin sanoivat, että tuo huomenna aamulla ja sai vielä samana päivänä noutaa sen takaisin. Normaalin 80 000 km huollon lisäksi tekivät etujousituksen öljyjen vaihdon ja hintaa 880 euroa. Omasta pyörästä lähetin HD Lisboalle postia huoltoa kysellen viime viikolla ja sanoivat, että ylibuukattuja ollaan, mutta tuo vaan niin hoidetaan matkalaisen kamppeet kuntoon. En ole sitä saanut vielä takaisin ja palataan tähän sen jälkeen, mutta ensivaikutelma oli kyllä hyvä. Huollon kaveri sanoi, että tosi kuumalla ilmalla pyörä automaattisesti säätää tyhjäkäyntiä alas päin sellaiseksi, että tuntuu kuin sammuisi. Eli se mitä luulin viaksi olikin ominaisuus :p Voplauksesta sanoi, että viime viikolla oli just samaa ongelmaa yhdessä sata tuhatta ajetussa pyörässä ja laakerit etuhaarukan ja rungon välistä löystyvät, kun kilsoja kertyy niin siinä todennäköisesti vika. Katsotaan, että ehtivätkö korjata ja saavatko osat. Kyllä sillä kotiin pääsee. Kaupan puolella oli paras valikoima HD rättiä, mitä on tullut vähään aikaan vastaan. Alkaa vaan olla sen verran kamaa mukana, kun tuntuvat t-paidat lisääntyvän joka päivä, kun niitä pitää ostaa keikoilta ja alan kaupoista.

IMG_0383-scaled.jpeg


13 000 km on nyt tehty tätä reissua ja seuraava parin viikon jakso menee ilman etukäteen varauksia ja suunnitelmia. Saksassa on keikkoja Frankfurtissa, Stuttgartissa ja Berliinissä kuun lopulla. Todennäköisesti tästä lähdetään rantaa ylös päin, ajellaan Pyreneet ja kohti Alppeja. Katsotaan kelit ja fiilikset ja mennään sen mukaan. Tykkään siitä fiiliksestä, kun aamulla lähdetään tuuppaamaan eikä tiedetä välttämättä, että mihin päädytään ja missä goisitaan. Tällä metodilla päädyttiin tullessa Ranskassa 2 Michelin tähden ravintolaan tietämättä asiasta ennen kuin vasta parkkipaikalla, että mikäs kuppila tässä on :) Oli muuten vähän kulttuurin tuntua, kun oli nuo kaksi tähteä ollut 53 vuotta putkeen kyseisellä Relais De La Postella. Mahtava kokemus!

IMG_3460-scaled.jpeg


IMG_3646-scaled.jpeg
 
Hyvää tarinaa tulee. Jatka samaan malliin. Täällä näitä luetaan.
 
^Kiitos :thumbup: Tätä on ihan mukava naputella tänne niin saa joskus myöhemmin itsekin katsoa, että minkälaista oli, kun pakkaa vähän unohtumaan yksityiskohdat ja pitkällä reissulla menee väkisin paikat ja ajat sekaisin.

IMG_3773-scaled.jpeg


Nyt ollaan Canfranc Estaciónissa Pyreneillä. Reissupäivä 57 ja about 15000 km ajettu. Aika hienoa kalustoa hotellin parkkipaikalla, kun hollantilaisten versio Kumipallo4000:sta Streetgasm on täällä yöpymässä. Tänään tavoitteena ajella Andorraan. Menossa on vaihe reissusta, jolloin meillä ei ole mitään hotellivarauksia eikä tarkkoja suunnitelmia. Katsotaan vähän fiiliksien mukaan mihin ajellaan ja varataan tien päältä joku sopivan tuntuinen majoitus. Ensi viikon perjantaina pitäis olla Frankfurtissa Maidenin keikalla.

Lissabonin HD huolto oli todella hyvä kokemus. Voplauksen aiheuttaa todennäköisesti takaswingin väljät puslat ja lisäksi Öhlinsin jousitus takana ei pelaa niin kuin pitää. Alhaalta kun säätää sitä naksuvaa osaa kiertämällä niin mitään ei tapahdu. Sen verran isotöinen homma, että eivät ehtineet alkaa korjaamaan, mutta kyllä kai sillä kotiin pääsee ja Halikossa tehdään sitten talven aikana samalla vähän isompi remppa niin, että kestää taas ens kesänä ajella. Lyndallin jarrupalat edestä heitettiin veke ja laitettiin orkkispalat tilalle, on muuten ihan helvetin iso ero nyt jarruttaessa. Huollon ukko sanoi, että älä tällaista halpaa paskaa enää laita :D Portugalista jäi hyvä fiilis. Rentoa ja edullista, kivat kelit rannikolla ja porukka mukavaa, sopivasti nähtävää.

IMG_0509-scaled.jpeg


Lissabonista jatkettiin viime viikolla rannikkoa pitkin kohti Espanjaa. Pitkiin aikoihin ensimmäistä kertaa alkoi sataa juuri sillä hetkellä, kun astuttiin hotellin ovesta ulos ja aikomus oli lähteä ajamaan. Ei kestänyt onneksi kovin kauan. On muuten pikkuisen liukas sateella toi paikallinen päällyste. Päivämatkat pidettiin aika maltillisina ja ajeltiin vähän vaihtelevasti motaria ja pikkuteitä. Espanjassa tuntuu motareilla olevan tosi paljon tietulleja. Saatiin yhdeltä hotellin isännältä Asturiassa hyviä vinkkejä paikallisista nähtävyyksistä ja ajeltiin aika paljon sellaisissa paikoissa, mihin ei varmaan normaalisti olisi tajunnut mennä. Fitu oli Picos de Europa Kantabrian vuoristossa keskellä hyviä retkeilymaastoja ja kuningas Pelayon tarina Espanjan historiasta ja patsas Covadongassa kannatti käydä ajelemassa, kun siellä oli aikast kivat reitit ja muutakin mielenkiintoista näkemistä. Vaimohan on tykästynyt Pohjois-Espanjaan niin, että kehuu tulevansa takaisin joku kerta vielä (sitten kun eräs. B. Dickinson ei suunnittele meidän puolesta aikatauluja…:dunno:).

IMG_0571-scaled.jpeg


Viimeiset pari päivää on pyöritty Pyreneiden seudulla ja on ollut tosi hyviä teitä ja maisemia. Todella vähän liikennettä ja erittäin paljon kaikenlaisia eläimiä maalla ja ilmassa. Perinteiset lampaat, lehmät ja koirat tietty, mutta täällä päin tuntuu olevan hevosiakin luonnossa ja myös tiellä. Tosi paljon myös kotkia ja haukkoja liitelee taivaalla. Yksi hienoimmista fiiliksistä oli, kun varmaan iso haukka (korostan että tässä vaiheessa vasta epäily ja allekirjoittaneella alakoulussa biologia 4 & uskonto 10) liiteli ajaessamme suoraan vuoren rinnettä ylös päin aika pitkän pätkän suoraan meidän edessä melkein päällämme ja siirtyi sitten sivullemme kun oltiin rinnakkain ja siinä pikkuhiljaa köröteltiin ylös päin, kun haukka liiteli vieressä. Ihan silmä kostui jälkeen päin vähän ajan päästä ajellessa siitä, oli niin upea lintu ja varmaan se vapaa liitely jotenkin meni tunteisiin.

Alla kuvia Vega de Pasilta. Tuurilla tällainenkin hieno reitti löytyi, kun ei meillä näistä mitään etukäteen tietoa ole. Yritin Facebookissa vähän kysellä vinkkejä Pyreneille teistä ja mestoista, mutta kovin vähän niitä sitten tuli.

IMG_3805-scaled.jpeg


IMG_0590-scaled.jpeg


IMG_3799-scaled.jpeg


Kahvilla Ranskan puolella jossain pikkukylässä. Kahvilan pitäjä oli hilpassut johonkin asioille. Kaikki ovet auki ja puhelin pöydällä, kun menin sisään huhuilemaan. Tuli hetken päästä autolla pihaan ja tarjosi kahvit. Letkeetä meininkiä.

IMG_3837-scaled.jpeg
 
IMG_3848-scaled.jpeg


Nappasin aamulenkillä vielä kuvan parkkipaikalta hotellin edestä. Täytyy tunnin päästä mennä norkoilemaan, kun tekevät lähtöä.
 
Pyreneet on siitä hyvä ajomesta, että ainakaan itse en ole sieltä huonoja teitä löytänyt.

Jos osutte Andorraan: tässä yksi hyvä tie, tämä on osittain yksisuuntainen, en muista kumpi suunta, mut ehkä navi kertoo. Tässä toinen.

Tämän tien ajoin Barccelonasta tullessa, mutta näyttää siltä, että sinne pääsee myös Andorrasta kivan kiemuraisia reittejä pitkin.

Tässä hyvä pätkä Marseillesta itään, päätepisteestä kun jatkaa oikealle, pääsee kukkuloiden pikkuteitä Cannesiin asti. Ainakin Ranskassa kannattaa ehdottomasti pysyä poissa rantatieltä, jos ei välttämättä tahdo ajaa ruuhkassa.
 
Ainakin Ranskassa kannattaa ehdottomasti pysyä poissa rantatieltä, jos ei välttämättä tahdo ajaa ruuhkassa.

Ainakin Ranskassa kannattaa ehdottomasti pysyä poissa rantatieltä, jos ei välttämättä tahdo ajaa ruuhkassa.

Cote d'Azurin rantaruuhkat koskevat käytännössä vain kesä-, heinä- ja elokuuta, koska turisteja on silloin paljon.
Ongelmaksi saakka ne ovat lähinnä kaupunkien keskustoissa, muutoin ihan ok.


Harva osaa vastustaa linkissä olevia maisemia tuolla suunnalla liikkuessa:

https://www.google.com/maps/place/L...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcxMy4wIKXMDSoASAFQAw==
 
Mä olen ajanut tuolla hyvin paljon välillä loka-maaliskuu. Kerran yritin ajaa rantatietä, heti alkoi vituttaa. Mun mielestä parempi pysyä kukkuloilla, koska siellä ei yksinkertaisesti ole ketään muuta, eikä varsinkaan poliiseja. Saa ajaa just niinku tykkää.

Ja sitä paitsi, nythän annetaan neuvoja alueella juuri tällä hetkellä olevalle henkilölle.
 
Pyreneet on siitä hyvä ajomesta, että ainakaan itse en ole sieltä huonoja teitä löytänyt.

Jos osutte Andorraan: tässä yksi hyvä tie, tämä on osittain yksisuuntainen, en muista kumpi suunta, mut ehkä navi kertoo. Tässä toinen.

Tämän tien ajoin Barccelonasta tullessa, mutta näyttää siltä, että sinne pääsee myös Andorrasta kivan kiemuraisia reittejä pitkin.

Tässä hyvä pätkä Marseillesta itään, päätepisteestä kun jatkaa oikealle, pääsee kukkuloiden pikkuteitä Cannesiin asti. Ainakin Ranskassa kannattaa ehdottomasti pysyä poissa rantatieltä, jos ei välttämättä tahdo ajaa ruuhkassa.
Suuret kiitokset hyvistä vinkeistä. Tänään ajellaan Andorran suuntaan niin katsotaan, josko nuo tulevat sopivasti reitille. Ollaan Bonansan pikkukylässä parhaillaan. Eilen päräytettiin hotellin pihaan. Ei ristinsielua ja ovet säpissä. Soitin ovessa olevaan numeroon ja kaveri ihmetteli että miten olen voinut varata ja maksaa huoneen kun he ovat kiinni. Sanoi että tulee parin minuutin päästä ja oltiin sitten ainoina asiakkaina täällä. Kaveri passasi loistava kolmen lajin illallisen neniemme eteen ja aamupalan samaa tasoa. Tosi rauhallinen paikka, polla lepää. Verrattuna vaikka Madridin Marriottin aamiaiskokemukseen niin aika toisesta ääripäästä. Helkatin lämmintä oli eilen vuoristossa ajella kun ei paljoa ajoviima käy ja mittarissa +38. Partakorppikotkia ilmeisesti pesii näillä seuduilla paljon. Ovat siitä paikallisten mukaan ovelia olentoja että pudottavat raatojen luita korkealta lennosta, jotta luut menevät rikki niin popsivat sisällön suihinsa. Eilen yksi aterioi keskellä tietä eikä lähtenytkään lentoon kovin paljoa ennen kuin satuin kohdalle about 90 km/h niin meinattiin ottaa nokkakolari. Ilmeisesti näiden siipien väli on 230-280 cm niin on kyllä komean näköisiä liitelijöitä.
 
Andorrassa ja Monacossa käytiin molemmissa yksi yö viettämässä ja kaupunkeihin tutustumassa. Andorra oli aika edullisen tuntuinen, bensa maksoi abaut 1,35 per litra ja edukasta oli myös syömiset jne. Monaco olikin sitten toisesta ääripäästä. Melkoista vuoristosyheröä lähdettiin eilen sieltä ajelemaan Col de Turinin kautta Peonen kylään yöksi. Reitillä näkyi Tour de France 2024 kylttejä, voiko ne oikeasti ajaa noita kilpaa pyörillä, kun päällyste oli ajoittain aika heikkoa ja tiet haastavia?

IMG_3871-scaled.jpeg


Port d’Envalira 2400 m oli heti Andorra la Vellasta lähdettäessä ja törmättiin siellä mukaviin skottilaisiin prätkäukkoihin, jotka oli etsimässä eilen yhden pyörästä pudonneita kamppeita, ilmeisesti kamerasta lähtien oli hukassa. Myöhemmin nähtiin samat tyypit kahvilla niin ei ollut löytynyt. Tuolla alempana näkyvään sumuun ajeltiin ja putosi lämpötila kuuteentoista ja näkyvyys myös melko heikko. Rajoilla ei pysäytetty mennessä eikä lähtiessä. Perjantaina kun Andorraan mentiin niin oli pois päin Espanjaan ainakin 3 kilsan jono.

IMG_3894-scaled.jpeg


IMG_3877-scaled.jpeg


IMG_3968-scaled.jpeg


Col de Turinilla oli mopoja liikenteessä jonkun verran. Itse paikka ei kovin kummoinen ollut, pari hotellia ja kahvilaa, mutta tiet kivoja ajella. Ei paljoa Harrikoita ole näkynyt yleensäkään ja tonne nyt viimeiseksi kukaan uuno ei kai sellaisella lähde köröttelemään :D

IMG_3954-scaled.jpeg


Monacossa kuului kadulla aika paljon venäjää ja haiskahti vahvasti iso raha. Kiva oli käydä huudeilla tutustumassa, mutta ei jäänyt sellaista oloa, että välttämättä uudestaan täytyy heti päästä. Ja majoitus maksoi mansikoita niin kuin kaikki muukin. Paikallinen merimuseo ja akvaario oli mielenkiintoinen.

IMG_3946-scaled.jpeg


IMG_3933-scaled.jpeg


IMG_3915-scaled.jpeg


Tämä on Merendero de Cofefablo kahvilasta keskellä ei mitään ennen kuin mentiin Andorraan hienon tien varrella vähän piilossa kukkulan päällä just tunnelista ulos tultaessa. Pari vanhaa mopoa ja polkupyörän romuja rekvisiittana. Siellä istuskellessa tuli mieleen, että miten helkatissa joku tännekin keksii laittaa kahvilan, sen verran syrjässä ja vaikeakulkuisessa paikassa oli tämä.

IMG_3852-scaled.jpeg


Trippimittarissa on nyt +16 000 km, reissupäivä 62 on alkamassa ja edelleen on kiva fiilis ajella. Eilen Monacossa oli sen verran ahdasta, että meinasi molemmat kerran kipata ja vaimolla meni se vähän tunteisiin plus tiukkaa vuoristosyheröä oli tosi paljon. On se aika sissi Bemarinsa kanssa tuolla kurvaillessa. Toissa päivänä motarilla auto kiilasi varmaan vahingossa melkein kylkeen. Oltiin siis auton kanssa rinnakkain ja jarrutin hiukan niin ei tarvinnut omaisten kerätä jäseniä, mutta muuten on mennyt nätisti. Frankfurtiin keikalle perjantaina mennään ja hyvin ollaan aikataulussa. Reissu on herättänyt sen verran mielenkiintoa Iron Maidenin virallisessa Fan Clubissa, että haluavat tehdä FC:n lehdykkään juttua.
 
Monaco on paikka, joka pitää tuolla suunnalla liikkuessa käydä katsomassa, mutta yöpyminen kannattaa järjestää parin kilometrin päässä noista kuvanottopaikoista itään, länteen tai pohjoiseen, koska silloin ollaan Ranskan puolella ja yöpymishinnat hiukan toiset. Italiakin on varttitunnin moottoritiesiirtymän päässä, eikä rantatiellä mene juurikaan sen enempää.
Ranskalainen moottoritiekulttuuri on omansa. Usein ajetaan kahdella kaistalla viivoituksen päällä ja poukkoillaan satunnaisesti sivusuunnassa. Vilkkuja ei juuri kukaan käytä ja jos käyttää, niin korrelaatio mahdolliseen suunnavaihtoon on olematon. Rajoitukset eivät merkkaa useimmille, paitsi automaattikameroiden kohdalla. Silloin jarrutetaan nopeasti 10 alle rajoituksen kaasuttaen välittömästi kameran jälkeen horisonttiin.
 
Olin kymmenen vuotta sitten Monacossa katsomassa Formuloita ja yllätyin täysin hinnoista.
Kisa-alueella kalja 4 €! Tunti ennen kisaa hinta tosin nousi 8 €:oon. Edelleen siedettävää. Kisan jälkeen syömään: kaksi pizzaa,pullo viiniä ja kahdet kahvit ja konjakit yhteensä noin 100 €. Ei paha sekään Suomeen verrattuna.

Ihmettelen vieläkin. Olin varautunut ainakin kolminkertaisiin hintoihin.
 
Monacossa voi syödä ja juoda normihintaan, kunhan ottaa selvää hinnoista etukäteen. Yleensä kuitenkin hinta/laatusuhde on huonohko verrattuna ympäröivään Ranskaan, mutta nälkä lähtee.

Mikäli haluaa maksaa, niin rajaa ei taida olla.

PS 10:ssä vuodessa ravintoloiden hintataso on tuolla suunnalla noussut 30-50%.
 
Terveisiä Ruottista, tänään Viikkarin iltalaivaan menossa ja huomenna kotona. Sen verran on viime aikoina väsyttänyt, että tekee hyvää päästä kotisoffalle koiran kanssa nukkumaan. Ensiksi otetaan ehkä viikon päikkärit. Ihmettelin viime viikolla jossain Berliinissä, että mikä perkele miestä väsyttää, mutta sitten tajusin, että meillä ei ollut 18 päivään yhtään välipäivää vaan ajettiin joka päivä enempi tai vähempi aamusta iltaan. Ei minusta tuntunut suorittamiselta, mutta ehkä jälkikäteen ajatelleen olisi tarvinnut löysätä. Kilsoja tuona aikana tuli noin 5000 km mikä ei päivien määrään nähden ole kovin paljoa, mutta tiet olivat pieniä ja mutkaisia. Vaimoa vitutti välillä jossain syherössä ja itteä jonoissa Saksassa. Siellä on kyllä hyviä teitä paljon, mutta on kyllä sitten vastapainona ajoittain aika paljon liikennettä, kolareita ja muuta sellaista pientä. Monacosta ajeltiin Alpeille ja päädyttiin Frankfurtiin, Stuttgartiin ja Berliiniin Maidenin keikoille. Aika kosteat kelit Saksassa ja aika usein kumipuku päällä. Vaimo meni WIMA:n kansainväliseen ralliin Wilnsdorfiin ja itte jatkoin yksin, kunnes Berliinissä nuorempi poika liittyi mukaan viikoksi. Jätkä pääsi katsomaan keikkaa eturiviin toisena iltana.

IMG_4144-scaled.jpeg


Berliinin Waldbühne on hieno keikkapaikka. Lava oli pienempi kuin kiertueella normaalisti ja seisomapaikoilla pääsee tosi lähelle ja näkee joka paikasta hyvin. Myös soundi hyvä ja Dickinson kiitteli paikan akustiikkaa.

IMG_4166-scaled.jpeg


IMG_4198-scaled.jpeg


IMG_4234-scaled.jpeg


Lopuksi hurautin Hampuriin ja poika junalla. Majoitus oli siellä ja käytiin parina päivänä Wackenissä, jossa oli sateiden vuoksi koko alue muuttunut sellaiseksi mutavelliksi, että sitä ei voi käsittää ellei ole käynyt. Ja me sinne sitten lenkkarit ja ajobuutsit jalassa ekana ehtoona… Toisen päivän aamuna kiepastiin kumisaapaskauppaan ja menikin sitten aika paljon kivemmin se päivä. Krokus, D-A-D, Gojira, Machine Head, Night Demon, UDO ym katsottiin ja keikat oli kyllä hyviä, mutta se kaikki muu sen verran perseestä, että tämä toinen kerta Wackenissä jää kyllä itsellä viimeiseksi. Verrattuna Ranskan Clissonissa järjestettävään Hellfestiin on niin suuri, että en varmaan jaksa enää tota kaikkea sättäämistä mitä Wackeniin liittyy plus esiintyjäkattaus on viime vuosina ollut kyllä selkeästi toisaalla parempi.

IMG_4302-scaled.jpeg


IMG_4307-scaled.jpeg


IMG_4374-scaled.jpeg


Huom! Blackien mikkiständi näyttää aika hyvältä keulalta.

IMG_4360-scaled.jpeg


Machine Head päätti Wackenin. Robb on kyllä melko tiukka jätkä vetämään kunnon rässiä.

IMG_4384-scaled.jpeg


Nyt on joku +19 000 km trippimittarissa ja reissupäivä 76. Maidenin kiertue päättyi lauantaina Varsovaan. Odotellaan ensi vuoden keikkajulkistuksia. Huhuissa Tampere & Tallinna, mutta nämä nyt on aina niitä kusilaarilla kuultuja.

Palataanpa yhteenvedon merkeissä kotona ja kuun lopullahan on lähtö seuraavaan seikkailuun, joka nyt tuntuu kyllä aika utopistiselta ajatuksenakin, mutta eiköhän pienen huilin jälkeen se siitä taas mieli palaudu ja vetää tien päälle.
 
IMG_4408-scaled.jpeg


Tiistaina aamulla Viikkarilla saavuttiin Turkuun ja ripsraps kotiin. Ei paljoa pysähdelty perinteiselle munkkikahveelle Laitilan Shellille, kun tuntui välillä satavan reippaasti, mutta ei jaksanut enää sadeasuja laitella. Mahtava fiilis päästä kotiin ja omaan sänkyyn sekä saunaan. Sitä onkin tässä lämmitetty melkein joka päivä tällä viikolla.

Kilsoja kertyi tällä reissulla 19 415 km ja reitti noudatteli tuohon karttaan rustailemaani. Kartassa ei ole suurimmaksi osaksi teitä, joita ajeltiin niin se on vähän suuntaa antava vaan. 77 päivän kiertue, joista yksi meni kotona ennen Maidenin Suomen keikkaa. 2 huoltoa. Bensaa meni joku 1100 - 1200 litraa. 17 Maidenin keikkaa, 1 Guns n Roses ja pari päivää Wackenissä. 23 maata. Uusia kavereita tuli keikoilla pyöriessä tosi paljon.

Vaikka aika paljon olen pyörinyt maailmalla niin ainahan sitä vähän kelaa ennen reissua, että mitenkähän tästä selvitään ja mitä jos tulee sitä taikka tätä ongelmaa vastaan. Suuren vaikutuksen teki iso joukko ihmisiä, jotka auttoivat vapaaehtoisesti ja hyvyyttään niin kotonurkissa kuin reissun päällä matkalaista. Siis tuli sellainen tunne, että vaikka minkälaista pulmaa tulee vastaan niin kyllä niistä aina jotenkin selvitään. Onneksi meillä ei ollut mitään sellaista hengenvaarallista ongelmaa. Minusta se oli todella arvostettavaa, että kun matkalaisella kone piiputtaa ja pitää tehdä kansiremppa niin Halikossa Antti tekee sen sunnuntaina, että saadaan matka jatkumaan maanantaina. Tai HD Lissabon hoitaa pyörän huollon ja suurimmat viat kuntoon jonon ohi, koska ollaan pitkällä reissulla. Naapuri ajeli ruohikkoa kesän kotona. Kaveri kerhosta otti keskellä yötä vastaan uuden Road Gliden tallille, kun toimitus venähti. Saksassa kaverin kaveri jeesasi keikkalipuissa, lähetteli niitä Suomeen ja haki vielä korvaukset kun DHL hukkasi ne. Toinen suomalaisfani otti poikani barrierille Berliinin keikalle eli pääsivät ekana areenalle, kun oli arvonnassa voitto napsahtanut. Yösijat ja täysihoito kavereiden tykönä Unkarissa ja Norjassa. Se tuntematon nainen Stavangerissa keikan jälkeen keskellä yötä, joka otti kyytiin ja heitti minut kämpille 10 kilsan päähän, kun ei mitään kuljetusta saanut ja kello oli soittamassa klo 4:00 lautan aikataulun vuoksi. Suomalaisfani, joka teki kiertuelipun eikä laittanut laskua pyynnöistä huolimatta vieläkään. UK:n tuttavapariskunta, joka suunnitteli reitin ja varasi kaikki Irlannin kierroksen mestat.

Toinen juttu, mitä olen aina vähän kammonnut on ajaminen suurkaupungeissa. Viime vuonna se jo helpotti jonkun verran, mutta nyt lähti viimeisetkin. Ei se edelleenkään mitään herkkua ole ruuhkassa, mutta nyt se ei aiheuta stressaavaa oloa, joku Lontoossa tai Madridissa suihkiminen.

Jos vähän hienoimmat ja huonoimmat osuudet tyyppisesti pohtii niin Portugali, Pohjois-Espanja ja Pyreneet olivat hienoimmat. Varmasti vaikuttaa sekin, että oltiin ekaa kertaa tuolla. Mutta liikennettä oli vähän, tiet ja maisemat hienoja ja tykkäsin, että ihmiset olivat erityisen kivoja. Oli lunki meininki. Hieno luonto ja paljon erilaisia elukoita taivaalla ja tien varsilla. 100 % varmuudella mennään uudestaan. Norjaa olen kolunnut paljon ennenkin ja nyt oli tosi pieni osuus, mutta on se vaan mahtava paikka ajella. Irlannista tykkäsin myös, mutta osa teistä oli aika huonossa kunnossa ja todella kapeita. Alpeilla on aina hienoa, mutta nyt ei niin montaa päivää pyöritty siellä. Alussa ollut Balttian osuus & Itä-Eurooppa oli kyllä tosi halpa verrattuna muihin. Saksassa viihdyin yllättäen vähän huonosti, etenkin autobaanoila. Se voi johtua myös siitä, kun en voinut pitää reipasta matkavauhtia yllä niin oli vähän sellaista kökkimistä. Hitosti tietöitä ja onnettomuuksia eli ruuhkia. Tanskan ja Ruotsin läpi ajaminen on myös vähän sellaista pakkopullan tuntuista. Pitäisi mennä maaseudulle pois isoilta teiltä ja ajella ihan ajan kanssa niin sieltähän kyllä löytyy hyvä feng shui, mutta nyt etenkin kotimatkalla tuupattiin vaan.

Nyt vähän levätään ja sitten alkaa valmistautuminen USA:n reissuun ja Brucen soolokeikkoihin. Videopätkiä pitäisi tehdä, mutta inspiraatio on nyt vähän kadoksissa. Kirjottelen tunnelmia tänne ja voi tulla jo ennen reissua jotain kysyttävää. Kiitoksia tähän asti kaikille kommentoijille ja mukana fiilistelijöille :thumbup:.
 
Back
Ylös