• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällä alkaa olla pyöräkuume noussut sen verran pahaksi että taitaa olla aika vaihtaa uudempaan ja vähän tehokkaampaan. Vähän mietityttää katselemani pyörän korkeus kuitenkin. Ylettää molemmin puolin varpaat kyllä maahan, mutta esim. sivujalalta pystyasentoon saa vähän punnertaa.
biggrin.gif
Mitenhän mahtaa onnistua parkkiruudusta peruutukset ja muut siirtelyt tuon korkuisella.. Mites muilla yltää jalat maahan?
Autokoulun Honda CB 500 oli vähän madallettu, siitä mulla yltti juuri ja juuri päkiät maahan. Oma HD on madallettu vähän enemmän, siitä ylttää päkiät hyvin maahan.
biggrin.gif
Jalkavoimin en saa omaa pyörää siirreltyä kovin helposti, on vielä aika raskas pyörä. Pari senttiä on tarkoitus madaltaa lisää jossain vaiheessa, jos sitten alkaisi sujua paremmin tuo pakittelu. Ja jos HD on yhtään enemmän kallellaan (vaikka parkkeerattu vinolle alustalle) niin työn ja tuskan takana on sen pystyyn punnertaminen.

T: melkein 159 cm, persjalkaista mallia
cool.gif

Täällä alkaa olla pyöräkuume noussut sen verran pahaksi että taitaa olla aika vaihtaa uudempaan ja vähän tehokkaampaan. Vähän mietityttää katselemani pyörän korkeus kuitenkin. Ylettää molemmin puolin varpaat kyllä maahan, mutta esim. sivujalalta pystyasentoon saa vähän punnertaa.
biggrin.gif
Mitenhän mahtaa onnistua parkkiruudusta peruutukset ja muut siirtelyt tuon korkuisella.. Mites muilla yltää jalat maahan?
Kun pyörä tulee tutuksi ja luottamus kasvaa, pyörä alkaa tuntua matalammalta. Ihan jo siksi ettei jännitä jalkoja ja persusta, vaan antaa koipien valua niin pitkiksi kuin oikeasti ovatkaan. Itse aloitin ajelemisen viime vuonna er-6fllä, ja siitä ylsi päkiät maahan. Jännitti, ja meinasin että pitääkö sitä madaltaa kun jatkuvasti horjutti siirtäminen. Nyt alla '06 yamaha R1. Kun olin juuri saanut kortin, R1 tuntui ihan hullun korkealta ja nippanappa yletti varpaankärjet maahan. Nyt kuitenkin kun sillä on ajellut ja tottunut, ja ennenkaikkea osaa istua rentona satulassa, ajolenkkareilla ylettää päkiät maahan ja päältä siirtelykin onnistuu kun muistaa ne muutamat perusasiat:

- en pysäköi paikkaan josta pitää peruuttaa ylämäkeen pois (tai sitten pitää työntää)
- en pysäköi hiekalle (tossut lipsuu)
- en pysähdy risteyksissä selkeästi korkealle keskikaistaleelle (mopo menee liian kallelleen että saa tossun maahan eikä tunnu mukavalta)

Kun katsoo vähän mihin pysähtelee, niin hyvin pärjää. Ja turha nykiä päältä pyörää liikkeelle jos se yhtään arveluttaa, työntäminen on erinomainen tapa siirtää. Kannattaa käydä .orginkin tarjoamilla kursseilla, esimerkiksi Ajotaito I ja Ajotaito II (radalla) kohentavat kummasti omaa pyöränkäsittelytaitoa ja pyöränkäsittelyn ITSELUOTTAMUSTA.

Lisäksi on tukku kikkavitosia, joita voi muilta pienikokoisilta kysellä, esim itse olin aina yrittänyt juuri tuota liian kallellaan jalalla olevan pyörän pystyynnostoa tehdä aivan totaalisen väärin, kunnes lempparimekaanikko neuvoi miten kääpiöt saa helposti pyörät jalalta pystyyn
smile_org.gif

Tsemppiä uusille kuskeille, maltti ja järki, sitten vastafiilis ja  tunteet, niin hyvä tulee  
062802moto_prv.gif

muoks. niin ja mä olen 162cm.

Huomenna koittais H-hetki.

Eniten hermostuttaa hidasajo ja pujottelu.
Muut uskon selvittäväni, kunhan en hermostu tuijottavista silmäpareista, joka myös edesauttaa mun epäonnistumista.
Inssi sinänsä ei hermostuta.

Huomenna koittais H-hetki.

Eniten hermostuttaa hidasajo ja pujottelu.
Muut uskon selvittäväni, kunhan en hermostu tuijottavista silmäpareista, joka myös edesauttaa mun epäonnistumista.
Inssi sinänsä ei hermostuta.
Kannattaa kaatua heti kun saavut käsittelykokeen pitopaikalle. "Onpas täällä paljon porukkaa, mäpäs tuun nyt oikein hienosti täältä. Oho, unohtui laskea jalka maahan pysähtyessä. Moi vaan kaikki, tuutteko nostaa tän pyörän pois mun päältä?"

Tuosta sisuuntuu sen verran että käsittely menee läpi. Ehkä osin sillä ajatuksella että mokasit jo pahasti, paljon pahemmin et voi itseäsi nolata. Eli fiilis on melko rento ja kaikki menee hyvin.

Kokemuksella.
tounge.gif
Onnea matkaan!

Edit: sen hidasajon ei muuten tarvi olla tosihidasta. Kunhan menee hitaammin kuin ykkösellä kytkin ylhäällä. Mä sain palautteen että olisi sen voinut nopeamminkin ajaa.
biggrin.gif
Eli ei tarvi liikaa hidastella.

Loora,
pujottelu se väänsi minunkin sielua nurin koko eilisen päivän ja viime yön. Eilen se meni ihan käteen ja tänään se pujottelu tuntui jopa kivalta. Joo, helle pehmittää pään.
Hidasajossa katso kauas äläkä yritä ajaa liian hitaasti, onhan niitä reippaastikin käveleviä ihmisiä joten rohkeasti vain menoksi.

Minäkin muuten kaadoin pyörän tänään, juuri ennen inssiä, kunhan sähläsin ja vauhti nolla.

Loppu hyvin ja inssi meni läpi, vaikken uskaltanut sitä viime yönä toivoakaan.

Mut mikäs on mimmi-miitin tilanne? Pitäiskö alkaa miettimään jotain aikaa/paikkaa vai mitenkäs toimitaan? Oliko tarkoituksena yhden päivän häppeninki? ...Se tuntuis parhaalta vaihtoehdolta?

Mun ehdotus on heinä-elokuun vaihteessa. Melkein mikä tahansa paikkakunta käy, itse ehdotan max. Jyväskylän korkeutta, eli Etelä-Suomeen jos sais miitin pystyyn. Tai sitten vaan eri paikkakunnille eri ajankohtina, ajelevat sinne päin ketkä lähellä asuvat
smile_org.gif
Kaikille sopivaa ajankohtaa kun on kuitenkin melko vaikea sopia
sad_orig.gif

Kun pyörä tulee tutuksi ja luottamus kasvaa, pyörä alkaa tuntua matalammalta.
Toi on kyllä niin totta! Eka pyörä tuntui alkuun paljon isommalta kuin nyt ja ettei muka yletä kantapäät maahan, mutta nyt yltää ja tuntuu kevyemmältä muutenkin - tottumisen ja itseluottamuksen myötä. Eiköhän siihen korkeampaankin siis totu!
smile_org.gif

Onnea kortin saaneille ja tsemppiä niille, kenellä inssi on vielä edessä. 10 vuotta sitten sain oman läpyskän ja vieläkin muistan sen kuin eilisen päivän. Unohtumaton fiilis  
e035.gif

TuijaM, ollaan näemmä samalta kylältä eli jos haluat lähistöltä akkaseuraa ajelemaan niin pistä viestiä  
sport05.gif

^ ja ^^ Hienoa että saadaan uutta väkeä mukavasti paikalle! Sit vaan tsekkaamaan Meri-Keijon mökkivarausketju ja laittakaa rohkeesti yksityisviestiä mökkivastaavalle, että haluatte paikan mökistä. Tai onhan tuossa n. 800 metrin päässä mökkikylästä vielä kokonaan vapaita huoneistoja, mitä voi myös varata. Ja sit nimee listaan vaan.

Redo, eiköhän sitä matkaseuraa löydy, jos ei ihan sieltä asti niin ainakin pk-seudulta voi sitten lyöttäytyä jonkin porukan mukaan.

Oliskos muita mimmimiittiläisiä tulossa?

sad_orig.gif
.. tää skippaa sit kyl kyseisen mimmi-miitin..
Ei riitä rahkeet noin moneks päiväks...
tounge.gif

_kotihiiri_
blush.gif

Sain kortin!
biggrin.gif

Ja vaikken kerenny täältä "vinkkejä" lukeakaan, niin mähän kaaduin! Ja inssissä! Mutten vaarantanut liikennettä ja kaikki motoristit kaatuu joskus, joten pääsin läpi. Huh heijaa!

No eilen sitten omalla pyörällä heti liikenteeseen miehen mukana ja saldona: käsijarru poikki, parit mustelmat ja ruhjeet. Kotipiha voi olla vaarallinen. ;)

Huomenna suuntana Göteborg...

Mulla ajokamppeiden hankkiminen näemmä meni kuten aina perinteisesti käy, eli ensin hankitaan halvat ja sitten ne hyvät. Tosin ne hyvät on vielä hankkimatta.
biggrin.gif
Housut (Grand Canyon = GC tms.) ja takki (Richa) on Euromotor Centeristä, maksoivat yhteensä ~200 euroa. Tekstiilivermeet siis kyseessä. Takki on ihan ok, pitää kuivana riittävän hyvin (työmatka mulla 25 km ja huviajeluja en tähän mennessä ole vesisateessa harrastanut) ja helteilläkin sen kanssa on pärjännyt. Housuissa ainoa hyvä puoli on niiden ulkonäkö, tai no kyllähän niillä nätillä ilmalla ajelee... Niissä on nimittäin vetoketjulliset tuuletusaukot etureiden kohdalla ja vedenpitävä kalvo on lämpövuoressa. Eli jos sattuu olemaan liikenteessä ilman lämpövuorta (kuten kesällä useimmiten ollaan) ja alkaa sataa, niin kastumiselta ei voi välttyä.

Kypärän tilasin netistä, uskalsin siksi ryhtyä moiseen koska autokoulussa oli kyseisen merkkisiä kypäriä ja sain sovitettua sopivan koon. Merkki on KBC, malli VR-1X ja hintaa sille tuli Saksasta tilattuna postikuluineen 170 euroa ja rapiat. En ole koskaan ajanut oikeasti hyvällä kypärällä joten vertailua on paha tehdä, mutta kyllähän tuo pitää ääntä varsinkin moottoritienopeuksissa.

Hanskoja mulla on kahdet, Orina-merkkiset nahkaiset kesähanskat (Storm Motorista muistaakseni 49 e) ja paksummat tekstiilihanskat viileämmille keleille (Euromotor Centeristä, 80 e). Nuo kesähanskat on tosi hyvät, kädet ei hikoile helteilläkään, löytyy kovat rystyssuojat ja muutenkin on laadukkaan oloiset.

Ajosaappaita en vielä(kään) ole saanut ostettua, ajelen turvakengillä.
lookaround_orig.gif
Ne on kaikinpuolin huonot, kastuu sateella läpi samantien eikä ne tietysti suojaakaan muuta kuin varpaita. Vaan taitaa lähteä mopo myyntiin tässä loppukesän aikana, syksyllä suuntaan koulunpenkille eikä opintotuella oikein maksella vakuutuksia ja bensoja.
sad_orig.gif
Eli saa nähdä jääkö ajosaappaiden hankinta odottamaan parempia aikoja.

Hanskoja mulla on kahdet, Orina-merkkiset nahkaiset kesähanskat --.

Nuo kesähanskat on tosi hyvät, kädet ei hikoile helteilläkään, löytyy kovat rystyssuojat ja muutenkin on laadukkaan oloiset.
Mä tykkään kanssa noista kun hullu puurosta. Tänään iltapäivällä ajelin tässä hullussa 35 asteen helteessä Tampereelle ja kädet kuivina. Sitten jouduin rae-ukkoskuuroon niin että kipeetä teki ja vettä tuli kuin aisaa sen viis minuuttia. Kädet oli vaan nihkeät. Huippuhanskat. Suohjaavuus ei varmaan ole parasta tasoa, mutta on kovat rystyset ja koko nahkaa. Noissa on kädet niin kuivina koko ajan, että mä pärjäsin kymmenen asteen keleissäkin ihan hyvin.

Back