• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Prätkän talvisäilytyksestä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxxi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maxxi

New member
Itsellä pyörä on lämpimässä varastossa säilytyksessä ja moni on antanut vinkkejä jotka ei pyörää ole koskaan omistanut mutta täällä kun on paljon kokeneita motoristejä niin kertokaas mitä pitää tietää. Tämmönen vinkki on että alustana kun on betoni niin kannattaa nostaa pyörä tuelle ja toinen rengas ilmassa ja toinen puun päällä. Näin olen tehnyt. Akkua en rupea irroittamaan koska siitä ei mitään hyötyä ole koska pyörä tosiaan on säilytyksessä siinä +21-22C lämpötilassa. Mutta tuossa olen saanut kuulla että prätkää kannattaa pyörittää aina sillon tällön ettei akku tyhjene. Tässä olisi se minun kysymys että mitenkä usein ja kuinka kauan pyörää tarvitsee pyörittää että akku pysyy timmissä kunnossa kesän keleille asti?
smile_org.gif

Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän osion ja sain muutaman epämääräisen vastauksen kysymykseen joten jatkaisin keskustelua vielä tässä. Eli tosiaan kaikki tahtovat akut ottaa irti tai ainakin piuhat niistä. Itse en jaksaisi nähdä 'vaivaa' tähän vaan pitää paketin kasassa ja kivahan sitä on pyörittämässä aina välistä käydä
smile_org.gif

Niin tosiaan niin kuinka usein ja kuinka kauan kannattaa pyörittää?

Tämänkin ohjeen mukaan akku olisi hyvä irroittaa. En tiedä sitten miten hyvin se latautuu paikallaan käytettäessä. Omassa pyörässä akku on tankin alla jemmassa eli vaatii vähän käsitöitä, mites sulla. Laturia en tähän "talvetukseen" hankkinut vaan käyn keväällä hakemassa Motovelhoilta uuden akun.

Tämänkin ohjeen mukaan akku olisi hyvä irroittaa. En tiedä sitten miten hyvin se latautuu paikallaan käytettäessä. Omassa pyörässä akku on tankin alla jemmassa eli vaatii vähän käsitöitä, mites sulla. Laturia en tähän "talvetukseen" hankkinut vaan käyn keväällä hakemassa Motovelhoilta uuden akun.
600 CBR löytyypi multa eli akku on hyvin piilossa siinäkin jotenka en jaksais rueta irrottelemaan. Paikallisessa huoltoliikkeessä ainakii sanovat että riittäs ku käy aina sillon tällön pyörittämässä. Ja myös sen sanoivat että liikkuupahan nesteet koneesta. Pyörä on nyt ollut 3kk:tta säilytyksessä varastossa ja muutaman kerran joutuupi kokeilemaan mutta sitten lähtee mukavasti hyrräämään. Ja tämähän ei akusta johdu vaan siitä että pyörä on pitkään ilman käyntiä/ajoa
smile_org.gif

Jos sulla sattuu oleen hyytelöakku niin sen kyllä kauppiaan mukaan pitäis kestää hyvin ihan paikallaankin...

Parin kuukauden välein ois hyvä sitä akkua latailla.
Niin usein, että lähtee vielä käyntiin on aika hyvä väli.
Ite olen laiskuuttani jättäny akun lataamatta ja irrottamatta, niin ei siinä auttanu muuta kuin hakea kaupasta uus akku.

Taitaa niin olla että kokeilemalla oppii. Eli en ota tuota akkua irti tai edes piuhoja irti siitä. Käyn sitä kerran viikossa / kahdessa viikossa pyörittämässä niin että lämmöt käy ylhäällä ja sit takas talliin. Kommentoin jos lähtee vielä huhtikuussa käyntiin kun (toivottavasti) ajokelit alkaa
smile_org.gif

pyörää kannattaa käynnistellä silloin tällöin että akun lisäksi moottorin voitelu kiertää, pitkän seisontajan jälkeen öljyt on valunut pois kaltevilta pinnoilta

Jos vaan on lämmin talli niin kyllä tosiaan käynnistelisin vaikkapa viikottain. Ihan oman mielenterveydenkin ylläpitämiseksi. Oma kulta seisoo kylmässä joten siitä on akku sisällä ja öljyt sylintereissä + muu tarvittava...Säälittää silti!!! Akun meinasin helmikuussa ladata täyteen ja se riittääkin...Toivotaan et lähtee keväällä käyntiin.
bowdown.gif

Itse olen lataillut joka toinen kuukausi ctek:in laturilla omaa xx ja kaverin cbr 600 -00. Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan. En tiedä minkä ikäinen cbr 600 sulla on mutta tuohon sai piuhat ainakin helposti kiinni kun akku on satulan alla kuten tuplax:ssäkin.
062802moto_prv.gif

Meitin XX:ää käynnistetään kerran kk ja akkupiuhaa pidän irrotettuna......(lämmin talli)

Mun on lämpimässä tallissa ihan patterin vieressä, tankki piri pintaa myöten täysi, ennen sinne vientiä vain pesin ja rykäisin pienen kuivattelu pätkän
cool.gif
kerran kuussa käyn käyttämässä lämpimäksi kyllä siinä aina mieli virkistyy  
biggrin.gif
kohta aloitan kevät huollon öljyt tulpat uusiksi ja varpit rasvaan ja si aletaan odotteleen sitä kevät aurinkoa  
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif

Akku on tuiki tarpeellinen, mutta valitettavasti kulutustavara. Se on syytä uusia aika-ajoin. Akun elinikä riippuu lukuisista asioista. Tiukan kyykyn starttaaminen on akulle hetkellinen huippurasite. Se kysyy koko sen kapasiteettia. Se miten akku ottaa varausta startin jälkeen vastaan, riippuu akun tyypistä ja kunnosta. Siten myös tarvittava latausaika (pyörän käyttäminen), on akun kunnosta riippuvainen –tai sitten se ei enää auta, kun akku on liian vanha.
MP-akkujen lataukseen annetaan monenlaisia ohjeita. Siten on kummallista, että toiset latailevat akkujaan auton latureilla (latausvirta jopa yli 6 A??!!). Akkulaturi, joka on tarkoitettu mp-akkuja varten, on halpa investointi. Sen latausvirta on tyypillisesti esim. 0,5 A, joten purkaantuneen, tai uudenkin akun latausaika on pitkä (> 24 h).
Pedanteimmat purkavat ja lataavat akkujaan talvisin. Joku mainitsikin, että hienoimmat lisäapukäynnistinlaturit sisältävät akkutesterit ja ne siten myös purkaavat akkuja.
MP-kirjasto kertoo, että akku pitäisi pestä, so. pitää puhtaana. Akun navat tulisi rasvata. Jännite kertoo jotain kapasiteetista, mutta vasta purkutesti varauskyvystä.
Akun irrottaminen on myös turvallisuusnäkökohta. Vanhemmassa pyörässä eristeviat sähköjärjestelmissä eivät ole ainutkertaisia.

Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
Paljonkos sen jännitteen pitäisi olla "ennen" ja "jälkeen"?
Kun alle 12, on ehkä ohi jo (tee purkutesti!). Jos yli 13 on jo merkillinen akku -tyypillisesti jotain 12,4-12,7 vrk latauksen jälkeen.
Latausjännite on laturista riippuen jotain 14. Huoltovapaat akut tarttee korkeamman latausjännitteen ikäännyttyään (teoriassa!), kun "normaalit" joihin taas on muistettava lisäillä akkuvettä tarvittaessa.

Korjata saa, jos joku löytää virheitä tai täydennettävää
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
Suht täynnä ovat molemmat akut olleet koko ajan eli jotain 12.5 - 12.6V ja lautausen jälkeen noin 12.8V, mihin CTEK muistaakseni katkaisee latauksen.

Ja onhan tuo tullut myös käyteltyä lämpimäksi kerran kuussa ja tallissa on lämmintä noin 15 astetta.

Mä lataan jännitemittari akun navoissa kiinni ja kun jännitteen nousu lakkaa, akku on täynnä ja lopetan latauksen sillä kertaa siihen.

Pidänpä piruuttani yllä vihkosta, johon merkkailen latausaikoja ja latauksen aikaisen huippujännitteen, niin pystyn vähän seurailemaan missä akun latauskapasiteetti liikkuu eli milloin se alkaa olla mahdollisesti finaalissa.

Laturina on Bilteman
cool.gif
:;):laturi, josta voi valita 0.7 A:n eli juuri sopivan miedon virran.

Jussi, kerrotko BTeman laturin tuotekoodin? Nyt vois saman tien ostaa tuollaisen jos se käy myös kotilon akun lataukseen. 37-709:ssä on nopea- ja ylläpitolataus, olisiko tuo ylläpito se mp:lle sopiva? En muuta virtavalintaa noista äkkiä löytänyt.

Itse olen ollut myöskin niin laiska että akkua en ole jaksanut irrottaa pyörästä. Se sijaitsee tankin alla ja tankkia pitäisi ainakin vähän raottaa ennenkuin akun saisi irti. Varmaan olisi aika helppo homma, mutta kumminkin
smile_org.gif

Olen käynyt käyttämässä koneen normaalilämpöiseksi noin kerran kuukaudessa ja kun se mopo on omin voimin aina lähtenyt käyntiin on se varmaan ihan riittävän usein. Tallissa on noin +10 lämmintä. Huomaa kyllä että vähän hitaammin startti pyörittää konetta kun kesäisin kun on kokoajan ajossa ja lämpimämpää.

Tankki on suht täynnä ja ennen talvisäilytystä vaihdoin uudet öljyt koneeseen.

Kyllä se näillä varmaan säilyy...

Back