• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei Jeesuksen perse! Nyt ku sitte saatiin faijan kanssa ruuvattua eilen moottorinsuojukset ja varvassuojus paikoilleen, ni nyt sitte huomasin että keulakatetta (ja nopeusmittaria) kannatteleva alumiininen keulakolmio on katkennu sieltä tyvestä...

Mul on yks varakolmio mutta viimeks ku sitä sovitin ni muistaakseni se oli väärän muotoinen, eli sitä pitäis anyway polttaa varmaan jotta taipuis... mitä oon ymmärtäny, ni alumiini ei oo hirveen mielissään vääntämisestä...

Jos ei onnistu varakappaleen sovittaminen, ni sit on aika helvetinmoinen kiire löytää pk-seudulta joku alumiinihitsaaja joka vetäis ton tarpeeks ehjäksi jotta sillä onnistuis 1 harkkapäivä + kisaviikonloppu. Alkaa päivät ja rahat loppuu kesken, ku pitäis uutta kämppää duunata ohessa yms yms yms yms.... :no::no:

Juu ihan oikea kaapeli on. Jos mun pyörän nykyinen omistaja lukee tätä, voi varmaan vahvistaa asian. Ole hyvä, säästit juuri 300 puntaa.
Kiitos! Mutta toi tulee olee ajankohtainen vasta talvella. Nyt ei vain riitä rahat enää mihinkään.
 
Ei Jeesuksen perse! Nyt ku sitte saatiin faijan kanssa ruuvattua eilen moottorinsuojukset ja varvassuojus paikoilleen, ni nyt sitte huomasin että keulakatetta (ja nopeusmittaria) kannatteleva alumiininen keulakolmio on katkennu sieltä tyvestä...

Mul on yks varakolmio mutta viimeks ku sitä sovitin ni muistaakseni se oli väärän muotoinen, eli sitä pitäis anyway polttaa varmaan jotta taipuis... mitä oon ymmärtäny, ni alumiini ei oo hirveen mielissään vääntämisestä...

Jos ei onnistu varakappaleen sovittaminen, ni sit on aika helvetinmoinen kiire löytää pk-seudulta joku alumiinihitsaaja joka vetäis ton tarpeeks ehjäksi jotta sillä onnistuis 1 harkkapäivä + kisaviikonloppu. Alkaa päivät ja rahat loppuu kesken, ku pitäis uutta kämppää duunata ohessa yms yms yms yms.... :no::no:


Kiitos! Mutta toi tulee olee ajankohtainen vasta talvella. Nyt ei vain riitä rahat enää mihinkään.

Ei alumiinin lämmitys oikein onnistu. Ennen kun mitään tapahtuu pitäisi se laittaa ns. räkäkuumaksi ja paksummilakin aineilla saa olla tarkkana ettei valahda. Hitsaus ei pitäisi montaa kympiä maksaa kunhan löytää jonkun jolla pelit. Eli jotenkin voi migillä saada hitsattua, alulanka ofc. Tig taas pitää olla vaihtovirta, sekä murtumakohta hyvin puhdas tai putsattava muuten ei onnistu.
 
Teetän kyllä ens vuodeksi jostain uuden jostain superhiilikuituteräksestä ettei varmana mene katki enää....

P.S. Yritän tässä just ostaa tota kertalisenssiä tohon Alastaron kisaan mutta toi systeemi vaa tyrkkää mulle vaihtoehtona ainoastaan tota koko kauden lisenssiä... Mistäs helvetistä sen kertalisenssin saa hankittua?
 
Onko kyseessä siis etuhäkki? Ei mitkään peltipalat, reiät ja popniitit/ patenttivanne tule kysymykseen?
 
Totaaa.... "alkuperäinen" etuhäkki maksaa noin 20e ebayssä.
Yritin partzillasta etsiä sen kyseisen osan nimeä jotta pystysin ettimään sitä kaupoista, mutta en löydä kyseistä osaa millään... mutta mä olenkin tyhmä :tyhmäminä:

Onko kyseessä siis etuhäkki? Ei mitkään peltipalat, reiät ja popniitit/ patenttivanne tule kysymykseen?
Jos se on etuhäkki, joka on alumiininen haarautuva tanko jossa nopeusmittari ja etukate on kiinni, ni kyllä sitte kyseessä on etuhäkki. Se on haljennut sieltä aivan ohjaustangon tyvestä katki asti.

Tuohon nykyiseen on jo noiden kisakatteiden myötä laitettu popniiteillä pikakiinnikkepalat päihin hitsattuna.
 
ni mikä keissi tää häki rikkoutumine kaatusikko- olikko kemorallla siälä kuulema melkonen romuralli? eihä asia mulle kulu mut tyydyttäs mun valtava uteliasuuden-
 
Jos se on etuhäkki, joka on alumiininen haarautuva tanko jossa nopeusmittari ja etukate on kiinni, ni kyllä sitte kyseessä on etuhäkki. Se on haljennut sieltä aivan ohjaustangon tyvestä katki asti.

Tuohon nykyiseen on jo noiden kisakatteiden myötä laitettu popniiteillä pikakiinnikkepalat päihin hitsattuna.
Ota kuvia, niin näkee millä sen sais viriteltyä toimivaks.
 
Helppo homma hitsarille kun on palat tallella ja oikeassa muodossa.

Teetän kyllä ens vuodeksi jostain uuden jostain superhiilikuituteräksestä ettei varmana mene katki enää....
Tuota ei kannata tehdä, koska sitten hajoo rungosta korvat.

Eli mielummin pari tommosta ratakateputkihässäkkä etuhäkkiä varastoon. Ne ei paljoo maksa, ja hajoo kummiskin joka kaadossa.
 
Alastaron kisaraportti

Lähtökohdat
Yhteensä 3 harjoituspäivää oli mulla mahdollista ajaa Alastarolla ennen SM-kisoja. Heinäkuun alussa sain kahdessa päivässä vain 2 kuivaa settiä alle, jonka jälkeen alkoi vesisade. Eemeli testas mun pyörää tuolloin koulutuksen yhteydessä, pyörän säädöt oli "nollattu" edellisen yön aikana ja painumat mitattu. Palaute pyörästä oli, että geometria tuntui ihan hyvältä, ehkä pikkasen perä halusi nousta kovissa jarruissa mutta se pitäis korjaantua ihan keulaa pikkasen nostamalla. Eme myös mainitsi että jarrut "katosi" kahvilan jarrussa vikalla kierroksella mutta luulin että tarkoitti vain pehmennyttä kahvaa jonka pistin sen piikkiin että Eme osaa käyttää jarruja paljon rajummin kuin minä, se oli toki tiedossa että toinen jarrusatula laahasi pahasti. Yksi suuri haittatekijä pyörässä oli (ja on vieläkin) ja se on väärin säädetty kaasu, sama vaiva joka Nitrouksen uudessa Kawassa oli. Kaasua ei pysty apexissa avaamaan koska voima tulee liian vihaisesti ulos ja heittää pyörän ulos linjalta. Korjausmenetelmä on mulla nyt tiedossa, mutta aikaisintaan pystyn talvella edes alkaa katsomaan asiaa, joten tuolla kaasuhaitalla nyt sitte pitää vain elää tää kausi loppuun.

Viimeinen Lauantai ennen Alastaron kisoja oli vielä yksi harjoituspäivä. Päivän eka kuivan kelin setti katkes kolmosmutkaan ku yks pyörä meni nutulleen siinä, sitte ootettiin raadon keräämiset, ja ehdin saada 10 kierrosta kasaan. Sitte alkoi liputusvuoro ja sen aikana alkoi vesisade, ja se päivä päättyi siihen... ehdin saada vain parikymmentä kierrosta yhteensä kasaan joten aika epävarma pohja oli lähteä kisoihin.

Pyörä kävi jarrusatulahuollossa ennen kisoja, jossa aukaistiin ja puhdistettiin satulat, sekä vaihdettiin nesteet. Oletin että vaiva on korjattu.

Perjantai
Perjantain ekoihin harkkoihin. 9 kierrosta sain kasaan, pyörä tuntui ihan hyvältä. En jarruttanut hirveän kovaa mihinkään kun alla oli vanha MS3/MS4 kombo jossa etusella oli jo about 100 kierrosta alla, takasella joku 50.

Seuraavassa harkkasessiossa sitte tuli 5. kierroksella nopeasti ymmärrys siihen mitä Eme tarkoitti että jarrut katosi... oli siihen asti käyttäytyny jarru täysin normaalisti. Menin Palmasin jarruun ja puristin jarrua. Puoleenväliin jarrutusta meni normaalisti, yhtäkkiä kahva kalahti pohjaan ja kaikki jarru hävisi. Siinä sitte pieni vaihde pesään ja takajarrua hiekalle asti ja sit alko rodeo... Pysyin ku pysyinkin pystyssä ja sain työnnettyä pyörän pois hiekalta ja pääsin varikolle. Heti välittömästi hiekalle menon jälkeen koitin uudelleen kahvaa ja tuntuma oli jälleen paikallaan. Joskin heti kun sitten menin Lemminkäisen jarruun ni jarru tuntui varsin pehmoiselta mutta jarrutti kuitenkin. Tästä sitte aluksi syytin että huolto oli menny päin helvettiä ettei ollu korjattu mitään. Otin satulat auki ja kyllä ne männät liikkui kevyesti sormilla liikuttamalla ihan niinku huolto oli sanonut. Eli suht mysteeriksi jää mikä sitä jarrun laahaamista aiheuttaa kun satulat ei pistä hanttiin. Varikolla kun esitin asian ni useammassa varikkopilttuussa tätä hämmästeltiin. Paras arvaus porukalla oli, että pääsylkkä olis antamassa periks.

Tästä nyt sitte kuitenki ainoa käytännön vaihtoehto oli vaihtaa uudet palat (vanhat oli varsin finaalissa jo, joka saattoi edesauttaa lämpenemistä) ja imasta liiat jarrunesteet pois säiliöstä, ja löystää jarrut levyjen ympäriltä. Tästä sitte mökille grillaamaan.

Lauantai
Tästä tuli sellainen päivä minkä haluaisi pyyhkiä pois muistista. Edellisen päivän nesteytyksestä ja hyvästä ravitsemuksesta huolimatta heräsin aamulla melkoiseen silmänpohjan päänsärkyyn. Siitä kuitenkin oli pakko lähteä käymään Alastarolla kyläkaupassa, joten lääkkeet naamariin ja menoks. Hetken aikaa auttoi, sitten olo taas paheni. Menin käymään varikolla kun sovittiin mekaanikon kanssa että vaihdetaan renkaat Lauantaina jottei Sunnuntaina tule vahingossakaan kiire sen takia. Renkaanvaihto oli ihan helvettiä ku silmissä jyskytti niin ettei meinannut nähdä kunnolla. Sit käytiin pikaisesti katsomassa jokkiksen 1. lähtöä hetken aikaa, ni ihme kyllä siinä katsomossa istuessa metelissä se olo helpotti hetkeksi... mutta ku piti se toinen rengas vielä vaihtaa, ni siinä sitte palasi olo kahta pahempana. Saatiin kuitenki renkaat vaihdettua ja minimaalisesti tehtiin kaikki muu ja takas mökille. Sit rävähtikin päälle täys migreenikohtaus. Sen jälkeen muistikuvat onki lähinnä kokovartalokramppailua ja hikoilua sängyn pohjalla ja välistä oksentamista ja kramppeja vessassa...

Sunnuntai
Herätys aamulla n. klo 6. Olo oli vielä heikko ku koko yö menny ihan kuivana, joten vissyä, sipsejä ja kokista sen verran naamariin että kroppa vähän heräs. Sit ku vähän alko keho normalisoitumaan ni sapuskaa naamariin ja kohti varikkoa. Muuta ei valmisteluja puuttunut kuin rengaspaineen tarkistus ja tankkaus.

Aika-ajo
Lappunakit alle ja radalle. Ekat pari kierrosta ei tullu valmista ku ekalla nopealla tuli Mäkinen ohi ja pilas kierroksen, tokalla nopealla tuli Valtonen ja joku Kyllikki ohi. Sit sain tyhjän ladun ja ruutuun 1:21.7. Ei hirveen tyytyväinen, mutta tätä en tienny joten jatkoin takomista. Taas pari paskakierrosta jotka meni kaikki pilalle siks ku uus etunakki piti liian hyvin ni menin sisäkanttarin päälle :D Sit oli kierros 7 tulossa tyyliin 1:21.0 tai korkea 1:20. Kaikki sektorit oli vihreällä T7 asti kunnes Kylllikki päätti kusta ulostulonsa siinä ja jouduin nostamaan etten ajanu konttiin. Silti sen kierroksen aika oli 1:21.9... lievästi vitutti. Noh, ei se lähtöruutu ois loppujen lopuksi parantunut kuin sen 2 pykälää. Lopullinen lähtöruutu 12. Harmitus on suuri, koska aika-ajon ainoa tavoite oli parantaa oma PB joka jäi 0.3s päähän (1:21.4)

1. Lähtö
Tavoite oli päästä maaliin ku en oo kertaakaan vielä ruutulipulle asti päässyt. Just ennen starttia heitti vedet radalle ja mentiin jo vaihtamaan sateisia alle ku saatiin tietää ettei SuperBiken lähtö viivästykään normi aikataulusta. Sit ku oltiin jo eturengas vaihdettu, takarengas vielä ilman vannetta ja aikaa 13 minuuttia ni sanoin että "ei helvetti nyt ne slicksit alle ja niillä mennään, ei ehditä ku en o pukenu ees päälle vielä" ... Hirmuinen munkki että se rata kuivui lähes kuivaksi niiden 3 tutustumiskierroksen aikana, eli slicksit oli se oikea vaihtoehto. Sit vain gridiin.

Tais tulla elämäni paras lähtö kyllä... tuntui ensin että otin mummolähdön ku ei keulinu yhtään vaikka lähdin 6000+ kierroksilta luistattamaan... sit vaa yhtäkkiä katon että mitä helvettiä muut tekee ku kaikki tulee perä edellä vastaan. Mitä kaverin videolta T1 penkalta katsoo, ni sain yhtä hyvän lähdön ku Esa ja ruudut 2,3,4. Ohitin 3 kaveria ennen T1, mutta sen verran tiukka linja oli ykköseen että ulkoa sisään leikannut jannu pääs kuittaamaan ohi. Ku tulin maalisuoralle ja 6 kierrosta jäljellä ni keltanen valo sytty tauluun... unohdettiin siinä sadetohinassa lisätä bensaa :D Kirosin kypärän sisällä kaikki loput kierrokset aina maalisuoralla että et nyt saatana sammu kesken. Vikalla kierroksella yskäisi Palmasin ulostulossa ja aattelin että tässäkö tää nyt oli, mutta ei yskäissyt uudestaan ennenku vasta maaliviivalla. Kaikki kisakierrokset meni sekunnin sisään, joten ihan ok.

Sijoitus lopulta 10.

2. Lähtö
Edellisessä kisassa nopein kierros 1:21.72 josta lähtöruutu 10 tokaan lähtöön. Tällä kertaa löpöä tarpeeks tankkiin jottei toistu virhe :D Laskin myös takarenkaan painetta ku vähä potki turhaan kisan lopussa kovissa avauksissa.

Tämä lähtö meinas mennä vähä pipariksi ku innostuin jo keventämään kytkintä eikä ollu valot sammuneet. Sit ku puristin just takaspäin ni sit ne sammui... Meni vähä supervarovaiseksi irrottaminen ettei se lähe vahingossa keulimaan... Yhdestä menin ohi T1 jarruihin, mutta T2 jouduin ulkolinjalle ja 2 jannua kuittas ja vielä T3 jarruun tuli yks jannu ohi. Sen jälkeen mentiin 8 kierrosta trullijunaa Kyllikin ja Johanneksen kanssa. Pääs ihan hauskaa kisaa ajamaan näiden kahden kanssa. Pääsin kierroksella 7 yrittämään ohitusta T3 jarruun, ja pääsinki rinnalle ja pidin apexin kii, mutta pikkasen liikaa tapoin vauhtia ni kaveri tuli ulkokautta heti uudelleen ohi. Sen jälkeen pari kierrosta seurasin Kyllikkiä ja Johannesta kunnes 2 kierrosta ennen maalia Kyllikki pisti Lemminkäisessä kyljelleen. Se oli koko kisan ajan vetäny niin järkyttävällä riskillä jarruihin että oma tekeminen meni välillä sekasin ku apexin sijaan tuijotin sen jannun pyörää että lähteekö se tangentin suuntaan vai ei.

Tämän jälkeen Johannes vähä lisäsi vauhtia ja luulin että oma vauhti hyytyi mutta ei hyytynyt vaan todellisuudessa vauhti pysyi samana läpi kisan. Ois ollu vielä varaa ajaa lujempaakin mut ku luulin että nakit oli jo finito ni en ottanu riskejä vaan nautin elämästä. Maaliin sijalla 10. (suomalaisista 9.) ja paras kierrosaika kisassa 1:21.5 joten enkka jäi kympän päähän ainoastaan.

Tässä mun 2. lähdön kierrosaikalistaus:
WhatsApp%20Image%202020-08-02%20at%2021.24.10.jpeg


Helvetin tyytyväinen olen suoritukseen ottaen huomioon jarruhuolet, migreenin, vähäisen harjoittelun määrän, ja epävakaan kelin tuoman huolen. Tuolla kaasulla en ihan hirveesti kovempaa olis päässy. Matala 1:21 ois saattanu tulla kisassa mutta hyvä näin. Talveksi jää sitte jarrusysteemin uusiminen + kaasun korjaaminen. Kuulin vastaavasta ongelmasta kärsivältä että toi paska kaasu maksaa hitaista mutkista lähtiessä sen about 0.4s/avaus, joten ihan tyytyväinen vauhtiin oon, potentiaalia siis on alle 20 aikoihin ku kaikki natsaa kohdalleen.

Loppupuheenvuoro
Mun kausi 2020 päättyy sekä ajoharjoittelun että SM-kisojen osalta valitettavasti tähän. Rahat on täysin loppu. Tämä kesä oli sellainen taloudellinen katastrofi ettei mitään järkeä, ihme että pääsin edes Alastaron ajamaan, ei ollu Korona edes suurin tekijä tässä palapelissä. Positiivisesti ajatellen säästyi renkaita paljon ens kaudelle, ja molemmat pyörät on huollettu tänä kesänä joten ei pitäis ens keväälle olla isoja kustannuksia.

Kiitos Annikalle ja Hagnerille korvaamattomasta varikkoavusta. Kiitos Esalle ja Soikkelille neuvoista ja avusta varikolla. Kiitos teemukille keulan kanssa avustamisesta Kemoralla. Kiitos kaikille muillekin varikkohepuille joiden kanssa yhteistyötä tuli kesän aikana tehtyä. Kiitos ST:lle jonka kanssa tuli ajeltua useampi viikonloppu yhdessä kesän aikana.

Kahden onnistuneen SM-lähdön saattelemana kohti vuotta 2021 --> :jippikaijee:
 
Back
Ylös