• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Putkiston katsastus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mka

New member
Jossain keskustelussa oli puhetta että lainvalvojat ovat pahimmillaan intoutuneet poistamaan kilvet, jos tehoputkia ei ole muutoskatsastettu. Kuinkas moni on katsastuttanut tehoputkensa ja miten noin yleisesti ottaen onnistuu? Race-putkilla lienee ainakin vaikeuksia.
Tuli vaan mieleen, jos 10R:n tehot tai äänet alkaa jossain vaiheessa kaivata terävöittämistä ja näin talvellahan on aikaa suunnitella kaikenlaista.
Mitäs kokemuksia muuten 10R:n slipareista / kokoputkistoista on? Tuliko tehoa vai pelkkää ääntä? Commanderi tarvittaneen kaveriksi?

Aluksi voin sanoa että omaa peliä en ole muutoskatsastanut pöntön vaihdon jälkeen ja uskon muutenkin ettei poliisi ole motoristeja pysäytellyt pelkästään vaihdetun putken takia (saatan olla väärässäkin)...

Sitten tuosta viritysasiasta. Eli pelkän pöntön vaihdolla ei tuskin saa muuta kuin ääntä ja näköä ja sama tilanne on koko putkistonkin osalta. Eli aina kun tarkoitus on ihan oikeasti lisätä tehoa niin sitten pitää myös ruiskuun (tai kaasariin) kajota, eli lisää menovettä vehkeeseen ja vapaavirtaussuodattimelle ilmaa. Ja näiden yhteispelillä lisäapua saadaan sillä putken/pöntön vaihdolla.

-C9B5R4-

Bikessä oli joskus sliparit vertailussa,muistaakseni parhaimmillaa yli 8 heppaa tuli lisää slipari&suutinsarja yhdistelmällä.

Mitäs kokemuksia muuten 10R:n slipareista / kokoputkistoista on? Tuliko tehoa vai pelkkää ääntä? Commanderi tarvittaneen kaveriksi?
Ei ole kokemusta mutta kannattanee lukasta uusin Performance Bikes, siinä laitettiin Ti-Forcen putkisto 10R:ään eikä juuri teho/painoetua tullu. Kehuttiin alkuperäistä onnistuneeksi muistaakkeni. (En muista juttua ulkoa, läsy kotona)

Jossain keskustelussa oli puhetta että lainvalvojat ovat pahimmillaan intoutuneet poistamaan kilvet, jos tehoputkia ei ole muutoskatsastettu.
Morotonki!

Justiinsa tuossa viikonloppuna jutustelin tamperelaisen sheriffin kanssa aiheesta ja kyselin, että mikä on tällä suunnalla poliisin suhtautuminen asiaan. Sanoi, että Tampereella ei ole mitään uutta ja erityista ohjeistusta aiheeseen liittyen tullut, mutta tosiaankin pääkaupunkiseudulla asiaan on alettu kiinnittämään enemmän huomiota.  Varsinkin LP:n puolella asia on ollut ajankohtaisena. Näin oli vanhoilta työkavereiltaan kuullut, kun yhteydessä olivat olleet. Kyseinen poliisi, jonka kanssa jutustelin, ei ainakaan henkilökohtaisesti häiriinny pyörien äänistä. Kovasti vaan kehui komeita ääniä, joita pyörissä on. Lisäsi kuitenkin vielä jotain siihen suuntaan, että tietenkin järkeä pitäisi käyttää siinä, missä sitä pyörää huudattaa ja mihin aikaan vuorokaudesta.

-Smurffi & yhteyksiä poliisiin  
wink.gif

Asiaa polliisisedän suusta.

Ja pieni työssäkäyvän purkautuminen:

Vaikka itse ajan ja kuuluu kun meen, niin kyllä se vähän vituttaa ja aiheuttaa myötätunto häpeää meidän muiden motoristien puolesta kun puolenkymmentä pyörää, race slipareilla virittettynä, luukuttaa rajoittimeen liikennevaloissa ja kun liikkeelle pääsee, niin täysillä, että ehtii pysähtyä seuraaviin paukuttaan rajoittimelle. Vaikuttava ajotaidon näyte.
033102ass_1_prv.gif

ja tämä tietty arkena 02-03 yöllä.

Kaupungissa kun asuu niin ääntä on ja hyvä niin mut silti...

Toistaiseksi oon ite koettanut öiseen aikaan lipua rauhallisesti asutusten keskellä edellä mainittua välttäen.

Vaikka itse ajan ja kuuluu kun meen, niin kyllä se vähän vituttaa ja aiheuttaa myötätunto häpeää meidän muiden motoristien puolesta kun puolenkymmentä pyörää, race slipareilla virittettynä, luukuttaa rajoittimeen liikennevaloissa ja kun liikkeelle pääsee, niin täysillä, että ehtii pysähtyä seuraaviin paukuttaan rajoittimelle. Vaikuttava ajotaidon näyte.
033102ass_1_prv.gif

ja tämä tietty arkena 02-03 yöllä.
Niinpä niin. Itse asustelen kaupungin ainoan ympärivuorokautisen huoltoaseman vieressä. Kyllä kesäiltoina meteli on vallaton kun neljä katupyörää sulattaa kumia melkein ikkunan alla. Kesällä kämppä on niin kuuma, että ikkuna auki pitää olla aina (on muuten haju aika ikävä...
sad_orig.gif
). Ei ole montaa yötä viikossa ettei herää julmettuun meteliin.

En syyllistä pelkkiä mopoilijoita, kyllä siellä on ihan jenkkiraudat ja ammari ekkeritkin ythälailla.

Itseppähän asuntoni hommasin, joten täytynee kestää...

-Antti

Tosi on. Asun itse moottoritien likellä jossa on pitkä suora johon tullaan rampilta. Kesä iltana se vakio cbr:n ujellus kuuluu talon sisälle asti  
wink.gif

Mikä idis on vinguttaa esim keskustassa yöllä
lookaround_orig.gif

Kovasti koitin etsiä, mutta en löytänyt suoraa vastausta.

Eli jos vaihtaa äänenvaimentajan E-hyväksyttyyn versioon, tarviiko pykälien mukaan joka tapauksessa muutoskatsastaa? Jostain olen ollut lukevinani, että tiettyyn vuosimalliin asti ei tarvitsisi katsastella... Miten on?

Mites sitten, jos aletaan muutoskatsastelemaan, niin tarviiko jotain lappuja putkesta tms.? Äänen voimakkuudet ilmeisesti mitataan aina, vaikka olisi kuinka E-hyväksytty ja dokumentteja?

Kertokaas kaikki -hyvä tietää- asiat ja käytännön kokemuksia.

Tää slipari homma on näköjään taas noussut pinnalle. Selvittelin itse mielestäni asian aika pitkälle kun kysyin asiaa sekä katsastajilta sekä virkavallan edustajalta joka liikkuu myös moottoripyörällä. Molempien vastaus on sama: Äänenvaimentajan saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta jos melutaso ei nouse ja vaimentajan ei tarvitse olla e-hyväksytty. Melutason mittaaminen on kuulemma nykysysteemeillä tienpäällä täysin mahdotonta. Olen vaihtanut itselleni äänenvaimentajat "parempi" äänisiin, jotka ei ole e-hyväksyttyjä ja nykyn yöni hyvin
sport05.gif

josko se homma on näin, kun maanviljelijä keväällä menee pellolle
niin aivan VARMASTI myös se naapurin "maajussi" menee samoihin hommiin vaikkei olis vielä aikakaan, eli onkohan kyse tuosta "naapuri" kateudesta kun kerran kaverillakkin niin miksei ....

joku viittasi ulkonäköön mitä vikaa alkup. putkissa on ei mitään
sillä suurimassa osissa pyöristä on aivan nätti vaimennin, ja kaiken-
lisäksi ääni on myös kohdallaan, kyllähän noita eriäviä mielipiteitä
tässä maailmassa aina riittää, mutta NIIN hyvää ei kyllä löydy
että ko:vermeet olisi hintansa väärtti, eli liian paljon MELUA
tyhjästä (putkesta).

koska joku testaa esim: suuttimien ja neulojen vaihdon vaikutuksen kyllä sillä tulee jotain
confused_orig.gif
lisäystä mutta mihin
siitä vaan kokeilemaan, eikö kuitenkin ole kysymys eri direktiivien
täytäntöön panosta eli on sen takia "kuristettu" jolloin myös
tehot kärsii, ainakin noissa customeissa pelkkä ko:toimenpide
vaikuttaa jonkunverran, miksei siis muissa pyörissä.

No tää ei sinänsä vastaa kysymykseen, mutta kerronpa kuitenkin  
biggrin.gif
Aikoinaan ostin Tuuttihondan kilvettömänä ja siten jouduin katsastamaan mokoman uudestaan saadakseni kilvet. Konttorilla osui 'nostalgia-mp' hemmo katsastajaksi ja tutkaili mm. 4-2-1 pakorööriä. Totesi että makeet on äänet (huilu oli todella kovaääninen jos antoi kakkua koneelle) ja löi leimat ja antoi kilvet  
tounge.gif
Sattui sitten 'pilistä' Kuopiossa ajellessa että virkavalta kiinnostui äänisaasteesta mitä moposta lähti, tutkailivat paperit ja  
nixweiss.gif
koska oli katsastettu mopo ja paperit kondisessa  
wink.gif

Kovasti koitin etsiä, mutta en löytänyt suoraa vastausta.

Eli jos vaihtaa äänenvaimentajan E-hyväksyttyyn versioon, tarviiko pykälien mukaan joka tapauksessa muutoskatsastaa? Jostain olen ollut lukevinani, että tiettyyn vuosimalliin asti ei tarvitsisi katsastella... Miten on?

Mites sitten, jos aletaan muutoskatsastelemaan, niin tarviiko jotain lappuja putkesta tms.? Äänen voimakkuudet ilmeisesti mitataan aina, vaikka olisi kuinka E-hyväksytty ja dokumentteja?

Kertokaas kaikki -hyvä tietää- asiat ja käytännön kokemuksia.
Sama homma vaivaa mua. Mulla on corollaan vaihdettu mufleksin tarvikeputki ja jarrupalatkin on vaihdettu tarvike-mallisiin. Pitäisikö muutoskatsastaa? Kasettiradiokin on erillainen kuin alkuperäinen! Mitä tehdä, minua pelottaa !
pftroest.gif

Vastaus löytyy suoraan laista ja asetuksista, sohmin puolella oli muutamaa viikkoa sitten suorat lainauksetkin lauseineen.

Lyhennettynä: putken saa vaihtaa ominaisuuksiltaan samanlaiseen kunhan äänet ja muut mitat eivät oleellisesti muutu. Jos tien päällä suoritetussa tarkastuksessa on aihetta epäillä näiden tekijöiden muuttuneen sitten tyyppihyväksynnän, voidaan määrätä uudelleenkatsastus. Varsinaiset CE ääninormit jota käsittääkseni tyyppihyväksynnässä noudatetaan löytyy jokin aikaa sitten käydystä E-vilkkukeskustelun linkkinä olevasta CE normistosta.

Jos jokaikinen pikkukilke pitäisi muutoskatsastaa, niin kovin menee sekä kulkupelin omistajan että katsatusmiehen kannalta hankalaksi...

No jos noita lakipykäliä ja asetuksia noin tulkitsee, niin kaikki muutokset on katsastettava...

Itse en ole muutoskatsastanut mitään kulkupeliä muissa tapauksissa, kun että koneen kokoa on muutettu, tai peliin on asennettu ahdin.

Ja eipä noita kukaan sen tarkemmin katsele, noin kotilopuolelta esimerkki, että olen vuosikatsastanut 1,6l hakkimallin vw-golffin, jossa 180hv 16v-gti kone keulilla, eikä autossa ollut katsastusmiehen mukaan mitään huomautettavaa
biggrin.gif

Mulla on corollaan vaihdettu mufleksin tarvikeputki ja jarrupalatkin on vaihdettu tarvike-mallisiin. Pitäisikö muutoskatsastaa? Kasettiradiokin on erillainen kuin alkuperäinen! Mitä tehdä, minua pelottaa !
pftroest.gif
No voi, voi... toivottavasti ei mene yöunet noiden mahdollisien laittomuuksien kanssa  
pftroest.gif
Olisiko varminta pistää sorolla seisontaa ja kulkea pussilla?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun pitää käydä jossain välissä joka tapauksessa muutoskatsastamassa mopo 300% tehokkaammaksi mitä papereissa lukee.  
tounge.gif
Samalla tulisi papereihin paisarikin.

Sen verran olen pykälistä ym. ymmärtänyt, ettei valojen muutoksia tarvitse katsastaa, jos vaan löytyy oikeat e-hyväksynnät. Renkaiden kokomuutos tarvitsisi muutoskatsastuksen. Pakoputken muutos ei minun tulkinnan mukaan, mutta kertokoot joku 100% faktan (jos sellaista on, kun näyttää olevan tulkinnanvaraa)

Viimesyksyisen kilpi_sakko komedian jälkeen kävin katsastuskonttorilla...

Väittivät että renkaissa saa olla halkaisijassa ~50 milliä ja leveydessä 30 milliä eroa, eikä tarvii vielä erikseen katsastaa. Oletuksena tietty että kantavuus ja nopeusluokka tms. pysyy ajeneuvoon sopivana.
Vaihdettu putkisto pitää olla hyväksytty merkinnällä tai/ja hyväksyttää melun suhteen + vuosimallista riippuen päästöjuttuja vielä,  tässä asiassa ei tullut apuja konttorilta päin vaan valmiin mittaustodistuksen kanssa muutoskatsastamaan.

Paperi on kuitenkin vaan paperia... Poliisi ei ole tienpäällä koskaan väärässä ja lopultahan noi asiat on kiinni siitä että missä ja miten sitä meteliä sekä mielipahaa aiheuttaa.  
talktohand.gif

Back