Pyörä junassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tsj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tsj

New member
Varmaankin sidotaan kiinni, mutta miten, kuka ja kenen liinoilla?

Viikonlopun sää näyttää sen verran kurjalta, että tekisi mieluummin mieli junailla pyörä talvisäilöön.

Itse täytyy ajaa autonkuljetusvaunuun, sitoa itse ja omilla liinoilla käsittääkseni. ja kuljettajan täyty matkustaa samalla junalla...
Sidontaan on varmasti yhtä monta tapaa kun kuskiakin, vinkkejä voit katsella mm tälläkin foorumilla olevista keskusteluista joissa pyörää sidotaan kärryyn tahi laivaan.

Itse tosiaan junaan ajetaan, veikkaisin, että kannattaa ottaa omia liinoja mukaan vaikka VR jotain tarjoaisikin.

Joskus yritin kuljettaa kahta skootteria junalla, melko uskomatonta oli se, että yksittäisen moposkootterin hinta on sama kuin moottoripyörän jonka hinta taas on sama kuin auton. Toisaalta jos kiskaiset vaunuun pakettiauton jossa on sisällä 4 skootteria tai vaikka 3 moottoripyörää, hinta on sama kuin auton
smile_org.gif

VR itsekin oli pahoillaan tuosta hinnoittelusta, ymmärsivät hyvin, että moottoripyörä vie selvästi vähemmän tilaa kuin auto, mutta jousto ei kuulemma ollut mahdollista. Varmuuden vuoksi tuon selvitin vielä useammalta taholta. Hyvin nopeasti tulee halvemmaksi vuokrata pakettiauto ja ajella sillä.

Ite kuskasin mopon junassa kerran tänä kesänä. Homma menee käytännössä seuraavasti:
Lastaat mopon itse autovaunuun, VR:llä on liinoja, mutta suosittelen omia. Joudut itse kiinnittämään mopon, mutta ainakin mulla VR:n jampat seuras hyvinkiin läheltä. Pistin ite mopon vaunuun sivuttain sivuseisontatuelle nojaamaan junan kulkusuuntaan nähden taaksepäin. Kiinnitin omilla liinoilla neljästä eri pisteestä, ja VR:n liinoilla vielä parista kohtaa. Ei niillä kötöstyksillä liikkunut mihinkään tre-roi välillä vaikka välillä juna nyki aika lahjakkaasti.

Ja tottakai mopo vie yhden hlö auton paikan, joten siitä veloitetaan sama hinta, pistät sen sitten vaunuun poikittain tai pitkittäin. Perseestä!
033102ass_1_prv.gif
mad.gif

Kesällä 2007 kuskattiin pyörät junassa rvi-tre. Pyörät sidottiin neljällä liinalla, oli kuulemma joku vakuutus juttu. Vr:n miehet oli mukana sitomassa ja tarkastivat vielä jokaisen pyörän kiinityksen. Vr:n liinat oli hyväkuntoiset ja yllättävän puhtaat.

Mitäköhän mahtaisivat sanoa siitä jos tyrkkäsee Z-junaan enduron siihen polkupyörävaunuun? HKI-LAHTI välille kun ei kehtaa lähtee moottoritietä vinguttamaan kisaenskalla ja kiva olis päästä lahdessaki käymään omalla moppella...

Hyvin se mahtus siihen eikä kenenkää tiellä olis kun veis EI-RUUHKASILLA vuoroilla, mutta tiedä sitten mitä lakikirjat sanovat moottoriajoneuvojen kuljettamisesta junassa ihmisten seassa...
smile_org.gif

VR ei ota mopoja vanhoihin autovaunuihinsa, ainoastaan uusiin. Esim Oulusta etelään lähtevät autovaunut ovat kaikki vanhoja, joten kannattaa selvittää, onko lähtevässä junassasi, tai lähtöasemalla ylipäätään käytössä uudempia autovaunuja. Hki Tre Roi asemilla on ainakin uusia vaunuja.

Kysyin ja näin vastattiin.

Hei

Kiitos yhteydenotostanne.

Moottoripyörän kuljettaminen on mahdollista autopikajunareiteillä näiden yöjunien autovaunuissa. Kuljettajan on aina matkustettava mukana sekä osallistuttava kuormaukseen.

Pelkkää moottoripyörää ei voi kuljettaa henkilöliikenteen junissa. Kuormausvaiheessa matkustajan on itse ajettava moottoripyörä autonkuljetusvaunuun.

Matkustajan ja moottoripyörän kuljetushinta on sama kuin autonkuljetuspaketin hinta. Esimerkiksi Tampereelta Kolariin etuhintakaudella pakettihinta on 209 euroa.

Läiput voitte ostaa asemalta tai varata puhelimitse numerosta 0600 41 900 (1 euro/puhelu + pvm). Tarkemmat tiedot esimerkiksi kuormauspaikasta www-sivuiltamme tai puhelimitse varausta tehtäessä. Puhelinpalvelu palvelee päivittäin 7 - 22.

Ystävällisin terveisin

Piia Jokela
VR Yhteyskeskus
Eteläinen Asemakatu 2 A
11130 Riihimäki
Puhelin 0600 41 900 (1 euro/puhelu + pvm)
yhteyskeskus@vr.fi
http://www.vr.fi

Kysyin ja näin vastattiin.

Hei

Kiitos yhteydenotostanne.

Moottoripyörän kuljettaminen on mahdollista autopikajunareiteillä näiden yöjunien autovaunuissa. Kuljettajan on aina matkustettava mukana sekä osallistuttava kuormaukseen.

Pelkkää moottoripyörää ei voi kuljettaa henkilöliikenteen junissa. Kuormausvaiheessa matkustajan on itse ajettava moottoripyörä autonkuljetusvaunuun.

Matkustajan ja moottoripyörän kuljetushinta on sama kuin autonkuljetuspaketin hinta. Esimerkiksi Tampereelta Kolariin etuhintakaudella pakettihinta on 209 euroa.

Läiput voitte ostaa asemalta tai varata puhelimitse numerosta 0600 41 900 (1 euro/puhelu + pvm). Tarkemmat tiedot esimerkiksi kuormauspaikasta www-sivuiltamme tai puhelimitse varausta tehtäessä. Puhelinpalvelu palvelee päivittäin 7 - 22.

Ystävällisin terveisin

Piia Jokela
VR Yhteyskeskus
Eteläinen Asemakatu 2 A
11130 Riihimäki
Puhelin 0600 41 900 (1 euro/puhelu + pvm)
yhteyskeskus@vr.fi
http://www.vr.fi
Näinhän se menee!

Huomenna lähdetään iltajunalla kohti Kolaria.
062802jumpie_prv.gif

Lisäyksenä vielä, että max 4 pyörää samaan junaan, kannattaa varata paikka ajoissa, ettei tule yllätyksiä. Me varattiin jo kaks kuukautta sitten.

Itse tosiaan junaan ajetaan, veikkaisin, että kannattaa ottaa omia liinoja mukaan vaikka VR jotain tarjoaisikin.

Joskus yritin kuljettaa kahta skootteria junalla, melko uskomatonta oli se, että yksittäisen moposkootterin hinta on sama kuin moottoripyörän jonka hinta taas on sama kuin auton. Toisaalta jos kiskaiset vaunuun pakettiauton jossa on sisällä 4 skootteria tai vaikka 3 moottoripyörää, hinta on sama kuin auton
smile_org.gif

VR itsekin oli pahoillaan tuosta hinnoittelusta, ymmärsivät hyvin, että moottoripyörä vie selvästi vähemmän tilaa kuin auto, mutta jousto ei kuulemma ollut mahdollista. Varmuuden vuoksi tuon selvitin vielä useammalta taholta. Hyvin nopeasti tulee halvemmaksi vuokrata pakettiauto ja ajella sillä.

Ymmärtää hyvin, paikan maksu perustuu siihen että skootteri tai moottoripyörä varaa kokonaisen autopaikan ts. yksi auto vähemmän mahtuu kyytiin.

Vaihtoehto juna ei ole alkuunkaan hullumpi. Helsingistä Kolariin tulee 923 kilsaa mikä on ajoaikana 12h 53min (Google Maps)

Bensat + majoitus sekä murkinat versus junalla hyvin nukuttuna 200€ köyhempänä kolarissa.

Ajamaan ehtii hyvin pohjoisessakin ja sieltä voi aina ajella takaisin pikkuhiljaa fiiliksen mukaan.

Mutta kukin tyylillään ja tavallaan. Hyvä, että täällä voi tutkia kokemuksia ja mahdollisuuksia.

Motoristi junalla, ei ymmärrä
033102ass_1_prv.gif
Juna on oikein hyvä vaihtoehto kun mennään tätä maata päästä päähän. Ite oon ajanu etelästä kotiin pohjoseen niin prkleen monta kertaa (ja yhtä monta kertaa takasinkin) että osaan koko 1000km ulkoa unessakin, vaikka takaperin. Kaduilla/maanteillä ajaminen on muutenkin tylsää, mutta esim. Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi pätkä on kyllä tylsintä ikinä, kyllä siinä pitää saada kiksejä jo pelkästään siitä pyörän päällä pönöttämisestä. En ymmärrä.
033102ass_1_prv.gif

Rollosta ylöspäin alkaakin olla sitten jo kivempaa.

Vaihtoehto juna ei ole alkuunkaan hullumpi. Helsingistä Kolariin tulee 923 kilsaa mikä on ajoaikana 12h 53min (Google Maps)

Bensat + majoitus sekä murkinat versus junalla hyvin nukuttuna 200€ köyhempänä kolarissa.

Ajamaan ehtii hyvin pohjoisessakin ja sieltä voi aina ajella takaisin pikkuhiljaa fiiliksen mukaan.

Mutta kukin tyylillään ja tavallaan. Hyvä, että täällä voi tutkia kokemuksia ja mahdollisuuksia.

sanoi:
Motoristi junalla, ei ymmärrä
033102ass_1_prv.gif
Juna on oikein hyvä vaihtoehto kun mennään tätä maata päästä päähän. Ite oon ajanu etelästä kotiin pohjoseen niin prkleen monta kertaa (ja yhtä monta kertaa takasinkin) että osaan koko 1000km ulkoa unessakin, vaikka takaperin. Kaduilla/maanteillä ajaminen on muutenkin tylsää, mutta esim. Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi pätkä on kyllä tylsintä ikinä, kyllä siinä pitää saada kiksejä jo pelkästään siitä pyörän päällä pönöttämisestä. En ymmärrä.
033102ass_1_prv.gif

Rollosta ylöspäin alkaakin olla sitten jo kivempaa.

Nämä mielipiteet ovat kuin minun näppikseltäni lähteneitä
062802jumpie_prv.gif

Ostin eilen (2.8) liput 12.8 junaan Tampere-Kolari ja löytyi liput.
Sinkkuna kun menen niin sain junapaketissa kolme makuupaikkaa,
joten tilaa on jos joku on menossa samaan aikaan Kolariin niin voin neuvotella paikoista.Esim 30€ makuupaikka Tre-Kolari, ei paha.
Esim. Kun ottaa mopopaikan veeärrältä ja makuulipun multa niin pääsee matkaan noin 160 € hinnalla.Jänghällä jytisee alkaa 13.8
joten sinne pääsee nyt vaivattomasti.Itse menen lofooteille.

Ostin eilen (2.8) liput 12.8 junaan Tampere-Kolari ja löytyi liput.
Sinkkuna kun menen niin sain junapaketissa kolme makuupaikkaa,
joten tilaa on jos joku on menossa samaan aikaan Kolariin niin voin neuvotella paikoista.Esim 30€ makuupaikka Tre-Kolari, ei paha.
Esim. Kun ottaa mopopaikan veeärrältä ja makuulipun multa niin pääsee matkaan noin 160 € hinnalla.Jänghällä jytisee alkaa 13.8
joten sinne pääsee nyt vaivattomasti.Itse menen lofooteille.
Noniin, junalla mentiin ja tultiin. Ja mennään varmasti seuraavallakin kertaa. Sen verran mukavaa oli lähteä Pohjois-Norjaan ilman, että oli takapuoli jo valmiiksi väsynyt.

Lipunmyynnin antamasta infosta poiketen VR:n henkilökunta EI sido mopoa kiinni, liinat oli toki laitettu valmiiksi ja olivat vieläpä melko puhtaita. Jonkin verran olivat sykkyrällä. Sitominen oli hikistä hommaa kuumassa vaunussa, kun ulkonakin oli liki 27 varjossa...

Mennessä hajosi veturi, joten olimme perillä n. 1.15 myöhässä.
Ravintolavaunussa iso kolmonen 5,20 ja samankokoinen siideri 5,70.

Joo, tuo on ihan ehdottoman hieno juttu, jos aikoo ruuhkasuomesta päästä kivuttomasti esim. pohjoisnorjaan. Perjantaina, raskaan työpäivän jälkeen kotiin. Vaimolta luvan saatuaan pitennetylle viikonlopulle Pe-Ma(serkkupojan luona Oulussa vaan pikaseen käyn) ajaa assalle ja mopo junaan.. siitä sopivasti ravintelivaunuun muutamille oluille. Kanssamatkustajien tarinoita kuunnellessa uni alkaa viedä väsynyttä motoristia, mut mikäpä on kun saa kallistua omaan sänkyynsä hytissä. Aamulla herää virkeenä kolarista, pukkaa mopon junasta pellolle ja iltapäivällä siintää jo lumihuippuiset norjan vuoret ja jäämeri edessäs. Sitä ei moni uskois, miten nopeesti maisemat vaihtuu.. illalla hesan assal.. ja nyt jo jäämerellä. Siitä rapakosta voit pullottaa "vettä atlantin, sen sulle tuon kun saavun takaisin" Heikki Haarmaa lainatakseni. Siinä on vaimokullalla ihmettelemistä maanantai-iltana, kun äijällä on kameralla uunituoreet kuvat Tromsan satamasta. Eikä krapulasta tietookaan.
lookaround_orig.gif

Back