• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörä laivaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veikko h

New member
Kesälomareissussa tulee vastaan kaksi laivamatkaa ja mietityttää pyörän kiinnitys laivassa. Ilmeisesti laivan henkilökunta hoitaa kiinnittämisen, mutta osaavatko hommansa ja miten kiinnittävät pyörän? Matka on Turusta Maarianhaminaan ja takas.
062802moto_prv.gif

Henkilökunta ei kiinnitä pyöriä, vaan jää omaksi hommaksi.
Laivoissa on vain huonoja narunpätkiä, joten suosittelen väh. yhden kiinnitysliinan mukaan ottamista, jolla saa pyörän kiristettyä satulan kohdalta lattiaan.
Laivoista yleensä löytyy "kiiloja" renkaiden alle, ettei pyörä liu'u eteen ja taakse.

Kesälomareissussa tulee vastaan kaksi laivamatkaa ja mietityttää pyörän kiinnitys laivassa. Ilmeisesti laivan henkilökunta hoitaa kiinnittämisen, mutta osaavatko hommansa ja miten kiinnittävät pyörän? Matka on Turusta Maarianhaminaan ja takas.
062802moto_prv.gif
Taidatpa saada itse kiinnittää tuolla välillä. Ei mulla ainakaan ole henkilökunta kiinnittänyt mopoa kuin Finnjetissä.

Kiinnityksestä taas löytyy paljon tarinaa haulla.

Joo, kyllä se ite pitää kiinniittää. Ota nippuside/hihna mukaan saat jarrukahvan päälle........

Viroon mennessä sitomisen hoiti laivayhtiö Nordic jet lines. Hyvä kun kerkesi suojan laittamaan liinan ja penkin väliin.

Jaa. Viime syksynä Finnlinesin kipolla yli ja ainakin mennessä kundit sito pyörän kiinni. Paluumatkalla taidettiin hoitaa homma ihan henk. koht. henkilökunnan pienellä avustuksella, tosin.
Omat remmit oli meilläkin mukana mutta laivalta löyty paremmat. Mutta sehän onkin rahtilaiva.....

ja yksi mikä kannattaa huomioida on, että ei parkkeeraa mopoaan kovin lähelle polkupyöriä. Niitä nimittäin ei aina sidota ja saattavat aallokossa kaatua mopon päälle. Nimimerkki kokemusta on.
veryangry.gif

KYLLÄ ON ITSE SIDOTTAVA!!
confused_orig.gif

Paras on varata räikkäliinat mukaan, laivoilla ei yleensä ole kuin joitain likaisia köysiä lainaksi.
Toisaalata jos menee vain Maarianhaminaan sillä pätkällä ei ole pahemmin "läikkää", että pyörä kovin helposti kaatuisi. Mutkitteleen kuitenkin joutuu jonkin verran.
Paras siis varautua, ettei tarvi katua.
062802jumpie_prv.gif

Joo, tuntuu vaihtelevan aika paljon. Jetillä saa sitoa itse, Finnlinesillä ja Stenalla (Englantiin) sitoo henkilökunta ja tosi kyvin sitookin. Mä oon vielä käyttäny sellasta liina jolla sitoo keskituen eturenkaaseen niin pyörä ei pääse hyppäämään keskituen yli isommassakaan röykyssä.

Viime kesänä Finnlinesilla menomatkalla kiinnitettiin itse yhtiön liinoilla ja paluumatkalla henkilökuntaan kuuluva mukava heppu neuvoi parkkaamaan pyörän keula seinään kiinni, etupyörä ääriasennossa, poikittain menosuuntaan nähden ja takapyörän taakse kiila. Ei kuulemma näin tarvita liinoja. Äijä sanoi olevan motoristi itsekin ja uhosi, että jos pyörä kaatuu, hän ostaa uuden tilalle!
biggrin.gif

Vikingillä sidottiin myös ihan itse. Liinoja löytyi ihan kiitettävästi , pukeista oli pulaa.

Kun mentiin porukalla Tku-Tukholma ja takaisin niin Sea Windillä ei ollut lainkaan mitään remmejä, ainoastaan renkaan taakse stoppari ettei lähde mopotin liikenteeseen. Merenkäyntiä oli aika reilusti mutta silti pysyi reilut 10 pyörää hyvin pystyssä, tosin jossain vaiheessa hieman jännitti...täytyy myöntää
lookaround_orig.gif

-C9B5R4-

Alkukesästä mennessä Ruåtsiin sain laittaa mopon poikittain keskituelle, eikä siinä muuta tarvittukaan.
Tullessa SuperFastilla Saksasta pakottivat laittamaan laivaan pitkittäin (palautetta annoin, että muuttaisivat käytäntöä) ja liinoittamaan sivuosista. Pysyi se siinä, tosin oli tyyntäkin. Liinat oli laivan omat.

Kyllä ne pitäisi aina laittaa kiinni jotenkin, vaikka olisi kuinka tyyntä. Aina voi tulla joku hätäväistö tms. ja silloin mopoja viedään.
Mulla on aina Helsinki-Tallinna välillä joku henkilökunnasta tullut kiinnittämään mopon ihan asiallisesti, aina pantu rättikin liinan ja satulan väliin. Pidän kyllä aina kahta omaa liinaa varmuuden vuoksi mukana.

Siljalla on pari kertaa kielletty sitomasta kiinni... tiedä sitten miksi, mutta jätin sitomatta kun lupasivat ottaa vastuun ja poistuin baarin puolelle.

edit;
Jaa, nyt tiedänkin miksi kieltävät sitomisen. Kerran on JP-800 tullut herättämään meikäläistä siirtämään pyörää, kun krapuloissani vielä hytissä koisasin, laiva oli ollut rannassa jo ties kuinka kauan... Kyllä tosimotoristi vetää sellaset plexit, että laivahenkilökunnan tarvii hoitaa pyörän siirrot.

Tosta superfastin käytännöstä, miten ne tekee ton? Hanko -> Rostock matka tossa pian, ja olis hyvä tietää ennen reissua pitääkö itte varautua. Jos joku tietää, valaiskaa, kiitos.
smile_org.gif

Paras on varata räikkäliinat mukaan, laivoilla ei yleensä ole kuin joitain likaisia köysiä lainaksi.

Parisen vuotta sitten Finnjetillä ei tosiaan ollut kuin kuraisia / öljyisiä
narunpätkiä sitomiseen. Pyysin liinoja ahtaajalta joka totesi, että kyllä
heilläkin oli aivan uudet sidontaliinat vielä pari viikkoa sitten. Sitten he
toivat laivalastillisen harrikkamiehiä Jämsän superralliin / takaisin eikä
liinoja sen reissun jälkeen enää löytynyt mistään...?!?

Liekö kansimiehen jutuissa ollut perää...?

kaboom.gif

Tosta superfastin käytännöstä, miten ne tekee ton? Hanko -> Rostock matka tossa pian, ja olis hyvä tietää ennen reissua pitääkö itte varautua. Jos joku tietää, valaiskaa, kiitos.  
smile_org.gif
9. päivä mentiin Superfastilla, itse sai sitoa mutta jos ei osannut niin kyllä auttoivat. Kahdet liinat per pyörä tarjosivat ja kiiloja oli kiitettävästi tarjolla. Jos on liikkeellä pyörällä missä ei ole keskitukea niin kannattaa tunkea yksi kiila jalan vastakkaiselle puolelle moottorin alle. Vähän suttasia oli liinat mutta kyllä niilläkin pärjää. Suosittelen tosin ainakin yhden oman räikkäliinan mukanapitämistä ihan vaan matkatavaroiden lisäämiseksi
wink.gif
biggrin.gif

Enpä juurikaan ole tarkoituksella itse sitonut. Superfastilla on henkilökunnan vastuulla, jos pyörä kaatuu (näin kerrottiin). Toki moni sitoi itse pyöränsä kiinni, muuta jotkut niin, että liinat vetivät pyörää väärään suuntaan. Vfr on aina keskituella eikä ole vielä kaatunut. Joskus h.kunta on laittanut liinoilla kiinni polkimien kiinnitys raudoista, joskus ollut kokonaan kiinnittämättä.

Back