• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörä naiselle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tks
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Puhtaasti makuasioita. Tähän kysymykseen et tule saamaan yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta, koska pyörätyypit ovat onneksi erilaisia, aivan kuten niihin tehdyt muutokset joilla korkeatkin vehkeet on saatu matalille kuskeille sopimaan. Samaten se paino on semmoinen, että pelkät kilot ei rakaise, vaan se miten ne on siihen mopoon jakautuneet.

Helpoin, ja ehkä paraskin, tapa on mennä liikkeeseen ja koeistua useampia erityyppisiä pyöriä.
 
Ostin just ensimmäiseksi pyöräksi HD Sportsterin 883:n joka painaa vissiin 250 kg. Aika massiivinenhan se on naiselle (170 cm ja 60 kg), mutta aion kuitenkin sillä opetella ajamaan.
Saas nähdä miten tytön käy....että kun sitten sen kanssa kaadun keskelle Espaa, kaikki herrasmiehet on tervetulleita auttamaan nostamisessa..
smile_org.gif
 
itse suosittelisin zxr400 aloitukseen on tasapainoinen ja kevyt käsitellä, eikä tehojakaan liikaa. mimoto.fi imatralla oli yksi myynnissä ainakin vielä kuukausi sitten.
 
Sanoisin että jos aristelee niin tärkeintä on saada ne jalat kunnolla maahan. Ei sen pyörän paino niin kriittinen tekijä ole. Nousee se painavampikin pyörä kyljeltään naiseltakin. Siinä tilanteessa harmi ja häpeä antaa kummasti lisää voimia.  
wink.gif


Jokaisella on omat mieltymyksensä joten tee päätös ihan omin päin. Sinähän sillä ajat. Tervetuloa joukkoon!
 
Oletko katsastanut suzuki gs 500 mallin? Silläkin tosin painoa n. 170 kg. Suzukilla on myös enduro, jos kiinnostaa, tehoa 40 hv ja painoa vain 133 kg, Suzuki DR-Z400

Sitä painoa ei kannata liikaa tuijottaa, se korostuu kun pyörää kuiviltaan kokeilee, ajossa tilanne on aivan toinen. Oma pyörä painaa 225 kg, ja vaikeaa sitä on siirrellä,  mutta ajossa menee niin oikein kevyesti  
smile_org.gif
 
tks, kerroppa mikä on pyörää hakevan naisen pituus niin on helpompi porukan suositella
smile_org.gif


Itsekin olen tälläinen hukkapätkä (170cm) joten tilanne korkeista pyöristä on tuttu
biggrin.gif
 
Sitä painoa ei kannata liikaa tuijottaa, se korostuu kun pyörää kuiviltaan kokeilee, ajossa tilanne on aivan toinen. Oma pyörä painaa 225 kg, ja vaikeaa sitä on siirrellä,  mutta ajossa menee niin oikein kevyesti  
smile_org.gif
Jep, olet oikeassa, eihän ajamisessa ongelmaa ole, kunhan nyt yltää puikkoihin, kytkimeen ja jarruun. Mutta ihan aitona hukkapätkänä (157cm) voin vakuuttaa, että ainakin aloittelijana (mitä mun mielestäni on aika kauan) on paljonkin väliä, millaista pyörää on käsitellä pysähtyessä ja paikallaan.

Matalaksi ja helpoksi kehuttu kuussatku divari esimerkiksi on aika ikävä painikumppani ja jopa kevyt piikki, jos maahan yltää vain kengänkärjet, on yllättäen epätasaiselle pysähtyessä hankala hanskata.

Kaikkia mahdollisuuksien rajoissa olevia kannattaa tietenkin kokeilla, joskin ehkä kannattaa aloittaa kokeilut sieltä helpommasta päästä. Tulee halvemmaksi.  
wink.gif
 
Ei painoon kantsi pelkästään tuijottaa, vaan ajoasentoon ja -korkeuteen, että saa jalat toimimaan tukina pysähdyttäessä. Liika taka- tai etunoja heikentää kykyä ponnistaa jaloilla ja käsitellä pyörää satulassa istuen.

Ei se munkaan emäntä pelänny ollenkaan, vaikka ensipyörä painoikin 250 kiloa. Tosin hän on aika pitkä, mutta asiaintilaa tasoittaa se, että selkäruoto on aivan romuna. Täytyy vain harkita rauhallisesti ja sovitella itselle mukava peli.

Se on huono idis että ostaa semmoisen kuin muut sanoo tai semmoisen kuin muotisuuntaukset sanoo.
 
Varmaan 535-viragokin olis hyvä alottelupyörä, ei tarviais ketjuistakaan huolehtia ja onhan noita "kustomeita" muitakin, esim. kawasakin en500.
 
Vaimoke aloitteli jollain kustom-kevarilla aikoinaan.

Viimevuonna sitten alle eka oikea mopo, Honda CBR 600 F3 -97 ja jalat ylsi just ja just maahan, ajo ihan holtitonta
confused_orig.gif


Nyt alla on omatekoisilla koiranluilla (orkkikset 145mm, uudet 165mm) alennettu Suitsan SV 650 S, heppoja on vähemmän mutta vääntö tulee alempana.

Mutta eniten luulisin tuon aiheuttavan itseluottamusta kun jalat yltää maahan. Onhan toi uus mopo vielä hieman kevyempikin
baaa.gif
 
tks, kerroppa mikä on pyörää hakevan naisen pituus niin on helpompi porukan suositella
smile_org.gif


Itsekin olen tälläinen hukkapätkä (170cm) joten tilanne korkeista pyöristä on tuttu
biggrin.gif
Hieman tarkennusta asiaan. Eli naisen pituus (jonka saa vissiin kysyä, toisin kuin paino
wink.gif
) on n. 158cm. Autokoulussa pyöränä on (A-kortti siis kesken) CB500:n ja se tuntuu turhan painavalta.
 
Kawasaki EL 252. Painoa vain n. 160 kg, todella matala istuin. Erittäin kevyt käsitellä, notkea kääntää. Pikku-customiksi vielä hyvännäköinen. Ei kovin yleinen, joten myös persoonallinen.

Itsellä pituutta 161 cm ja olin myös arka aloittamaan. 3000 km:n jälkeenkin tuntuu vielä ihan ok:lta, koska kuluttaa vähän bensaa, on ostohinnaltaan kohtuullinen ja vakuutuksetkin on jollain tavalla handlattavissa.

Turha kuunnella näitä "osta kerralla isompi, kyllästyt kuitenkin pieniin tehoihin" -neuvoja, kun nimenomaan kaipaa pieniä tehoja ja keveyttä. Vasta sitten kun kokemusta ja itsevarmuutta karttuu sekä mielikuva mieleisestä pyörästä varmentuu, on aika vaihtaa pyörää. Näin aion itsekin tehdä.

Ja huom! Hyvin on reissut onnistuneet myös porukassa. Moottoritieajo ja ohitukset onnistuu pienellä miettimisellä ja on tullut ajettua pitkiäkin kertalenkkejä isojen pyörien kanssa. Onnea pyörän valintaan!

Jotta tiedätte mistä puhutaan, linkki omaan Elluuni tästä
 
Ei pidä unhoittaa italilalaisia. MotoGuzzilta löytyy Nevada ja Breva 750ie, joista ainakin Nevada on suht matala ja painopiste matalalla, kardaaniveto ja tehoakin sopivasti. Brevaan saa madalletun satulan, joten senkin päältä pitäisi yltää. Ainakin emäntäehdokas ylsi hienosti maahan Nevadan päältä, mittaa hänella 158cm.
 
Ihan vaan ystävällissävyinen heitto väliin... Miks aina suositellaan aloittamaan customeista? Mun ajatukset eivät ainakaan suosi niiden "kädet jossain taivaassa"-asentoa. Onko siinä tosiaan paras/helpoin tuntuma? Voi olla, että on, en oo uskaltanu koskaan koittaakaan customeita...
Joka tapauksessa, se oma pyörä kyllä löytyy kaikkien ihanuuksien ja kauheuksien joukosta! Tsemiä hakuun!
 
Noh, ite oon 160cm ja eka pyörä oli 535 virago. Sen kanssa ei tosiaan ollut mitään ongelmia! Nyt on tuo suzuki gs500e ja se on tosi matala myös. Lisäksi penkkiä on hiukan muutettu niin, että etuosasta otettiin pala pois, että pääsee tarvittaessa lähemmäs tankkia. Jousitustakin voi vielä löystyttää jos tarvii. Ajoin kortin autokoulun 500:lla hondalla ja se on kanssa jees. Veljen 600:lla cebarilla voin ajaa myös helposti, tosin sen penkki on hiukan leveämpi, joten en saa kantoja maahan. Ei oikeestaan tarvikkaan, kun ottaa aina huomioon, että ei jätä pyörää esim. sellaiseen paikkaan parkkiin, mistä pitää peruutella kovasti. Isällä on nyt 650 sv, joka on hiukan korkeampi, mutta siitäkin kotikonstein madallettiin vähän penkkiä ja no problema..

Sitten kannattaa hommata sellaiset ajokengät, joissa on varpaan alla hiukan paksumpi pohja ja korkoa. Itellä on vaihtoehtoisesti käytössä bootsit ja oxtarin gore-tex kengät (jotka on tosi hyvät jalkaan!!). Suurin huomio kannattaa lyhyenä kuskina kuitenkin kiinnittää siihen, että millaisiin paikkoihin pyöränsä kanssa kinkee. Ettei tarvi paljon liikutella paikoillaan. Ja sitten vaan reippaasti pyytämään apua, että joku vetää pois huonosta kohdasta. Naiskuskina kun saa helposti jonkun jelppimään
biggrin.gif
 
Ja siitä painosta vielä, että customit sopii parhaiten painoa pelkäävälle. Loppujen lopuksi on niin, että on ihan sama onko painoa se 170 vai 200kg, koska 50 kiloisena naisena ei pysty kuitenkaan pitelemään sellaista painoa, jos kallistuu. Kyse on pääosin korkeudesta eli kuinka tukevasti saa liikuteltua paikallaan. Kyllä se siitä, kun tulee hiukan taitoa ja itsevarmuutta asiaan
smile_org.gif
 
Ihan vaan ystävällissävyinen heitto väliin... Miks aina suositellaan aloittamaan customeista? Mun ajatukset eivät ainakaan suosi niiden "kädet jossain taivaassa"-asentoa. Onko siinä tosiaan paras/helpoin tuntuma? Voi olla, että on, en oo uskaltanu koskaan  koittaakaan customeita...
Joka tapauksessa, se oma pyörä kyllä löytyy kaikkien ihanuuksien ja kauheuksien joukosta! Tsemiä hakuun!
eihän useimmat customeista ole lainkaan mainitsemiasi 'apinakiikkuja'. customeissa on yleensä rento ja tukeva ajoasento, toki poikkeuksiakin löytyy. mutta pää pystyasennossa niillä kaikilla ajetaan, ja se ainakin tuntuu itselleni sopivimmalta asennolta. kokeile toki joskus, voit ihastua.
smile_org.gif

myös painopisteen mataluus auttaa hallitsemaan pyörää paremmin hitaassa ajossa, liikennevaloissa tai muissa siirtelyissä. eli oma valintani ehdottomasti custom - ilman kiikkukahvoja
biggrin.gif

messuille tai pyöräliikkeisiin vaan reippaasti koe-istumaan, ja kun oma malli löytyy niin sitten vertailemaan merkkejä yms tarkennuksia - se oma pyörä odottaa jossain.
sport05.gif
 
Back
Ylös