• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörä rahtina lomalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mpuputti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mpuputti

New member
Viime kesänä luin lehdestä jutun, jossa kuskasivat pyörän rahtina keski-eurooppaan.
Nyt tuolaista palvelua tarjoavia näkyy tulevan enemmänkin. Toistaiseksi olen kuullut kahdesta:
- Eximake
- Easy Rider

Eximaken hinnat näkyvät olevan 350...400€ per suunta.
Esy Riderin sivuista en saanut selvää...

Kohta tietenkin joku huutaa ettei mopoilija saa tuollaisia käyttää. Mutta koska meitä on moneksi, lienee joukossa joitakin jotka näistä voisivat hyötyä. Laitetaan tähän aiheesta keskustelu, niille tiedoksi joiden pitää esim. lyhentää matka-aikansa minimiin *
062802moto_prv.gif

Onko tiedossa muita rahtausta järjestäviä fimoja? Ja entä ketä on tuollaista käyttänyt, ja mitä jäi kokemukseksi?

Viimeksi muokattu:
Toihan on loistavaa, voi ottaa halvat lennot mestoille ja kierrellä paikkoja levänneenä.
Siirtymätaipaleet ruotsin, balkanin ja saksan läpi tylsiä.
Tulee varmaan vähän edullisemmaksi kuin ajaminen.
Säästöä syntyy bensakuluissa, yöpymisissä, ruokailussa, laivamatkassa, tiemaksuissa.
Ja varusteitakaan ei tarvii ottaa välttämättä niin paljoa, tai voi ottaa matkalaukun mukaan ja roudata isompia tuliaisia mukanaan.
Lisäksi ajallisestikkin fiksua.

Moi. Vastaan, että meistä on tehty pariinkin eri lehteen juttu (Moto1 ja Matkalehti) tämän tapaisesta matkustamisesta. Minun mielestäni pari faktaa; vaihtoehto 1 duunaat ittes niska limassa kesäloman eteen, ajat hikihatussa 4000km et nää muutakuin motaria pää kumarassa, kuset tienvieressä syöt hampurilaisia ja nukut epämukavasti jossain puunjuurella toinen käsi jalkatapissa kiinni. Menet lomasi jälkeen töihin lepäämään. Vaihtoehto 2 Annat pyörän roudauksen ammattilaiselle lennät esim Frankkuihin, olet pirteä hyppäämään sarviin ja ajat lyhyessä ajassa sinne mihinkä olet aina haaveillut. Saat enemmän kokemuksia, uusia aistimuksia kuin arvaatkaan. Niin ja mikä parasta alkumatkan säästöt voit sijoittaa lakanoiden välissä nukkumiseen ja olla huoleti pyörä pysyy hotellin tallissa tallessa.
Minun mielestäni olet päässyt ajatuksissasi aika lähelle sitä hurmiotilaa jonka tämän tapainen reissaaminen antaa.

Jos topiikin alottaja haluaa voin jakaa kokemuksia privaatisti.

Itseasiassa minä _en_ ole kiinnostunut tuosta vaihtoehdosta, ainakaan tässä vaiheessa kevättä.
Laitoin keskustelun tänne jotta muutkin sellaisesta vaihtoehdosta kuulisivat. Saavat sitten itse päättä mitä vaihtoehtoa oikeasti käyttävät.

Se taisi olla Matkalehti jota luin juhannussunnuntaina lennolla Torontoon.
Ja olen (pääosin) samaa mieltä kanssasi noista vaihtoehdoista. Tai no, ehkä en käyttäisi ihan noin superlatiivimuotoja, mutta kuitenkin...

Varsinkin kiinnostaisi kuulla, mitä muita rahtausvaihtoehtoja on olemassa/käytetty. Ja vaikka keski-euroopppa on luonteva vaihtoehto, kai tuollainen toimisi muihinkin kohteisiin?

PS: Kesän alettua, kun lomapäivät sekä -kohde alkavat selvitä, ehkä palaan sitten kyselemään privaattina  
sport05.gif

Milläs hinnalla noita mopoja saa vuokrattua? Jos laittaa 700€ mopon menopaluuseen niin sillähän saa jo vaikka millaisen rassin viikoksi vuokralle. Millä hinnalla saisi vaikkapa jonkun tonnisen nakupyörän?

Milläs hinnalla noita mopoja saa vuokrattua? Jos laittaa 700€ mopon menopaluuseen niin sillähän saa jo vaikka millaisen rassin viikoksi vuokralle. Millä hinnalla saisi vaikkapa jonkun tonnisen nakupyörän?
Myös hyvä vaihtoehto!
Pari vuotta sitten vuokrasin GS:n viikonvaihteeksi, maksoi 310€.

Vuokrafirmoja on Internetti täynnään. Tässä pari:
- AdMo-Tours - Global Motorcycle Rentals
- MotoGreek - München
- Motorbike Rental

Viimeksi muokattu:
Toihan on loistavaa, voi ottaa halvat lennot mestoille ja kierrellä paikkoja levänneenä.
Siirtymätaipaleet ruotsin, balkanin ja saksan läpi tylsiä.
Tulee varmaan vähän edullisemmaksi kuin ajaminen.
Ei varmaan kovin levännyt ole jos ajaa balkanin läpi, jos on tarkoitus siirtyä suomesta alpeille... Mutta aivan varmaan on kalliimpaa ajaa sieltä balkanin kautta...
tounge.gif

Juu, anteeks vaan...
biggrin.gif

Ja mitä kilometrit siitä saa! ensin ajetaan Suomesta Balkanille, ja sitten takaisin pohjoiseen Alpeille.

Menomatkan voi tehdä vaikka baltian kautta
062802moto_prv.gif

Mitenkäs noi rahtaukset oikeesti toimii.
Laitetaanko pyörä ikiomaan kuljetuslaatikkoon jossa saapi olla turvassa muulta rahdilta vai ihan vain liinoilla sopivaankohtaan kiinni. Hiukan arvelluttaa/pelottaa millaisessa kunnossa pyörä pääsee perille.

Jossain näin RR-kavereilla sellaisen kunnollisen kokoisen kuljetuslaatikon johon pyörä ajettiin ja liinoilla kiinnitetiiin. Kun pyörä on kiinni niin kansi päälle ja laatikon päälle voi kasata romua. Saa senkin tilan kyötykäyttöön...

PS: jos joku tietää mistä noita laatikoita saa ostaa niin minua saattaisi kiinnostaa.

Moi. Vastaan, että meistä on tehty pariinkin eri lehteen juttu (Moto1 ja Matkalehti) tämän tapaisesta matkustamisesta. Minun mielestäni pari faktaa; vaihtoehto 1 duunaat ittes niska limassa kesäloman eteen, ajat hikihatussa 4000km et nää muutakuin motaria pää kumarassa, kuset tienvieressä syöt hampurilaisia ja nukut epämukavasti jossain puunjuurella toinen käsi jalkatapissa kiinni. Menet lomasi jälkeen töihin lepäämään. Vaihtoehto 2 Annat pyörän roudauksen ammattilaiselle lennät esim Frankkuihin, olet pirteä hyppäämään sarviin ja ajat lyhyessä ajassa sinne mihinkä olet aina haaveillut. Saat enemmän kokemuksia, uusia aistimuksia kuin arvaatkaan. Niin ja mikä parasta alkumatkan säästöt voit sijoittaa lakanoiden välissä nukkumiseen ja olla huoleti pyörä pysyy hotellin tallissa tallessa.
Minun mielestäni olet päässyt ajatuksissasi aika lähelle sitä hurmiotilaa jonka tämän tapainen reissaaminen antaa.

Jos normaali kesäloma (4vkoa) on aikaa reissata, niin ei nuo "faktat" mielestäni pidä lainkaan paikkaansa.

Voihan sitä asettaa tavoitteeksi tietyn kohteen ja sen lisäksi myös useita muita mielenkiintoisia kohteita menon ja paluun varrelle. Näin ainakin minä olen toistaiseksi tehnyt.

Kukapa se nyt lomalla ajaa motaria edes takaisin "hikihatussa"... Saksassa on todella mielenkiintoisia pikkuteitä ja pikkukyliä esim. heti Travemundestä lähtien.

EDIT: voimasanat poistettu

Jos normaali kesäloma (4vkoa) on aikaa reissata, niin ei nuo "faktat" mielestäni pidä lainkaan paikkaansa.

Voihan sitä asettaa tavoitteeksi tietyn kohteen ja sen lisäksi myös useita muita mielenkiintoisia kohteita menon ja paluun varrelle. Näin ainakin minä olen toistaiseksi tehnyt.

Kuka helvetti se nyt lomalla ajaa motaria edes takaisin "hikihatussa"... Saksassa on todella mielenkiintoisia pikkuteitä ja pikkukyliä esim. heti Travemundestä lähtien.
Pojat, pojat.. Topicin aloittaja pyysi asiallista keskustelua ja kommentteja rahtia käyttäneiltä, joten jätetään nämä "kuinka oikea mp-matka tehdään" toisaalle.  
wink.gif

Mitenkäs noi rahtaukset oikeesti toimii.
Laitetaanko pyörä ikiomaan kuljetuslaatikkoon jossa saapi olla turvassa muulta rahdilta vai ihan vain liinoilla sopivaankohtaan kiinni. Hiukan arvelluttaa/pelottaa millaisessa kunnossa pyörä pääsee perille.

Jossain näin RR-kavereilla sellaisen kunnollisen kokoisen kuljetuslaatikon johon pyörä ajettiin ja liinoilla kiinnitetiiin. Kun pyörä on kiinni niin kansi päälle ja laatikon päälle voi kasata romua. Saa senkin tilan kyötykäyttöön...

PS: jos joku tietää mistä noita laatikoita saa ostaa niin minua saattaisi kiinnostaa.
piisiepe voi kommentoida lisää, mutta minun tietoni mukaan ym. kuljetuksissa pyörät laitetaan rekkaan ilman erityistä "laatikkoa".

Tietoni mukaan nuo autokuljetukset pitäisivät sisällään kuskaajan vastuun, eli he ovat vastuussa pyörän vahingoittumattomasta kuskauksesta. Paras kuitenkin keskustella asia selväksi kuljetuksen järjestäjän kanssa.

Itse en ole tuollaista koskaan kokeillut. Tai no, onhän pyöräni ollut pariinkin kertaan Saksan autojunassa. Mutta ehkä se kuitenkin on hiukan eri juttu?

Edit: Lisäten äskeiseen:
Joskus pari vuotta sitten kyselin rekkakuljetusta pyörälle Turusta Muncheniiin. En muista mitä firmoja kyselin, mutta taisin laittaa jonnekin tänne foorumeille asiasta jutun. Joka tapauksessa, muista hinnan olleen 600€ per suunta, ja pyörä olisi pitänyt laittaa tuollaiseen "laatikkoon". Kyseessä oli "tavallinen" tavaraa kuljettava rekkafirma, ei mikään mp-kuljetuksiin erikseen panostava erikoiskuljetus. Kertoivat että vastuu pyörän ehjänä perille pääsemisestä olisi jäänyt kokonaan minulle. Ehkä lukijalle tulee yllätyksenä, mutta päätin sitten ajaa pyörällä maantietä pitkin ja jättää rekat köröttelemään hissukseen omia reittejään.
062802moto_prv.gif

vaihtoehto 1 duunaat ittes niska limassa kesäloman eteen, ajat hikihatussa 4000km et nää muutakuin motaria pää kumarassa, kuset tienvieressä syöt hampurilaisia ja nukut epämukavasti jossain puunjuurella toinen käsi jalkatapissa kiinni. Menet lomasi jälkeen töihin lepäämään.
Noihin sanoihin kiteytit koko mp matkailun idean
biggrin.gif
(no ei ny)
Mutta oletko kuullut että matkallakin voi olla näkemisen arvoisia paikkoja? Eikä saksassakaan tarvitse ajaa niska limassa
omg.gif

Yhtenä vaihtoehtonahan on pyörän vuokraus. Viikon reissulle ehkä kannattaa, mutta esim. 2 viikkoo niin ei enää kannatakkaan.

Mutta itellä on ollut kyllä suunnitelmissa, että rahtaisin ens kesänä pyörän alpeille, koska alle tulee kyykky ja supermoto, ja sm ei oo paras pyörä ajaa matkaa.
062802moto_prv.gif
sport05.gif

Moi,
Tätä olen itsekin vähän miettinyt. Jos veri vetää kauas Lähi-Idän suuntaan, on jo pelkästään Istanbuliin kolmisen tuhatta kilometriä. Ja sieltä sitten Turkin läpi Iraniin ja vielä kotiinkin pitäisi päästä.

Mutta jos saisi mopon Istanbuliin, niin säästäisin aika paljon matka-ajossa. Lennotkin sinne on halpoja.

Back