Pyörä "sirisee"..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ambula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ambula

New member
Morjes!

Eli ongelma, tai ominaisuus, on seuraavanlainen. Kun mopolla on ajanut noin 20-30 kilsaa, eli koneen lämpöiseksi, alkaa kuulua ihme sirinä. Ääni on vähän ku muuntajasta, tavallaan. Ääni ei kuulu kun mopo on paikallaan tyhjäkäynnissä. Kiihdytyksen aikana en ole ihan varma kuuluuko tämä sirinä, koska muut äänet peittävät järkeni alleen.

Mutta kun vauhti tasautuu lainsallimaan nopeuteen, alkaa ääni. Lähinnä silloin, kun laittaa enemmän vetoa, ts. kääntää ihan vähän kahvaa ja nostaa nopeutta esim. 10 km/h. Kun kytkimen vetää sisään, ääni lakkaa.

Pyörään on talven aikana vaihdettu leo vince slipari, sekä ketjut ja rattaat. Renkaat ovat myös uudet.

Pyörähän oli Honda CBR 600 F vuosimallia 95.

Kellään ajatuksia mistä johtuis..?

Tota, voisikohan se olla jotain resonointia! Mulla oli joskus -95 cebari ja siinä se pleksi resonoi todella kovaa tietyillä kierroksilla. Sellaista ihme sirinää seki tais aluks pitää mut paheni ajan kans.

Morjes!

Eli ongelma, tai ominaisuus, on seuraavanlainen. Kun mopolla on ajanut noin 20-30 kilsaa, eli koneen lämpöiseksi, alkaa kuulua ihme sirinä. Ääni on vähän ku muuntajasta, tavallaan. Ääni ei kuulu kun mopo on paikallaan tyhjäkäynnissä. Kiihdytyksen aikana en ole ihan varma kuuluuko tämä sirinä, koska muut äänet peittävät järkeni alleen.

Mutta kun vauhti tasautuu lainsallimaan nopeuteen, alkaa ääni. Lähinnä silloin, kun laittaa enemmän vetoa, ts. kääntää ihan vähän kahvaa ja nostaa nopeutta esim. 10 km/h. Kun kytkimen vetää sisään, ääni lakkaa.

Pyörään on talven aikana vaihdettu leo vince slipari, sekä ketjut ja rattaat. Renkaat ovat myös uudet.

Pyörähän oli Honda CBR 600 F vuosimallia 95.

Kellään ajatuksia mistä johtuis..?
Nokkaketjusta? Nokkaketjun kiristimen säätö finaalissa

Eiköhän se ääni lähde noista uusista ketjusta ja rattaittaista. Pari sataa kilometriä ajoa, ja ylimääräisiä ääniä ei enään kuulu. Toivottavasti ketjut ei ole liian tiukalla?

Eiköhän se ääni lähde noista uusista ketjusta ja rattaittaista. Pari sataa kilometriä ajoa, ja ylimääräisiä ääniä ei enään kuulu. Toivottavasti ketjut ei ole liian tiukalla?
aloittaja sanoi äänen häviävän, kun kytkin painetaan pohjaan.. olisko siis uudet ketjut & rattaat. Voi tietenkin olla, että kytkin pohjassa kun vetoa ei tule, niin ääni lakkaisi, mutta tuntus jotenkin että aika haipakkaahan ne edelleen pyörii esim. 80km/h vauhdissa myös kytkin pohjassa
smile_org.gif

- P

Nokkaketjusta? Nokkaketjun kiristimen säätö finaalissa
Samaa veikkaisin. Mulla suitsassa kuuluu kanssa samankaltainen ääni n. 4000-5000 rpm alueella. Huollossa olen pari kertaa aiheesta kysynyt, ja juurikin tuota epäilivät "viaksi", vastaus on ollut että ei kuulosta ollenkaan vakavalta ääneltä, eli mitään sille ei olla tehty. Itseäni se ääni tosin häiritsee välillä sen verran, että taidan kyllä jossain vaiheessa poistattaa sen.

Mulla on Givin Monokey-laukulle tarkoitetussa takatelineessä sellainen pienillä ruuveilla kiinnitetty muovilevy keskellä päällimmäisenä. Kun perälaukku ei ole paikallaan, tuo mitätön muovilevy alkaa resonoida jossain 4000...5000 rpm tienoilla. Ääni tuntuu kuuluvan edestäpäin ja kuulosti kovasti huolestuttavalta ennenkuin tämä mysteeri paljastui.

Epäilin kans tota nokkaketjua, mutta suljin sen (ainakin osittain) pois, koska tyhjäkäynnillä ei ääntä kuulu.. Pitää huomenna yrittää naapureiden mieliksi käytellä sitä tossa pihalla ja seurata miten reagoi jos kierrokset nousee...

Kiitos ajatuksista, huomenna alkaa tutkiminen, ketjua ja rattaita epäilen eniten, pitää varmistaa, että rasvaa on tosiaan kulkeutunut eturattaallekkin riittävästi..

Ja kyllä, ketju on riittävän löysällä, juuri talvella vaihtelin laakerin minkä rikkotumisen aiheutti luultavimmin liian kireä ketju...
smile_org.gif

Etupleksin yksi kiinnitys on ollut rikki jo edelliseltä omistajalta, mutta ei ole ennen ääntä pitänyt, hyvä kun joku siitä mainitsi, seuraavaks pitääkin tarrata hanskalla siihen vauhdissa... Sitten käydä katteet vielä kertaalleen läpi, että onko kaikki ruuvit tallessa...

Minun cebarissa sirisi vain tietyillä kierrosluvuilla. Oisiko ollut 4000rpm ja 6000rpm. Syynä oli tuo nokkaketjunkiristin

Eilen kävin kokeilemassa, noin 100 kilsan matkan aikana kokeilin eri tapoja saada ääni esiintymään ja katoamaan.

Ääni ei tule kierrosten mukaan. Jos kolmosella ajaa 3500 rpm, ei ääntä kuulu, mutta vastaava kierrosluku kutosella, ja ääni tulee.

Vaikuttais mun mielestä resonanssijutuilta..

Mistä vois saada/onko ollenkaan olemassa kateruuvisarjoja..? Et olis enemmänkin niinku kateruuveja samassa paketissa...

Eilen kävin kokeilemassa, noin 100 kilsan matkan aikana kokeilin eri tapoja saada ääni esiintymään ja katoamaan.

Ääni ei tule kierrosten mukaan. Jos kolmosella ajaa 3500 rpm, ei ääntä kuulu, mutta vastaava kierrosluku kutosella, ja ääni tulee.

Vaikuttais mun mielestä resonanssijutuilta..

Mistä vois saada/onko ollenkaan olemassa kateruuvisarjoja..? Et olis enemmänkin niinku kateruuveja samassa paketissa...
Ysiärrään oli myynnissä Saksan Ebayssä kateruuvisarja tai oikeammin kaikki hörtteet mitä katteiden kiinnittämiseksi tarvitaan. Hintaa mahtoi olla jotain 10-15€ jos nyt oikein muistan.

Tsekkailes varsin Ebay(t) läpi sun pyöräs osalta. Voi olla että hyvinkin löytyy.

- P

Pikkusen heikosti taipuu toi saksankieli, just ja just pystyn tavaamaan, että "haluaisin ostaa villapaidan"..
biggrin.gif

Oisko mitään pikkuvinkkiä, että millä hakusanalla moista sarjaa kannattais lähteä kyselemään..?

Pikkusen heikosti taipuu toi saksankieli, just ja just pystyn tavaamaan, että "haluaisin ostaa villapaidan"..
biggrin.gif

Oisko mitään pikkuvinkkiä, että millä hakusanalla moista sarjaa kannattais lähteä kyselemään..?

eli sanalla Verkleidungsschrauben löytyy, mutta ikävä kyllä en ainakaan itse löytänyt kuin VTR:ään. Muihin mopoihin oli kyllä aika hyvin satseja mutta Hondaan ei pahemmin
sad_orig.gif

Sorry.

- P

mulla oli vuos sitte 600F tais olla just 95 vuosmalliaki.. ja siinä ainaki nokkaketju vähän rallatti ja sit muoviosat vähän resonois... eli ei ainakaan mun mielestä vaikuttanu mitenkään mihinkään.. ominaisuusjuttui tod näk. KOVAA AJOA!

Kiitoksia, googlen kääntäjän mukaan tuolta sais moottorin ruuvisatseja, sekä kaasareihin.. Mutta tuolta saa hyviä vinkkejä millä jatkaa eteenpäin..

Vietän sunnuntaipäivän etsimällä netistä ruuvisarjoja, ja huomenna varmaankin menen malliruuvien kanssa Bauhaussiin tai helsingin pulttiin..
biggrin.gif

Kiitoksia, googlen kääntäjän mukaan tuolta sais moottorin ruuvisatseja, sekä kaasareihin.. Mutta tuolta saa hyviä vinkkejä millä jatkaa eteenpäin..

Vietän sunnuntaipäivän etsimällä netistä ruuvisarjoja, ja huomenna varmaankin menen malliruuvien kanssa Bauhaussiin tai helsingin pulttiin..
biggrin.gif
Aijjaa! mä saan kyseisellä sanalla ja 9R hakukriteerinä mm. seuraavan "tuotteen"

<a href="http://cgi.ebay.de/Verkleidungsschrauben-Edelstahl-V2A-ZX-9R-2000-03-ZX9R_W0QQitemZ370054463333QQihZ024QQcate
goryZ49930QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">Kateruuvisarja 9R</a>

Kumma homma
biggrin.gif
noh toivottavasti pääset tosiaan eteenpäin kuitenni..

- P

Joskus aikanaan oli toinenkin ketju missä kyseltiin tommosta ääntä. Siinä todettiin että se johtu etu rattaasta, tai siitä että sen ja moottorin välissä ei ollu jotain prikkaa / resonanssi kumia. Itellä alko kanssa "sinkumaan" kun vaihdoin ketjut ja rattaat.

Back