Pyörän äänet vs metsän eläimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurmak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

nurmak

New member
Pyörän äänet vs metsän eläimet

Tällaista miettinyt

Eli moottoripyörässä reilut äänet tai hiljaiset. Onko eroa miten näkyy esim. hirviä tai muita metsän eläimiä.

Mulla on Böödiin vaihdettu putket ja juttelee mukavasti enkä ole hirviä tai muitakaan tavannut, linnut tienvierestä lähtee ajoissa lentoon.
Miten on niillä joilla on hiljaiset äänet pyörässä niin onko kohtaamisia tai havaintoja elukoista?

Sulla on ollut onnea kun et ole "hirviöiden" kanssa joutunut tekemisiin, Ei ne juurikaan äänistä välitä, onhan aikojen saatossa ollut kaupan kaikenlaista vihellintä, hörpötintö ja härpätintä hirvien häätämiseksi, eivät vaan ole tehonneet. Oikein hiljaa kun kuljet metsässä ja silloin tällöin katkaiset oksan niin silloin hirvi tajuaa sinut uhkaksi tai kun se saa hajun sinusta, muuten ei, varsinkaan kun se ei tajua nopeasti liikkuvaa esinettä, autoa tai mopoa oikeastaan lainkaan. Kattele vaan pusikoita ajellessasi, se on paljon varmempi keino kun kovat äänet.:orgmp:

No en kyllä ääniin pelottelumielessä luotakkaan. Se tosiaan on hyvä että niitä ei ole näkynyt. Tietysti huomenna aamulla kun tuun töihin niin sitten naps. ja liikun vielä sellaista väliä missä niitä on ja muutaman kopsun nähneen autonkin tavannut matkalla.

Varsinkin porojen kanssa kovat äänet ovat melkoinen riski takana tulevalle :no:
Ne idiootit kun säikähtävät ja lähtevät juoksemaan suuntaan x (eli yleensä takaa tulevan eteen).
Itse meinasin ajaa n 30km/h poron kylkeen kun edellä mennyt kaveri säikytti sen ojasta tielle. Autolla en ole koskaan vastaavaa reaktiota poroissa huomannut.

Tossa aikaa sitten aamu viiden aikaan hirvi tönötti tienpenkalla. No jarrutin ja vedin auton stoppiin sen kohdalle ja kaasuttelin/tööttäsin niin ei tämä tajua/välitä mitään. Sitten kun avasin oven pomppasin ulos ja karjasin, että voisit hipsiä vi...tuun siitä niin jo tuli liikettä. Eli ihmistä se kyllä pelkää, mutta mistään pörinöistä/torvista/autoista ainakaan tämä yksilö ei välittänyt tuon taivaallista.

Kävipähän vuonna yks ja kaks, (noin sata vuotta sitten:D), Kuusamossa juurikin porojen kanssa hauska tapaus. Tiellä oli lauma poroja ja hivuttelin hissukseen mopolla niitä kohti, vilkuttelin valoja, soittelin torvea ja taisin huudellakkin, ei muuta vaikutusta kuin että lauman suurin hirvas kääntyi kohti, painoi sarvensa tanaan ja alkoi tulla kohti. Meinas vissiin että ton näkönen sonni ei tuu mun apajille. Hetken jo piti katsella minne pääsis karkuun jos päälle tulee:D

Varsinkin porojen kanssa kovat äänet ovat melkoinen riski takana tulevalle :no:
Ne idiootit kun säikähtävät ja lähtevät juoksemaan suuntaan x (eli yleensä takaa tulevan eteen).
Itse meinasin ajaa n 30km/h poron kylkeen kun edellä mennyt kaveri säikytti sen ojasta tielle. Autolla en ole koskaan vastaavaa reaktiota poroissa huomannut.

Tää oli hyvä pointti. Viikonpäästä mopolla ekaakertaa lappiin, siis ihan ylös:jippikaijee:

No en kyllä ääniin pelottelumielessä luotakkaan. Se tosiaan on hyvä että niitä ei ole näkynyt. Tietysti huomenna aamulla kun tuun töihin niin sitten naps. ja liikun vielä sellaista väliä missä niitä on ja muutaman kopsun nähneen autonkin tavannut matkalla.

Toi mun tapaus sattui kouvola-mikkeli välillä ja sitä ravasin ennen aika tiheään ja siellä niitä aamulla kyllä näkyi.
Kattelin vaan, että olet kuusaalta niin eikai sama reitti?

Toi mun tapaus sattui kouvola-mikkeli välillä ja sitä ravasin ennen aika tiheään ja siellä niitä aamulla kyllä näkyi.
Kattelin vaan, että olet kuusaalta niin eikai sama reitti?

Kotkan suuntaan ja tuossa runkotiellä niitä on tiedän mutta ei ole onneksi näkynyt. Ja kaikkein otollisimpaan aina liikun kun vuorotyötä teen eli aikainen aamu ja myöhäinen ilta.

Kotkan suuntaan ja tuossa runkotiellä niitä on tiedän mutta ei ole onneksi näkynyt. Ja kaikkein otollisimpaan aina liikun kun vuorotyötä teen eli aikainen aamu ja myöhäinen ilta.

Runkotien pahin paikka on se tykkimäki-rautakorven risteys väli. Oli aikanaan top 10 listassa jossain hirvikolari jutussa ja ite meinasin siinä vuosi sitten läsäyttää + nähnyt yhden hirvikolarin siitä. Marinkylästä eteenpäinhän on nykyään onneksi hirviaita.

Kovat pakoäänet ei juurikaan kuulu kulkusuunnan suuntaan joten ei niillä äänillä karkoiteta mitään edessä olevaa.

No kyllähän noi kavereiden kottaraisten sun muiden aprillien 110dB äänet kuuluu jo kilometrin päästä, jopa mökillä ollessa metsän keskellä, joten kyllä ne hirvienkin korviin kantautuvat. Siitä en tiedä sit reagoiko ne ollenkaan, pakoimpulssilla vai tulevatko lähemmäs ihmettelemään.. :blink:

Ainakaan meidän yhdistelmä HD suorilla putkilla + Buell Remuksen pöntöllä ei vaikuta hirviä pelottavan. Tai ainakaan sitä yhtä yksilöä mikä tepasteli tyytyväisenä tien yli melko läheltä meidän edestä. Tosin mistä mä tiedän paljonko niitä olisi hyppinyt tiellä ilman meteliä. :p

Hirvistä ja poroista on kokemusta. Vaikuttaa siltä, että pelkkä ääni ei pelota, vaan tietynlainen. Kaksimukinen matala jumputus pelottaa siinä määrin, että porovaadin meinas hukata vasansa, mutta korkealta kiertävä kyykky ei saa samaa vaikutusta aikaseks. Viitannee äänenpainekuvioon (?)

Back