Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiintoinen ajatus että rahoittaisi osan harrastustaan pörssiosakkeista saadulla pääomatuloilla. Jotkut ehkä niin tekevät, uskoisin että kuitenkin hyvin pieni osa. Jos myy pyörän 10.000,-€, ostaa osakkeita koko rahalla ja haaveilee saavansa 6% nousun keväällä niin melko pieneksi hyöty jää kun siitä 600,-€ maksetaan välityspalkkiot ja 28% veroa. Toki näin kannaattaa toimia jos on varma että nousua myös tulee. Voi myös käydä niin valitun osakkeen arvo laskee, jolloin keväällä, jos haluaa uuden pyörän hankkia pitääkin tyytyä halvempaan kuin oli syksyllä alla. Pahimmillaa voi tulla myös "välivuosi" mopoilussa.Kun kerran asiaa mietitään rahan tuottamisen kannalta niin pyörän pitäminen talven yli sitoo pääomaa. Syksyllä myydyn pyörän rahat voi sijoittaa ja verrata siitä saatavia tuottoja keväiseen myyntihintaan.
Jos jätetään huomioimatta talvihuollosta ja pyörän säilyttämisestä aiheutuvat kustannukset (nykyisillä vakuutuksilla talvikuukausista ei juuri tule kustannuksia) ja otetaan tarkasteluun pyörä, jonka todellinen myyntiarvo on 10 000 e, voidaan laskea paljonko enemmän pitäisi pyörästä saada keväällä, ettei jäisi tappiolle syksymyyntiin verrattuna. Oletetaan seisonta-aika 6 kk.
Jos myy pyörän syksyllä ja otetaan huomioon inflaatio (2%/a; 1%/6kk) ja että sijoittaa myyntirahat syksyllä osakkeisiin (tuotto 10 %/a; 5 %/6kk) -> pitäisi saada 10 600 e eli 6 % enemmän.
Eli sama pähkinänkuoressa: Jos on valmis sijoittamaan rahansa riskillä osakkeisiin tms. olisi saatava keväällä 6% enemmän kuin syksyllä, jotta saisi suhteellisesti saman summan. Tämä on se summa, jonka periaatteessa maksimissaan ottaa takkiin makuuttamalla omaisuuttaan pyörässä. Tässä tilaanteessa olisi sama myisikö pyörän syksyllä vai keväällä. Toisaalta jos rahojaan ei sijoita niin on aivan sama pitääkö pyörää tallissa tai myynnistä saatuja tuottoja käyttötilillään.
Jos tuosta laskee vielä arvonalenemiselle maltillisen 5% alkuperäismyyntiarvosta niin keväällä pitäisi saada jo 1 100 e enemmän (tai jos ei sijoita mihinkään niin tuon arvonalenemisen verran enemmän). Tuottoahan näissä saamisissa ei vielä ole yhtään.
Laskelma on kovin yksinkertaistettu, mutta antaa yhden tarkastelukulman pyörän myyntiajankohtien vertailuun.
Totta, mutta tuo yksinkertaisen laskun tarkoitus oli käytännössä havainnoillistaa kuinka paljon rahaa pyörän makuuttaminen sitoo ja kuinka paljon sillä voisi tienata jos tyytyisi myymään pyöränsä syksyllä.Mielenkiintoinen ajatus että rahoittaisi osan harrastustaan pörssiosakkeista saadulla pääomatuloilla. Jotkut ehkä niin tekevät, uskoisin että kuitenkin hyvin pieni osa. Jos myy pyörän 10.000,-€, ostaa osakkeita koko rahalla ja haaveilee saavansa 6% nousun keväällä niin melko pieneksi hyöty jää kun siitä 600,-€ maksetaan välityspalkkiot ja 28% veroa. Toki näin kannaattaa toimia jos on varma että nousua myös tulee. Voi myös käydä niin valitun osakkeen arvo laskee, jolloin keväällä, jos haluaa uuden pyörän hankkia pitääkin tyytyä halvempaan kuin oli syksyllä alla. Pahimmillaa voi tulla myös "välivuosi" mopoilussa.
Eli voisiko karkeasti yksinkertaistaa, että hätäiset ja uunot saattavat maksaa liikaa. Tämäkään ei oikeastaan ole kokonaan vuodenajoista riippuvainen. Hätäisiä ja uunoja on vain enempi liikkeessä keväisin, kuten itse olin, kun hirveässä kuumeessa pyöräni hankin. En vieläkään oikein tideä, olisiko pitänyt yrittänyt tingata vielä muutama satanen lisääSanoisin että loppukesä - syksy - talvella pyörävalikoima on runsaampi ja voi valita rauhassa hyvän yksilön, myöhäiseen kevääseen kun jättää pyörän oston niin siinä hankintakuumeessa kiireessä kauppaa tehdessä saattaa olla että saa kiertopalkinnon alleen ja usein vielä kovemmalla hinnalla.
Sehän tarvitsee vain oikean ostajan se pyörä, oli se sitten hinnoiteltu mitenkä korkealle tahansa. Tämä ehkä aiheuttaa sitä 'hinnat nousee'-efektiä keväisin. On ehkä enemmän pyöriä mutta on myös enemmän ostajia ja kun on enemmän ostajia niin joukosta löytyy helposti niitä jotka ostavat laitteita myös vähän yli markkinahinnan.Syksyllä 08 myiskentelin muuhun kamaan vaihdossa tullutta vfr 750 -96:sta, pyynti oli mielstäni kohtuullinen 4100e. Kyselijöitä riitti ja 3700e tarjottiinkin. No pyörä pois myynnistä talveksi ja toukokuun alussa -09 5150e pyynnillä myyntiin. Eka kyselijä tinkasi viiteen tonniin ja haki pyörän pois. Tuollaiset kokemukset itsellä.