• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän lastaaminen

koneenpolkija

New member
Pyörän lastaaminen

Jos oletetaan, että maksimikuorma antaa myöden niin mitä rajoituksia on pyörän reissupakkaamisen osalta? Tarkoitan, että voiko esim takalaukun päälle sitoa niin paljon tavaraa kuin vaan turvallisesti pysyy?

Mulla haasteena pakata tasapainosesti, ettei tuu liian takapainonen ja nokka kevene likaa.
Oon laittanu takalaukkuun mitä mahtuu. Jotain todella kevyttä siihen päällä. Ja tankkilaukkuun oaan painavemmasta tavarasta. Läppäri/täppäri ja perus työkalut reppuun ja reppu takapenkille köytettynä. Tosin kakspäällä joutuu sit vähän miettiin erilailla...

Mulla haasteena pakata tasapainosesti, ettei tuu liian takapainonen ja nokka kevene likaa.
Oon laittanu takalaukkuun mitä mahtuu. Jotain todella kevyttä siihen päällä. Ja tankkilaukkuun oaan painavemmasta tavarasta. Läppäri/täppäri ja perus työkalut reppuun ja reppu takapenkille köytettynä. Tosin kakspäällä joutuu sit vähän miettiin erilailla...

Kiitos! Ja hyvä huomio, kakspäällä tässä mietitään :)

Itse etsin tälläistä ketjua juuri viikko sitten kun itse pakkasin pyörää muutaman päivän reissuun. Pärjäsin maalaisjärjellä ja pakkasin siis sivulaukkuihin kaikki painavimmat. Painopiste pysyy alhaalla eikä perän päälle tule ylimääräistä. Takalaukkuun laitettiin vsin takapenkkiläisen laukku, koska säilytimme siellä taukojen aikana kypärät. Tankkilaukussa oli itselläni myös elektroniikka ja muu mitä saattaisi helpommin tarvita. 700km tuli ajettua ja pyörä toimi hyvin ja oli helposti hallittavissa. Takapenkkiläisen kanssa siis matkassa.

Jos kakspäällä mennään niin panostaisin mahdollisimman, muttei liian, isoon tankkilaukkuun. Kaikki paino takana on perseestä ajamisen kannalta. Itte en kasais mitään takaboksin päälle. Korkeintaan sadeasun tai jotain sellaista.

Jos oletetaan, että maksimikuorma antaa myöden niin mitä rajoituksia on pyörän reissupakkaamisen osalta? Tarkoitan, että voiko esim takalaukun päälle sitoa niin paljon tavaraa kuin vaan turvallisesti pysyy?

Kannattaa selvittää hieman myös sitä, että mitä se takalaukkuteline kestää. Esimerkiksi itsellä Givin telineen ohjeet kertovat maksimikuormaksi vain 6kg, ja siitä 4kg menee jo itse laukun painoon. Muistaakseni edellisessä pyörässä oli samanhenkinen rajoitus, joskaan ei ehkä ihan näin täpärä. Vaikka virkavalta ei lastiin puuttuisikaan, laukkurautojen ja jopa pyörän takarungon väsymismurtumia kuitenkin säännöllisesti tapahtuu...

Kannattaa selvittää hieman myös sitä, että mitä se takalaukkuteline kestää. Esimerkiksi itsellä Givin telineen ohjeet kertovat maksimikuormaksi vain 6kg, ja siitä 4kg menee jo itse laukun painoon. Muistaakseni edellisessä pyörässä oli samanhenkinen rajoitus, joskaan ei ehkä ihan näin täpärä. Vaikka virkavalta ei lastiin puuttuisikaan, laukkurautojen ja jopa pyörän takarungon väsymismurtumia kuitenkin säännöllisesti tapahtuu...
Joo itse huomasin että laukussa oli maininta kantavuudesta eli 3 kiloa, toki kestää enemmän mutta valmistaja on pessyt kätensä asiasta.

Joo itse huomasin että laukussa oli maininta kantavuudesta eli 3 kiloa, toki kestää enemmän mutta valmistaja on pessyt kätensä asiasta.

Vieläkin puhutaan vähän eri asiasta... :p Mullakin laukussa lukee, että sallittu kuorma 3kg. Mutta tosiaan jos laukkutelineen (siis sen pyörän runkoon pultattavan rautahässäkän) ohjeita katsoo, niin se sanoo että maksimikuorma on 6kg, ja pelkän laukun oma paino tyhjänä on 4kg, joten lastia saisi todellisuudessa laittaa vain 2kg. Toki epäilemättä tosiaan molemmat kestävät enemmän, mutta kuinka paljon niin sitä on vaikea veikata, riippuu toki myös siitä, että miten ja missä ajaa.

Vieläkin puhutaan vähän eri asiasta... :p Mullakin laukussa lukee, että sallittu kuorma 3kg. Mutta tosiaan jos laukkutelineen (siis sen pyörän runkoon pultattavan rautahässäkän) ohjeita katsoo, niin se sanoo että maksimikuorma on 6kg, ja pelkän laukun oma paino tyhjänä on 4kg, joten lastia saisi todellisuudessa laittaa vain 2kg. Toki epäilemättä tosiaan molemmat kestävät enemmän, mutta kuinka paljon niin sitä on vaikea veikata, riippuu toki myös siitä, että miten ja missä ajaa.
Meikä osti telineraudat käytettyinä joten tuota tekstiä en ollut nähnyt.

Takalaukun imanvastus kannattaa myös huomioida.
Käytän takapenkin päällä tankkilaukkua ohjaamassa ilmaa yli takalaukun.
Busalla on paha tapa alkaa keulia rauhallisissakin ohituksissa ja kiihdytyksissä jo hieman yli kahensadan nopeuksissa, jos ohjuri ei ole tarpeeksi korkea.
Jos tavaraa ei ole laukussa tarpeeksi, laitan sinne vaikka tyhjiä muovipulloja.

Kyl mun takalaukussa on max kuorma 10kg :blink:

Ite kierrän noi painorajat vetämällä laukun kiinni yhdellä parin euron / 250kg:n kuormaliinalla telineeseen. Itse ajattelen, että se laukun pohjalevy ja siinä olevat ohjaus/lukitusnastat on ne, mitkä pettää jos pettää. Itse teline ei ihan äkkiä laukun painosta leviä vaikka painoo olisi tuplat. Toimii toki myös sivulaukkujen mukana pysymisen varmisteluun.

Ja kun peräpäätä pakkailette ja sidotte niin muistakaa että takavaloista ja vilkuistakin oli kiva näkyä vähäsen taaksekinpäin. Tuossa pari viikkoa sitten sateessa yöllä katselin että mikä siellä edessä vilahtelee...noo 750 tai 900 retrohondahan siellä meni teltta silleen sidottuna että peitti takavalon ja vilkut. Jäin siihen taakse turvaksi ajelemaan mutta jatkoivat jonnekin eteenpäin, piti kääntyä.

Muuten on tullut itse suosittua sellaista pakkaustyyliä että painavaa penkin alle jos pitää painavaa ottaa mukaan, sitten sivulaukkuihin ja perälaukku vaan kevyesti pakattuna. Tankkilaukkua tulee käyteltyä käsilaukkuna, pienikin on ja kukkaro, kännykkä, litran juomapullo ja varahanskat täyttävät sen sopivasti.

Mitä ihme pyöriä teillä on kun voi pakkaa vaik kuin? Maailman syrjä täynnä FJR sun muita esim bemareita kun on naksahtanu penkin takaa apurunko poikki kun on pakattu pikkusen enempi tavaraa kun tarve olis.

Ite kierrän noi painorajat vetämällä laukun kiinni yhdellä parin euron / 250kg:n kuormaliinalla telineeseen. Itse ajattelen, että se laukun pohjalevy ja siinä olevat ohjaus/lukitusnastat on ne, mitkä pettää jos pettää. Itse teline ei ihan äkkiä laukun painosta leviä vaikka painoo olisi tuplat. Toimii toki myös sivulaukkujen mukana pysymisen varmisteluun.

Itse tiedän lähipiiristä vain yhden tapauksen ja siinä murtui teline.

Givin v46-lootassa on kans 10kg raja, mut kyl se ehjänä ja kyydissä on pysyny hyvinkin painavana, ja kovissa nopeuksissa.
Jopa muutaman kovemman hypyn ja kuoppaiset tiet on pysynyt uuden veroisena.
http://www.givi.it/m//cases/Monokey/V46

Tollanen V46 mullaki just Givin omalla telineellä. Nooh, pakkasin kyl "painavimmat" kamat Givin kangas-sivulaukkuihin ja ns. tärkeet/kevyet takalaukkuun. Kakspäällä mentiin ni riitti sivulaukkuihin yks mustekala takaa ja hihnat penkin yli.

Mul hajos edellisen pyörän putkirunkoinen takalaukkuteline. Jäin tapahtumaa ihmettelemään, niin ainoa ajatus mikä jäi, niin takalaukku ilmeisesti rasittaa rakenteita paljon. Paino pitkän varren päässä ja monttuisilla teillä saa melko voimakasta ylös alas kyytiä, mikä sitten väsyttää rakennetta.

Paremmin suunnitellut jo röykytykseen tehdyt kuormaratkaisut ovat toki pitkä ikäisempiä, mut näitä perusrautoja en lähtisi kovin hurjasti ylikuormittamaan.

Back