Pyörän lastaaminen

Jos oikein muistan, niin ei tuosta kovin montaa vuotta ole kuin suomalaiskuski kaatoi itsensä huolella lasarettiin juurikin woblauksen seurauksena muistaakseni juuri FJR:llä.

Tuossa alla kaatajan (FiJeR) omakohtainen kirjoitus tapahtuneesta ettei homma karkaa ihan lapasesta muisteluilla.

"Minulla oli suuret laukut (2 x Givi Keyless 41 + Maxia 52) 2003-mallisessa fijerissä ajaessani yksin autobahnalla ja voin kivuliaalla omakohtaisella kokemuksella vahvistaa, ettei ylälaukun kanssa kannata ylittää 150 km/t yksin ajaessa. (GPS näytti 212 woblauksen alkaessa.) Olin aiemmin kaksi päällä samalla rikillä ylittänyt reilusti 200 ilman mitään vakausongelmia."
 
Tohon fjr:n vakauteen voin sanoa että välykset pois takalinkun laakereista niin voi yllättäen woblaukset loppua..
eli mopo kuntoon .... on nääs mukavampi ajella .... mut tietty isoilla välyksillä saa jännitystä pienemmällä nopeudella...... kuka mistäkin pitää.........
 
Taitaa päteä tuo neuvo lehmään kuin lehmään. Swingin laakereita ei taida kovin moni tarkkailla, sitten ihmetellään voblauksia sun muita. Itsellä XX, siinä matkalla Hondan omat (Giwi) sivulaukut ja Kapan 56 takalaukku. Kaksi päällä vauhdit ehkä parhaimmillaan 180, ei ongelmia. Yksin ilman takalaukkua Autopahnalla 240 alkaa olla maksimi, ei kuitenkaan voblia, vaan muuten tuuli repii. Ilman laukkuja sitten tappiin.... Eikä voblaa. Ja swingin & linkkujen laakerit tsekaten joka talvi.
 
image.jpg

Tämmöinen kävi tuossa viikko sitten ysitiellä. Reppu oli köytetty takalaukun päälle kuormaliinalla, jotenkin ilmavirta oli hakannut liinan löysälle ja lopulta auki. Mietin jo kuormatessa että täytyy olla tarkkana että ei käy hullusti, silti näin pääsi käymään ja reppu ja liina löytyi takarenkaan ja rungon/pakoputken välistä revenneenä ja sulaneena... Onneksi ei lyönyt takapyörää lukkoon, tässä oli kyllä katastrofin ainekset. Olkaa tarkkana tässä asiassa! Minä en taida enää uskaltaa kuskata tavaraa muuten kuin laukuissa.
 
^Huh, tuossa on ollut jo todellista onnea matkassa. Siitä on jo aikaa, mutta muistelisin jonkun sakemannin? ajelleen Suomessa ajotakki takapenkille köytettynä. Takki irtosi, takarengas lukkoon ja henki pois.
 
Ilmankos nopeus yli 130 km/h ei suositella takalaukun kanssa, saattaapa siitä vielä sakotkin saada, siis Saksan maaperällä.
Itse jopa välttelen moottoriteitä, yksitoikkoisia ajaa, joten eipä juuri tarvitse ajella paljon yli 100 km/h:)
 
Pakko nostaa tämä kun luin viime viikolla uutisen kipanneesta motoristista. Juurikin tuosta syystä kaatui mitä kuvasin pari viestiä sitten. OLKAA TARKKANA NIIDEN LIINOJEN KANSSA!
 
Pakko myöntää että itellä maanantaina oli reppu tarakalla kahdella kuormaliinalla kiinni. Samalla tapaa ollut köytetty aikasemminkin monen sadan km matkoja, ei ongelmia. Nyt kuitenkin liinat oli ilmeisesti jostain syystä löystynyt. Liina kieriytyi rullalle takarenkaan ympärille ja tietysti vetäsi jousituksen täysin pohjaan, kunnes liina poikkesi ja jousitus jysähti ylös. Reppu ja toinen liina lensi kyydistä. Vauhtia tapahtumahetkellä oli n. 105km/h ja sattui olemaan mutka. Sain onneksi pidettyä pyörän pystyssä. Eli selvittiin materiaali vahingoilla. Pyörästä poistin kokonaan kaikki kuormankiinnitylenkit samalla kun purin rikkoutuneita osia. Jatkossa käytän vain kovia laukkuja tai reppua selässä.
 
Back
Ylös