Vaikka olen vain halpa pöllikuski, niin kokemusta löytyy myös automaalauspuolelta noin 50 auton ylimaalauksesta.
Neuvoja on hyvin helppo antaa, mutta kun rupeaa käytännössä tekemään, niin jossain se tenkkapoo tulee kuitenkin. Ammattimaalarin työstä kallein ja vaativin osa on pohjatyöt. Erityisesti metalliväreillä virheet korostuvat eniten.
No yritän nyt lyhyesti kuvailla miten aloitat.
Poista kaikki tarrat ja muut tilpetöörit maalattavilta pinnoilta.
Varovainen lämmitys kuumailmapuhaltimella, mutta jos tarrat on lakan alla, niin ohennet5aan hiomalla lakkaa että tarra lähtee irtoamaan.
Seuraavaksi olisi hyvä pyyhkiä pinta vahan ja silikoonin poistoaineella huolellisesti, minka jälkeen pinta hiotaan esin kuivahionnalla (240 karkeudella) mataksi. Pyöreiden pintojen ollessa kyseessä älä käytä kovia hionta-alustoja, Myös hiomakoneiden käyttöä en suosittele koska se syö äkkinäisellä helposti liikaa. Jos tarrat on olleet lakan alla, niin lakkkakerros on hiottava kokonaan pois. Jos ei niin saa jäädä alle.
Kittauksen jos on tullut rupia.
seuraavaksi olisi hyvä maalata kaikki osat hiomamaalilla(käy pohjamaaliksi) jos olet epävarma millä pyörä on ennen maalattu niin käytä yksikomponenttista maalia pohjustukseen niin pintamaalilla ei sen jälkeen ole merkitystä. yksikomponentti hiomamaalin (Washprimer) päälle voi vetää kaksikomponenttimaalin. Kysenen maali anttaa myös erittäin hyvän tartunnan seuraaville pinnoille. se myös peittää pienet naarmut.
Hio pinta kuivahionnalla(400) huolellisesti. ÄLÄ HIO MAALIA PUHKI
Puhdista pinnat vahan ja silikooninpoistoaineella ja vähän ennen pintamaalausta pyyhi pinta tahmeliinalla (saa automaaliliikkeistä Eikä maksa paljon) Pyyhkiminen suoritetaan kevyesti.
Sitten lyhyesti itse pinta maalauksesta. Kysessä oli siis musta ja metallinhohtomaalaus.
Sekoita huolellisesti valmistajan ohjeiden mukaan värimassa ja ohennin keskenään (tähän annokseen ei tule kovetinta)
Paineilmaruisku kouraan ja tarpeet sisään. säädä ilman paine johonkin 6 kiloon ja vedä pari märkää kerrosta pitäen välillä 10 minuutin haihdutustauon. (markää= niin että pitaan tulee kiilto) Viimeisen kerroksen vedettyäsi pöllyyttele ruiskulla vähän kauempaa ettei jää raitoja metällikiteisiin.
Pinta kuivuttuaan muuttuu himmeäksi, ei haittaa sillä lakka sen kiillon tekee
Lakkaus samoilla ohjeilla. kovetin lisätään lakkaan valmistajan ohjeiden mukaan. Ilmanpaine noin 4 kiloo
Muista että paineilmassa ei saa tulla vettä ja muita epäpuhtauksia. Hyvät veden erottimet tarvitaan sun muuta.
Tilat missä maalataan on oltava hyvin tuuletetut ja puhtaat. Puhdista myös itsesi. Roskat ei ole mitään nättejä maaalipinnassa.
Se sitten että mihkä asti taidot riittää on eri juttu mutta jälkien korjailukin on mahdollista monin eri tavoin
Esim. lakkaus on suoritettava rohkeasti, eikä ohuilla kerroksilla, sillä kiilto ei synny kuivalla.
Muovimaaalauksessa saattaa olla tarpeen harkita myös joustoaineen lisäysta lakkaan. erityisesti jos muoviosat on pehmetä. Ja jos on ennen maalaamatonta muovia, niin ne tarttee omat pohjustusaineet. Sraymaalit pidä kaukana jos on edes aikomus tehdä kunnollista pintaa.
Metällimaaleja saa myös yksikerrosväreinä mutta kunnon lakkapintaa ei mikään korvaa.
Nämä oli vain sellaiset ympäripyöreät ohjeet joilla voi myös epäonnistua täydellisesti
Jos yksityiskohtaisempaa kysyttävää, niin yritän vastailla. Eikä nämä ohjeet ole ihan viimesen päälle mutta noin maallikkomaalarille kelpaavat ehkä.