• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän peseminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ssammatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ssammatti

New member
Moi, tiedustelen moottoripyörien pesurutiineista. Miten kannattaa tehdä ja mitä aineita käyttää ?

vettä, shampoota ja sientä
tounge.gif

vitsit sikseen! itse käytän autoshampoota tai autoglymin mp pesuainetta! pesun aloitan etupäästä josta etenen taakse,vanteet viimeiseksi ja niissä käytän eri sientä! eipä se sen erikoisempaa oo ku auton pesu,ahtaita välejä tietty on enemmän! jos käytät painepesuria niin mieluusti ei kovalla paineella ja ei kovin läheltä päästettynä! äläkä päästä pesuainetta kuivuun,itse pesen katteen kerrallaan ja sit huuhtelen

pyörän kuivaan säämiskällä! ja sieni on ihan perus auton pesusieni.

Sangollinen vettä, liraus fairya ja autoharja+pesusieni. Sienellä katteet ja harjalla metalli+muut osat. Lopuksi huuhtelu puutarhaletkulla. Hyvin on pelittänyt
thumbs-up.gif

ite pesen omastamiesestä aina totaalo hyvin.
1. pyörän huuhtelu
2pesuvesi: pönttö lämmintä vettä ja sekaan autoshamppoota (korrek) sit pesen ekana toisen kylen sit toine ja lopuksi vanteet.
3.huuhtelu
4. kuivaus räteillä.
5kiillotus

sillin tällöin kun pyörä on pestyhyvin ja kaipaa vahaa niin sitäkin tulee vahailtua iha innoissaaa
biggrin.gif
korrekin laatuvahoja oon käyttäny ja pyöräkiiltää kun uus

Meikäläinen pesee mopon seuraavalla tavalla:
1. Huuhtelu
2. Vanteet, takahaarukka ja mahdollisesti muut paskaiset rungon osat liuotinpesuaineella ja vanhalla tiskiharjalla.
3. Katteet ja pyörä muuten autoshampoolla, sienellä ja lämpimällä vedellä.
4. Huuhtelu ja kuivaus.
Näin on ainakin mulle kelvannut. Sitten vielä pari kertaa kesässä Autoglymin vahat pintaan.

Ensin painepesurilla huuhtelu pienellä paineella.
Takavanteen ja haarukan ja muiden osien mihin on roiskunut ketjuöljyä pesu moottorinpesuaineella ja huuhtelu painepesurilla matalalla paineella.
Muun pyörän pesu harjalla ja vedellä johon on lisätty fairyä tai muuta sopivaa pesuainetta. Se että Fairy tuhoaisi maalipinnan on urbaania legendaa.
Ja huuhtelu kuten edellä.
Kuivaus paineilmalla.
Konen käyttöä etti vesi häipyy tulppien juuresta ja pakosarjasta.
Sitten maalattujen ja kromattujen pintojen vahaus jollakin sopivalla vahalla esim Korrekin teflon vaha.
Ja lopuksi CRC:tä virtalukkoon, kahvojen sähkökytkimiin, ja yleensä paikkoihin joihin vesi voi pesiä.
Ja aivan loppujen lopuksi ketjujen voitelu jos ei satu olemaan keppi tai remmivetoinen.
Näin olen pyöriäni pessyt yli 30 vuoden ajan eikä ole maalipinta himmentynyt eikä ruostunut ja on toiminut hyvin sateenkin jälkeen.

Toistaiseksi vesipesua + rätti + harja. Hiton hyvä lopputulos tulee ku tarpeeks usein jaksaa hiukan aikaa läträä.. Jos jää pitemmäks aikaa liat pintaan, ni sit ehkä kandee käyttää iha noita AutoGlymin pesuaineita. Pirun tehokkaita ovat. Ite pesin talvella pyörän just AutoGlymin kamoilla. Erittäin kaunis jälki tuli vaikka pyörä oli likainen.

S...na, taas joutuu peseen, kun työmatkalla kotilot roiski paskaa päälle märällä tiellä. Korrek, lämmin vesi, tiskiharja ja sieni ja lopuks säämiskä. AutoSolia kromille ja vahaa tankille ja sitten taas
062802moto_prv.gif

Aika lailla samoilla rutiineilla, kuin auton pesukin. (Tietysti menee aikaa enemmän.) Siis niinku noin pääpiirteittäin...

Kiitos kaikille avusta. Määrittelin ohjeista kultaisen keskitien, jota noudatin. Hyvin toimi. Vanteet ja takaSwingin hoitelin CRC:n vanteenpuhdistusaineella. Suosittelen.

Mitenkäs äänenvaimenninpönttö kannattaa puhdistaa. Siihenkin näköjään varsinkin sisäpuolelle kertyy pikeä, öljyä ym. ?

Hyviä neuvoja tullut jo.

Fairyssa on muistaakseni sitruunahappoa, vie vahapintaa mukanaan ku sillä pesee. Itse ennen vahausta pessyt sillä, puhdistaa paremmin ku tavallinen autoshampoo, hyvin vahatun pinnan saa sitten sillä shampoollakin hyvin puhtaaksi.

Ketjuöljyn poistoon (myös niistä ketjuista) toimii lamppuöljy, ei ole niin stydiä ku bensa/liuottimet. Toinen vaihtoehto on vahata vanne, haarukka jne. helvetin hyvin, jolloin mäiskeet lähtee hyvin ihan pesuaineellakin.

Painepesurilla kun pesee, ei kannata hirveällä paineella pestä napoja (laakerit), jarrupuristimien välejä, arkoja sähköosia (mittaristo, tangon katkaisimet, erinäiset sähköboksit) ja nakupyörissä välttää ylenmääräistä vedenruiskimista tulppiin päin.

Maalipinnoilla oleviin sitkeisiin tarhoihin toimii "kova" vaha melkein paremminkin ku liuottimet.

Kromiosien kiilloitukseen esim. Autosol tai Autoglymin vastaavat tuotteet. Jos on kuumeneva osa, esim. putki tai pönttö, täytyy vaan putsata osa aineesta huolellisesti ettei pala kiinni, ihan puhtaalla vedellä hinkkaa ja kuivaa hyvin.

Kuivaukseen, joko hyvälaatuinen säämiskä, tai itse käytän ihan puuvillakangasta, esim. risat t-paidat.

Himmentyneeseen ja laikukkaaseen rosteri änkkäriin tepsii ainakin hyvin Autoglymin Metal Polish tahna. Ainakin omat kokemukset ovat todella hyviä ko aineesta.

Oiskos kellään tietoa mkä tepsis kun pärrän (alumiini)runkoon tullut sellasia tummia jälkiä joko puutseista tai ajohousuista? Lähteekö liuottimilla, vai vaatiiko jonkinlaisen kiillotustahnan?

Oiskos kellään tietoa mkä tepsis kun pärrän (alumiini)runkoon tullut sellasia tummia jälkiä joko puutseista tai ajohousuista? Lähteekö liuottimilla, vai vaatiiko jonkinlaisen kiillotustahnan?
Autosol, tai autoglymin metal polish. Jälkimmäisellä joutuu hinkkaa ehkä hivenen enemmän.

Itse aiheeseen :
Mä laitan myös pesun jälkeen jotakuinki _joka kerta_ jotain vahaa mopottimeen
smile_org.gif
Autoglymillä on toi uus aqua vax tjsp. mikä on tosi vaivaton levitellä, laitetaan märkään mopoon ni käytännössä kuivaat mopos niin samalla tulee laitettuu vahaakin.

Ja sitten bout kerran kuussa paremmat vahat, ensin autoglymin punainen (puhdistava vaha) ja sen jälkeen kultainen (kiillotus) Niin jo pärrä kiiltää
smile_org.gif

Juu tiedän kyllä ei sitä tarvis vahailla joka välissä, tykkään vaan kun kiiltää :P Ja se itse peseminen on kyllä tosi helppoa kun on hyvät vahat. Nytten vielä kun ei ole autoakaan niin ajelen mopolla jokapaikkaan, säästä riippumatta niin parempi pitääkki vahoissa ettei kaikki paska tartu aina kun sää on vähän huonompi.

Itse pesu normaalin kaavan mukaan, painepesurilla suihkuttelen suurimmat pois. Etäisyys joku reilu metri ja varovaisuutta ettei suihki turhiin mestoihin liikoja. Sen jälkeen jollain autoshampoolla ja sienellä pyörä läpi, shampoo merkit vaihtelee kun kokeilen aina vähän erilaisia. Hyväksi todettuja kamoja ainaki autoglymin shampoo sekä turtlevaxin joku kama jonka nimeä en muista.

Kuivaus on tärkee juttu ja siihen ei voi yksinkertasesti käyttää mitään muuta kuin mikrokuituliinaa. Aquavaxissa tuli tommosia mukana ja säämiskään ei oo palaamista enää.

Kuivaus on tärkee juttu ja siihen ei voi yksinkertasesti käyttää mitään muuta kuin mikrokuituliinaa. Aquavaxissa tuli tommosia mukana ja säämiskään ei oo palaamista enää.
Ite oon käyttänyt kuivauksessa Kungs:in mikrokuitusäämiskää. Mielestäni paljon parempi kuin mikään "aito" säämiskä. Maksaa halpahalleissa n.7 euroa.

Ite oon käyttänyt kuivauksessa Kungs:in mikrokuitusäämiskää. Mielestäni paljon parempi kuin mikään "aito" säämiskä. Maksaa halpahalleissa n.7 euroa.
Pitää varmaan tollastaki kokeilla jossain vaiheessa. Mut hyvii noi kyl on, ei tarvi ku kerran pyyhkästä ni on taatusti kuiva sen jälkeen.

ite pesen omastamiesestä aina totaalo hyvin.
1. pyörän huuhtelu
2pesuvesi: pönttö lämmintä vettä ja sekaan autoshamppoota (korrek) sit pesen ekana toisen kylen sit toine ja lopuksi vanteet.
3.huuhtelu
4. kuivaus räteillä.
5kiillotus

sillin tällöin kun pyörä on pestyhyvin ja kaipaa vahaa niin sitäkin tulee vahailtua iha innoissaaa
biggrin.gif
korrekin laatuvahoja oon käyttäny ja pyöräkiiltää kun uus
laatuvaha ja korrek eivät sovi samaan lauseeseen! Autoglymiltä löytyy ainoat vahat

"joskus työkseen vahannut"

Muun pyörän pesu harjalla ja vedellä johon on lisätty fairyä tai muuta sopivaa pesuainetta. Se että Fairy tuhoaisi maalipinnan on urbaania legendaa.
just joo. hölmöläiset käyttää fairia. johan tuossa jo joku sanokin että se on astioden pesemistä varten! fairi kyl tekee puhtaaksi ja vie rasvatahrat pois, ihan niinkuin mainoksessakin sanotaan! mutta se vie myös vahan mopon pinnasta...

Onkos arvoisalla raadilla mitää hyviä ehdotuksia miten rengaspaikkavaahdosta syntyneen mömmön (joka on kuivunut kiinni metallipinnalle) saisi liuotettua pois vanteesta ja takahaarukasta?

Seuraavia aineita ja välineitä on kokeiltu huonolla menestyksellä:
- vesi ja saippua
- biologisesti hajoava liuotinpesuaine
- teollisuusbensiinipohjainen liuotinpesuaine
- suksivoiteenpoistoaine
- autovaha
- pyyhekumi

Kynnenkärjellä kun rapsuttaa, niin kovalla työllä saa muruja täplistä irti, mutta tällä menetelmällä kuluu koko kesä ja sormet on jossainvaiheessa verillä
biggrin.gif

Niin ja muille vinkiksi, jos siitä naulan reijästä pursuaa vaahtoa ulos ensikilometreillä, niinkuin se yleensä tekee, kannattaa välittömästi siistiä pyörä ensitilassa roiskeista, jotta ei käy kuin eräälle tyhmälle
withstupid.gif

Back