• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän sammutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pasiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pyörän sammutus - Virta-avain vai tappokytkin

• Virta-avain

Ääniä: 0 0,0%
  • Tappokytkin

Ääniä: 2 100,0%
  • Joku muu

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    2
Yleensä avaimella,sit kun pitää olla molemmat kädet kahvoissa,tappokatkaisimella tai sivutuella.(mäkeen vaihe päällä)

Tappokytkimellä ! Sehän on kätevässä paikassa , eikä meikäläisen mopotin edes starttaa jos tappokytkin on väärässä asenossa .

nii.. sitä vaan että, mix se tappokytkin yleensäkään on siinä, jos ei sitä suositella käytettäväx? ei kai perusteluna voi olla joku "hätäkatkaisin"?

tappokytkimellä tulee sammutettua, ku ei hanskat kädessä onnistu avaimen kääntö.

tappokytkimellä tai seisonta tuella aina... sit hanskat vex ja samal ku sammuttaa virrat nii pyöräyttää rattilukon nii ei unohdu ja avaimet ei koskaa unohdu..

Autokoulun opetuksen mukaisesti tappokatkaisijalla.

Tappokatkaisijan plussat:
+ ei tule ns. noloja tilanteita kun ei mopo starttaa (osaa heti kattoa kytkimen)
+ koneen korahtaessa osaa sammuttaa koneen heti (silloin se sammuttamisen nopeus voi säästää €€€€€€)

Avaimen plussat:
+ ei unohdu virta-avaimet paikoilleen
+ ei unohdu valot päälle

-mika-

Jep, meni kohtaan joku muu. Ja selvitys löytyy täältä. En suosittele.
sad_orig.gif

Avaimesta aina.
Muutaman kerran tullu vahingossa painettua tappokatkaisijaa ja ihmeteltyä, että miksei lähde käyntiin
biggrin.gif

TÖSÖS !
Vaihtelevasti kaikilla kolmella eli avaimesta, seisontatuella ja tappokatkaisijasta
biggrin.gif

Kyllä se sivuseisontatuki on sammutus juttu meikäläisellä.
Väärin vai oikein, en tiedä, menee kuitenkin vaistomaisesti.
Kait se on sama miten sammuttaa, luulen minä
confused_orig.gif
.

Avaimella, koska manuaalissa näin vannotetaan ja suositellaan tekemään pl. erikoispikahätätapaukset. Lisäksi minulla on vahva mutu joskus jossain kuulemastani kuulopuheesta, jonka mukaan tapponappulan räknäys saattaa joskus tallentaa turhia vikakoodeja makkinan sähköaivoon.

Autokoulussa opetettiin että avaimella sammuttamalla on yksi osa vähemmän mikä voi särkyä
tounge.gif

Avaimella, koska manuaalissa näin vannotetaan ja suositellaan tekemään pl. erikoispikahätätapaukset. Lisäksi minulla on vahva mutu joskus jossain kuulemastani kuulopuheesta, jonka mukaan tapponappulan räknäys saattaa joskus tallentaa turhia vikakoodeja makkinan sähköaivoon.
Kaivakaapa huviksenne pyöränne sähkökaaviot huoltomanuaaleista ja katsokaa miten tappokytkin, seisontatuen kytkin jne. on kytketty. Yleensä kaikki on enemmän ja vähemmän sarjassa, joten (sähkö)tekniikan kannalta on yksi hailee mistä pyörän sammuttaa.

Milloin mistäkin yleensä tappokytkimestä, kun virtalukko on hankalasti tankinalla, eikä ilmajäähdytteistä konetta viiti lämpimilläilmoilla paljoa käytellä ilman ajoviimaa.
smile_org.gif

Mun pyörässä on "pakkovalot", joten jos alan kikkailemaan tappokatkaisijalla, niin valot jää joskus päälle aivan varmasti. Kyllä mäkin aina iltaisin / öisin ajan viimeiset kymmenet metrit kone sammutettuna kerrostalon pihaan, mutta virran kyllä katkaisen avaimesta.
biggrin.gif

Back