• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

pyörän vaihto ja ranteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja enna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Työergonomiaan on nyt panostettu ja se alkaa olla kunnossa. Pitäs vaan muistaa pitää taukoja tarpeeksi usein ja ns. pumpata sormia ja pyöritellä ranteita, että veri kiertää paremmin.  
smile_org.gif

Gamma kiinnostais tietää mikä pyörä sulla nyt on? Jännetupen tulehduksesta ei taida ikävä kyllä selvitä viikossa  
confused_orig.gif
Sain palata töihin vasta kun särky oli kokonaan hävinnyt. Kuukauden olin saikulla ja silti taisin palata liian aikaisin kun vieläkin välillä särkee.  
lookaround_orig.gif

Kiitoksia neuvoista kaikille!
smile_org.gif
En vielä ole osannut päättää mikä on seuraava pyöräni.
smile_org.gif
Täytynee mennä vielä koeajamaan uudestaan  
tounge.gif
biggrin.gif

Hanskatkin vaikuttaa tuohon aika lailla. Multa löytyy Yokon Gore-hanskat, joissa on kämmenpuoli niin liukas, että kaasukahvaa saa puristaa ihan tosissaan, jos mielii eteenpäin päästä. Kädet tulee kipeiksi aika nopeasti. Eipä ole usein kädessä ne tumput.
Nahkahanskoissa taas on tosi hyvä pito kahvaan, melkein riittää, kun vaan pitää kämmentä siinä kahvan päällä.

Mulla oli alkuun aika pahoja kipuja vasemmassa ranteessa ku ajelin 6r:llä. (Oikeaa rannetta oon sen verran treenannu ettei kipeytyny.) Rannetuki (sellanen tarranauha) vaan viikoks aina ranteeseen kiinn ku oli ajelemas ja ongelma hävis ku pieru saharaan. Nyt pystyy ajelemaan ongelmitta, mutta pitemmällä reissulla käytän tukea vieläkin.

Gamma kiinnostais tietää mikä pyörä sulla nyt on?
Vois olla vaikka jäsentason mukainen Susnan SV1000S, vaikka siinä SV100s lukeekin? Tai sitten menee multa taas joku sisäpiirin juttu yli...

Mutta, siihen painoon tottuu, ei pidä vaan aloittaa liian innokkaasti. Mulla kävi joskus niin että Calbon leskellä ajaessa kädet puutu ja väsy hetkessä kun joutu pitää kiinni tangosta kun ne oli oli rinnan tasolla, sen sijaan että oli tottunu että kädet makaa tangon päällä.
biggrin.gif

buttrock.gif

Pitäisi varmaankin kirjoittaa tuonne aloittelijoille kuuluviin ''kikkoihin", mutta aloitetaan nyt täältä.

Moottoripyörän ohjaamisessa yksi olennaisimmista asioista on se, miten ohjaustangosta ja kaasukahvasta pidetään kiinni. Kahvasta pidettävää otetta tulisi verrata siihen, kuin pitäisi pikkulintua kämmenen sisällä. Eli toisin sanoen hyvin kevyellä otteella.

Jos ohjaustangosta pitää kiinni tukevalla otteella, merkitsee se sitä, että kuskin kädet eivät ole rentoina (tästä syystä ranteet sitten pakottavat ajaessa). Käsien jäykkyys tarkoittaa taas sitä, että kuski ottaa vastaan iskunvaimennuksen liikkeitä ja siten häiritsee jousituksen toimintaa ja siten huonontaa pyörän ominaisuuksia. Rennosti ajava kuski pystyy esimerkiksi huomattavasti tiukempiin kaarroksiin kuin jäykkis, koska pyörän annetaan elää alla ja sopeutua tien pinnan muutoksiin. Näin toimien renkaan kontakti tien pintaan säilyy optimaalisena. Runkgeometria ja alusta hoitavat kyllä oman asiansa, kuskin pitäisi vain ''ohjata'' moottorihevostaan oikeaan suuntaan.

Miten tämä sitten toteutetaan käytännössä:
- Istutaan ihan penkin etuosassa sukuelimet (poliittisesti korrekti tasa-arvoinen ilmaisu) tankkia vasten
- pidetään polvet kevyesti tankin sivuja vasten
- pidetään kehon suurilla lihaksilla ajoasento kunnossa (reidet ja vatsa)
- öljytään kaasuvaijeri kunnolla (ettei tarvitse puristaa niin kovasti)

Periaatteessa pyörää pitäisi voida ajaa pelkästään sormia käyttäen. Ei siis siten, että tuetaan ranteilla ohjaustankoon.

Kokeilkaahan seuraavaa: Laita pyörä keskituelle (tai hommaa kaveri pitämään pyörä pystyssä), ja mene kyytiin istumaan. Ota normaali ajoasento. Nosta sitten kädet peri senttiä irti ohjaustangosta sama asento säilyttäen. Edellä mainitussa tilanteessa pitäisi huomata mitä lihaksia tarvitaan ajaessa. Ajaessa ilmavirran paine auttaa tietysti asiaa, joten ihan yhtä kovasti ei tarvinne ajaessa ''puristaa pakaroilla''. Mutta idea on kuitenkin sama.

Ratakyykkyjen soveltuvuuden kaupunkiajoon ja rauhalliseen maaseutuajoon jätän kommentoimatta. Vaihtoehtoja on kaikenlaiseen ajoon ja tarpeeseen.

BTW, Vifferissä on mukavan pysty ajoasento ;-)

Mul tuli kytkin käsi kipeekes, meni ohi riittävällä treenillä. Ei riittäny pikku lenkki, viikko eikä enää kipeytynyt ollenkaan. Eivät vaan anna liikkeestä koeajoon noin pitkäks aikaa,
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Mulla oli aiemmin Gsxr eikä selkä kestäny ja ranteet väsy.
Nyt ähvä ja vaikuttas mulle sopivalta joten ei muuta kun
pystympään niin näkee kasvotkin.
Jos sulla on tommonen juttu niin ei kannata riskeerata,
sen verran tiedän, että ei mene ohi vaan palaa ja ajot jää
vähiin
Ei sen puoleen kyllä kyykky ois kiva mutta ei vaan sovi mulle
confused_orig.gif

Kukaan ei ole vielä maininnut, että ranteitaan ei kannata myöskään kylmätä ajaessaan. Ainakin Ruskovilla tekee sellaisia tosi pitkähihaisia villapaitoja, joissa on hihansuussa reikä peukaloa varten eli ranteet ovat varmasti peitossa. Bonuksena myös kaulus on tuossa paidassa todella reilun korkuinen. Instrusta saanee nykyäänkin angora-karvasta tehtyjä ranteenlämmittimiä, mutta maksavat maltaita, hunajaa, mansikoita ja suolaisesti. Yhdet taannoin jännetupentulehduksen vuoksi hankin. Myös löysävartiset hanskat "vetävät" ranteisiin vaikka varret olisivat pitkätkin. Kiristykset kunnolla piukkaan aina ajoon lähtiessä. Toivottavasti nällä konsteilla jäisi enemmän valinnanvaraa pyöräkauppoihin.

Profiilin mukaan sulla on nyt ER-5.. jos siinä on ranteet kovilla, niin ei se ole sitten pyörästä kiinni. Oliskohan vaan kytkimen ja jarrun käyttö ylirasittaneet liikaa. Kyykyissä on ainakin tehokkaat jarrut ja hydraulinen kytkin, joten ne on siltä osin kevyempiä käyttää..
Kyllä on aika harvassa ne nyky-kyykyt joissa on hydraulinen kytkin...

Kylmä veto ranteisiin on saanut mutkin miettimään sen vaikutusta ja rannetuet auttaa ainakin siinä että pitää lämpiminä ajaessa. Rannetuet, jotka hommasin on sellasta kietastava malli tarranauhalla muuten materiaalina neopreeni tai joku vastaavaa.
smile_org.gif

Hanska vinkki oli myös hyvä ja taidan pistää jossain vaiheessa hanskat vaihtoon. Mikko2:lta pitää hakea se trokker varmuuden vuoks. Enköhän mä näillä eväillä selviä ens kesästä
smile_org.gif

Näillä näkymin entinen pyöräkin on adoptoitu ja uuden pyörän tulo olisi edessä parin viikon sisällä.  
062802jumpie_prv.gif

Kertokaa lisää vinkkejä jos keksitte!!
smile_org.gif

Profiilin mukaan sulla on nyt ER-5.. jos siinä on ranteet kovilla, niin ei se ole sitten pyörästä kiinni. Oliskohan vaan kytkimen ja jarrun käyttö ylirasittaneet liikaa. Kyykyissä on ainakin tehokkaat jarrut ja hydraulinen kytkin, joten ne on siltä osin kevyempiä käyttää..
SV1000S:ssä on nestetoiminen kytkin, vaikka eihän se varsinainen kyykky taida ollakaan. Itsellä ongelma ei tosiaankaan ole jäykät jarru/kytkinvivut vaan liiallinen painon makaaminen väärässä asennossa olevien ranteiden varassa. Tämä johtunee siitä, että oma pituus ( siis lyhyt 170cm) ei ole sopiva vaan kädet joutuu pitämään liian suorana ja siltikin painoa jää liikaa ranteiden varaan. Väärän korkeuden lisäksi tuntuu, että ohjaustangon kulma on sopimaton, liian "loiva" ja ranteet ovat rasittavassa asennossa.
Myönnetään että ranteiden kuntokaan ei taida olla parhaimmillaan, ei pitäisi vanhojen heppujen sekaantua enää tämmöisiin vehkeisiin  
bawling.gif

niin näyttääkin olevan.. taitaa olla Hondan ja Ducatin erikoisuuksia sitten
wink.gif
Olen oikeasti yllättynyt..

Lähinnä salilla olen tuohon ranneongelmaan törmännyt ja sanoisin että rannetuilla sitä ei kannata lähteä hoitamaan. Jos rannetukia käyttää lämmittiminä niin ei mitään hätää mutta mikäli tukia on pakko käyttää että voi ajaa niin kannattaisi miettiä hiukan enemmän.

Itse toheloin kerran salilla toisen ranteen hiukan heikkoon kuntoon ja kun tyhmä olen, paikkasin ongelmaa rannetuilla. Olisihan se pitänyt arvata että sinällään pienen ongelman korjaantumiseen meni aikaa melkoisen paljon. Ajaminen ja punttisali ovat tietenkin ihan eri planeetoilta mutta sama periaate kuitenkin.

Pidemmällä matkalla tukevat rannesiteet voisivat olla ihan poikaa mutta muuten niitä kannattaisi välttää. Meikäläiseltä kyllä loppuisi verenkierto kokonaan sormista jos rannesiteet kunnolla paukauttaisin kiinni ja ajelemaan lähtisin.
tounge.gif

edit: kitjotus vihreitä

Itse toheloin kerran salilla toisen ranteen hiukan heikkoon kuntoon ja kun tyhmä olen, paikkasin ongelmaa rannetuilla. Olisihan se pitänyt arvata että sinällään pienen ongelman korjaantumiseen meni aikaa melkoisen paljon. edit: kitjotus vihreitä
Aivan off-topic mutta mulle teki rannesiteet käänteentekevän muutoksen salille. Kunnon voimannostorannesiteet jotka kierrän aina löysäksi sarjan välissä. Loppu jännetuppitulehdukset. Myöhemmin oon huomennut kuinka vääntölajit on tosi kovaa ranteille ja harrastan niitä aina rannesiteillä. Itte oon 184cm pitkä, vissiin sopiva ZXR:ään. Ottaa mullakin ranteille, mutta kaljamahani auttaa kun nojaa tankkiin. On kuin tankkilaukun päällä makaisi
033102beer_1_prv.gif

Jos ei oo mahaa niin tyynyä peliin, kunhan muistaa ottaa pois huoltiksella
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif

Nyt on pyörä valittu!  
smile_org.gif
biggrin.gif
tounge.gif
biggrin.gif
smile_org.gif

Honda CBR 600F tulee kotiin kahden viikon sisään!!  
sport05.gif

Nyt vappuna treenataan ranteita antaumuksella!  
033102beer_1_prv.gif
cool.gif

hmmm diipadaapa miten toi kuulostaa siltä että et vaan malttanut antaa käden parantua kunnolla ja yritit sen takia käytää sitä tukea ja yllätys yllätys se ei parantunut hyvin... mut mä en tiedä mistään mitään  
nixweiss.gif

Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta
062802jumpie_prv.gif

Ja muista tulla tuonne HRoF reissuillekin mukaan.
sport05.gif

hmmm diipadaapa miten toi kuulostaa siltä että et vaan malttanut antaa käden parantua kunnolla ja yritit sen takia käytää sitä tukea ja yllätys yllätys se ei parantunut hyvin... mut mä en tiedä mistään mitään
nixweiss.gif
Juurikin näin. Maltti loppui kesken ja loppu olikin selvä. Onneksi vaiva oli sen verran pieni että se nyt on jo parantunut. Pointti oli että rannesiteillä ei kannata ruveta "korjaamaan" rikkinäistä rannetta. Parempi antaa parantua rauhassa.

Myöhemmin oon huomennut kuinka vääntölajit on tosi kovaa ranteille ja harrastan niitä aina rannesiteillä.
Saman oon huomannu. Varsinkin hauiksien reenaaminen tangolla ja pystypunnerrus tuntuu ottavan aika reippaasti ranteiden päälle. Se on sitä kun on liikaa voimaa niin painot kasvaa liian suuriksi.
tounge.gif

Niin ja onneksi olkoon uuden pärrän johdosta!
thumbs-up.gif

Nostanpa tän vielä ylös uudestaan
smile_org.gif

Tässä on nyt mennyt kaksi viikkoa sairaslomalla jännetupen tulehduksen takia ja uusi mopokaan ei ole vielä tullut kotiin...
sad_orig.gif
Voitte vaan kuvitella tätä tuskaa  
bawling.gif
Mutta hyvä puoli on ettei olisi päässyt ajelemaan vaikka olisikin tullut jo.
smile_org.gif

Eli vielä otetaan vastaan hyviä vinkkejä  
thumbs-up.gif

Back