• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyöränlaakerit ja vaihtotarve...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ekam
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ekam

New member
Ostin just "uuden" pyörän. Rakkinetta tutkiessa huomasin takarenkaan laakereissa selkeän välyksen, pienen sellasen mut tuntuu kuitenkin. Mahtaako moinen olla asiaan kuuluvaa vai onko laakerit jo lopussa?
withstupid.gif
Saako mp:n rattaissa yleensäkään olla minkäänlaisia välyksiä näillä laakerityypeillä? Ja pyörä siis fzr 1000 -91 mittarissa ~54 tkm.

Ostin just "uuden" pyörän. Rakkinetta tutkiessa huomasin takarenkaan laakereissa selkeän välyksen, pienen sellasen mut tuntuu kuitenkin. Mahtaako moinen olla asiaan kuuluvaa vai onko laakerit jo lopussa?
withstupid.gif
Saako mp:n rattaissa yleensäkään olla minkäänlaisia välyksiä näillä laakerityypeillä? Ja pyörä siis fzr 1000 -91 mittarissa ~54 tkm.
Sanoisin että laakerit vaihtoon.
Eivät paljoa maksa verrattuna siihen mitä voivat lopullisesti hajotessaan rikkoa ympäriltään...

Oma lelu on ajettu 26000 km ja laitoin kesäksi uudet kumpaankin päähän ihan siitä syystä ettei tarvitse kesän aikana rassata. Laakereiden hinta on kuitenkín vain muutaman kympin. eli jos vähänkään siltä tuntuu niin vaihda ihmeessä.

Jos niissä selkeästi välys tuntuu niin kannattaa vaihtaa. Kuitenkin suhteellisen vähällä selviää kun ne ajoissa vaihtaa. Hintakaan kun ei laakereilla niin hirveä ole ja vaihtokaan ei mikään kovin iso juttu ole.

Nopeita vastauksia
bowdown.gif
. Laitetaanpa laakerit vaihtolistalle. Kevättä odotellessa...

Oma lelu on ajettu 26000 km ja laitoin kesäksi uudet kumpaankin päähän ihan siitä syystä ettei tarvitse kesän aikana rassata. Laakereiden hinta on kuitenkín vain muutaman kympin. eli jos vähänkään siltä tuntuu niin vaihda ihmeessä.
Kuten itse totesit - eihän nuo mitään maksa ja jokainen hankkii mielenrauhansa haluamallaan tavalla, mutta parhaimmillaan olen pyörällä ajanut >100tkm enkä ikinä ole vielä joutunut pyörälaakereita vaihtamaan.

Varmasti päinvastaisia kokemuksia löytyy ja asiat riippuvat yhdestä sun toisesta, mutta eihän tuo pyörälaakeri mikään vuosittain (tai edes joka toinen) vaihdettava osa normaalisti ole. Tietty painepesurin huolimaton käyttö voi laakereista tehdä vainaat hetkessä...

Sevenfiftyssä meni etupyörän toinen laakeri, kun mittarissa oli runsas 70 tkm. Takapäähän vaihdoin sitten seuraavana talvena varmuuden vuoksi... Vanhassa Cebarissa vaihdoin äskettäin takapyörään uuden laakerisarjan, selvä välys tuntui ja paikallaan työntäessä pieni äänikin kuului. Aika halpa korjaus etenkin jos itse tekee. Vaikka ovatkin suojattuja laakereita kannattaa laittaa kunnon vaseliinit stefojen alle "suojaksi", ei se rasva ainakaan pahaa siellä tee?

Kawoissa ainakin on laitettu niin huonot stefat että aina kun olen renkaan vaihtanut ekakertaa olen uusinut stefat ja laakerit kun ne ei maksa kun ehkä 15e per rengas yhteensä. Löytyy ihan vakio kokona laakereita myyvistä liikkeistä ja stefat kans.

Omassa laitteessa eivät vielä ääntä pidä ja välyskin on pieni, mutta taidan vaihtaa kuitenkin. Etulaakerit oli edellinen omistaja hetki sitten vaihtanut eli vois olla merkki jostain... Vanteetkin on jossain vaiheessa maalattu, mutta tekniikasta ei ole tietoa. Huomasin vaan että foorumilla on käyty keskustelua ainkin pulverimaalauksen jälkilämpöjen vaikutuksesta laakereihin ja, kun en tosiaan asiantuntija ole, lämmön käytön mahdollisuuskin teoriassa on. Joten vaihdetaan ja
sport05.gif
turvallisemmissa merkeissä kauden alettua. Sais vaan jotenki perän ylös... ei oo mahdollista sitoa tallin kattoon eikä huoltopukkiakaan löydy
confused_orig.gif
. Katteet pois ja koneen alta ilmaan?
withstupid.gif

Omassa laitteessa eivät vielä ääntä pidä ja välyskin on pieni, mutta taidan vaihtaa kuitenkin. Etulaakerit oli edellinen omistaja hetki sitten vaihtanut eli vois olla merkki jostain... Vanteetkin on jossain vaiheessa maalattu, mutta tekniikasta ei ole tietoa. Huomasin vaan että foorumilla on käyty keskustelua ainkin pulverimaalauksen jälkilämpöjen vaikutuksesta laakereihin ja, kun en tosiaan asiantuntija ole, lämmön käytön mahdollisuuskin teoriassa on. Joten vaihdetaan ja  
sport05.gif
turvallisemmissa merkeissä kauden alettua. Sais vaan jotenki perän ylös... ei oo mahdollista sitoa tallin kattoon eikä huoltopukkiakaan löydy  
confused_orig.gif
. Katteet pois ja koneen alta ilmaan?  
withstupid.gif
Jos laakerit oli paikallaan 200 asteisessa uunissa , niin kannattaa kyllä vaihtaakin . Voi olla että voiteluaineet häipy aika vähiin .
( Laakereita oon vaihtanut monenlaisiin laitteisiin useita satoja , mutta yhteenkään pyörääni en ensimmäistäkään pyöränlaakeria.)

Painepesuri on laakereiden surma, pölysuojat ei jaksa pitä vettä ulkona.

Laakerit kannattaa vaihtaa jos vähänkään epäilee. Tosi kiva kun laakeri porsii tienpäällä ollessa, vesisateessa, pimeällä...
smile_org.gif
smile_org.gif

Viimein laakerit vaihdettu ja ei todellakaan paha homma. Tällaselta tohelolta meni aikaa noin 2h ja valuuttaa kokonaiset 37€ sisältäen 3 laakeria ja 2 stefaa (pohjan laakeri, oulu). Vanhat laakerit oli jo todella heikossa kunnossa joten suosittelen vaihtoa jos tuntuu vähänki välystä. Huomenna ois venttiilien tarkastus/säätö vuorossa jos säät sallii
confused_orig.gif

Liekköhän oisit Tasannolta saanu halvemmalla? Itte käyn tätä nykyä melkein kaikki laakerit, stefat ja o-renkaat sieltä hakeen.

En osaa sanoa. Tuo oli ainoa paikka joka tuli mieleen osaostoksille lähtiessä ja kiire tietenki oli. Mä pidin hintaa kohtuullisena ja muutenkin olin valmistautunu maksaan enemmänki, jos tarve ois vaatinu.
withstupid.gif

Back